Help, wat is dit voor een connector (toetsenbord)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 13:39
Gaat om een vervelende connector die naar buiten en binnen schuift. Dat schuifding is afgebroken dus toetsenbord maakt nog maar voor de helft verbinding. Ik tel 26 pinnen met 1 mm van pin (middenpunt) naar pin (middenpunt).

Ik heb bij Mouser, farnell en digikey gekeken, met de volgende filters: FFC connector / 26 pins / 1 mm pitch. Deze komt het meest in de buurt, maar is niet hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjyMPfLcdSOOVSJAsQUXNYl-8Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2IX9ZbPdwZKEBZHlr0eB20H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iOej3m3mi7tExLNibDTXtqv_kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hhozScfdOLpADIGu9cY5pzS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:36

Rmg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Zulke varianten zag ik ook, maar komt niet helemaal overeen.. De "latch" steekt bij de mijne zo'n 1 a 2 mm uit aan de zijkant.

Wat bedoel je trouwens met "horizontale" versie? De mijne is in veel opzichten ook horizontaal namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:36

Rmg

Faloude schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:15:

Wat bedoel je trouwens met "horizontale" versie? De mijne is in veel opzichten ook horizontaal namelijk.
Die je linkt heeft als beschrijving

CONN FFC FPC VERT 26POS 1MM SMD

En hij is verticaal omdat ie na solderen omhoog steekt tov de pcb en niet plat ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Maar is die stuk dan?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Op foto 1 zie je het zwart plastic schuifdingetje, gebroken aan linkerzijde. Op foto 2 is hij ingestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je het kabeltje plaatst en het schuifje erin schuift klemt hij gewoon en zal prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
knip

[ Voor 95% gewijzigd door Faloude op 21-10-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Rmg schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:40:
[...]
En hij is verticaal omdat ie na solderen omhoog steekt tov de pcb en niet plat ligt
Ah dan moet ik toch een horizontale hebben. De mijne ligt plat en de kabel schuift er plat in.
memphis schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:36:
Als je het kabeltje plaatst en het schuifje erin schuift klemt hij gewoon en zal prima werken.
Klopt! Ik ben echter niet van plan om te solderen. Ik wilde een hele connector kopen en het plastic schuifdingetje overzetten. Ik denk dat ik maar een mailtje ga sturen naar DigiKey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Faloude schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:31:

Klopt! Ik ben echter niet van plan om te solderen. Ik wilde een hele connector kopen en het plastic schuifdingetje overzetten. Ik denk dat ik maar een mailtje ga sturen naar DigiKey
Dan moet je ook weten welk merk en model de originele is. Het bandkabeltje en zo dus ook de fitting in de connector is een standaard, de rest van de uitvoering niet en is de kans groot dat een ander schuifje niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
Het afgebroken schuifje plaatsen en wat thermische lijm (hotglue) aanbrengen zodat het blijft zitten op de plek waar het afgebroken is. Moet weer jaren vooruit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

kjeltonline schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:21:
Het afgebroken schuifje plaatsen en wat thermische lijm (hotglue) aanbrengen zodat het blijft zitten op de plek waar het afgebroken is. Moet weer jaren vooruit kunnen.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat een lijm niet nodig is. Er zit een zeer flexibel bandkabeltje aan dat totaal geen krachten uitvoert en het schuifje zit dusdanig strak dat het niet los komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
kjeltonline schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:21:
2 problemen:
  • De kabel van het toetsenbord / de topcase is vrij kort. Ik moet dan de hele topcase op het moederbord leggen, 5 cm tillen, kabel in de socket steken, vinger erop en lijmen. Werkt het toetsenbord dan niet goed? Oops, gelijmd..
  • Zelfs met de kabel in de socket en met dat schuifding op zijn plek, werkt het toetsenbord niet perfect. Sommige toetsen pakt hij wel en sommige niet. Pruts je er een beetje aan, dan werkt die ene toets weer en de andere niet.
Ik heb dat schuifding gewoon nodig. Wat een rotsituatie voor een stuk plastic. Afwachten tot maandag (antwoorden digikey, mouser etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:42
Faloude schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:48:
Zelfs met de kabel in de socket en met dat schuifding op zijn plek, werkt het toetsenbord niet perfect. Sommige toetsen pakt hij wel en sommige niet. Pruts je er een beetje aan, dan werkt die ene toets weer en de andere niet.
Misschien kan je de connector extra fixeren met een heel dun stukje plastic ertussen?
Zo heb ik ook wel eens zo'n gebroken keyboard connector kunnen fixen.

Probleem is om exact dezelfde passende connector te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@The_Doman Dat was ik ook aan het denken inderdaad. Ik ga eens wat PVC tape om dat schuifding aanbrengen om wat extra dikte toe te voegen. Het lijkt er op dat dat ding de kabel "omhoog" moet duwen, tegen de pinnen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:42
PVC tape, als dat dun en stevig genoeg is?
Het is improviseren in dit soort situaties, zelf ben ik daar ook wel een dag mee bezig geweest voordat ik het voor elkaar had.
Uiteindelijk had ik een dun stevig stukje plastic van een broodbeleg verpakking gebruikt. :)
Let er wel goed op dat je bij het knutselen niet de connector zelf verder beschadigd.

Google: fix broken locking clip keyboard connector

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
Uiteindelijk toch maar opgelost door de connector erin te duwen met een pincet zoals op het filmpje van @The_Doman. De truuk is om hard genoeg te drukken.. Wat een gedoe. Allemaal door een prutser van de mediamarkt die hem 5-6 jaar geleden gesloopt heeft.
Pagina: 1