AC slaapkamer gebruiken om badkamer te verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-06 19:24
Dag allen,

Ik heb het idee gekregen om mijn airco die in de slaapkamer hangt te gaan gebruiken om ook mijn badkamer te verwarmen gezien een AC in de badkamer me was afgeraden.
nu wil ik dit gaan doen om in mijn plafond panelen van de slaapkamer 2 gaten te boren van het formaat inbouw spotjes. tevens 2 spotjes uit het plafond van de badkamer halen en deze gaten met elkaar verbinnden dmv een buis 50 of 60mm met er tussen een buisventilator om de warme lucht van de AC in de slaapkamer in de badkamer te blazen.

wat denken jullie? goed idee? wasted energy omdat er niet voldoende lucht verplaatst kan worden? misschien koelt de lucht te snel af? andere zaken, tips, ideen of meningen?

de muur waar de airco hangt grenst an de badkamer, dus de afstand is erg kort.

ik hoor het allemaal graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:53

Sebazzz

3dp

De enige reden dat je over het algemeen in de badkamer bent is om te douchen, af te drogen of naar het toilet te gaan. Voor die korte periodes ben je beter af met een infroodpaneel denk ik.

Als je mechanische afzuiging vanaf de badkamer afzuigt (type C) dan stroomt er feitelijk al warme lucht naar je badkamer toe.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:01
50/60mm is klein. Om voldoende liters lucht te krijgen is een heel hoog toerental en dito geluid ventilator nodig. Zit je daar wel op te wachten?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The-Source schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:15:
50/60mm is klein. Om voldoende liters lucht te krijgen is een heel hoog toerental en dito geluid ventilator nodig. Zit je daar wel op te wachten?
En de luchtstroom die dat veroorzaakt verlaagt waarschijnlijk eerder de gevoelstemperatuur dan dat het aangenamer wordt :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
ja dat 50/60mm klein was dacht ik al, daarom dacht ik ook an 2 buizen.
dat de luchtverplaatsing voor koude gevoelstempratuur zorgt betwijfel ik, een airco doet in principe niets anders

geluid is wel een dingetje, voor douchen niet erg maar als mijn vriendin in bad ligt zal ze dat denk ik niet als prettig ervaren. had ik nog niet over nagedacht. goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

roald666 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:21:
ja dat 50/60mm klein was dacht ik al, daarom dacht ik ook an 2 buizen.
Twee buizen van dat formaat is nog steeds veel minder dan één 125mm buis of nog groter wat gangbaar is voor ventilatie.
dat de luchtverplaatsing voor koude gevoelstempratuur zorgt betwijfel ik, een airco doet in principe niets anders
Maar de lucht die direct uit de airco komt is een stuk warmer dan puur de omgevingslucht die je van de ene naar de andere kamer pompt. En ook bij die airco gebeurt dat over een groter oppervlak (dus een minder krachtige luchtstroom). Alsnog monteer je airco's volgens mij bij voorkeur ook zo dat je niet direct in de flow zit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
good point, precies waar ik naar opzoek ben.

3 a 4 buizen is me wat te overdreven. van infrarood panelen ben ik geen favoriet, deze verwarmen echt puur waar dat ding hangt, gezien we op de badkamer voor de spiegel staan, in bad liggen, in de douche staan, ons afdrogen en op het toilet zitten (hoofd toilet voor de bewoners, onze beneden toilet is echt klein haha) lijkt me dat geen practische oplossing.

bestaan er wellicht AC units die de aansturing in een appatre box hebben zitten en toch op een multi split gekoppeld kunnen worden?
ik heb een panasonic CU-3Z52TBE met nog 1 slot over om een binnen unit aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hoe verwarm je de badkamer nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
met een design radiator zonder convectie. van de afvoer leiding had ik toen der tijd een halve bak vloerverwarming gemaakt. (dus na de radiator in een groffe lus door de smeervloer heen met best wat ruimte omdat ik bang was dat de vloertegels er anders af zouden springen) echt goed werkt dit niet.
Pagina: 1