Sleutelgaten deuren dichtmaken bij nieuw deurbeslag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:01
Wij hebben 10 binnendeuren met nogal ouderwets deurbeslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIQpwxXMCfDa7wpl5QjWGX5_emM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A025CHJANMpvmZ8GakHGz5DH.jpg?f=fotoalbum_large

De deuren zelf zijn nog best oke, geen grote beschadigingen. We willen de deurklinken vervangen door iets moderners zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZaVExpw83gN783GZjmKOJghdAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u4sIGUHOuDT4t4fIyF1isO7b.png?f=user_large

Ieder deur heeft een sleutelgat, maar de sleutels hebben we niet. En buiten de badkamer (waar we een draaiknop op zetten) hebben we er ook geen behoefte aan. Die mogen dus weg. Overal afdekplaatjes opzetten is ook niet mooi, dus dichtmaken maar?

Hoe krijg ik het sleutelgat het mooist dicht? Mijn ervaring met generiek vulmiddel, plamuur of iets als Alabastine houtvuller is dat dat je je helemaal gek staat te schuren en als je gaat lakken alsnog er achter komt dat het niet 100% vlak en onzichtbaar is, of dat er in de loop van tijd toch scheuren inkomen.

Iemand tips? Iets van 2 componentenhars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

Exigence

dnkroz

Je zou ook eens kunnen zoeken op "renovatie beslag" of "renovatie schild".

En anders zul je het toch op de door jou genoemde manier moeten doen. Je zou de gaten groter en op maat kunnen boren en grotendeels opvullen met hout van dezelfde maat. Bijvoorbeeld een rond stuk vurenhout strak erin lijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
Wat voor deuren zijn het?
Er is namelijk nog al een groot verschil in herstelmethodes tussen massieve houten deuren en opdekdeuren met een kartonnen honingraatstructuur van binnen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:48

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Yaksa schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:48:
Wat voor deuren zijn het?
Er is namelijk nog al een groot verschil in herstelmethodes tussen massieve houten deuren en opdekdeuren met een kartonnen honingraatstructuur van binnen.
Zo op het eerste oog (beperkt oppervlak op de foto) lijkt het idd geen massief houten deur.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
FooLsKi schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:52:
[...]Zo op het eerste oog (beperkt oppervlak op de foto) lijkt het idd geen massief houten deur.
Dat idee had ik ook al. Dus beter geen advies geven alvorens er meer duidelijkheid is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:08
De schroefgaten kan je dichtmaken met een goede(!) plamuur, zelf wel eens polyester plamuur gebruikt.
Het sleutelgat is een ander ding. Daar zit je slot achter/in, kan je niet zomaar dichtsmeren.

Misschien kan je daar een sleutelrozet plaatsen, maar dan loop je het risico dat beide rozetten net wel/niet tegen elkaar aan zitten, staat niet zo mooi.

Snelste oplossing zou zijn iets modernere schilden te plaatsen.
Geen idee wat je budget is, maar kijk een bij Ten Hulscher bijvoorbeeld.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:34

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou ander beslag kiezen, iets dat over de gaten heen valt. Het is een pestkarwei om het netjes te krijgen (polyester plamuur, als je het mij vraagt), en dan gaat het schilderwerk waarschijnlijk ook nog tegenvallen ten opzichte van spuitwerk.

Zoek een schild met ronde uiteindes en blinde montage en je bent met weinig moeite weer bij :)

/Edit: voor 17 euro per set zou ik mezelf het werk besparen :)

Afbeeldingslocatie: https://www.onlinedeurbeslagshop.nl//Files/4/12000/12261/ProductPhotos/620/515041267.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Thijsmans op 20-10-2023 17:08 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:43

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb het zelf een paar jaar geleden gedaan bij massief houten deuren: gaten (sleutelgat en schroefgaten) vullen met 2 componenten vuller, uit laten harden, schuren, met lakplamuur glad maken, uit laten harden, glad schuren, gronden, aflakken. Oude deuren wil je in zijn geheel lakken omdat je de kleur niet gaat matchen. Veel extra werk als de deur eigenlijk al goed in de lak zit.

Werkt wellicht ook wel met niet massieve deuren maar dan zal het misschien wat gaan werken later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als het simpele opdekdeuren zijn met honingraatstructuur dan kun je beter nieuwe kopen.

Gezien de verf en schildranden zul je altijd gedoe hebben met schuren tot het goed is.

Bij massieve deuren kun je er een stuk hout inlijmen en dan netjes plamuren, schuren, gronden, aflakken. Dan maakt het echt niet uit wat voor plamuur of vuller je gebruikt zolang er maar niet te diep gevuld hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Dank voor alle snelle reacties.
Als ik er zo op klop dan klinkt het niet massief, zal dus wel opdekdeuren honingraat zijn.

Opdekplaatjes of nieuwe sleutelrozetten willen we dus niet zoals ik aangaf.

Eigenlijk lag dit helemaal niet in de planning, maar we vervangen de badkamer (met veel zwart sanitair) dus daar moet iets gebeuren om dat een beetje visueel aan te laten sluiten. En tja, dan moeten die andere deuren dus ook.

Ik geloof dat ik wel gesterkt ben in mijn vermoeden dat dit een pestkarwei gaat zijn.
Wellicht beter nieuwe deuren dan. 🥺

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:19
Stiggy schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:34:
Dank voor alle snelle reacties.
Als ik er zo op klop dan klinkt het niet massief, zal dus wel opdekdeuren zijn.

Opdekplaatjes of nieuwe sleutelrozetten willen we dus niet zoals ik aangaf.

Eigenlijk lag dit helemaal niet in de planning, maar we vervangen de badkamer (met veel zwart sanitair) dus daar moet iets gebeuren om dat een beetje visueel aan te laten sluiten. En tja, dan moeten die andere deuren dus ook.

Ik geloof dat ik wel gesterkt ben in mijn vermoeden dat dit een pestkarwij gaat zijn.
Wellicht beter nieuwe deuren dan. 🥺
Opdek- of stomp heeft niets te maken met waar de deur van gemaakt is maar met de montage manier. Valt deze op het kozijn of er helemaal in.

In beide gevallen als je te maken hebt met board/honingraat deuren kan je ze het beste vervangen. Low-budget heb je ze al rond de 50 euro bij de Hornbach.

Knappe van Svedex/Skantrae kun je al afgelakt en al krijgen voor 110-130 euro per stuk. Dan hoef je ook niet te schilderen.😊

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stiggy
Lang uitgesteld, maar afgelopen kerstvakantie toch aan de gang gegaan. Het zijn massieve deuren.

Een behoorlijke klus. We hebben al het deurbeslag vervangen en alles opnieuw geschilderd. Het vervangen van de scharnieren was uiteindelijk het meeste werk; de oude zaten natuurlijk helemaal ingeverfd. Dus eerst schroefjes open krabben, etc. En hoe goed je ook probeert de scharnieren in te snijden, vaak trek je toch een stuk hout mee dus dat moet je dan ook weer herstellen. De nieuwe scharnieren krijg je er ook nooit meteen in omdat het toch net niet past, dus dat werd per scharnier ook weer verder uitsnijden. Een teruggehangen deur sluit ook niet altijd perfect, dus dat werd dan weer stellen met plaatjes tussen de scharnieren.

De gaten van de vorige sloten heb ik dicht gekregen met, jawel, de stelen van ouden kwasten! Die lopen taps, dus door die in stukjes te zagen kon ik mooi passende stukjes maken die de gaten strak opvullen. Ik heb de stukjes in de gaten gelijmd, sommige zelfs met een hamertje erin moeten tikken. Dat zat zo strak dat ik de 2 componenten-plamuur die ik gekocht had eigenlijk nauwelijks gebruikt heb. Ik had ook Alabastine Houtvuller en dat was voldoende (en makkelijker in de verwerking). Meeste gaatjes 2x geplamuurd en idd veel geschuurd. Dacht dat het superstrak was. Maar als je gaat schilderen zie je toch altijd weer meer wat bobbeltjes terugkomen.

Initieel wel redelijk blij met het resultaat hoewel het schilderen van de deuren is niet overal perfect gelukt is (roller-aanzetten; 1 deur gaan we nog helemaal over doen). De gaten leken redelijk onzichtbaar weg gewerkt.

Nou was het in de kerstvakantie behoorlijk grijs en ondertussen schijnt de zon. Bij een paar deuren zie ik het slotgat nu toch wel erg duidelijk zitten. :( Is niet eerder opgevallen, ook niet met een bouwlamp erop. Vraag me af of het toch werkt en zichtbaarder wordt, of dat het een kwestie van meer licht is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-TPu193O7a20GcuY4_DNTYpl_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wul4hJ8t7dHSsr9WP35C2LK7.jpg?f=fotoalbum_large

P.s. we hebben nog wel overwogen om gewoon nieuwe deuren te kopen. Maar de modelletjes die we mooi vonden waren wat prijziger en ongelakt. Als je ze liet hangen en lakken (via Hornbach) werd het behoorlijk aan de prijs. En dan hadden we strakke nieuwe deuren in oude kozijnen gehad; dat vond ik ook niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:35

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Been there! En het ziet er toch prima uit zo?
Zelf vorig jaar over een langere periode alle 10 de massief houten deuren in mijn huis geschilderd. En... De kozijnen er ook nog bij. Een hels karwei om alle deuren te demonteren, alles te schuren en vervolgens van een laag primer én een laag (zijdeglans) lak te voorzien.
Maar ik ben enorm trots op het resultaat. En... Zelf gedaan :)
Deurbeslag en scharnieren waren nog dikke prima dus na het schoonmaken met thinner heb ik deze teruggeplaatst. Niks overschilderen want mooi wordt dat nooit.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:29
Maar dit begon allemaal omdat je je badkamer ging opknappen? Was alleen een zwarte deurknop aan de binnenkant van de badkamer dan niet minder werk geweest?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
No Hands schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:48:
Maar dit begon allemaal omdat je je badkamer ging opknappen? Was alleen een zwarte deurknop aan de binnenkant van de badkamer dan niet minder werk geweest?
Uhm, ja dat had gekund. Badkamerdeur aan de binnenkant een nieuwe zwarte deurklink en aan de buitenkant de oude laten zitten :o

Da’s wel half werk waar ik niet zo van hou haha. Badkamerdeur hebben we wel meteen na renovatie badkamer gedaan, de andere deuren uitgesteld tot nu.

Alles ziet er nu in ieder geval weer een stuk moderner uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:26

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier zijn anderhalf jaar geleden ook de rozetjes verschenen. Op de oude sleutelgaten heeft een bekende geholpen met 4x plamuren/schuren (nadeel, alabastine) en met invalstukjes. Een flink karwei maar we zien er niks meer van. Deze bekende is van beroep schilder, dus weer wel hoe het werkt :)

Tip, maak eerst randjes wat taps naar binnen toe, dan krijg je de randjes beter vlak en hechtend.

Optie 2 is een compleet nieuwe deur, bij de ajajippiejee heb je die ook al voor een paar tientjes en die doen het prima.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:17
Ik heb dit recentelijk gedaan. Heb 2 componenten houtvuller van Zwaluw gekocht, in twee keer opgezet. Daarna glad schuren en de deuren lakken.

Toen nieuw beslag gemonteerd.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 01-02-2025 20:05 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1