Hoe vloerverwarming te verwarmen met alleen electra

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 12:35
Hoi,

Pas een nieuwe schuur gezet met vvw, hier heb ik water en electra naar toe getrokken maar geen gas.

Ik ben nu opzoek naar een oplossing om electrisch de vloer te verwarmen, in huis heb ik geen vvw daar zit ouderwetse CV installatie in.

Zelf heb ik gekeken naar doorstromers, maar daar komt al enig feedback op dat dit niet de oplossing is.

gaat om ongeveer 50m2 en 8 groepen mocht dat interessant zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat is je warmteveaag?

COP1 doorstromer of eCV kan maar erg duur in gebruik.

WPB lijkt me de gunstigste oplossing.
Eigenlijk wil je een kleine monoblock LW WP maar dat gaat wel in de papieren lopen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:37
Hoeveel wil je er verwarmen? Moet die schuur 24/7 20 graden zijn?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
bbbrumbrum schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:14:
Wat is je warmteveaag?

COP1 doorstromer of eCV kan maar erg duur in gebruik.

WPB lijkt me de gunstigste oplossing.
Eigenlijk wil je een kleine monoblock LW WP maar dat gaat wel in de papieren lopen….
Heel simpel eigenlijk, hoe krijg ik daar warm water op.

Dat zijn behoorlijke bedragen voor een schuur te verwarmen 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door agitri op 20-10-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
No Hands schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:49:
Hoeveel wil je er verwarmen? Moet die schuur 24/7 20 graden zijn?
5 van de 8 en idd een stabiele temperatuur en die mag 15 - 20 graden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 14:26
Gewoon elektrische radiatoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:55
Hoe ver van je huis af?
Anders onder de grond geïsoleerde leiding leggen en aan je huidige cv knopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Maar er is vvw aangelegd dan is er toch ook wel over nagedacht hoe je er warm water in krijgt?

Paar opties heb je:
Airco die kan verwarmen
Warmtepomp
Gas leiding erheen trekken met cv ketel
Of wat er ook gezegd werd, buis aanleggen en aan je cv in huis koppelen.

Onderstaande misschien maar dan zou je wel het een en andere moeten aanpassen, plus lijkt mij niet efficiënt voor het watergebruik
warmtepompboiler
Elektrische boiler

Meer opties zijn er denk ik niet.

[ Voor 31% gewijzigd door NicoHF op 20-10-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29
agitri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:59:
Ik ben nu opzoek naar een oplossing om electrisch de vloer te verwarmen,
Waarom moet het per se vloerverwarming zijn?
De opmerking van @chime vind ik wel een praktische oplossing.

Moet het per se vloerverwarming zijn, dan zou je elektrische matten kunnen nemen met bijv. een tegelvloer of PVC er overheen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:38
Monoblock warmtepomp inderdaad. Wellicht is een zwembad warmtepomp iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Doorstromer of eCV is echt ontzettend duur stoken, dan kan je nog beter je vloerverwarming laten voor wat het is en een goedkope split airco ophangen. Gezien het maar 50 m2 is, zijn reguliere monoblocks ver overbemeten. Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een monoblock geschikt voor kleine zwembaden / buiten yacuzi's enz. Mogelijk iets importeren uit buitenland? Daar kan het soms ook een stuk vriendelijker geprijst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

D-dark schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:22:
Hoe ver van je huis af?
Dat is exact dát wat ik hier een jaar of 6 geleden tijdens het zetten van m'n vrijstaande garage ook gedaan heb. Als je de aan/afvoer leidingen (keurig) op 60Cm. diep legt dan heb je ook amper last van 'extra' verlies als je goed geïsoleerde leidingen naar de pompverdeler (4 groepen in mijn geval) in een mantelbuis gebruikt. Garage staat op een meter of 10 van het aftappunt van de CV-Installatie (VVW) in huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 20-10-2023 18:59 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:39

Umbrah

The Incredible MapMan

Denk er aan dat je met Cop1 ook andere eisen aan de elektra gaat stellen. Afhankelijk van warmtevraag (veel/weinig isolatie, groot/klein) zou het best kunnen dat je tegen van die geintjes als 30A aan gaat lopen, of 3x10A. En dan kom je op vragen als: "wat voor kabel heb je getrokken" en "wat doet de rest van je huis". Zelfs met een straalkachel of een IR paneel continu zou je dat met gamma/praxis niveau 10A kabel al een probleem kunnen laten worden indien je die dingen constant max moet hebben voor alleen je eigen zitplek.

Ik ga mee met de opmerking: kleine warmtepomp. Eigenlijk is alles boven COP1 wenselijk. Gek genoeg is de kWh prijs van aardgas ook erg laag, dus de 'extra, geïsoleerde leiding vanuit huis' opmerking is financiëel gezien ook niet zo'n gekke. Effectief heb je gewoon een warmtenet dan, maar goed.

Airco is ook een warmtepomp, die heb je ook in vele soorten en maten. Heb je niks aan je reeds bestaande VVW, maar goed, daar weten we eigenlijk ook niks van (ondervloer, dikte buizen, soort topvloer, isolatie, etc...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
agitri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Heel simpel eigenlijk, hoe krijg ik daar warm water op.

Dat zijn behoorlijke bedragen voor een schuur te verwarmen 8)7
Warmtevraag in kWh/jaar… maw: hoe warm moet het zijn en hoe goed is het geisoleerd?
agitri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

5 vd 8? Op welke planeet is dat?

Maar als je jaarrond een redelijke temperatuur wilt hebben dan is COP1 met doorstromers, eCV en eBoilers gedn optie, daar loop je op leeg qua verbruikskosten. En ik kan het weten, heb onze nieuwbouw een paar maanden in de winter op 16-18gr gehouden met een doorstromer.
Van het verbruik (>2MWh in januari) had ik makkelijk een airco kunnen kopen.

Je hebt dus maar 2 optie: VVW met een 5kW LWWP monoblock.

Of een LLWP (airco) die kan verwarmen.

In mijn te bouwen schuur leg ik ook VVW leidingen, maar dat is meer voor later als het ooit bewoond mlet worden. Voor nu komt er gewoon een airco in die het snel warm stookt als ik er bezig ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:37
agitri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

5 van de 8 uur? 5 van de 8 maanden? wat is dit voor eenheid?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:57
No Hands schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

5 van de 8 uur? 5 van de 8 maanden? wat is dit voor eenheid?
Volgens mij is de vraag verkeerd begrepen. Er staat "hoeveel" waarmee "hoe vaak" bedoeld wordt.

Er zijn 8 vloerverwarming groepen. Waarschijnlijk liggen daarvan 3 in een hal of toilet waar niet continue verwamt hoeft te worden (alleen vorstvrij?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 08:45
Zwembad warmtepomp lijkt een goede oplossing. Ik zie dat er 5 kw pompen zijn voor zo'n 1000 euro. Vraag me wel af waar dan de verschillen zitten met de reguliere warmtepomp die voor 5 kw toch al snel 4000 - 5000 euro kosten

Edit: lees dat zwembad warmtepompen mogelijk minder bereik hebben qua buiten temperatuur. Dat zou deze dan ongeschikt maken. Dan beter een reguliere warmtepomp en verbinden met je huis, gelijk van het gas af ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Aurelium op 21-10-2023 07:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Aurelium schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 07:46:
Zwembad warmtepomp lijkt een goede oplossing. Ik zie dat er 5 kw pompen zijn voor zo'n 1000 euro. Vraag me wel af waar dan de verschillen zitten met de reguliere warmtepomp die voor 5 kw toch al snel 4000 - 5000 euro kosten
Die doen het gewoon minder goed als het koud wordt. Ik heb er een staan en hij red de 38 graden gewoon niet als het kouder is dan een graad of 5, en dan heb ik hier een 6 kW zwembad WP :X

Ik heb dit hier (alleen de 8 kW versie) voor mijn woning: https://comfortklimaat.nl...-warmtepomp-2700-subsidie

Kost je na aftrek subsidie 50 euro. Gooi er een paar honderd aan aansluit materiaal tegenaan en een 300 voor een STEK monteur en je hebt je VVW op een WP. Zelfs een monoblock krijg je volgens mij niet zo cheap.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:18
Kijk ook even naar de Hewalex warmtepomp. Simpel te plaatsen, Subsidiebedrag is hoger dan aanschaf, geen STEK nodig. Genoeg over te vinden hier op dit forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 07:56:
[...]

Die doen het gewoon minder goed als het koud wordt. Ik heb er een staan en hij red de 38 graden gewoon niet als het kouder is dan een graad of 5, en dan heb ik hier een 6 kW zwembad WP :X

Ik heb dit hier (alleen de 8 kW versie) voor mijn woning: https://comfortklimaat.nl...-warmtepomp-2700-subsidie

Kost je na aftrek subsidie 50 euro. Gooi er een paar honderd aan aansluit materiaal tegenaan en een 300 voor een STEK monteur en je hebt je VVW op een WP. Zelfs een monoblock krijg je volgens mij niet zo cheap.
Dus voor zo een 500 euro heb je een warmtepomp?
Bizar lage prijs dan.

Dan dit nemen inderdaad dan ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Haboeri schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:17:
Kijk ook even naar de Hewalex warmtepomp. Simpel te plaatsen, Subsidiebedrag is hoger dan aanschaf, geen STEK nodig. Genoeg over te vinden hier op dit forum
Waar kan je die kopen dan? Ik vind als ik daarop zoek alleen ventilatiewarmtepompen en die kunnen nooit standalone je huis verwarmen omdat de warmtebron je huis is en je altijd wat verlies hebt.. simpele logica dicteert dan dat je huis langzaam maar zeker zal afkoelen zonder extra input.. en die is waarschijnlijk COP 1.

De monoblocks zijn vanaf zo’n 5k en dus veel duurder dan AUX.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:18
Het is inderdaad een lucht/water warmtepomp, maar je hoeft hem natuurlijk niet te voeden met ventilatielucht, dat kan ook gewoon buitenlucht via een kanaal zijn. De uitblaas wil je in ieder geval naar buiten toe hebben, die lucht is immers nog kouder.
Wat je eerst helder dient te krijgen is je warmtevraag, hoeveel kW heb je nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
Een kleine update: druk bezig geweest met leidingen leggen daarom iets later antwoord op jullie vragen dan verwacht.

Er is wel bijgekomen dat er ook douche in de schuur komt, zou handig zijn als ik 1 oplossing voor zowel de vvw als de douche kan gebruiken.
chime schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:19:
Gewoon elektrische radiatoren?
Het idee was juist om geen radiatoren nodig te hebben door vvw aan te leggen, maar inderdaad kan altijd nog.
D-dark schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:22:
Hoe ver van je huis af?
Schuur ligt ongeveer 50m van het huis af, het idee is om juist een afzonderlijke oplossing te maken van het huis we willen nog een keer gaan verbouwen en dan hebben we geen keuken / badkamer / wc meer.

Daarbij is de huidige cv installatie van 2006 en toe aan vervanging.
NicoHF schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:35:
Maar er is vvw aangelegd dan is er toch ook wel over nagedacht hoe je er warm water in krijgt?

Paar opties heb je:
Airco die kan verwarmen
Warmtepomp
Gas leiding erheen trekken met cv ketel
Of wat er ook gezegd werd, buis aanleggen en aan je cv in huis koppelen.

Onderstaande misschien maar dan zou je wel het een en andere moeten aanpassen, plus lijkt mij niet efficiënt voor het watergebruik
warmtepompboiler
Elektrische boiler

Meer opties zijn er denk ik niet.
Eerlijk gezegd nee. Het idee later was om met een doorstromer of iets dergelijks aan warm water te komen en die te koppelen aan de vvw.
Allard schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:45:
[...]

Waarom moet het per se vloerverwarming zijn?
De opmerking van @chime vind ik wel een praktische oplossing.

Moet het per se vloerverwarming zijn, dan zou je elektrische matten kunnen nemen met bijv. een tegelvloer of PVC er overheen.
Ja het liefst wel vvw want die ligt er al in en daar word binnenkort over heen getegeld. Ja, radiatoren kan altijd nog mocht ik nu niks vinden voor de vvw.
Umbrah schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:57:

Airco is ook een warmtepomp, die heb je ook in vele soorten en maten. Heb je niks aan je reeds bestaande VVW, maar goed, daar weten we eigenlijk ook niks van (ondervloer, dikte buizen, soort topvloer, isolatie, etc...).
Zal ik zo uitleggen bij de volgende qoute :)
bbbrumbrum schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Warmtevraag in kWh/jaar… maw: hoe warm moet het zijn en hoe goed is het geisoleerd?

[...]

5 vd 8? Op welke planeet is dat?

Maar als je jaarrond een redelijke temperatuur wilt hebben dan is COP1 met doorstromers, eCV en eBoilers gedn optie, daar loop je op leeg qua verbruikskosten. En ik kan het weten, heb onze nieuwbouw een paar maanden in de winter op 16-18gr gehouden met een doorstromer.
Van het verbruik (>2MWh in januari) had ik makkelijk een airco kunnen kopen.

Je hebt dus maar 2 optie: VVW met een 5kW LWWP monoblock.

Of een LLWP (airco) die kan verwarmen.

In mijn te bouwen schuur leg ik ook VVW leidingen, maar dat is meer voor later als het ooit bewoond mlet worden. Voor nu komt er gewoon een airco in die het snel warm stookt als ik er bezig ben.
  • Warmtevraag in kWh/jaar… maw: hoe warm moet het zijn en hoe goed is het geisoleerd?
  • [i]5 vd 8? Op welke planeet is dat? [/i]
Warmte vraag in kwh/jaar, geen idee niet mijn vak. Maar het liefst
15-23 graden. Qua isolatie zit rondom de binnen muren PIR met rd 3,15 en het hellend dak is met dakplaten van rd 7,5 en op het platdak ligt ook PIR rd 3,15, daarnaar kunststof kozijnen met dubbel glass. De inhoud van de schuur is ongeveer 300m3.

5 van de 8 groepen, 5 liggen er binnen en 3 onder de veranda.
Glashelder schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 07:56:
[...]

Lijkt mij ook een van de betere oplossingen.
Haboeri schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:17:
Lijkt me een goede oplossing ga ik checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Voor de douche zou je aan een warmtepompboiler kunnen denken.

Een andere (niet heel duurzame) optie is een kleine cv ketel op propaan.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Als het 50 meter van je huis staat dan heb je vast een grote tuin en veel kachelhout ;)

Ik zou een houtgestookte cv-ketel nemen :)
Pagina: 1