Wij wonen inmiddels dik een jaar in ons vrijstaande huis uit 1992. We hebben een Intergas HRE combiketel en radiatoren waarvan de meesten een thermostaatknop hebben. Ook is er vloerverwarming maar daar hebben we nog weinig van gemerkt. Dus hoog tijd om daar eens in te duiken. Probleem is dat ik de installatie niet goed begrijp en dus ook niet weet hoe dit aan te pakken.
Wat ik wel weet is dat er weinig onderhoud aan het huis gepleegd is in de jaren voordat we het kochten. Toen we er introkken en de loodgieter aan het werk was heeft die ook de slangen doorgespoeld, ik ga er dus van uit dat er geen sprake is van blokkades of ernstige vervuiling. Verder heb ik water bijgevuld zodat de druk van 0,7 naar 1,7 bar is gegaan. Drie dagen later lijkt die 0,1 bar gedaald te zijn maar dat lijkt me te weinig om conclusies te trekken. Het onluchtingskraantje bovenop het verdeelblok gebruikt maar daar komt geen lucht uit.
Eerste wat ik gedaan heb is de vijf aanvoerkranen allemaal dicht draaien en er eentje open te zetten. Zo weet ik nu waar in huis de eerste twee circuits lopen maar bij nummer drie en vier blijft de vloer overal koud. Morgen kraan 5 maar eens proberen.
Verder zie ik een pomp waar ik aan het knopje heb gezeten en niet meer weet in welke stand hij stond.
Er staat een waarde in W op het scherm, denk dat dit het vermogen is waarmee hij rond pompt. Wat ik verder niet begrijp is hoe de warmteregeling werkt. Is er sprake van een thermostaat, gaat hij mee op de thermostaat die in de woonkamer hangt?
Als iemand me wat meer kan uitleggen hoe deze installatie werkt dan zou dat heel fijn zijn. Volgende stap is dus hoe te troubleshooten en eventueel af te stellen, maar dat gaat allemaal een stuk makkelijker als ik weet hoe het hoort te werken.
:strip_exif()/f/image/f1AriDuVME3uSI4FDzmAspNf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IkLqcrIvNpLMJWbwwwwzTnjg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3XEEc2MoCEzm919XDvUrVpU2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AV0smyfKHyBEHyPLLzNV8EBR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1uB0PRCXkTqzuCZCTadiGumS.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik wel weet is dat er weinig onderhoud aan het huis gepleegd is in de jaren voordat we het kochten. Toen we er introkken en de loodgieter aan het werk was heeft die ook de slangen doorgespoeld, ik ga er dus van uit dat er geen sprake is van blokkades of ernstige vervuiling. Verder heb ik water bijgevuld zodat de druk van 0,7 naar 1,7 bar is gegaan. Drie dagen later lijkt die 0,1 bar gedaald te zijn maar dat lijkt me te weinig om conclusies te trekken. Het onluchtingskraantje bovenop het verdeelblok gebruikt maar daar komt geen lucht uit.
Eerste wat ik gedaan heb is de vijf aanvoerkranen allemaal dicht draaien en er eentje open te zetten. Zo weet ik nu waar in huis de eerste twee circuits lopen maar bij nummer drie en vier blijft de vloer overal koud. Morgen kraan 5 maar eens proberen.
Verder zie ik een pomp waar ik aan het knopje heb gezeten en niet meer weet in welke stand hij stond.
Als iemand me wat meer kan uitleggen hoe deze installatie werkt dan zou dat heel fijn zijn. Volgende stap is dus hoe te troubleshooten en eventueel af te stellen, maar dat gaat allemaal een stuk makkelijker als ik weet hoe het hoort te werken.
:strip_exif()/f/image/f1AriDuVME3uSI4FDzmAspNf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IkLqcrIvNpLMJWbwwwwzTnjg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3XEEc2MoCEzm919XDvUrVpU2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AV0smyfKHyBEHyPLLzNV8EBR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1uB0PRCXkTqzuCZCTadiGumS.jpg?f=fotoalbum_large)