Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:21
Afgelopen voorjaar is bij ons vloerverwarming geïnstalleerd. Afgezien van het opstookprotocol deze week voor het eerst in werking. Nu viel het me op dat de warmtepomp enorm aan het pendelen was. Ik ben dus gaan proberen de flow omhoog te krijgen op de verdeler (op de WP lijkt hij in orde, >1200l).

In eerste instantie leken de zwarte stelringen muurvast te zitten. Uiteindelijk toch beweging in gekregen en toen konden ze heel veel verder naar rechts / omhoog dan ze stonden. (Na een tijdje kon ik nog wel draaien, maar leken ze niet verder omhoog (open) te gaan.) Echter, de vlotters bleven steken op 0-1l/min. Toen ik de stelringen weer dicht draaide leek er op een bepaald moment een luchtbel boven de vlotters te schieten. Daarna konden ze wel weer verder open en daalden de vlotters inderdaad naar ongeveer 2l/min. Maar nog iets verder open draaien zorgt ervoor dat de vlotters weer omhoog schieten (zie foto — rechts geknepen met 2l flow, links verder open maar geen flow).

Het lijkt me sterk dat dit betekent dat de flow ineens weg is. Maar ik weet niet hoe ik dit gedrag van de flowmeters moet begrijpen. Erger: ik weet niet hoeveel flow de groepen nu hebben en hoe ver ze open moeten / kunnen.

Mijn vragen, kortom:
1. Wat is hier aan de hand?
2. Kan dit verholpen worden, wat kan ik het beste doen? Het belangrijkste is dat de flow zo groot mogelijk wordt over alle groepen; het liefst wil ik daarnaast natuurlijk ook graag de flow kunnen aflezen.

Alvast veel dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__zCHNvTwVVu19h5-fUfURVOJo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGAAvBG9rmL1dbkdHvoEncqI.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Staat je ontluchter open?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Anomi
Ik heb tussendoor ontlucht, kwam meteen water uit. Daarna weer dicht gedraaid.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:17
Bij mij schieten de vlotters niet helemaal omhoog als de pomp te licht staat ingesteld. Wanneer ik meer flow in op de pomp instel schieten ze wel omhoog.

• Anomi
Voor mijn begrip: bij mij is omhoog minder flow, omlaag meer. Het probleem is dus dat ze niet omlaag gaan. Bij jou andersom?

De verdeler heeft zelf geen pomp, maar de flow van de warmtepomp lijkt zeker niet te weinig. 1200l is oké, toch?

• paQ
  • Nu online

paQ

1200 is best veel, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel flow daarvan tot aan de verdeler kan komen. Als je eventuele andere zaken zoals radiators dichtdraait, krijg je dan wel meer debiet?

• Anomi
De verdeler ligt dichtbij de binnenunit. Dikke leidingen ertussen (32 en het laatste stukje 28mm). Verder zijn er alleen drie weinig indrukwekkende radiatoren.

Los daarvan, wat verklaart dan dat rare gedrag (opendraaien = op een gegeven moment vlotter ineens naar bijna 0)?

• paQ
  • Nu online

paQ

Het zijn maar geveerde vlottertjes, geven hooguit een indicatie.

Heb je aan de retourzijde van je verdeler ook kranen? Staan die wel gewoon (helemaal) open?

• Anomi
Goede vraag (en dank voor het volhouden :)). Over die kranen ben ik inderdaad niet zeker. Ik kan ze in ieder geval niet verder naar links draaien aan de blauwe plastic ‘deksels’, dan draai ik die eraf. Daaronder ziet het eruit als op de foto.

En ik begrijp dat de vlotters maar een indicatie zijn, dat is ook prima, maar nu lijkt het nog niet in de buurt te komen en ook gewoon heel raar te reageren… Ik heb nu niet eens een idee of de flow minimaal of maximaal is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdPOYVHXhqqwydv2q8znji38kP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNn7UvaPyL4ETGyXInPQ50rd.jpg?f=fotoalbum_large

• Anomi
Even terugkoppeling for future reference: het lijkt zichzelf te hebben opgelost. Althans, ik heb alles een paar keer open en dicht gedraaid, systeem bijgevuld, ontlucht (kwam uit een radiator boven aardig wat lucht) en uiteindelijk werkt het nu zoals verwacht.

Waar het nu aan lag, geen idee.

(De WP pendelt nog wel, blijkbaar is de afgifte gewoon te weinig voor de huidige temperaturen. Komt gelukkig nog iets bij.)
Pagina: 1