stopcontact meterkast gebruiken voor lamp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:54
Wij zijn bezig met het verbouwen van hal, er komt onder andere een deur in om een tochtportaal te creëren. Deze deur zit niet alleen in de weg van de huidige lichtknop maar het plafondpunt zit in de nieuwe situatie ook aan de verkeerde kant van deur. Boven het plafond komen gaat moeilijk lukken en infrezen in de muur is al helemaal een slecht plan in onze oude woning. Mijn idee is om dit lichtpunt maar op te geven en met kroonsteentjes (tijdelijk) af te koppelen.

Nu zie ik een dubbel stopcontact zitten in de meterkast dat op de groep van de woonkamer zit aangesloten. Is het geoorloofd om op één van deze stopcontacten (of wellicht beide) een stekker met verlengsnoer aan te sluiten voor een lamp (of lampen) in de hal? Het idee is dan om die uiteindelijk met een slimme schakelaar te gaan bedienen. In de meterkast wilde ik sowieso met gootjes of een flexibele buis werken. Of zie ik een veiligheidsaspect over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
In je meterkast heb je zat stroom. Je kunt misschien wel gewoon een groep erbij maken. En een hue lamp heeft niet eens een schakelaar nodig.

Ik zou alleen geen stekkers gebruiken maar gewoon netjes kabels aan elkaar verbinden. Dit moet geen probleem zijn in een meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
alwind schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:13:
Ik zou alleen geen stekkers gebruiken maar gewoon netjes kabels aan elkaar verbinden. Dit moet geen probleem zijn in een meterkast.
Stopcontact er even af en daarvan afsplitsen bedoel je? Dan zou ik nog zelfs een reguliere opbouw schakelaar op het wandje op de meterkast kunnen zetten. Ook weer iets robuuster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Als je aan die lampen/fittingen al een stekker zit als je hem koopt. Bv een looplamp zal geen issue zijn

Welke lamp of lampen wil je aansluiten ?

[ Voor 14% gewijzigd door jeanj op 20-10-2023 17:58 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
jeanj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:57:

Welke lamp of lampen wil je aansluiten ?
Een plafondlamp en mogelijk nog een wandlamp. De eerste heeft uiteraard geen stekker dus daar moet ik sowieso aan sleutelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Iet meer beschrijven graag, ik zie het nu voor dat je een stekker (met of zonder randaarde) koopt, een stuk elektriciteitskabel, dat in 3 stukken knipt , bij 1 stuk aan 1 kant een stekker, de andere naar een lasklem, en vanaf die lasklem 2 kabels naar de wandlamp en de andere naar de plafond lamp, kabels lopen over de muur en over het plafond.

Zo iets? Of heb je een ander plan? Ik heb geen verstand van (ik moest het woord lasklem opzoeken, weet wel wat het is, hoe hete het ook al weer) of het mag volgens standaarden, maar ik heb er geen goed gevoel over....

Die lamp met de stekker kan natuurlijk in een stopcontact of verlengsnoer of stekkerdoos...
Ik zie met name qua regelgeving / veiligheid, dat die plafondlamp niet voor stekker is bedoeld

[ Voor 43% gewijzigd door jeanj op 20-10-2023 18:29 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Voor wat betreft de plafondlamp zou het niet ingewikkeld moeten worden. Zie de afbeelding: meterkast met stopcontact zit rechts op het plaatje en de stroom zou van daaruit verticaal omhoog moeten (in de meterkast) en dan met een klein gootje op het plafond naar de lamp. Maar als ik op @alwind afga kan ik dan dus beter een vaste kabel aftakken van dat stopcontact ipv een stekker gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpEKcrAqDybrs11Z4iCMRCikgJI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXGszMlWITZujeO4JQ2vdR1J.jpg?f=fotoalbum_small

Ps.
Let niet op de zooi, work in progress ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

D-e-n schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Let niet op de zooi, work in progress ;)
No offense maar wil het toch even gemeld hebben; zeker als je aan het verbouwen bent in een oud huis lijkt het me niet bijzonder verstandig om de deur naar je meterkast te blokkeren O-)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Harrie_ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

No offense maar wil het toch even gemeld hebben; zeker als je aan het verbouwen bent in een oud huis lijkt het me niet bijzonder verstandig om de deur naar je meterkast te blokkeren O-)
De trap staat daar zeker niet permanent hoor. Voor de rest wordt er ook niet meer verbouwd momenteel. De hal moet nog behangen worden en die stalen deur is nog niet af (glas is net binnen). En er moet nog een keer een klein stukje getegeld worden in de keuken.
Pagina: 1