Router power consumption

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 16:59
Ik ben aan een nieuwe router (met wifi) toe en ben met name geintereerd in een zuinige oplossing, maar een die wel qua standaarden redelijk up to date is (dus niet een 8023.11b only dingetje of alleen WiFi-4).

Al googlend kom ik hier op tweakers de RAX-10 tegen die redelijk zuinig zou zijn, en er is ook deze lijst van Asus: https://www.asus.com/us/s...NE-Energy-Information.pdf maar helaas is die ook niet up to date (geen AX53 bv).

Echter al googlend kwam ik bij de power consumption database: http://tpcdb.com/list.php?type=11
Daar staat ook nuttige info en omdat ik die site hier niet gevonden heb wil ik hem toch even melden.

En uiteraard sta ik ook open voor suggesties voor een zuinige betaalbare wifi-router met WiFi-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:00
Je kan ook overwegen om wifi (of meerdere functies) tijdens de nachtelijke uren uit te zetten.
Met bijv een tijdklok, of via de router software.
Of je daarmee echt bespaart is de vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
Ik heb nu glasvezel maar tot voor kort had ik Ziggo. Dat is niet echt een zuinig modem en had ik daarom aan een schakelklok hangen zodat de router uit stond van middeernacht tot 6 uur 's ochtends.

Ik heb nooit echt de besparing van die schakelklok uitgerekend maar met 8760 uren in een jaar betekent 1 watt verbruik op jaarbasis 8.7 kWh. met een stroomprijs van eur 0.30 is dat dus iets van 2.5 euro

Het verschil tussen een router die 5 w gebruikt en eentje die 10 w gebruikt is dus op jaarbasis (zonder die schakelklok) eur 12.50. Als de levensduur van de router 5 jaar is is dat dus eur 62.50 (zonder de schakelklok uiteraard)

En een 5 W router kost op jaarbasis met een energie tarief van 30 cent eur 12.50 jaar. . De schakelklok bespaard dan 3 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:01
Ik heb zelf een ASUS RT-AX86S die volgens de door jouw gelinkte sheet van ASUS zo'n 8.5Wh verbruikt. Daarmee komt het apparaat op zo'n 22€ per jaar ((0,0082*24*365,25)*0,30).

Ik ben redelijk te spreken over dit product, vooral omdat ik deze eenvoudig als KPN glasvezel modem kan gebruiken. Hierdoor heb ik dus geen extra Experiabox (5.5-6.5Wh) te gebruiken. Of toen ik nog bij Ziggo zat, de ConnectBox (12-15Wh). Wel natuurlijk de media converter, maar die is geloof ik 2.5Wh.

Zuinigheid is een nobel streven, maar voor de portemonnee hoef je het eigenlijk niet te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:33
Niet dat het erg zinvol is maar ok.
https://www.tpcdb.com/list.php?page=1&type=11

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
@alex3305 wel een mooie router, maar ik zat eigenlijk aan iets in de sub 100 euro range te denken.

de mediaconverter die ik heb is een comega. Ik heb het verbruik niet gemeten (en ga dat nu ook niet doen want dan ligt het internet er uit) maar volgens de spec gebruikt die < 4.5 W

Overigens, mijn nieuwe ISP levert zelf geen router maar heeft goede ervaringen met ASUS RT-AX55.
Omdat de AX55 nog maar bij weinig winkels leverbaar is, is de prijs flink gestegen dus zat ik te denken aan een AX53U.

Ik heb ook nog gedacht aan een Xiaomi AX3200 en dan OpenWrt erop, maar ik vind het nooit super tof om een neiuw device open te maken om er serial op te solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 13:01
effem schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:44:
@alex3305 wel een mooie router, maar ik zat eigenlijk aan iets in de sub 100 euro range te denken.
Ik snap het. Maar ik wilde heel erg graag Asuswrt-Merlin erop hebben zodat ik eigen scripts kon draaien. Dit is vooral interessant met KPN (zie ook dit topic). Destijds was dit de goedkoopste router die deze functionaliteit had. Daarnaast kostte deze mij destijds 155 euro bij Amazon, maar kreeg ik nog wel een €25 euro cashback. Dat verzachte de pijn al enigszins. Later bleek overigens ook dat je op de TUF AX5400 en AX3000 ook Merlin kon draaien met deze fork. Maar toen had ik mijn apparatuur al.

De AX86S is wel echt een beest qua connectiviteit. Ik haal over wifi door een muur en plafond ruim 1Gbps draadloos op Wifi 5 (AC). En dat in een stedelijk gebied met enorm veel interferentie. Functioneel zit er ook alles op, waaronder bijvoorbeeld verschillende VPN clients en servers. Ook kan ik met Merlin eenvoudig custom scripts draaien om bijvoorbeeld VLANs aan te maken of dnsmasq configuratie wijzigen. Maar dat is uiteraard niet voor iedereen. Qua stabiliteit zou ik wellicht naar iets anders kijken, maar dat zal ook aan mijn eigen situatie liggen. Alhoewel ik dat recent ook goed heb gekregen.
de mediaconverter die ik heb is een comega. Ik heb het verbruik niet gemeten (en ga dat nu ook niet doen want dan ligt het internet er uit) maar volgens de spec gebruikt die < 4.5 W
Een logisch getal, want in principe draaien die dingen op een vergelijkbaar vermogen als USB. Dat is 500mA * 5V = 2.5W of 1A * 5V = 5W.
Overigens, mijn nieuwe ISP levert zelf geen router maar heeft goede ervaringen met ASUS RT-AX55.
Omdat de AX55 nog maar bij weinig winkels leverbaar is, is de prijs flink gestegen dus zat ik te denken aan een AX53U.
Zelf heb ik naast mijn AX86S een AX53U gehad, die ik toevallig onlangs verkocht heb. Het was niet mijn apparaat zullen we maar zeggen. Het doet wat het moet doen, maar verbleekte echt bij de performance van de AX86S. Wellicht dat dat wel voldoende is voor jou hoor. Maar een kleine waarschuwing ;).
Ik heb ook nog gedacht aan een Xiaomi AX3200 en dan OpenWrt erop, maar ik vind het nooit super tof om een neiuw device open te maken om er serial op te solderen.
Tja OpenWRT en Wifi 6 (drivers) was een jaar geleden nog geen goed huwelijk. Ik weet niet hoe dat nu is, maar ik zie niet in dat daar heel veel veranderd is. Daarnaast ben ik ook geen enorme fan van direct openschroeven en modden. Ik zou dan eerder naar zoiets als MicroTik kijken. Of iets van TP-Link (Omada). Maar met beide heb ik geen ervaring.

Of toch je budget verhogen? Of genoegen nemen met iets minder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• effem
@alex3305 Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
AX86S is nu tegen de eur 200, maar is in augustus een keertje 139 geweest zegt de pricewatch.
Ik hou 'm toch even in de gaten, ik kan voorlopig nog even toe met wat ik nu heb (fritz 7530 van mijn huidige isp). Ik ben over die fritz trouwens best wel tevreden.

AX86S met 4x4 radio is natuurlijk wel een beest.
AX3000 is ook een optie, is nu 105 maar die 5 euro is uiteraard geen dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Bedenk wel dat als je naar het lijstje kijkt dat het een database is waar een ieder kan insturen. De betrouwbaarheid van de metingen is dus net zo betrouwbaar. Vervolgens is de spread (verschillen best klein) en is er gemeten met een huis vol wifi of met 1 device. Kortom ik zou me daar niet al teveel zorgen over maken. Denk dat je met een 2e hands kopen het milieu en je portemonnee nog wel het meeste plezier doet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1