Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Offerte vraag: Zijn centrale PV omvormers nog van deze tijd?

Pagina: 1
Acties:

• omd32
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-02-2024
Beste Tweakers,

Wij zijn voor ons huis bezig met zonnepanelen. Hiervoor hebben wij meerdere offertes opgevraagd bij zonnepaneel installateurs.

De meeste aanbieders zeggen niet meer of bijna niet meer met centrale omvormers te werken en alleen nog micro-omvormers te installeren. Een aanbieder vertelde mij zelfs dat een centrale omvormer niet meer van deze tijd is. Is dit waar?

Mijn situatie:
  • Tussenwoning met schuin dak (ca 41 graden) vol op het zuiden, zonder enige belemmering voor schaduw.
  • Met ons verbruik word door alle installateurs aangeraden 5 of 6 panelen te leggen. Er passen max 8 panelen op het dakvlak. We verbruik ca 1800 KWh/jaar, en verwachten geen enorme stijging de komende jaren.
  • 1 fase aansluiting in de meterkast
  • De beste offerte die ik heb voor een centrale omvormer is 6X430wp paneel met een "Growatt - MIN 2500 TL-XE" omvormer (ca 3200 euro).
  • De beste offerte voor micro omvormers is 6X430wp paneel met "Enphase IQ8MC" omvormers (ca 4200 euro)
  • Ik heb 1 offerte voor een SolarEdge systeem met optimizers binnen gekregen. Naast dat dit een vrij dure offerte is zie ik weinig voordelen van dit systeem
De voor/nadelen van micro-omvormers:
+ Werkt goed met schaduw (dit probleem hebben wij niet niet)
+ Veiliger
+ Betere monitoring, zichtbaar welk paneel slechter werkt of stuk is
+ Lange garanties, al vraag ik me af of je deze garantie makkelijk kan innen over 20 jaar mocht iets stuk gaan
+ Makkelijk uitbreidbaar (zeggen ze). Echter als ik hier op doorvraag is Enphase IQ7 en IQ8 al niet te combineren (oude en nieuwe versie), dus als je over 10 jaar wilt uitbreiden en IQ8 omvormers zijn niet meer leverbaar is dit misschien helemaal niet zo makkelijk uit te breiden (zelfde probleem als 1 omvormer stuk gaat).
- Meer onderdelen die stuk kunnen
- Je moet altijd het dak op om iets te repareren

De voor/nadelen van een centrale omvormer:
+ Aanzienlijk goedkoper, met een vergelijkbare opbrengst
+ Relatief makkelijk te vervangen
- De omvormer gaat naar verwachting een keer stuk gedurende de levensduur van de panelen
- Minder tot geen opbrengst bij schaduw, vogelpoep of kapot paneel
- Maakt mogelijk geluid binnens huis. Kan iemand mij vertellen hoeveel geluid centrale omvormers maken als deze in gebruik zijn en als deze aanspringen in de ochtend? Wij slapen in de naastgelegen kamer op zolder, waar deze centrale omvormer waarschijnlijk zou komen te hangen, dus geringe geluidsoverlast is gewenst. Van de mechanische ventilatie box hebben we bijvoorbeeld geen last, maar een draaiende wasmachine zouden we wel horen. De installateur heeft mij verteld dat het geluidsniveau van de omvormer niet heel hoog is.

Ik ben redelijk overtuigd dat micro-omvormers technisch een beter systeem zijn, maar vraag me af of dit in mijn geval het prijsverschil waard is. Mits de centrale omvormer niet te veel geluid maakt (een goede nachtrust is mij veel waard) blijft eigenlijk alleen de extra veiligheid over als grote voordeel in mijn optiek.

Mis ik iets waarom bijna alle installateurs micro omvormers aanraden, want ik ben eigenlijk geneigd om voor de centrale omvormer te kiezen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
omd32 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:50:

Mis ik iets waarom bijna alle installateurs micro omvormers aanraden, want ik ben eigenlijk geneigd om voor de centrale omvormer te kiezen?
Makkelijker inkopen voor ze. Minder verschillende omvormers nodig.

Dat gezegd, als je geen schaduw hebt, zou ik zeker gewoon voor een centrale omvormer kiezen, zeker gezien het prijsverschil. Ja, omvormer maakt wat geluid, maar in mijn geval is dat alleen het klikken van een relais bij het opstarten (Solis). Zitten verder geen fans in, dus geen continue gezoem.

Als je 1 of 2 panelen extra kwijt kunt, zou ik het zeker doen. Kosten zijn erg beperkt (ze zijn er toch, als je er later iets wilt bijleggen dan kost dat de hoofprijs en is lastiger bij een centrale omvormer).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:14
optimizers nul voordeel want 1 dakvlak en geen schaduw. Daarnaast kost het waarschijnlijk (met enphase) veel meer ruimte in de meterkast en is dus ook duurder. Simpel lijstje samenstellen op solarbouwmarkt kom ik op :

6 panelen 430Wp, 6 enphase IQ8, q relais en wat kabels, onderconstructie schuin dak --> 2200 euro spullen
6 panelen 430Wp , 1 GRowatt min 2500 TL-X en onderconstructie --> 1400 euro spullen

dus enphase is op zo'n klein systeem al 800 euro duurder. Ik zou mooi een installateur vinden die je aan 8 panelen helpt met een stringomvormer voor ~3000-3500 euro. Veel meer lol van.

tip: probeer het eens via https://www.solar-bouwmar...ddeling/ik-ben-consument/ , zij rekenen ~ 1000 euro installatiekosten. Kun je misschien voor onder de 3000 euro toch 8 panelen laten leggen.

"niet meer van deze tijd" is echt een vreemd argument. Micro's zijn juist in de meeste situaties de meerprijs en meer-electronica niet waard. Alleen handig als je veel dakvlakken/rare combinaties hebt.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:01
Een centrale omvormer werkt prima als alle panelen in dezelfde richting en onder dezelfde hoek liggen.

Waarom men micro omvormers adviseert?
Winst is een percentage van de omzet. Meer omzet is meer winst.

Veel verkopers geloven overigens beslist in de (vaak niet aanwezige) voordelen van micro omvormers. Deze verkopers hebben doorgaans geen elektrotechnische achtergrond. Voor de covid pandemie werkten ze bijvoorbeeld in de horeca, als danslerares of in de retail (ik heb de "adviseurs" die bij mij thuis kwamen nagetrokken op LinkedIn :-) ).

En voor de lange garantie op pv omvormer... Tja hoeveel van de pop-up pv bedrijfjes zullen er over 10 jaar nog bestaan? In veel gevallen kun je er waarschijnlijk naar fluiten.

De geoffereerde growatt omvormer is overigens stil, aangezien de panelen in 1 string komen voldoet een goedkopere mic 2500 ook.

• omd32
ZeRoC00L schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:59:
[...]
Als je 1 of 2 panelen extra kwijt kunt, zou ik het zeker doen. Kosten zijn erg beperkt (ze zijn er toch, als je er later iets wilt bijleggen dan kost dat de hoofprijs en is lastiger bij een centrale omvormer).
Dank voor de info. Ik zal navragen wat de extra kosten zijn voor extra panelen

• omd32
G-addict schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:16:
Veel verkopers geloven overigens beslist in de (vaak niet aanwezige) voordelen van micro omvormers. Deze verkopers hebben doorgaans geen elektrotechnische achtergrond. Voor de covid pandemie werkten ze bijvoorbeeld in de horeca, als danslerares of in de retail (ik heb de "adviseurs" die bij mij thuis kwamen nagetrokken op LinkedIn :-) ).

En voor de lange garantie op pv omvormer... Tja hoeveel van de pop-up pv bedrijfjes zullen er over 10 jaar nog bestaan? In veel gevallen kun je er waarschijnlijk naar fluiten.

De geoffereerde growatt omvormer is overigens stil, aangezien de panelen in 1 string komen voldoet een goedkopere mic 2500 ook.
Thanks voor de uitleg. De adviseur van deze offerte heeft gelukkig meerdere jaren ervaring en kwam daarmee betrouwbaar over
Pagina: 1