Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvhs
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-09-2024
Eerste post, kom maar op met alle feedback wat ik allemaal niet goed of niet volledig genoeg beschrijf hieronder! :)

Processor: AMD Ryzen 7 5800X (8 core/16 Threads @3.8 GHz), 1 jaar oud.

Uit de Multi Core performance test komt een testscore van 682.
In de ranking staat dat deze processor 824 kan scoren. Nogal een groot verschil, lijkt mij?

Ik run de test 'gewoon' na het opstarten. Ik houd mijn PC redelijk clean van bloatware dus zou geen probleem moeten zijn?
Door vervanging van de grafische kaart heb ik de Corsair AIO (Corsair iCUE H100i) moeten vervangen voor een Scythe Fuma 3. Ik vermoed niet dat het aan die koeler ligt (als beste getest bij de recente BBG voor 4K systeem). Ook geheugen is met 32 GB ruim voldoende.

Als ik zelf iets moet aanwijzen dan denk ik aan de behuizing: NZXT H510 blinkt niet uit in flow. Om die een beetje op gang te helpen heb ik twee fans mounted voor de CPU koeler (positieve pressure). Voordat ik een nieuwe behuizing koop zou ik graag even willen sparren of het probleem daadwerkelijk daar ligt. Alvast bedankt voor jullie ideeën/suggesties.

Beste antwoord (via vvhs op 22-10-2023 10:22)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik online kijk, o.a. naar een Reddit thread, wordt er al snel een score van rond de 15k gehaald. Je hebt nog wat te tweaken zo te zien om daar in de buurt te komen.

Op m'n werk heb ik 2 nieuwe pc's met een i7 13700 (non-k) gebouwd en initieel waren de scores ook niet in de buurt van de online berichten. Pas toen ik de boost timer verlengde van standaard naar maximaal instelbaar kwam ik er zelfs overheen.

Kijk dus even of je zaken als PBO aan hebt staan en ook wat er nog meer op de achtergrond draait. Want een paar drukke processen op de achtergrond zoals Windows Update die zoekt heeft al een aardige impact op je score.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:55
Welke geheugensticks heb je?
Welk mobo?
Welke bios instellingen?
Xmp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvhs
Geheugen: Lexar DDR4 Thor 2x16GB 3200MHz Geheugenmodule
Moederbord: Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2 moederbord
Bios instellingen: weet niet precies wat hiermee bedoeld wordt? UEFI en Safe boot net ingeschakeld om naar Windows 11 te upgraden.
XMP: ik lees dat dit te maken heeft met overclocken, nog nooit van gehoord. Maar geen overclocking oid dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:55
Nu, op welke snelheid staan je ramsticks? Standaard staat die op 2166 MHz, door xmp aan te zetten zet je hem op 3200c16
Staat je cpu in boost, normaal of eco mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvhs
XMP stond uit en CPU in normaal mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

vvhs schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:39:
Eerste post, kom maar op met alle feedback wat ik allemaal niet goed of niet volledig genoeg beschrijf hieronder! :)

Processor: AMD Ryzen 7 5800X (8 core/16 Threads @3.8 GHz), 1 jaar oud.

Uit de Multi Core performance test komt een testscore van 682.
In de ranking staat dat deze processor 824 kan scoren. Nogal een groot verschil, lijkt mij?
Dat het kan wel niet perse zeggen dat jouw cpu het ook haalt. Je hebt ook nog zoiets als de "siliconlottery", welke bepaald hoe jou chip presteert, denk hierbij aan voltages benodigd, silicium kwaliteit etc.. Dus dat de cpu uit je voorbeeld een 824 scoort, wil niet automatisch zeggen dat de jouwe het ook doet.

En wat betreft geheugen, dat zou, als ik het goed heb, niet veel uit moeten maken bij Cinebench.

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-06 13:24
Ik zou eerst eens Cinebench draaien samen met een programma zoals HWmonitor. Dan kan je zien hoe warm je CPU wordt. Dan weet je of het aan de koeling ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke Cinebench versie precies? Want een 5800X zou toch echt heul veul meer moeten scoren bij R23 met multi-core single run. R24 heb ik geen ervaring mee, dus geen idee hoe die werkt qua scores.
Dat is tevens ook iets om te controleren. Zijn de scores waarmee je vergelijkt single run, of 10 minuten 'stresstest'?

Wat ik van een paar tech kanalen op YT heb begrepen is dat Cinebench niet geheugenintensief is. Je zou geen schokkend verschil moeten krijgen tussen DDR4 2400 MT/s vs 3200 MT/s. Maar wellicht dat R24 daar wél gevoelig voor is. Maar je noemt de versie niet, dus, tja... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:16
vvhs schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:39:
Als ik zelf iets moet aanwijzen dan denk ik aan de behuizing: NZXT H510 blinkt niet uit in flow. Om die een beetje op gang te helpen heb ik twee fans mounted voor de CPU koeler (positieve pressure). Voordat ik een nieuwe behuizing koop zou ik graag even willen sparren of het probleem daadwerkelijk daar ligt. Alvast bedankt voor jullie ideeën/suggesties.
Die case heb ik ook en ik heb totaal geen moeite met de flow. Is juist een ideale kast waar je kabels e.d. makkelijk weg kunt werken zodat er geen obstructies zijn voor voldoende flow.
Overigens, hoe wil je positive pressure creëren in een kast die zowel aan de voor- als aan de achterkant zowat open is?
En wat is je probleem eigenlijk, behalve dat er ergens op de wereld een soortgelijke PC staat die een hogere score heeft?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvhs
Dank voor jullie feedback. @DaLoona en @Yaksa Het verschil in performance van pak 'm beet 15% leek mij toch wel zodanig dat er 'iets' aan de hand zou zijn, maar dat is meer gevoelsmatig dan dat ik het hard kan maken. Heb al lang het idee dat de temperaturen wel erg snel oplopen bij deze processor, maar nog geen concrete problemen mee gehad. Wss kom ik er wel achter, of er echt iets aan de hand is, straks bij City Skylines 2. @Moonspring Dank voor de tip. Temperaturen van de CPU lopen tijdens Cinebanch op tot 90.5, met een benutting vd processor (volgens Taakbalk) van ongeveer 95%. Temperatuur bij minimaal gebruik schommelt al snel tussen de 50 graden naar 70-80 graden als de processor aanslaat. @Hero of Time Cinebench (20)24.0.1, 10 min CPU stresstest (multi-core). Idd wat lagere scores dan vorige versies.. Ik wilde nog een screenshot toevoegen maar kwam er niet zo snel achter hoe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Screenshot kan je toevoegen door die gewoon in het reactieveld te plakken en anders klik je op de werkbalk op de 'Afbeelding toevoegen' knop.

En ja, als je 10 minuten stresstest gaat vergelijken met single runs is het niet gek dat je een andere score ziet. Doe eens 'advanced' en dan run time uitzetten zodat er maar 1 loop wordt gedaan, ipv herhaaldelijk voor x minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvhs
Inmiddels, ik heb XMP aanstaan en upgrade naar W11 doorgevoerd (is niet genoemd maar kwam toevallig zo uit), zie ik een oplopende score naar 685/824. Single-loop. 3 puntjes winst, lijkt idd niet veel uit te maken. Nog zo een 17% te tweaken, ik blijf nog even zoeken. Toch bedankt voor jullie moeite, reageerders, ik waardeer dat zeer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjeOWVp2URxqGGzxwCWf-V1fycQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cP9ZMFq6u28RToKfHt6zdyQh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08-06 21:34

Dark

who tweaked the light?

Cinebench met anderen vergelijken is meestal weinig zinvol, je kan het beter gebruiken om met jezelf te vergelijken, of bijvoorbeeld bepaalde tweaks van invloed zijn op jouw prestaties. Die hoge scores betreft vaak volledig uitgetweakte systemen, misschien zelfs met een overclock. Een veel gebruikte 'truuk' is bijvoorbeeld om in taakbeheer de prioriteit van cinebench op hoog te zetten, dan heb je zomaar weer wat punten extra.

Edit: ik moest natuurlijk ook even kijken met CB24.0.1 had voorheen wel eens met 24.0.0 getest. Niet dat het voor jou relevant is, want behalve dezelfde koeler, heb ik een ander systeem met z790/i5-13600k/ddr5-6000-c36/h710 kast. multi score 1385, single 119 clocks 5100/3900. Enige wat misschien wel wat zegt is dat koeler het wel aan zou moeten kunnen want die houdt het bij mij op een max. temp van 84c (cpu power 148w).

[ Voor 33% gewijzigd door Dark op 21-10-2023 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk even of je R23 nog kan downloaden en ga daar mee vergelijken. R24 is veel meer in lijn met huidige generatie processoren en instructies en niet echt zozeer voor Zen 3 en ouder.

En ook met hierboven, als jij met een luchtkoeler zit te testen terwijl de score waar je naar kijkt van 824 met een enorme custom waterkoeling zit en de processor flink koel kan houden, zit je ook appels met peren te vergelijken. Een processor gaat maar zo hard als de temperatuur het toestaat. Zit je over de 80°C of zelfs in de 90°C, dan gaat je processor throttlen. Terwijl degene met een super uitgebreide waterkoeling nog in de 60°C kan blijven. Dat geeft ook een flink andere clock speed en dus score.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet ondenkbaar dat bij die score PBO ook nog aan stond en inderdaad een dikke waterkoeler. Dan zit je tegen 4.6GHz all core aan te boksen i.p.v. misschien 4.2-4.3 en dan kom je er niet bij met alleen tweaken van timings.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:31
Ik had nog niet eerder cinebench 2024 gedraaid maar mijn vorige 5800x was in cb20 en cb23 altijd iets sneller dan mijn huidige 5800x3d.

Dit is logisch omdat de x3d ietsje lagere kloksnelheid heeft.

Net even getest maar in Windows 11 haalt mijn x3d 903punten in de multitest. Dus de 5800x zou ook rond die score moeten komen lijkt me?

Tenzij cinebench in deze test baat heeft bij extra cache?

Dit is op een gigabyte b550 bord met g.skill 2x16gb 3600mhz cl16

Volgens hwinfo64 max 80 graden en de gehele test net boven de 4400mhz all core.

[ Voor 8% gewijzigd door meljor op 21-10-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvhs
@meljor dat is interessant om te horen en een flink verschil met mijn prestaties. Ik vermoed dat ie bij mij op 90,5 graad throttlelt. Waarom is de natuurlijk de vraag. Wat voor kast en koeling heb je?

CB23 net ook even gedraaid, kom op 11707 uit, ook weer gevoelsmatig aan de lage kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8Fd3Cz8tXEdcSChYxgrs3ke9Qw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WWjMtzf3oQWjLPmm2oWnWoM9.png?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door vvhs op 21-10-2023 13:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik online kijk, o.a. naar een Reddit thread, wordt er al snel een score van rond de 15k gehaald. Je hebt nog wat te tweaken zo te zien om daar in de buurt te komen.

Op m'n werk heb ik 2 nieuwe pc's met een i7 13700 (non-k) gebouwd en initieel waren de scores ook niet in de buurt van de online berichten. Pas toen ik de boost timer verlengde van standaard naar maximaal instelbaar kwam ik er zelfs overheen.

Kijk dus even of je zaken als PBO aan hebt staan en ook wat er nog meer op de achtergrond draait. Want een paar drukke processen op de achtergrond zoals Windows Update die zoekt heeft al een aardige impact op je score.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:31
Cb23 haalt 1584 met een 5800x in de tweakers review, volgens mij zat de mijne er toen nog wat boven.

Dat was met een scythe mugen 5 koeler. Mijn 5800x3d heeft nu een thermalright frost commander koeler.

De kast weet ik zo ff niet meer wel type maar niks bijzonders, wel 3x120mm intake en 1x 120mm out maar verder een budget kastje, midi atx.

Edit: volgens mij is het de sharkoon tg4 kast.

[ Voor 6% gewijzigd door meljor op 22-10-2023 00:19 ]

Pagina: 1