Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• drielie
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-10-2023
Hi,
Ik heb geprobeerd het antwoord op de vraag in het forum te zoeken, maar kon het niet vinden zoals ik het zou willen. Mocht hij er toch staan, excuses.

Wij hebben thuis (volgens de meterkast en netbeheerder) een 3-fase aansluiting in huis. Nu ben ik nogal een leek op het gebied van elektra, dus vandaar dat ik maar hier kom.
Wij willen van een gas naar een inductiekookplaat, maar op de kookgroep zit nog een ouderwetse contactdoos, wat als ik het goed heb alleen geschikt is voor een 1-fase kookplaat, voor meerfasen zou er een perilex aansluiting moeten zitten geloof ik.
Nu zitten wij in twijfel, sluiten we een 1-fase inductiekookplaat aan of moeten we aanpassingen doen voor een 2- of 3-fase kookplaat?
En over wat voor aanpassingen hebben we het? Gaat het alleen om het trekken van draden naar de kookgroep?

Alvast bedankt voor het advies!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Als je al een 3fase aansluiting in huis hebt zou ik zeggen neem een 3 fase kookplaat.

Afhankelijk van hoe eea is aangelegd zouden er dus draden bij getrokken moeten worden vanaf de groepenkast. Daar wordt dan een 3 fase (aardlek) automaat geplaatst, en in de keuken inderdaad een perilex aansluiting.

Moeilijk te zeggen zonder verdere info of dat zo kan, maar een elektricien zou dit redelijk eenvoudig moeten kunnen controleren.

Zo moet de huidige buisleiding het bijvoorbeeld toelaten om nieuwe bedrading in te trekken, en er moet ruimte zuin voor een 3 fase (aardlek) automaat in de groepenkast.

Zonder enige kennis zou ik adviseren om het even te laten checken door iemand die die kennis wel heeft.

• kwiebus64
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-10 15:49
Er moet sowieso een andere kabel/draden in buis worden getrokken. Vanuit meterkast een fornuisgroep naar de perilex bij de inductieplaat. Afhankelijk van de aansluitingen op de inductieplaat kun je er voor kiezen om de deze te verdelen over 2 fases.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:34
drielie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:47:
Hi,
Ik heb geprobeerd het antwoord op de vraag in het forum te zoeken, maar kon het niet vinden zoals ik het zou willen. Mocht hij er toch staan, excuses.

Wij hebben thuis (volgens de meterkast en netbeheerder) een 3-fase aansluiting in huis. Nu ben ik nogal een leek op het gebied van elektra, dus vandaar dat ik maar hier kom.
Wij willen van een gas naar een inductiekookplaat, maar op de kookgroep zit nog een ouderwetse contactdoos, wat als ik het goed heb alleen geschikt is voor een 1-fase kookplaat, voor meerfasen zou er een perilex aansluiting moeten zitten geloof ik.
Nu zitten wij in twijfel, sluiten we een 1-fase inductiekookplaat aan of moeten we aanpassingen doen voor een 2- of 3-fase kookplaat?
En over wat voor aanpassingen hebben we het? Gaat het alleen om het trekken van draden naar de kookgroep?

Wat is een kookgroep als je op gas kookt? Bedoel je de groep die naar je keuken gaat? Die is niet geschikt voor een inductieplaat. Er moet een aparte groep komen vanuit de meterkast via de kruipruimte naar de keuken. En als je dan toch bezig bent, laat je dus een 3 fasen groep aanleggen.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:59
Een moderne inductiekookplaat gebruikt bijna altijd 2 fasen 7kW of 3 fasen 11kW. Een enkele groep met een wandcontactdoos is daar niet voor geschikt. Je kunt daar max 3.6kW doorheen sturen en dat is in mijn ervaring niet genoeg als je meer dan anderhalve pan wil gebruiken.
Er moeten sowieso nieuwe draden getrokken worden, en ik zou dan adviseren om een krachtgroep te installeren met een perilexcontatcdoos. Je kunt daar alle kookplaten op aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door T-MOB op 20-10-2023 11:59 ]

Regeren is vooruitschuiven

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Je bedoeld denk ik een 3 fase vanaf de netbeheerder naar je groepenkast?
Wat je nog moet hebben is een 3fase groep, dat zijn 3 aparte groepen die alle een fase geven plus 1x de Null en aarde naar een periplex aansluiting in de keuken als je op 3fase wilt gaan koken.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:18
drielie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:47:
Hi,

1Fase links laten liggen. Dat werkt niet fijn en krijg je spijt van. een +-7kw kookplaat met vier pitten is altijd 2 fasen, of 1 fase, maar dan twee groepen van 16a aan elkaar geknoopt. Een zogenaamde kookgroep.

3 fasen kookplaten zie je pas vanaf 11kw en meer dan 4 pitten, of 4 pitten met ingebouwde oven.

Gewoon een 4polige aardlek automaat laten plaatsen van 16A 30ma. Vervolgens vragen om een 3 fasen perilex aansluiting onder je keukenblok, hiervoor trekken we meestal een nieuwe YMVK kabel. Op een 3fasen perilex kun je namelijk alles aansluiten.

*Pro-tip van de installateur, laat als ze onder je vloer een kabel trekken, gelijk een paar extra 3x2,5 kabels leggen. Per meter kost het weinig, ze maken de reis onder je huis al, en ben je direct klaar om extra groepen aan te sluiten voor quookers, boilers, ovens,vaatwassers etc. Kost je misschien honderd euro meer aan materiaal. Deze hoef je nog niet aan te sluiten in je meterkast oid, maar als je het wel wilt, is de elektricien binnen een uurtje of 2 weer vertrokken. ;)
Pagina: 1