5.5mm DC stekker meet 8 Ohm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:16
Ik heb een aantal van deze gekocht:
https://arcade-expert.nl/DC-female-Aansluitplug

En de bijbehorende males. Nu heb ik ze doorgemeten omdat ze nogal stroef in en uit elkaar gingen en ik me afvroeg of ik het een en ander niet beschadigd had van binnen:

Alle males: 0.7 ohm - 1 ohm
Als ik male in female stop meet de +'en aan beide kanten ook altijd netjes 0.7-1 ohm
Male in female en het meten van de - en de meesten zijn ook in die range, maar bij 3 meet ik dus 3-8 Ohm! Dat vind ik niet acceptabel voor een elektrische aansluit/doorluscomponent eigenlijk, zeker gezien de specificatie van 36V en 30A belastbaarheid. Volgens mij worden die van 8 Ohm al bij lagere stromen gruwelijk heet?

Het blijkt dus enkel in de females te zitten, als ik de - van die dingen doormeet krijg ik dezelfde slechte weerstanden als wanneer ik ze doormeet als er wel een male aan zit.

Heb contact gehad met de webshop, maar die verschuilt zich achter het feit dat er niks staat over weerstand, dat niemand eerder geklaagd heeft en alhoewel ik aangegeven heb dat een elektricien een kroonsteentje dat 8 Ohm meet waarschijnlijk net zo goed zal afkeuren was het voor eigen kosten om alles wat 'niet beviel' terug te sturen.

Ik heb geprobeerd te googlen wat acceptabele weerstanden zijn voor een verbindingcomponent maar daar word ik niet wijzer van, ook niet van wat bv een kroonsteentje doet. Wellicht omdat het normaliter geen issue is?

Nu gaat het uiteindelijk om 3 females op 10 (maar de male heb ik er dan dus ook 3 over) en dus zijn de kosten het probleem niet echt, 4 euro 50 voor 3 paartjes die ik niet kan gebruiken, maar het gemak waarmee de webshop het naast zich neerlegt vind ik eigenlijk erg teleurstellend.

Want, 8 ohm voor zo'n verbinding, wat vinden jullie daar van qua veiligheid?

[ Voor 6% gewijzigd door A Lurker op 20-10-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemPeter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-07 18:20
Contact weerstand van 8 ohm !??

Dit houdt dus in dat je alleen al 4,5 ampère door de aansluiting heen jaagt zonder de 30 ampère belasting mee te rekenen.

Het lijkt mij als je 30 ampère belasting hebt je daar ook bijpassende connectoren voor moet gaan gebruiken.
Je kunt kijken naar stekkers die voor accu's worden gebruikt: https://www.ebbm.nl/anderson-stekkers-accukabel

[ Voor 0% gewijzigd door WillemPeter op 20-10-2023 13:37 . Reden: Onjuiste informatie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
WillemPeter schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:07:
Contact weerstand van 8 ohm !??

Dit houdt dus in dat je alleen al 4,5 ampère door de aansluiting heen jaagt zonder de 30 ampère belasting mee te rekenen.

Het lijkt mij als je 30 ampère belasting hebt je daar ook bijpassende connectoren voor moet gaan gebruiken.
Je kunt kijken naar stekkers die voor accu's worden gebruikt: https://www.ebbm.nl/anderson-stekkers-accukabel
Nee de spec is 30A. Ik hoef er bij lange na niet zoveel doorheen te sturen, maar ik heb met de multimeter gemeten naar de weerstand (dat is dan denk ik de contactweerstand?). Naar mijn beleving is 8 ohm contactweerstand totaal onacceptabel om te gebruiken, ook voor veel kleinere stromen. Het gaat even niet om hoeveel stroom, dat is nu misschien 0.2A, maar dat kan nog veranderen in de toekomst als ik meer of zwaardere dingen ga aansluiten. Maar waar het wel om gaat is dat je met 8 ohm simpelweg zo veel spanningsval gaat krijgen dat het gewoon niet brandveilig is. Tenminste dat is mijn opvatting, maar daarom deze topic, daar ik geen elektricien ben :)

Het gaat er dus niet om om uit te rekenen hoeveel stroom hier precies veilig doorheen kan, maar dat het naar mijn idee (gezien de enorme spreiding van 0.7 ohm op het ene exemplaar en 8 ohm op het andere) dat we hier met een kapot component te maken hebben.

Sowieso zou ik die 30A hier nooit doorheen gooien, ook niet op de goeie van 0.7 ohm gemeten weerstand, maar het staat nu eenmaal op de productpagina, dus moet het component wel een beetje fatsoenlijk omgaan met grote stromen of anders is het sowieso gewoon een RMA'tje (als ik zin heb om de webshop nog te proberen te overtuigen dat het inderdaad onveilig/onacceptabel is...).

[ Voor 15% gewijzigd door A Lurker op 20-10-2023 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:00
Het meten van lage weerstanden met een multimeter is niet altijd betrouwbaar (dat moet eigenlijk met een vierpuntsmeting), maar 8 Ohm is wel héél veel.

Ik zou zeggen, test zo'n connector eens met een stroombron en stuur een webshop een video dat het ding bij 1 A al in de fik vliegt. Dat er 30 A door zo'n connnector heen kan is natuurlijk onzin.
WillemPeter schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:07:
Dat is niet hoe de wet van Ohm werkt. Je sluit je spanningsbron niet kort door je connector heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Tom-Z schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:13:
Ik zou zeggen, test zo'n connector eens met een stroombron en stuur een webshop een video dat het ding bij 1 A al in de fik vliegt. Dat er 30 A door zo'n connnector heen kan is natuurlijk onzin.
Dat is wel een goede aanpak. Ik zal eens kijken of me dat betrouwbaar en veilig lukt. Ik heb nog wat meer gemeten en het fluctueert ook enorm. En het gaat uiteindelijk maar om 3 paar die niet netjes meten. Ook al is het onbetrouwbaar met een mulitmeter, ik meet eigenlijk altijd zo'n 0.6-0.9 ohm met kroonsteentjes en alle andere verbindingscomponenten, dus iets zegt me dat zodra je iets hoogs meet er in ieder geval reden is tot nader onderzoek en je de echt twijfelachtige componenten beter maar gewoon weg kan gooien.

Al dan niet met bewijsmateriaal voor de webshop zelf :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:20

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
30A _O- _O- _O- Daar heeft iemand echt een 0 te veel gedaan. Nooit dat een barreljack dat kan hebben. De 5A bij van die ledstrips rekt het al aardig, 3A is niet gek om aan te houden.

Qua meten van de weerstand, wel op zijn minst een nulmeting gedaan? Dus gewoon de twee probes tegen elkaar of een reletief dik maar kort (1cm ofzo) stuk koperdraad gemeten en dat als 0 Ohm genomen?

Andere meer nauwkeurigere optie als je een regelbare voeding hebt, even draadjes aan maken, er 1A constante stroom doorheen drukken en met een multimeter de spanning over alleen de connectoren meten. Wet van Ohm doet dan de rest.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 20-10-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Septillion schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:12:
30A _O- _O- _O- Daar heeft iemand echt een 0 te veel gedaan. Nooit dat een barreljack dat kan hebben. De 5A bij van die ledstrips rekt het al aardig, 3A is niet gek om aan te houden.
Dat is een goeie 'ballpark figure', ga ik zeker aanhouden :) ik was ook echt niet van plan er veel meer dan 1A door te laten gaan. Het is voor wat ventilatoren en idd eventueel wat kleine led strips voor een kast voor mijn 3d printer. Maar met de weerstand vroeg ik me af of ik ze uberhaupt nuttig in kon gaan zetten en of de spanningsval niet te groot gaat zijn voor een goede aansluiting. Wordt vervolgd, dat gedeelte...
Qua meten van de weerstand, wel op zijn minst een nulmeting gedaan? Dus gewoon de twee probes tegen elkaar of een reletief dik maar kort (1cm ofzo) stuk koperdraad gemeten en dat als 0 Ohm genomen?
Nu heb ik meermaals afgewisseld tussen de goede en de slechte en de goede meten steevast zo'n 0.7ohm en daarna schiet ie gewoon een eind omhoog met de slechte. Dus dat is effectief ook een nulmeting.
Andere meer nauwkeurigere optie als je een regelbare voeding hebt, even draadjes aan maken, er 1A constante stroom doorheen drukken en met een multimeter de spanning over alleen de connectoren meten. Wet van Ohm doet dan de rest.
Check! Spanningsval over de 5.5mm connector meten is inderdaad een goede als ik het eenmaal aangesloten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemPeter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-07 18:20
@Tom-Z Je hebt helemaal gelijk. :F 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:14

AlphaRomeo

FP PowerMod
Volgens mij is die webshop gewoon een reseller van AliExpress spul. Als ik zo dat adres eens google kom ik ook gewoon bij een woonhuis. Prima natuurlijk, maar dat is wel wat anders dan Reichelt, Conrad of Elektramat qua kwaliteit, maar waarschijnlijk ook qua after-sales.

Conrad geeft een stuk eerlijker specificaties voor een gelijksoortige barrel jack, namelijk 12V nominaal en 5A maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
AlphaRomeo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:51:
Volgens mij is die webshop gewoon een reseller van AliExpress spul. Als ik zo dat adres eens google kom ik ook gewoon bij een woonhuis. Prima natuurlijk, maar dat is wel wat anders dan Reichelt, Conrad of Elektramat qua kwaliteit, maar waarschijnlijk ook qua after-sales.

Conrad geeft een stuk eerlijker specificaties voor een gelijksoortige barrel jack, namelijk 12V nominaal en 5A maximaal.
Absoluut, maar als je reseller bent heb je nog steeds de verantwoording voor je producten, zeker als het buiten EU komt, ben je zelfs aansprakelijk mocht het fout gaan! Dus als mijn huis afbrandt en ik heb vantevoren mailcontgact gehad waarbij ik aangeef dat we een probleem hebben qua kwaliteit....en als de verkoper dan enkel antwoordt "niks aan de hand" tsja.... Ik zou niet graag in die situatie willen verzeilen als verkoper, als een klant moeilijk doet. Het gaat om luttele euros. Maar kennelijk begrijpen veel huisadresondernemers niet geheel hoe dat Europees geregeld is.

Per mail wordt de deur dichtgegooid, ik heb een review achtergelaten van het product op verzoek van de webshop (automatisch natuurlijk, maar ja dan doe ik het spelletje wel mee) maar die moet natuurlijk eerst goedgekeurd worden door de beheerder.

Ondertussen deze besteld:
https://www.bax-shop.nl/g...kabel-9v-female-naar-male
Daar kwam ik terecht nadat ik besloot dat ik nog een adapter nodig had, en die hadden ze daar ook enorm afgeprijsd, als een soort uitverkoop. En dan ga ik die wel uit elkaar knippen en in mijn 'electrobox' verwerken en wel kijken waar ik de beste metingen zie en wat het uiteindelijk wordt.

Ik weet dat je het eigenlijk met goede onderdelen voor de contactpunten moet doen van Reichelt of Conrad of iets vergelijkbaars maar daar vond ik vooral barrel jacks met lege hulzen en dan moet je zelf weer gaan pielen om dat er netjes in te krijgen en misschien zelfs gaan solderen o.i.d. en ik wilde nu juist van die makkelijke contactjes a la een kroonsteentje aan de ene kant en de barrel jack aan de andere. Had nog geen ervaring met zelf barrel jacks monteren dus voor mij ook een leerproces geweest dit.

Los daarvan check ik wel altijd of de ratings kloppen en of ik veilig zit qua stroom (en voltage). Zowel voor de adapter als een dik genoege kabel. Dus we komen er wel, maar het was vooral mijn gebrek aan kennis over wat normaal is qua weerstanden en hoeveel zo'n barrel jack typisch aan kan. Dat is nog niet zo eenvoudig te vinden.

Als het project af is zal ik het resultaat hier tonen.

[ Voor 15% gewijzigd door A Lurker op 30-10-2023 11:57 ]

Pagina: 1