Slimme voerbakken topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Goedemorgen allen,

Ik start deze topic omdat ik zelf al een tijdje gebruik maak van een voerbak met een timer en doserings functie.
Specifiek hebben wij deze:
Voerbak

We hebben het nu een jaar+ in gebruik zonder klachten maar we hebben recent gemerkt dat het apparaat af en toe misschien geen voer geeft. Dit is natuurlijk niet fijn voor de katten die nu een bepaalde routine gewend zijn dus ik ben aan het kijken naar alternatieven.

Even ter disclaimer, ze krijgen naast de brokjes ook ander eten en we houden de machine ook in de gaten dus de katten verhongeren zeker niet.

Ik heb een aantal gevonden die interessant lijken:
Xiaomi
Pretty Paws
Ik heb ook een goede review gelezen over de Action Smart Feeder (Tuya)
Action Smart Feeder

Nu vroeg ik mij af of er anderen zijn met slimme kattenvoer dispensers die hun ervaring willen delen of een bepaald apparaat willen aanraden.

Graag hoor ik jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Weet je waarom hij af en toe geen voer geeft? Wellicht is het een kwestie van het binnenwerk even goed schoonmaken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-07 21:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb zelf goede ervaringen met uitvoering: Aqara Pet Feeder C1

Werkt met Zigbee ipv wifi en is compleet onafhankelijk van de cloud, wat ik een groot voordeel vind. Hij wordt ook goed ondersteund door open-source zigbee-software zoals Z2M.

Hij doet het prima, erg betrouwbaar. Geeft onze katten 6x per dag een beetje eten; onze vorige 'domme' voerautomaat kon maar 3 momenten aan. Een van onze katten eet veel te snel en veel, waardoor later alles weer uitgekotst wordt. Met 6x per dag een beetje voer gaat het veel beter.

Nutteloze functie: het kunnen inspreken van een boodschap voor je kat als er gevoerd wordt. Na 1x hebben je katten echt wel door dat het gekletter van de brokjes in het metalen bakje betekent dat er eten is. Veel effectiever dan 'katten, kom maar eten' uit een klein speakertje :P

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 20-10-2023 10:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Ik ga dit topic eens in de gaten houden. Wij hebben nu nog een handmatige voer machine :+ en dat zorgt er soms voor dat het lopend buffet wat verschilt in het aantal gangen dat je kunt kiezen. Ooit wel eens naar dit soort machines gekeken maar nooit echt de moeite genomen of te duur bevonden om het echt te gaan gebruiken. ( want ja welk probleem los je er nu echt mee op )

offtopic:
@Gizz 6x per dag eten??

[ Voor 5% gewijzigd door Webgnome op 20-10-2023 11:02 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Gizz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:51:
Ik heb zelf goede ervaringen met uitvoering: Aqara Pet Feeder C1

Werkt met Zigbee ipv wifi en is compleet onafhankelijk van de cloud, wat ik een groot voordeel vind. Hij wordt ook goed ondersteund door open-source zigbee-software zoals Z2M.

Hij doet het prima, erg betrouwbaar. Geeft onze katten 6x per dag een beetje eten; onze vorige 'domme' voerautomaat kon maar 3 momenten aan. Een van onze katten eet veel te snel en veel, waardoor later alles weer uitgekotst wordt. Met 6x per dag een beetje voer gaat het veel beter.

Nutteloze functie: het kunnen inspreken van een boodschap voor je kat als er gevoerd wordt. Na 1x hebben je katten echt wel door dat het gekletter van de brokjes in het metalen bakje betekent dat er eten is. Veel effectiever dan 'katten, kom maar eten' uit een klein speakertje :P
Eens over het berichtje inspreken, was leuk voor een paar keer maar vond het daarna maar irritant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja, is dat een probleem? In totaal krijgen ze net zoveel eten als wanneer ze het in 2x of 3x zouden krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 20-10-2023 12:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Gizz Heb jij ooit eens gemeten hou nauwkeurig die afmeet? Sprak laatst iemand die bezig was er zelf een te maken omdat de unit die hij gekocht had een factor twee meer eten uitgaf als de hopper vol zat dan wanneer deze bijna leeg was. Dat verschil zou ik te groot vinden namelijk. Maar met Zigbee ziet het er wel interessant uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Septillion dat heb ik niet gemeten, maar op het oog is het vrij nauwkeurig. Ik heb niet het idee dat er meer brokjes in het schoepenrad worden geduwd als de bak voller is.

Wel is het verschil tussen verschillende soorten/merken brokjes groot. Door andere afmetingen en vormen is er ook veel verschil m.b.t. hoeveel brokjes er bij elkaar passen tussen twee schoepen. Daarom moet je eigenlijk de boel opnieuw wegen en afstellen als je van brokjes switcht.

Hier trouwens een goede review waar ze het ding ook helemaal uit elkaar halen: Aqara C1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Gizz Dank! Dat het door porties op volume veel zou verschillen tussen merken had ik wel verwacht. Maar krijgen altijd hetzelfde dus dat is geen probleem.

Ik weet niet meer welke hij had (was in ieder geval geen Zigbee) maar ondanks dat die het ook op volume deed kon dat dus wel veel schelen. Maar goed, kan misschien ook wel weer veel uitmaken hoe groot/glad je brokken zijn of ze zich dichter op elkaar laten drukken met gewicht.

Maar mm, misschien gaat die wel onder de kerstboom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Gizz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

Ja, is dat een probleem? In totaal krijgen ze net zoveel eten als wanneer ze het in 2x of 3x zouden krijgen.
Nee tuurlijk niet. Het viel mij alleen op

[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 20-10-2023 12:55 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Webgnome het was een oprechte vraag, ik bedoelde het niet defensief. Wellicht blijkt uit onderzoek dat het slecht is om je katten verspreid over de dag op deze wijze eten te geven. Voor zover ik weet niet, maar misschien wist jij meer :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 20-10-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ammo123
Ik denk dat ik voor deze zal gaan binnenkort:
https://www.pretty-paws.n...it?variant=43807684624643

Heeft een camera, 6L voertank en smarthome mogelijkheden.
Ik weet dat mijn huidige ook nog waarschijnlijk prima is als ik het een keer uit elkaar haal en schoon maak, maar een nieuwe gadget is ook leuk :)

Ik denk dat het Tuya gebaseerd is, dus makkelijk te integreren volgens mij. Ik heb een paar smart lampen van de action dus de app is mij al bekend. Moet alleen nog een keer kijken hoe ik die cloud benodigdheden kan omzeilen.

Heeft iemand ervaring met deze specifieke voerbak?
Pagina: 1