Beregening tuin - sproeiers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-07 16:13
Goedendag allen,

De laatste tijd hebben we tuin op de kop gezet en ben ik zover gekomen dat ik aan het nadenken ben over een automatische beregening 'installatie'. (In de toekomst wil ik deze nog aansturen met kleppen gekoppeld aan HomeAssistant icm vochtmeters/verwachte neerslag, maar dat zien we nog wel).

Her en der komen wat borders met cortenstaal. Daar komt een druppelslang in en dat is allemaal niet zo spannend. Op dit moment ziet het er zo uit, om het prieeltje komt een ''hoek'' met een strook van 1.5 meter breed en 4 meter gras.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIf03_8SGzeDHF1sT37R8B-8h1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKPpGQ45dL7KshcbELXikJzJ.jpg?f=fotoalbum_large

En bij deze nog even mijn Paint-Skills uit de kast getrokken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uww8VQQhnQ6Xj-VH-zsx9z--4NU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bN7y3bCTP6Acf3rkgYibSELP.png?f=user_large

En daar gaat het mij om, hoe kan ik dat gras het best 'beregenen'. Bij veel (pop-up) sectie sproeiers is de minimale afstand meestal al te ver. Zelf dacht ik aan twee sectie sproeiers links en rechtsonderin, maar dan raak ik nog niet alle stukken van het gras.

Of moet ik toch met nevel sproeiers gaan werken...?

Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer, hebben jullie toevallig nog suggesties?

(Ik wil 16mm tyleenslang in gaan graven en deze aan waterleiding aansluiting, dus geen bron.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01 13:44
Ik denk dat je er wel zou moeten kunnen komen met Rainbird 1800 sproeiers met VAN 1800 sproeikopjes, toch? Deze zijn ook geschikt voor kortere afstanden.

Sproeiers hebben als nadeel dat er relatief veel water verdampt, en dat je dus veel sproeit tegen laag rendement.

Aangezien je je gazon nog moet aanleggen, zou je kunnen overwegen om een ondergrondse druppelslang te gebruiken, zoals de RainBird XFS. Deze is direct aan te sluiten op je 16 mm tyleenslang en is te combineren met een simpele kraancomputer voor automatisering (simpele tijdschakelaar). Deze geeft langzaam water af welke dmv capillaire werking bij de wortels uitkomt.

Als je graag wilt weten of je installatie werkt in plaats van te vertrouwen op het feit dat je het goed hebt aangesloten, kan je ook een drukindicator gebruiken en deze ergens ingraven.

[ Voor 14% gewijzigd door Inperiosus op 20-10-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:22
Hou er rekening mee, voor zover je dat niet al weet, dat 1x goed sproeien veel beter is dan vaak een beetje.

Zorgt voor diepere wortels waardoor ze ook beter bestand worden tegen periodes van droogte. Wellicht een goede om rekening mee te houden in het plan/materialen.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Ik wil niet oneerbiedig klinken, maar mijn kippenhok is groter dan jou tuin, mijn plantenbakken hebben een groter oppervlak dan wat je wil besproeien. Bijkomend is gras typisch iets wat niet hoeft besproeid te worden (staat het in de zomer wat uitgedroogd, dan wordt het na de eerste regenbui weer groen.

Ik zou mijn geld investeren in een tuinslang, in de tijd die je nodig hebt om beregening te plaasten kan je 15 jaar lang met de tuinslang sproeien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
Bedankt voor de al goede reactie, ondergronds is natuurlijk ook nog een mooie optie.

@naftebakje Je hebt helemaal gelijk hoor, even met de sproeier er overheen is natuurlijk ook zo gebeurd. Waarschijnlijk is dit ook wel beetje een overkill, maar een beetje hobbyen vind ik altijd leuk. Helemaal als je het uiteindelijk slim met kleppen aan kan sturen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Plof
Inmiddels verder, en door de tip van @Inperiosus ondergrondse en normale druppelslangen geworden voor in de grasperkje en borders.

In de toekomst kan ik er nog magneetkleppen tussen zetten. Maar voor z'n systeempje ben je zo €300,- verder (Rainbird computer, wifi dongle, kleppen). Dus doe ik het eerst zo!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQPI_qMcES0S1jgFavGcTQO7rDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQTOvhvK1agPPum8cpmGTYkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lflBBCgfvVpdEL1hynUv--Op1cI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b09vruJE2YZWiXECIPvDNPC7.jpg?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:54

Aardedraadje

Met kabelschoen

Mooi opgelost zo denk ik. Puur uit interesse. Kraan open, x aantal minuten wachten en kraan weer dicht. Hoe weet je nu of je genoeg water hebt gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
Aardedraadje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:01:
Mooi opgelost zo denk ik. Puur uit interesse. Kraan open, x aantal minuten wachten en kraan weer dicht. Hoe weet je nu of je genoeg water hebt gegeven?
Druppelslang grasmat (https://irritech.nl/rainb...erd-per-meter-be.400.107/) doet 2.3 liter per uur per gat. 25 meter slang, 76 druppelgaatjes is 174,8 liter per uur.

Tjaa en hoeveel liter (of mm/h) gaszoden moeten hebben weet ik nog niet precies. Zulke groene vingers heb ik (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Plof schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:51:
Inmiddels verder, en door de tip van @Inperiosus ondergrondse en normale druppelslangen geworden voor in de grasperkje en borders.

In de toekomst kan ik er nog magneetkleppen tussen zetten. Maar voor z'n systeempje ben je zo €300,- verder (Rainbird computer, wifi dongle, kleppen). Dus doe ik het eerst zo!

[Afbeelding]

[Afbeelding].
Dat is rechtstreeks op een waterleiding uit huis aangesloten?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
Ronald.42 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:07:
[...]

Dat is rechtstreeks op een waterleiding uit huis aangesloten?
Ja, vanuit de kruipruimte met tyleenslang gepakt. Laatst moest tegels er uit toch uit ivm zonnepanelen. Inc aftapkraan in de kruipruimte, op lager punt. Dus als kouder wordt kan al het water buiten er af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOIOTJqeSvUbiLhsY8j-5A9m8Ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEjsrlGsxmF4W5Uc4PCF9OxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-07 15:04

Dentheman

Zie signature

Plof schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:17:
[...]

Ja, vanuit de kruipruimte met tyleenslang gepakt. Laatst moest tegels er uit toch uit ivm zonnepanelen. Inc aftapkraan in de kruipruimte, op lager punt. Dus als kouder wordt kan al het water buiten er af.

[Afbeelding]
Lijkt het zo ondiep of liggen je tegels daadwerkelijk (zo goed als) op je mantelbuis?

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Plof schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:17:
[...]

[Afbeelding]
Je hebt daar bij die aansluiting een kraan met terugslagklep geplaatst hoop ik?
Opdat waarom daarom er geen water van buiten in je drinkwaterleiding binnen kan komen.
De kans is natuurlijk klein maar het kan en ik zou het uit willen sluiten.

Op zich wel een mooi systeem alles uit zicht en water bij de wortels van de planten. d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:48
Heb je ook een foto hoe je die rainbird slang in je gazon hebt gelegd? Welke afstand en diepte enzo?

Ziet er mooi uit!

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
Dentheman schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:24:
[...]

Lijkt het zo ondiep of liggen je tegels daadwerkelijk (zo goed als) op je mantelbuis?
HEEL diep ligt het niet, maar matelbuis ligt +/- 15cm onder het straatwerk.
Ronald.42 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:34:
[...]

Je hebt daar bij die aansluiting een kraan met terugslagklep geplaatst hoop ik?
Opdat waarom daarom er geen water van buiten in je drinkwaterleiding binnen kan komen.
De kans is natuurlijk klein maar het kan en ik zou het uit willen sluiten.

Op zich wel een mooi systeem alles uit zicht en water bij de wortels van de planten. d:)b
Hmmm daar heb ik niet bij nagedacht. Goeie om even in je achterhoofd te houden inderdaad, bij het aftappen van het water even de kogelkranen dichtdoen. Dan kan water uit de druppelslangen (theoretisch) nooit in tapwater komen.
NRJ020 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:39:
Heb je ook een foto hoe je die rainbird slang in je gazon hebt gelegd? Welke afstand en diepte enzo?

Ziet er mooi uit!
Ongeveer 5 cm ONDER de graszoden. Dus zal iets van 8 á 10cm onder de grasmat liggen. Onderlingen afstand +/- 30cm van elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au0MpG0gxNG2AinJyHn6FA8hq5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SO9CtB31s4FWCPSCySY0mNIw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:54
Blijft er in de winter water in de slangen zitten? ik denk even aan bevriezing van water..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
natural colour schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:38:
Blijft er in de winter water in de slangen zitten? ik denk even aan bevriezing van water..
Dat maakt niet uit, vocht kan er altijd uit. Dus bij uitzetten kan het water er altijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 15:26
Aardedraadje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:01:
Er zijn verschillende vochtmeters en -sensoren verkrijgbaar die hierbij kunnen helpen. Wellicht zelf als accessoire van het merk dat OP noemt (ken ik persoonlijk niet). :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-07 15:44
Mooi systeem zeg en mooi aangelegd! Heb je topic even gebookmarked voor als ik de tuin nog eens moet verbouwen of ga verhuizen ;).

Benieuwd naar wat praktijk ervaringen komende zomer! Of het goed bij te houden is of de planten etc. ook voldoende krijgen en/of dat een beetje te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-07 07:52
Plof schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:43:
[...]

Dat maakt niet uit, vocht kan er altijd uit. Dus bij uitzetten kan het water er altijd uit.
tenzij eerst het uiteinde/sproeier boven de grond bevriest en en de uitgang 'afsluit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01 13:44
Gaaf dat je voor de (deels) ondergrondse druppelslang hebt gekozen! Ziet er netjes uit, en altijd nog ruimte om te upgraden naar een (half)automatisch systeem.
emielbf schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 07:40:
[...]

tenzij eerst het uiteinde/sproeier boven de grond bevriest en en de uitgang 'afsluit'.
Dit is alleen een issue rond de kranen, maar verder in het systeem is dit geen probleem. Als je de kranen behandelt als normale buitenkranen is er weinig risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-07 07:52
Inperiosus schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:10:

Dit is alleen een issue rond de kranen, maar verder in het systeem is dit geen probleem.
loopt het water dan weg uit de sproeiers die op de hoogte van het maaiveld zitten? anders bevriest het toch echt voor de eerste paar cm.
Pagina: 1