Rare tikjes in geluidsopname, Nieuwe laptop nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacelynJazz
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-10-2023
Hallo iedereen!

Heb ik een nieuwe laptop nodig, omdat mijn laptop het opname bestand niet kan verwerken?

Ik maak een podcast. Dat begint nu wat serieuzer te worden en daarom heb ik nieuwe audio apparatuur aangeschaft behalve mijn laptop.

Ik werk met:
Laptop: Lenovo Yoga 530-14IKB
Microfoon: Sure SMB7
Versterker: Fethead
Audio interface: Solid State Logic SSL 2
Edit programma: Audacity
Headphone: Audio technica

De eerste week werkte alles perfect. Maar daarna hoorde ik opeens een raar tikje en haperingen na het beluisteren van de opname. Toen ben ik naar de muziekwinkel gegaan en heeft de medewerker de instellingen in audacity veranderd bij de voorkeuren, buffer heet het geloof ik naar 16bit. Echter is nu nog steeds de opname kwaliteit heel laag, het volume heel laag en de ruis heel duidelijk aanwezig. Soms hoor je opeens een tikje ertussendoor of haperingen. En ook hoor ik soms het geluid wat je vroeger hoorde over de box als er een telefoon in de buurt lag en die werd gebeld. Soort storing op de opname hoor ik dan.

Ik ben er allemaal niet in thuis maar ik denk zelf dat ik een nieuwe laptop nodig heb omdat die het bestand niet kan verwerken ofzoiets?

Wat is jullie advies of wat kan ik doen?

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door JacelynJazz op 19-10-2023 23:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Ik zou dan toch als eerste een freeware-programma als Audacity verdenken. Dat is in ieder geval het makkelijkste uit te sluiten door te gaan testen met alternatieve opnameprogramma's als Adobe Audition of Reaper. Gebeurt het dan ook?

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 16:46
Je beschrijft verschillende symptomen:
  1. tikje en haperingen
  2. volume te laag
  3. ruis
  4. storing
Punt één suggereert dat je computer het opnemen niet helemaal bij kan benen. Dat kan je mogelijk oplossen met softwareinstellingen (of door met andere software te testen, zoals Daam suggereert). Belangrijk is te weten waar het probleem zit: processor te traag? geheugen vol? schijf vol/te traag?

Punt twee zou in je audio-interface opgelost moeten worden. Heb je wellicht per ongeluk de line-setting aangezet in combinatie met je microfoonsignaal? Hoe staat je gainknop ingesteld? Voor alle zekerheid zou ik ook nog checken of je niet per ongeluk met je laptopmicrofoon aan het opnemen bent.

Punt drie heeft mogelijk te maken met punt twee: zodra het volume op orde is zal de ruis minder storend zijn. Maar kijk ook wat er gebeurt als je je audio interface, microfoon en/of kabels anders plaatst.

Punt vier: de storing treedt ofwel in de audiokabel op, ofwel in de audio-interface, maar in elk geval niet in de laptop: die krijgt een digitaal signaal van je audio-interface, wat niet gevoelig is voor het soort storing dat je beschrijft.

Een nieuwe laptop kopen zonder verder onderzoek lijkt me dus niet de juiste aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacelynJazz
Heel erg bedankt!!

Ik heb het getest met adobe Audition en nu is het inderdaad niet meer! Als ik niet aan het opnemen ben hoor ik wel soms nog dat soort van inbel geluidje van vroeger maar de opname zelf is kraakhelder!!

Het was dus schijnbaar ook tijd om de opname software te professionaliseren haha! Ik vind adobe audition ook heel fijn werken. Echt super superbedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

JacelynJazz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:39:
Ik heb het getest met adobe Audition en nu is het inderdaad niet meer! Als ik niet aan het opnemen ben hoor ik wel soms nog dat soort van inbel geluidje van vroeger maar de opname zelf is kraakhelder!!
Let even op dat je geen audio kabels dicht bij draadloze apparatuur hebt, dus ook geen telefoons of bijv. je laptop zelf. Dat kan allemaal storing opleveren die er niet altijd makkelijk uit te filteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacelynJazz
Oon schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

Let even op dat je geen audio kabels dicht bij draadloze apparatuur hebt, dus ook geen telefoons of bijv. je laptop zelf. Dat kan allemaal storing opleveren die er niet altijd makkelijk uit te filteren is.
Dankjewel voor je reactie. Ik heb alleen de kabels van de interface en microfoon naast mijn laptop. De kabels zijn vrij kort, kan het daaraan liggen?
Pagina: 1