Trafo voor LED kastverlichting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-11-2024
Hi! Het volgende.

We hebben een kast waar 3 lampjes in kunnen. Een spot (GU4), en twee led lampjes (G4). In totaal 40W.
Helaas is de transformator door ouderdom kapot gegaan waardoor geen van de lampjes het meer doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZIJDp3FNaI8k9gG2x49ALYLrNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2wx9VG1WQPMVfjNmoEUCr9Zx.png?f=user_large

Daarom naar de ijzerwarenwinkel die dit soort dingen heeft. Daar twee trafo's én een Amazon trafo verder heb ik nog geen werkende kastverlichting. Daarom roep ik nu de hulp in van echte experts ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbiX0T2Z6a6eMkO0UwHojlYA50Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SME96pFMO1u5pNN0guroO38R.png?f=user_large

Trafo A is logisch dat het niet zou werken.
Trafo B is gek dat het niet werkt, want LED wattage is > 2.5.
Trafo C is gek dat het niet werkt, want LED wattage is binnen de gestelde limiet (0-30).

Trafo A en B werkten wel als ik de spot voor een 20W halogeen verving, en twee steeklampjes LED deed. Dat sluit dus probleem met voetschakelaar/bekabeling uit. Maar ik wil alles graag LED.

Waar moet ik rekening mee houden om een wel geschikte trafo te vinden?
Snoer gaat van stopcontact > voetschakelaar > trafo > lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:47
Je kijkt goed naar het vermogen, maar heb je ook naar het voltage gekeken? Ik weet uit ervaring die die G4 en GU4 allebei in zowel AC als DC te krijgen zijn. Nu zou ik verwachten dat elk lampje wel DC trekt, maar het kan wel eens anders zijn.

Begin eens met wat typenrs. van de lampjes! Kan er meegekeken worden!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22
Zoals @EJonk zegt, zijn de lampjes wel geschikt voor dezelfde spanning? Ze staan parallel dus dat zou wel moeten.

Een normale voeding (stel lampjes zijn 12V) van 12V DC van voldoende vermogen zou prima moeten werken, trafos voor halogeen leveren zover ik weet geen nette dc spanning wat met led meestal wel gewenst is.

Leds hebben meestal ook een capacitieve werking op AC, wat er voor zorgt dat veel dimmers daar niet mee om kunnen gaan. De meeste (oudere) dimmers verwachten een weerstand of inductieve last.

[ Voor 23% gewijzigd door Roeland op 20-10-2023 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gewoon een normale voedingsadapter gebruiken ipv een LED driver.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
@EJonk @Roeland Hierbij :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BulaUyKnLatI50OSmJMhEaQIfEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylWbUL6WS8DCZkh1AoSvPyQm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhtIfm4DCp684d8pKlgMasV_cIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTrjidDgfrDoX0YrwSr7aIDB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennoooo
Ik kom nu achter het verschil:
- De spot ondersteunt alléén AC
- De steeklampjes werken op zowel AC als DC.

Wat is hierin jullie advies?
Optie a > de spot retourneren en gaan voor een DC versie (want dat is meer LED-techniek)
Optie b > een transformator kopen die op AC werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:47
mennoooo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:33:
Ik kom nu achter het verschil:
- De spot ondersteunt alléén AC
- De steeklampjes werken op zowel AC als DC.

Wat is hierin jullie advies?
Optie a > de spot retourneren en gaan voor een DC versie (want dat is meer LED-techniek)
Optie b > een transformator kopen die op AC werkt.
Precies waar ik naar toe wilde gaan :) Ik zou voor optie B gaan. Lampjes heb je immers al!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
EJonk schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 07:31:
[...]

Precies waar ik naar toe wilde gaan :) Ik zou voor optie B gaan. Lampjes heb je immers al!
Ja superfijn – ik had nog nooit van AC/DC gehoord (de band wel, maar niet rondom stroom :+ ).
Dat verklaart ook waarom trafo b het waarschijnlijk niet deed. Door de AC stroom ging 'ie op halogeen stand waarvoor 5w nodig is – en dat haalde ik nét niet.

Dank voor het meedenken, heb een goede trafo gevonden!
Pagina: 1