Meterkast deur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincie50
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 23:28
Hoi
Ik wil de deur van de meterkast vervangen.
Nu vraag ik mij af welk materiaal ik daarvoor het beste kan gebruiken. MDF of multiplex of gemelamineerd spaanplaat.
En welke dikte? 18 mm lijkt mij voor de hand liggend.
Er zit nu iets van spaanplaat in.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:43
Waarom niet gewoon een goedkope binnendeur bij de bouwmarkt halen?

(wij hebben natuurlijk geen idee van jouw situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:30

dragonhaertt

@_'.'

Mdf is zwaar maar mooi vlak en makkelijk te bewerken/af te werken.

Spaanplaat is goedkoop maar minder stevig

Multiplex is sterk, maar heeft de neiging krom te trekken bij grote oppervlaktes

Het ligt er maar net aan wat jij aan gereedschap en ervaring hebt, hoe groot de deur wordt, welk ontwerp je wil en hoe je hem af wil werken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30

M2M

medicijnman

Kun je een foto maken van de ruimte die je hebt. Hier is de meterkast 5mm dik, dikker past gewoon niet. En krom is het ding ook :)

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:19
Ik ken niet alle regels, maar grote kans dat een meterkastdeur extra brandwerend moet zijn. Dan is zelf een deur gaan maken waarschijnlijk geen optie.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
jurri@n schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:57:
Ik ken niet alle regels, maar grote kans dat een meterkastdeur extra brandwerend moet zijn. Dan is zelf een deur gaan maken waarschijnlijk geen optie.
Al 10 tallen jaren worden meterkasten geproduceerd van hardboard en spaanplaat met juist grote ventilatiesleuven. Als je het niet weet moet je niet adviseren, er is niks brandwerend aan een meterkast in particuliere woningen.
Een plaat mdf 15mm is meer dan voldoende, ook kan je overwegen om een meubelplaat met HPL er al op te halen bij een van de bouwmarkten.

[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 20-10-2023 05:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:19
D.deJong schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 05:17:
[...]

Als je het niet weet moet je niet adviseren
Ik geef duidelijk aan het niet te weten, maar dat het wel logisch zou zijn. Een meterkast is nl. vaak een plaats waar brand ontstaat. Ja, vaak worden ze nog betimmerd met hout, maar er zijn wel degelijk regels tbv. brandpreventie voor meterkasten. Zo mogen stopcontacten alleen nog op de houten wanden geplaatst worden als ze voorzien zijn van een achterplaat, om te voorkomen dat vonken of warmteontwikkeling de achterwand doen ontbranden.

Verder zie je dat steeds meer experts die er voor pleitten dat een meterkast meer brandwerende maatregelen zou moeten krijgen (bv. afdichten van openingen voor leidingen), waaronder brandwerende deuren, zeker als meterkasten in of grenzend aan ruimtes zijn die de vluchtroute vormen (je wilt niet dat de voordeur onbereikbaar wordt omdat je niet voorbij een brandende meterkast kunt). Maar als we jou moeten geloven zijn deze adviezen nog geen regels geworden.

Verder zijn er zeker regels voor deuren in meterkasten, o.a. op het gebied van ventilatie om bv. ophoping van gas bij een lekkage te voorkomen. Brandwerend en ventilatie sluiten elkaar zeker niet uit. Het is dus zeker niet zo dat ik maar iets uit mijn duim zuig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
jurri@n schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:57:
Ik ken niet alle regels, maar grote kans dat...
jurri@n schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 06:41:
[...]

Ik geef duidelijk aan het niet te weten, maar...
...
Het is dus zeker niet zo dat ik maar iets uit mijn duim zuig.
Tja, ik heb toch een ander gevoel bij je hoogstwaarschijnlijk goed bedoelde adviezen ;)
Deze sites geven wat concretere eisen en adviezen dan "het zou best zo kunnen zijn dat...":

https://www.liander.nl/si...Richtlijnen-meterkast.pdf
https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast
https://www.stedin.net/-/...chtlijnen-meterruimte.pdf
https://www.meterkastchec...en-en-meterkast-indeling/
https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Zoeken?q=meterruimte

[ Voor 4% gewijzigd door 3dfx op 20-10-2023 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:40
Tip: denk aan een slotje op de deur met een sleutel als je internet daar ook je huis binnen komt. Steeds meer mensen hebben camera systemen etc. Bij een inbraak trekt men dan eerst het internet in de meterkast er uit, met wat pech nog voor alle camera's hun streams naar de cloud hebben verzonden. Zo'n slotje is ook niet heilig en zo open, maar de vertraging die het oplevert maakt het verzenden van de streams in ieder geval nog tijdig mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:29
ucsdcom schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:31:
Tip: denk aan een slotje op de deur met een sleutel als je internet daar ook je huis binnen komt. Steeds meer mensen hebben camera systemen etc. Bij een inbraak trekt men dan eerst het internet in de meterkast er uit, met wat pech nog voor alle camera's hun streams naar de cloud hebben verzonden. Zo'n slotje is ook niet heilig en zo open, maar de vertraging die het oplevert maakt het verzenden van de streams in ieder geval nog tijdig mogelijk.
Helemaal mee eens en mocht je ooit een gecertificeerd alarm willen (volgens BORG normering) dan moet de meterkast deur, waarachter meestal de alarmcentrale staat, op slot zijn en er deurcontact op zitten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:53

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ucsdcom schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:31:
Ja leuk, vervolgens heb je een noodgeval waarbij je per direct de stroom, het water of het gas af moet sluiten en kun je vervolgens in de paniek nergens de sleutel vinden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:28
Janoz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

Ja leuk, vervolgens heb je een noodgeval waarbij je per direct de stroom, het water of het gas af moet sluiten en kun je vervolgens in de paniek nergens de sleutel vinden.
Het mooie is in mijn geval zit de meterkast deur aan de buitenkant naast de voordeur.
Openbreken kost in zo'n geval minder tijd dan zoeken naar de sleutel die ik en anderen wel weten te liggen maar eventuele hulpdiensten dus niet.

Niet afsluiten is dus geen optie.
Zat de deur aan de binnenkant dan zou ik de sleutel er gewoon op laten staan of een sluiting zonder klink maar zoiets zoals kastdeurtjes ook wel eens hebben zodat ik wel in een soort vergrendeling valt door een rol maar je ook eenvoudig open kan trekken zonder een klink.

Edit: zoiets heet dus een rolslot. Weer wat geleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Ad de Jong op 20-10-2023 10:07 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Mad_Manic schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Helemaal mee eens en mocht je ooit een gecertificeerd alarm willen (volgens BORG normering) dan moet de meterkast deur, waarachter meestal de alarmcentrale staat, op slot zijn en er deurcontact op zitten.
Ik snap ook nooit dat mensen die in de meterkast hangen. Onze meterkast zit wel op slot, maar de sleutel zit er gewoon in. Ik wil geen obstakels voor de groepenkast en de gaskraan. Dat is gewoon gevaarlijk. Dan kan ik wel alvast voor de zekerheid een breekijzer naast de meterkast neerzetten, maar dan helpt dat slot ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Om het nog even over een andere boeg gooien; waarom wil je de meterkastdeur vervangen @vincie50? Misschien is dat helemaal niet nodig. Het zou zonde zijn om iets zeer vergelijkbaars terug te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:42
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:11:
[...]

Ik snap ook nooit dat mensen die in de meterkast hangen. Onze meterkast zit wel op slot, maar de sleutel zit er gewoon in. Ik wil geen obstakels voor de groepenkast en de gaskraan. Dat is gewoon gevaarlijk. Dan kan ik wel alvast voor de zekerheid een breekijzer naast de meterkast neerzetten, maar dan helpt dat slot ook niet meer.
Inderdaad. Zet er dan een kast naast of zo die wel op slot zit xD
Maar sowieso, als ze binnen aan de meterkast kunnen, kunnen ze ook gewoon de hoofdschakelaars uit zetten.
Maar dan had het alarm allang af moeten gaan.

Ik neem tenminste aan dat zo'n gecertificeerde alarmen een batterij-backup hebben en stroomonderbreking terwijl het alarm gearmd is, het af laat gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 20-10-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Janoz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

In de voorschriften (NEN 2768) wordt wel degelijk vermeld dat de deur van de meterkast met een slot af te sluiten moet zijn.

Er staat niet in dat je de sleutel er niet in mag laten zitten of dat 'ie altijd op slot moet zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:42
Dat is volgens mij puur om kinderen eruit te houden en zo.
Niet om volwassenen tegen te houden, laat staan de nooddiensten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
Gelden die richtlijnen ook als je de bestaande situatie verbeterd? In veel huizen heb je de ruimte niet om volledig aan die richtlijnen te voldoen (bijvoorbeeld minimale afmetingen)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
inquestos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:42:
Gelden die richtlijnen ook als je de bestaande situatie verbeterd? In veel huizen heb je de ruimte niet om volledig aan die richtlijnen te voldoen (bijvoorbeeld minimale afmetingen)
Het geldt vnl. voor nieuwbouw, en sommige richtlijnen zijn aanbevelingen en geen afkeurpunt, zoals bijv. een eventueel verwarmingselement op minimaal 50 cm van de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
Mijn mk deur was van spaanplaat en de scharnieren waren eruit gegaan. Ik heb toen 3cm er af gezaagd en er een even brede en dikke houten lat tegenaan gelijmd (montagekit) en geschroefd (60mm elke 25cm) en daar de scharnieren weer in geschroefd. In dat hout blijven ze ook beter zitten dan in spaanplaat. Ik heb gewoon zo'n standaard meterkast die elk huis van de laatste 30 jaar heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:24

Echt niet.

Gewoon niet.

Groningerkoek schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:35:
Waarom niet gewoon een goedkope binnendeur bij de bouwmarkt halen?
Als dat past een prima idee, maar van binnen is dat honingraat karton, dus weet waar je aan begint als je die op maat moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pennywiser schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:51:
Mijn mk deur was van spaanplaat en de scharnieren waren eruit gegaan. Ik heb toen 3cm er af gezaagd en er een even brede en dikke houten lat tegenaan gelijmd (montagekit) en geschroefd (60mm elke 25cm) en daar de scharnieren weer in geschroefd. In dat hout blijven ze ook beter zitten dan in spaanplaat. Ik heb gewoon zo'n standaard meterkast die elk huis van de laatste 30 jaar heeft.
Geen idee hoe oud het huis van TS is. Hier is het gewoon eenzelfde stompe paneeldeur als door de rest van het huis. Maar onze buren hebben 2 losse deurtjes, 1 voor de groepenkast + kabelmodem en 1 voor gas en de waterafsluiters. Watermeter zit hier onder de voordeurmat.

In onze vorige woning was het een standaard opdek binnendeur (bj 1988).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Geen idee hoe oud het huis van TS is. Hier is het gewoon eenzelfde stompe paneeldeur als door de rest van het huis. Maar onze buren hebben 2 losse deurtjes, 1 voor de groepenkast + kabelmodem en 1 voor gas en de waterafsluiters. Watermeter zit hier onder de voordeurmat.

In onze vorige woning was het een standaard opdek binnendeur (bj 1988).
In mijn type idd stomp/opdek zijn het meestal de scharnieren die in de deur losraken, en na verloop van tijd de deur doen uitscheuren (spaanplaat). Zowel in de deur als kozijn opnieuw ingeboord. In kozijn eerst gaten pas uitgeboord en opgevuld met deuvel en houtlijm. Daarna scharnier schroef gat opnieuw boren.

Deze scharnieren Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tvyy-Tk4O5qXnG4HviNxRwP7YCQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tfa1BxJJXJM1AgC6a7i3P160.jpg?f=user_large

Dus geen idee of dat hier ook zo is. Ik kwam erachter dat een losse passende deur niet te krijgen is of paar 100 euro. Dus zo opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pennywiser schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

In mijn type idd stomp/opdek zijn het meestal de scharnieren die in de deur losraken, en na verloop van tijd de deur doen uitscheuren (spaanplaat). Zowel in de deur als kozijn opnieuw ingeboord. In kozijn eerst gaten pas uitgeboord en opgevuld met deuvel en houtlijm. Daarna scharnier schroef gat opnieuw boren.

Deze scharnieren [Afbeelding]

Dus geen idee of dat hier ook zo is. Ik kwam erachter dat een losse passende deur niet te krijgen is of paar 100 euro. Dus zo opgelost.
Stomp valt in het kozijn, opdek valt op het kozijn. Beide in 1 deur kan niet.
Dat de scharnieren van je meterkastdeur eruit komen, zegt eigenlijk al dat het geen gewone binnendeur is. De meterkastdeur gaat minder vaak open en dicht als bijvoorbeeld de deur naar de badkamer. Hier is het een paneeldeur, massief houten frame met panelen erin. Je komt ze in alle soorten en kleuren tegen. Als mensen de hal een keer opknappen, is het niet ongewoon dat ze zo'n lelijke meterkastdeur ook meenemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-10-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:34:
[...]

Stomp valt in het kozijn, opdek valt op het kozijn. Beide in 1 deur kan niet.
Dat de scharnieren van je meterkastdeur eruit komen, zegt eigenlijk al dat het geen gewone binnendeur is. De meterkastdeur gaat minder vaak open en dicht als bijvoorbeeld de deur naar de badkamer. Hier is het een paneeldeur, massief houten frame met panelen erin. Je komt ze in alle soorten en kleuren tegen. Als mensen de hal een keer opknappen, is het niet ongewoon dat ze zo'n lelijke meterkastdeur ook meenemen.
Dit is stomp en valt op het kozijn. Maar deurtype is stomp.

Was meer, van als je deur stuk is, zo heb ik het gerepareerd. Voordeel was slot dat je kan bewaren en zit gelijk op dezelfde plek. Even precies tekenen waar de scharnieren zaten.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 20-10-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het een standaard maat is zou ik gewoon een deur kopen, een binnendeur.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

3dfx schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

In de voorschriften (NEN 2768) wordt wel degelijk vermeld dat de deur van de meterkast met een slot af te sluiten moet zijn.

Er staat niet in dat je de sleutel er niet in mag laten zitten of dat 'ie altijd op slot moet zijn :P
Het lijkt mij logisch dat je een meterkast wilt kunnen afsluiten om te voorkomen dat iemand iets inschakelt wat je bewust uitgeschakeld hebt. Bijvoorbeeld als je aan de installatie werkt wil je niet dat iemand er opeens spanning op zet.
Hetzelfde idee als in de industrie waar je een slot op een werkschakelaar zet als je hem uitzet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

hackerhater schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:41:
Dat is volgens mij puur om kinderen eruit te houden en zo.
Niet om volwassenen tegen te houden, laat staan de nooddiensten :)
Nooit over nadgedacht, onze meterkast is ook de trapkast en die zit nooit op slot. Ik weet niet eens meer waar de sleutel is :p

Nu bedenk ik me trouwens dat ik nog een meterkast heb voor deze meterkast (de echte meterkast eigenlijk) in de garage. Die heeft geen slot, dat is gewoon een plastic kast met een plastic deurtje :p

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 20-10-2023 13:24 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincie50
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 23:28
@dragonheart
Is een standaard meterkastdeur van spaanplaat.
Voldoende gereedschap en skills om een nieuwe te maken.
Juist omdat een van de scharnieren uit het spaanplaat is gebroken vroeg ik mij af wel alternatief materiaal ik kan gebruiken.

@M2M
Zal morgen even een foto maken.

@Alex3305
Een van de paumelle schanieren is uitgebroken.

@pennywiser
Dat is een goede tip. Zal eens kijken of deze oplossing mogelijk is.
Ik was ook op zoek naar een zelfde passende deur maar die zijn niet zomaar te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
jurri@n schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 06:41:
[...]

Ik geef duidelijk aan het niet te weten, maar dat het wel logisch zou zijn. Een meterkast is nl. vaak een plaats waar brand ontstaat. Ja, vaak worden ze nog betimmerd met hout, maar er zijn wel degelijk regels tbv. brandpreventie voor meterkasten. Zo mogen stopcontacten alleen nog op de houten wanden geplaatst worden als ze voorzien zijn van een achterplaat, om te voorkomen dat vonken of warmteontwikkeling de achterwand doen ontbranden.

Verder zie je dat steeds meer experts die er voor pleitten dat een meterkast meer brandwerende maatregelen zou moeten krijgen (bv. afdichten van openingen voor leidingen), waaronder brandwerende deuren, zeker als meterkasten in of grenzend aan ruimtes zijn die de vluchtroute vormen (je wilt niet dat de voordeur onbereikbaar wordt omdat je niet voorbij een brandende meterkast kunt). Maar als we jou moeten geloven zijn deze adviezen nog geen regels geworden.

Verder zijn er zeker regels voor deuren in meterkasten, o.a. op het gebied van ventilatie om bv. ophoping van gas bij een lekkage te voorkomen. Brandwerend en ventilatie sluiten elkaar zeker niet uit. Het is dus zeker niet zo dat ik maar iets uit mijn duim zuig.
toon volledige bericht
Dat er regels zijn omtrent ventilatie zeg ik ook maar ventilatie gaat niet zo best samen met brandwerendheid he. Ik wil graag zien hoe een ventilerende deur brandwerend te maken is behoudens met een brandklep wat niet een product is voor de particuliere woningmarkt.
Wat experts vinden moeten ze lekker proberen vast te leggen in de regelgeving, een woonhuis is nou eenmaal 1 brandcompartiment dus daar zit wettelijk geen brandscheiding in.
Dat jij iets heel stellig oppert met de kleine kanttekening dat je er geen verstand van hebt slaat natuurlijk nergens op als advies.
Pagina: 1