Ik geef duidelijk aan het niet te weten, maar dat het wel logisch zou zijn. Een meterkast is nl. vaak een plaats waar brand ontstaat. Ja, vaak worden ze nog betimmerd met hout, maar er zijn wel degelijk regels tbv. brandpreventie voor meterkasten. Zo mogen stopcontacten alleen nog op de houten wanden geplaatst worden als ze voorzien zijn van een achterplaat, om te voorkomen dat vonken of warmteontwikkeling de achterwand doen ontbranden.
Verder zie je dat steeds meer experts die er voor pleitten dat een meterkast meer brandwerende maatregelen zou moeten krijgen (bv. afdichten van openingen voor leidingen), waaronder brandwerende deuren, zeker als meterkasten in of grenzend aan ruimtes zijn die de vluchtroute vormen (je wilt niet dat de voordeur onbereikbaar wordt omdat je niet voorbij een brandende meterkast kunt). Maar als we jou moeten geloven zijn deze adviezen nog geen regels geworden.
Verder zijn er zeker regels voor deuren in meterkasten, o.a. op het gebied van ventilatie om bv. ophoping van gas bij een lekkage te voorkomen. Brandwerend en ventilatie sluiten elkaar zeker niet uit. Het is dus zeker niet zo dat ik maar iets uit mijn duim zuig.