Internet vaak ineens zeer traag. Niet reproduceerbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2024
Af en toe, en dat is vaak 1 of 2 keer per dag dan is ineens de internet verbinding zeer traag. Ik kan het niet reproduceren dus dat maakt het zoeken naar de oorzaak erg lastig. Ik ben bijvoorbeeld op youtube iets aan het bekijken en dan stopt de stream. Als ik op dat moment een speedtest doe dan krijg ik een lage snelheid 4Mbps of soms nog minder. Ik kan dan nog wel prima zowel apparaten op het interne netwerk pingen als ook www.google.com. Dus er is wel een verbinding, hij is alleen heel erg traag. Na een paar minuten is de verbinding weer op de normale snelheid 90Mbps zonder dat ik iets heb gedaan. Het is niet omdat er veel drukte is op het interne netwerk om dat moment omdat het ook gebeurd als niemand verder bezig is.

Dit is het netwerk:
1. Tele2 ADSL 100Mb versie met een ZTE H369A modem
2. CISCO SG250-10P switch
3. OMADA EAP245 V1 deze 3x
4. OMADA controller draait op de synology in een docker

Ik heb al gebeld met Tele2 en de lijn is gecontroleerd en ook het modem maar ze konden niets vinden.

Het probleem treed op bij meedere devices. Daarnaast is het ook zo dat af en toe de printer en de stofzuiger niet mee willen werken of willen reageren op commandos.

Zou het kunnen liggen aan de EAP245V1 deze zijn inmiddels natuurlijk al best wel oud. Ik wil ze best vervangen voor EAP653 als we daarmee het probleem oplossen.

Hoe kan ik beter uitzoeken waar het aan kan liggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bedraad aan het modem testen...
er is vast wel iets wat periodiek een speedtest kan doen en de resultaten kan opslaan voor je...

al denk ik dat je WiFi eerder wat gek doet...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
Dank je voor de tip. Ik doe via home assistant elk uur een speed test. Daar zie je wel wat fluctuatie maar niet het duidelijke verschil wat ik merk via de wifi. Daar komt nog bij dat dit maar 1x per uur is. Deze meting is wel bedraad. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qCKs3nBe9hp_MTbCWk7w5u1TIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nAgrGk73hQwUWrIVYrq4vwi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:58
Je kunt bijvoorbeeld smokeping aanzetten, die voert continue ping tests uit, waarmee je de latency /packetloss in de gaten kunt houden.

Wat voor opties biedt je apparatuur voor bijvoorbeeld snmp?

Met de combinatie van beide kun je redelijk nauwkeurige uitspraken doen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:16
zw7 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:57:
Dank je voor de tip. Ik doe via home assistant elk uur een speed test. Daar zie je wel wat fluctuatie maar niet het duidelijke verschil wat ik merk via de wifi. Daar komt nog bij dat dit maar 1x per uur is. Deze meting is wel bedraad. [Afbeelding]
Ehm... Is dit niet je probleem? Die speedtest trekt natuurlijk heel kort even heel de lijn dicht. Of probeert dat. Dat is in ieder geval de reden dat ik de Home Assistant Speedtest niet meer gebruik. Het enige verschil is dat die speedtest uiteraard geen minuten hoort te duren. Maar wellicht het proberen waard?

Zoals @ChaserBoZ_ is Smokeping een goede tool, evenals Uptime Kuma. Uptime Kuma vind ik wat eenvoudiger in gebruik en kun je eveneens als Home Assistant Add-on installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13
Als het mis gaat even met net sh je linkrate controleren, misschien springt je pc naar de 2.4ghz?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
fast.com kan je een 5min lange speedtest laten doen trouwens..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 23:00
Mij klinkt het eigenlijk als DSL issues ... kan je wat van de lijnwaardes uitlezen in dit modem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
alex3305 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:51:
[...]

Ehm... Is dit niet je probleem? Die speedtest trekt natuurlijk heel kort even heel de lijn dicht. Of probeert dat. Dat is in ieder geval de reden dat ik de Home Assistant Speedtest niet meer gebruik. Het enige verschil is dat die speedtest uiteraard geen minuten hoort te duren. Maar wellicht het proberen waard?

Zoals @ChaserBoZ_ is Smokeping een goede tool, evenals Uptime Kuma. Uptime Kuma vind ik wat eenvoudiger in gebruik en kun je eveneens als Home Assistant Add-on installeren.
ik heb speed test er pas op gezet om te kijken of ik kon uitzoeken waar het aan lag. Het draait nu elke 5 minuten en vooralsnog geen problemen.

Ook heb ik net smokeping erop gezet. Even kijken wat de data ervan zegt. Wellicht weten we morgen meer.

Ergens verdenk ik het OMADA systeem. Zou ik naar UNIFI over moeten stappen of gewoon nieuwere EAP's beter kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
ijske schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:10:
Mij klinkt het eigenlijk als DSL issues ... kan je wat van de lijnwaardes uitlezen in dit modem ?
Dit zegt het modem:

Link Status Up
Modulation Type VDSL2
Actual Rate(Up/Down) 33032/108500 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 35908/110045 kbps
Noise Margin(Up/Down) 5.1/5.6 dB
Line Attenuation(Up/Down) 1.2/4.3 dB
Output Power(Up/Down) -9.1/12.4 dBm
Data Path(Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave Depth(Up/Down) 8/8
Interleave Delay(Up/Down) 0/0 ms
INP(Up/Down) 83/78 symbols
Profile 17a
Showtime Start 163 h 44 min 59 s
LinkEncap G.993.2_Annex_K_PTM
CRC Errors(Up/Down) 0/0
FEC Errors(Up/Down) 16/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
laurens0619 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:52:
Als het mis gaat even met net sh je linkrate controleren, misschien springt je pc naar de 2.4ghz?
hmm, ik merk het vaker als ik op de iphone zit. Eigenlijk erg weinig als ik achter de PC zit, die trouwens ook op dezelfde wifi zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
zw7 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

hmm, ik merk het vaker als ik op de iphone zit. Eigenlijk erg weinig als ik achter de PC zit, die trouwens ook op dezelfde wifi zit
Daar kun je niet de link speed zien maar wel, via een app als fing, het bssid. De 2.4 radio heeft anders bssid als de 5ghz radio

Maar jn de omada controller kijken hoe de client verbonden is als het mis gaat is denk ik beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
volgens mij is je noise marging wat aan de lage kant?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
SMSfreakie schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:35:
volgens mij is je noise marging wat aan de lage kant?
Kan ik hier iets aan doen? Of kan tele2 hier iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:58
zw7 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:10:
[...]

Ergens verdenk ik het OMADA systeem. Zou ik naar UNIFI over moeten stappen of gewoon nieuwere EAP's beter kopen.
Gebaseerd op? Tplink omada is best populair, heeft hier ook zijn eigen topic, dit soort klachten zie je daar niet.

Niets zo zonde van je geld als dingen blind vervangen, om er vervolgens achter te komen dat dat niet de oorzaak was.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zw7 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:03:
[...]

Kan ik hier iets aan doen? Of kan tele2 hier iets aan doen?
nu is mijn xDSL kennis beperkt, maar zover ik het weet is dat een lage waarde de lijn gevoeliger is voor klapperen, en het kan dus zijn dat op het moment dat jij "verminderde" snelheid ervaart dat je modem opnieuw aan het onderhandelen is met de apparatuur in de centrale over de maximale snelheid die door de lijn kan..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:05
Op welk kanaal heb je 5ghz staan? Bij mij slaat enkele keren per dag de radar detectie aan en heb ik dus even alleen 2.4ghz

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
TimDJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:49:
Op welk kanaal heb je 5ghz staan? Bij mij slaat enkele keren per dag de radar detectie aan en heb ik dus even alleen 2.4ghz
Het staat op AUTO (44). Ik heb niets met radar detectie dat ik weet hier in huis.

[ Voor 10% gewijzigd door zw7 op 20-10-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 01:01:
[...]

Gebaseerd op? Tplink omada is best populair, heeft hier ook zijn eigen topic, dit soort klachten zie je daar niet.

Niets zo zonde van je geld als dingen blind vervangen, om er vervolgens achter te komen dat dat niet de oorzaak was.
Ja dit is helemaal waar. Liever ook geen geld uitgeven aan iets wat niet het probleem was. Voor de rest ben ik altijd erg blij geweest met OMADA dus liever niet iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:34
zw7 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Het staat op AUTO (44). Ik heb niets met radar detectie dat ik weet hier in huis.
als het goed is wordt dit gedaan door je AP
When starting operation, an access point automatically selects channels with low interference levels in a phase known as Channel Availability Check (CAC). During this phase, the access point is in a passive state scanning for radar signals. This commonly takes one to two minutes, but could take up to ten minutes. Thereafter, the access point performs In-Service Monitoring (ISM) to detect active radar signals; if radar is detected, and the access point is configured to automatically select a channel, it broadcasts a switch-channel event to its clients and follows by switching the channel. If channels were configured manually, the DFS mechanism causes the access point to go offline.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_frequency_selection

maar met channel 44 zou dit niet moeten gebeuren aangezien die niet in het frequintie bereik van de weer radars zit in Europa

[ Voor 6% gewijzigd door saaltink op 20-10-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:05
Als hij op auto staat kan hij wel switchen als hij het te druk vindt op het kanaal. Als de wifi van de buren hetzelfde doet kan je dus af en toe heen en weer switchen en dus even verbinding met 5ghz verliezen. Zet 'm eens vast op 44?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
Ok, ik denk dat ik eruit ben want ik kon het net goed testen. De iphone is verbonden met de AP op de eerste verdieping. Ik ging net naar de keuken en toen was ineens de verbinding erg traag. Speedtest gedaan op de iphone en die gaf aan 4mbps. Telefoon laten liggen op die plek en boven op de laptop de speed test gedaan en daar was het 90mbps. Zelfde gedaan op de vaste computer (bedraad) en ook 90mbps. Weer naar de iphone gelopen en daar bleef het onder de 10mbps. Verbinding via OMADA gecontroleerd en daar stond ie op 5GHz verbinding met de iphone, en nog steeds via het access punt op de begane grond verbonden.

Conclusie, het ligt dus niet aan de XDSL verbinding maar echt iets met de OMADA verbinding. Ik heb 3x een access punt, 1x begane grond, 1x ste verdieping en 1x 2de verdieping. Het lijkt erop dat het mis gaat bij het switchen van de ene naar de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:13
Het succes van roaming hangt ook deels af van de client apparatuur die ermee verbindt.
Heb je een device wat blijft "plakken" op wifi punt A en niet naar wifi punt B wil, dan ligt dat niet aan je netwerk maar aan de client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Op de 5gh gaat het met iphones eigk altijd wel goed. Heb je gekke dingen ingesteld staan?

Mijn ervaring is dat een 5ghz only ssid net wat beter roamt dus dat kun je nog proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
EverLast2002 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:46:
Het succes van roaming hangt ook deels af van de client apparatuur die ermee verbindt.
Heb je een device wat blijft "plakken" op wifi punt A en niet naar wifi punt B wil, dan ligt dat niet aan je netwerk maar aan de client.
Ik denk dat het komt omdat de roaming van de iphone niet goed wordt ondersteund door de EAP245V1 AP's die zijn al redelijk verouderd en de firmware wordt niet meer geupdate. Ook de controller software kan ik daarom niet updaten omdat anders de oude AP's niet werken.

Conclusie: ik kan denk ik beter investeren in 2x een nieuwe AP. EAP653 of de EAP650? Ik zie eigenlijk geen verschil. Heb al een POE netwerk dus die adapter heb ik niet nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door zw7 op 20-10-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nee, roaminf is voornamelijk client ding.

Goede implementatie van 802.11krv doet wel iets maar beperkt op gebied van sticky clients.

Het zou met dit spul gewoon goed moeten kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
laurens0619 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:29:
Nee, roaminf is voornamelijk client ding.

Goede implementatie van 802.11krv doet wel iets maar beperkt op gebied van sticky clients.

Het zou met dit spul gewoon goed moeten kunnen gaan
Hmmm, dus wat zou ik dan moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
zw7 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:31:
[...]

Hmmm, dus wat zou ik dan moeten doen?
- Je instellingen nakijken of er iets geks aan staat als min rssi/ in het omada topic vragen
- rf planning opnieuw, minder overlap
- 5ghz only extra ssid proberen

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 20-10-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
laurens0619 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:36:
[...]

- Je instellingen nakijken of er iets geks aan staat als min rssi/ in het omada topic vragen
- rf planning opnieuw, minder overlap
- 5ghz only extra ssid proberen
Ik kan in deze RSSI niet instellen in deze controller zo te zien. Of ik kijk niet goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u57QwGJhysbX3KDYThSPrE_6dxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t01HfU8TxeBdNyctgNsJBFjA.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Zet al die 4 vinkjes een uit? Liefst 1 voor 1 maar hoeft niet perse.

Belangrijkste waar ik mee zou beginnen is -
1. fast roaming
2. force disassociation
3. airtime fairness uit

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 20-10-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even een zijstapje: welke dns heb je ingesteld op je netwerk? Heb dergelijke effecten zelf regelmatig met de Ziggo dns ervaren, zou me niks verbazen als tele2 het zelfde probleem kent.
Probeer die van Cloudflare eens zou ik zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
The Eagle schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:52:
Even een zijstapje: welke dns heb je ingesteld op je netwerk? Heb dergelijke effecten zelf regelmatig met de Ziggo dns ervaren, zou me niks verbazen als tele2 het zelfde probleem kent.
Probeer die van Cloudflare eens zou ik zeggen.
Dat dacht ik eerst ook, dus ik het de google DNS ingesteld, maar helaas zonder effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:42
Hoe oud is de wijk waar je woont? En hoe oud zou de kabel kunnen zijn naar je huis?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
peize9 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:14:
Hoe oud is de wijk waar je woont? En hoe oud zou de kabel kunnen zijn naar je huis?
Hmm uit de jaren 80 dus die kabel is niet echt vers meer. Er ligt wel al glasvezel sinds een half jaar maar dat is nog steeds niet aangesloten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Maar je hebt toch al uitgedoktert dat het niet aan je dsl/dns maar aan je wifi ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
laurens0619 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:53:
Maar je hebt toch al uitgedoktert dat het niet aan je dsl/dns maar aan je wifi ligt?
Ja daar moet het aan liggen. Nu proberen met de instellingen om het goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
laurens0619 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:37:
Zet al die 4 vinkjes een uit? Liefst 1 voor 1 maar hoeft niet perse.

Belangrijkste waar ik mee zou beginnen is -
1. fast roaming
2. force disassociation
3. airtime fairness uit
Ik ga dit inderdaad eerst eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:42
zw7 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:45:
[...]

Hmm uit de jaren 80 dus die kabel is niet echt vers meer. Er ligt wel al glasvezel sinds een half jaar maar dat is nog steeds niet aangesloten....
Die kabels hebben een max levensduur, dus daar kan het misschien aan liggen. Heb je tele2 al gebeld hier over?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
Even een update van de status hier. Ik heb 2 weken geleden de EAP245V1 vervangen door 2x een EAP670. Ik heb nu overal goed bereik en goede snelheid en geen last meer gehad van de problemen die ik hiervoor had. Ik denk dat een van de EAP245 niet helemaal lekker meer was. Helaas kan je niet de EAP245V1 en de EAP670 combineren in een netwerk met 1 Omada controller. (De EAP245 werkt tot controller versie 3.2 en de EAP670 werkt alleen vanaf versie 5 van de controller.)

Het probleem is dus bij deze opgelost en ik heb 3x EAP245V1 over voor de liefhebber. Veel dank allemaal voor het meedenken. Het probleem lag dus echt bij het WIFI gedeelte en niet bij de uplink naar de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
Denk eerder dat je iphone niet lekker roamed, die bleef duidelijk plakken en dat heeft dus niets met die EAP245's te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• zw7
Ben(V) schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:22:
Denk eerder dat je iphone niet lekker roamed, die bleef duidelijk plakken en dat heeft dus niets met die EAP245's te maken.
Dat zou best kunnen, maar de keren dat het niet goed werkte was hij wel verbonden met de EAP245 die het dichtste bij stond. Ik heb zelfs de hele roaming uitgezet zoals hierboven aanbevolen en dat hielp niet. Daarnaast viel ook af en toe de printer en de roomba uit en die zitten altijd op hetzelfde AP. Vandaar dat ik denk dat het niet alleen aan de iphone lag maar ook aan de EAP245. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Maar, hoe dan ook, het werkt nu weer. De WAF ook weer tevreden. Dank voor het meedenken. Zeer nuttig.
Pagina: 1