Haalbaarheidsonderzoek KPN glasvezel buitengebied

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-07-2024
Wij hebben met een 6-tal mensen in het buitengebied via een landgoed regeling 6 kavels gekocht.
Nu heeft de verkopende partij o.a. een contractuele verplichting om een 'aansluiting voor dataverkeer' te realiseren bij elke woning. Breed begrip maar dat kan in ons geval alleen een koperlijn of een glasvezellijn zijn coax gaat niet omdat die hier nergens ligt.

Als tijdelijke oplossing gebruiken wij nu allemaal (zelf aangeschafte) Starlink paketten, dit werkt opzich prima met hier en daar wat uitval en is de latency voor FPS gamen wel iets aan de hoge kant.. ;) Echter willen wij graag dat de verkopende partij zijn contractuele verplichting nakomt, het had er immers al allemaal moeten liggen. De verkopende partij claimt dat glasvezel aanleggen niet mogelijk is en gaat kijken naar de mogelijkheden voor koper.

Nu heb ik zelf met zowel de koper als de glas afdeling gesproken van KPN. Waarin aangegeven wordt door KPN dat de koper verbinding dusver van het verdeel punt ligt dat de snelheid 'dramatisch' is en dat er voor koper getekend moet worden dat er akkoord gegaan wordt met snelheden <10mbit (de exacte snelheid kon KPN niet vermelden, echter wel dat internetten en TV kijken tegelijk onmogelijk was) - dit is zover ik weet een clausule die getekend moet worden.

We hebben bij KPN een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd voor het aanleggen van de glasvezel verbinding, dit blijkt wel te kunnen en hebben daar de offerte van ontvangen. Het glasvezel aansluitpunt ligt op 1.2km van de woningen, het glasvezel aansluitpunt staat in de naast gelegen nieuwbouw wijk welke helemaal voorzien is van glasvezel door KPN.

De kosten voor leggen en aansluiten zijn wel aanzienlijk €201.000,- (net iets over de 2ton, deze zouden dan voor de verkopende partij zijn) - nu vroegen wij ons af (er is namelijk geen onderbouwing in de offerte van KPN) of dit een beetje normale gangbare tarieven zijn voor het leggen van 1.2km aan glasvezel?

Want jullie snappen natuurlijk dat €201.000,- wel een dingetje is voor de verkoper (we hebben hem dit nog niet voorgelegd)..er is dusver geen enkele andere partij die ons wil helpen met de aanleg van glasvezel. De complexiteit van het aanleggen kan ik niet beoordelen, het betreft verder geen stedelijk gebied maar alleen ventweg en weiland.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 19:16
Waarom alleen bij kon opgevraagd? Wellicht dat delta of Odido (odf) iets willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
Ik heb Delta, Odido en Ziggo benaderd allemaal willen ze of niks aanleggen of valt het buiten hun huidig werkgebied en verwijzen ze dat het het werkgebied is van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
voor ODF en DeltaNetwerk zal er dan geen glasvezel netwerk in de buurt liggen waar ze je op kunnen aansluiten..

voor Ziggo (kans ik klein dat er een andere kabelprovider in de regio actief is) zal het gewoon niet rendabel genoeg zijn.. die zullen waarschijnlijk ook een glasvezel moeten ingraven, en dan nog een verdeel inrichting etc etc

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46
't is heel veel geld, maar voor dit soort afstanden zijn het vrij normale prijzen.

Ook al is koper mogelijk, niet aan beginnen. Bij dit soort afstanden is de storingsgevoeligheid zoveel groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ik zou kijken naar een P2P verbinding. Want 2 ton gaat 'm vast niet worden. En kan mij ook niet voorstellen dat kpn een telefoonlijntje gaat leggen. Als de afstand hetzelfde is zijn de kosten trouwens ook niet lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
bjusterbaarlik schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:09:
Ik zou kijken naar een P2P verbinding. Want 2 ton gaat 'm vast niet worden. En kan mij ook niet voorstellen dat kpn een telefoonlijntje gaat leggen. Als de afstand hetzelfde is zijn de kosten trouwens ook niet lager.
Wat is dat precies P2P? Peer 2 Peer, Point to Point?

Ik ben er niet direct bekend mee, is er een bedrijf die dat aanbied? Of moet ik me dan voorstellen dat er ergens bij iemand met wel glasvezel iets wordt neergezet om zo bijvoorbeeld een straalverbinding op te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
point to point in dit geval

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:28
Als er gegraven moet worden dan kan er natuurlijk meteen glasvezel in...

Even uit of the consumenten box denkend zou je kunnen kijken naar 1 zakelijke lijn voor de woningen die je dan deelt.

Dan kun je beter contact opnemen met Eurofiber, Odido zakelijk (tele2), kpn zakelijk maar ook VodafoneZiggo. Kan best zijn dat die in de buurt wat hebben liggen en niet ver hoeven te graven. Dan deel je die 500Mbit of gigabit lijn met z'n 6en.

Verder vind ik 2 ton wel enorm hoog voor 1,2 km graven. Ik zou eerder aan 50k denken.

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 19-10-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hookoha
jongetje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:17:
Als er gegraven moet worden dan kan er natuurlijk meteen glasvezel in...

Even uit of the consumenten box denkend zou je kunnen kijken naar 1 zakelijke lijn voor de woningen die je dan deelt.

Dan kun je beter contact opnemen met Eurofiber, Odido zakelijk (tele2), kpn zakelijk maar ook VodafoneZiggo. Kan best zijn dat die in de buurt wat hebben liggen en niet ver hoeven te graven. Dan deel je die 500Mbit of gigabit lijn met z'n 6en.

Verder vind ik 2 ton wel enorm hoog voor 1,2 km graven. Ik zou eerder aan 50k denken.
De hele infra is helaas al 1 jaar geleden aangelegd, we hadden indertijd al bij de verkoper aangegeven dat het hem veel geld zou schelen als hij meteen de glasvezel zou leggen maar hij is daar niet op ingegaan.

Een zakelijke lijn hebben we over nagedacht om die te delen, echter daar komt ook een deel onderhoud en additionele aanschaf bij kijken en worden de kosten van de verkoper naar ons de koper verschoven. (hogere abbonements kosten, aanschaf additioneel netwerk apparatuur, instellingen zoals VLANs, max bandbreedte per verbinding etc.) Heb bijvoorbeeld een offerte van Dataweb, dan is de aanleg van het glasvezel eenmalig 1500 euro (naar 1 woning) en dan voor 100mbit 550 euro per maand ex btw. (voor meerdere jaren)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:37
Waarom regel jij het? Waarom stel je de verkoper niet in gebreke en laat je hem het oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hookoha
.Maarten schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:34:
Waarom regel jij het? Waarom stel je de verkoper niet in gebreke en laat je hem het oplossen?
We hebben de verkoper in gebreken gesteld; echter vertrouwde wij de conclusie "glasvezel kan niet gelegd worden" van de verkopende partij niet en zijn we er zelf achteraan gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hookoha schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:46:
[...]

We hebben de verkoper in gebreken gesteld; echter vertrouwde wij de conclusie "glasvezel kan niet gelegd worden" van de verkopende partij niet en zijn we er zelf achteraan gegaan.
Nou is 201k euro voor het aanleggen van glasvezel naar zes woningen ook al snel de categorie "kan niet" natuurlijk, tenzij ieder 40k neerlegt uit eigen zak.

Overigens kan een aansluiting voor dataverkeer uiteraard ook gewoon de satellietoplossing zijn.

Als er ergens richting die nieuwbouw een open lijn is zou je aan een straalverbinding kunnen denken, moet je uiteraard daar wel een aansluiting met antenne hebben. Met een beetje Ubiquiti straler bijvoorbeeld kan dat prima over een kilometer of meer, maar je zit dan ook aan duizenden euro's aan installatie.

Overigens lijkt mij dat koper trekken over grote afstand ook vele duizenden euro's gaat kosten.

Daarnaast is bijna al het bovenstaande vergunningsplichtig, dus ook ingewikkelder dan je denkt.

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 19-10-2023 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hookoha
pagani schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:51:
[...]

Nou is 201k euro voor het aanleggen van glasvezel naar zes woningen ook al snel de categorie "kan niet" natuurlijk, tenzij ieder 40k neerlegt uit eigen zak.
Misschien ten overvloede echter heeft de verkopende partij (boer) een grote som aan geld ontvangen voor zijn landbouwgrond wat wij als bewoners via de landgoedregeling hebben gekocht (en dus is omgezet is naar bouwgrond door de gemeente) er is contractueel afgesproken in het koopcontract dat er naar elke woning een 'aansluiting voor dataverkeer' komt. Heel veel medelijden wat kosten betreft heb ik er dus niet mee.

Maar ben het zeker met je eens dat 201k een enorm bedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:42
Ik denk dat je je antwoord hebt qua kosten. Wat ik me afvraag is waarom dit nu pas uitgezocht wordt en niet voorafgaand aan het zetten van een handtekening onder een koopakte? Ook is de bepaling "aansluiting voor dataverkeer" niet erg specifiek. De kans lijkt me klein dat je de boer kan verplichten €201.000 te betalen voor een glasvezelverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
MarcoC schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:03:
Ik denk dat je je antwoord hebt qua kosten. Wat ik me afvraag is waarom dit nu pas uitgezocht wordt en niet voorafgaand aan het zetten van een handtekening onder een koopakte? Ook is de bepaling "aansluiting voor dataverkeer" niet erg specifiek. De kans lijkt me klein dat je de boer kan verplichten €201.000 te betalen voor een glasvezelverbinding.
Wat kosten betreft inderdaad duidelijk; we hebben nog een oude offerte liggen van KPN voor het leggen van glasvezel naar zijn eigen woning (dat ligt direct aan het 'landgoed') uit 2021 die kwam toen uit op 20k.

De bepaling in het contract is inderdaad 'vaag' feit blijft echter wel dat er een verbinding moet komen. We hebben dit allen ook aangegeven bij de makelaar maar de verkopende partij wilde niet wijken van de genoemde bepaling. Wij hebben als bewoners toen de keuze gemaakt om te tekenen en zelf als tijdelijke oplossing te werken met Starlink totdat de verkopende partij de definitieve verbinding heeft aangelegd tot voor aan de kavels.

Overigens is het leggen van een koper lijn genoeg om voor de verkopende partij aan zijn verplichting te doen. Wij hebben daarvoor ook een haalbaarheidsonderzoek voor aangevraagd van de kosten bij KPN deze heb ik echter nog niet ontvangen. Echter kregen we telefonisch van KPN al de voormededeling dat de verbinding 'dramatisch' zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:42
Dramatische verbinding is ook verbinding,maar verwacht dat het moeilijker is om 3en partij zo ver te krijgen (omdat die mogelijk geen klanten krijgt +slechte naam krijgt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hookoha
99ruud99 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:19:
Dramatische verbinding is ook verbinding,maar verwacht dat het moeilijker is om 3en partij zo ver te krijgen (omdat die mogelijk geen klanten krijgt +slechte naam krijgt).
Ik vermoed (ik kan niet namens ons allen spreken) ook dat niemand van ons de koperlijn zal gaan gebruiken en dan gewoon afwachten totdat de koperlijn ooit een keer wordt omgezet naar glasvezel, 'tijdelijk' blijf in ieder geval ik dan nog starlink en NLZiet gebruiken.

Juridisch gezien weet ik niet of het opleveren van een 'dramatische' lijn valt onder de redelijkheid en billijkheid van wat je kan verwachten; daarin begeef ik me liever niet en is mischien een goed onderwerp voor een ander topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Hookoha op 19-10-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Lastig verhaal, een modem met 4G sim erin kan ook een aansluiting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In onze gemeente is via een burgerinitiatief de glasvezelaansluiting gerealiseerd. Ik geloof dat de partij "Delta Netwerk" daadwerkelijk de kabels gelegd heeft.

Wellicht kun je terug naar KPN komen met een voorstel dat jij (m.b.h.v zo'n partij) de kabels laat leggen en of zij die dan kunnen afmonteren en in werking stellen.

Wellicht is dat een stuk goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
Sethro schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 06:58:
Lastig verhaal, een modem met 4G sim erin kan ook een aansluiting zijn.
De exacte bepaling in het contract is inderdaad een lastige, want uitgaande dat een 4G sim voldoende zou zijn dan zouden onze zelf aangeschafte starlink installaties ook al voldoende zijn, de zinsinde luid alsvogt:

"Nutsvoorzieningen:

De kosten voor aanleg van water, elektra, riolering en aansluiting van dataverkeer tot het begin van het perceel zijn voor rekening van de verkoper."

Mede omdat het in één en dezelfde adem genoemd wordt onder nutsvoorzieningen (al is telecom formeel gezien volgens mij geen nutsvoorziening) - gaan wij er vanuit dat het hier gaat om alle voorzieningen van de infrastructuur die ondergronds gelegd dienen te worden; bijgezet door het deel "tot het begin van het perceel" tot aan waar alle huidige nutsvoorzieningen die er wel zijn gelegd zijn. (riool, water, elektra)

Wat het juridisch inhoudelijk zou betekenen houden we ons zolang dat kan voorlopig liever bij weg en is denk ik een mooie discussie voor in een nieuw topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
Accretion schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:38:
In onze gemeente is via een burgerinitiatief de glasvezelaansluiting gerealiseerd. Ik geloof dat de partij "Delta Netwerk" daadwerkelijk de kabels gelegd heeft.

Wellicht kun je terug naar KPN komen met een voorstel dat jij (m.b.h.v zo'n partij) de kabels laat leggen en of zij die dan kunnen afmonteren en in werking stellen.

Wellicht is dat een stuk goedkoper?
Dit is een goede, wij hebben toevallig vandaag een belafspraak met zo een burger initatief in de naastgelegen gemeente om te kijken wat er kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 15:37

lasharor

7 december 2004

Ik snap niet zo goed wat je nu eigenlijk wilt.

Je hebt het onderzocht. De kosten zijn bekend. Waarom leg je het niet voor aan de andere partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maritweak
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-11-2023
KPN is landelijk bezig met kopernetwerk te vervangen voor glas. Weinig kans dat ze nog koper aanleggen. Bovendien weet je niet als je koper zou krijgen wat de snelheid gaat worden. Dus sowieso altijd voor glas gaan.
Je geeft aan dat er een offerte uit 2021 was van 20K voor glasvezel direct grenzend aan het landgoed. Kun je daar niet iets mee? Opnieuw laten aanbieden en dan zelf vanaf daar een netwerk er aan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:37
maritweak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:44:
KPN is landelijk bezig met kopernetwerk te vervangen voor glas. Weinig kans dat ze nog koper aanleggen. Bovendien weet je niet als je koper zou krijgen wat de snelheid gaat worden. Dus sowieso altijd voor glas gaan.
Je geeft aan dat er een offerte uit 2021 was van 20K voor glasvezel direct grenzend aan het landgoed. Kun je daar niet iets mee? Opnieuw laten aanbieden en dan zelf vanaf daar een netwerk er aan koppelen.
Precies, vanaf dat punt zelf voor ISP spelen. Er komt wat risico en gedoe bij kijken maar het is in elk geval al een betererealistischere oplossing dan iemand 200k laten neerleggen. Je kan van daaruit al zelfs gaan stralen en geleidelijk daarna alles ingraven.

[ Voor 3% gewijzigd door sigmundfreund op 20-10-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

lasharor schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:43:

Je hebt het onderzocht. De kosten zijn bekend. Waarom leg je het niet voor aan de andere partij?
Omdat meewerken makkelijker is dan procederen en potentieel een gunstigere oplossing oplevert?
En daarnaast is de verkoper al in gebreken gesteld.

Praktisch gezien moeten ze nu tot een schikking komen en als dat niet lukt, wordt het juridisch getouwtrek.
Daarnaast heb je dan nog steeds de kans dat je geen glasvezel krijgt, maar gewoon een matig alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

sigmundfreund schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:54:
[...]

Precies, vanaf dat punt zelf voor ISP spelen. Er komt wat risico en gedoe bij kijken maar het is in elk geval al een betererealistischere oplossing dan iemand 200k laten neerleggen. Je kan van daaruit al zelfs gaan stralen en geleidelijk daarna alles ingraven.
Als verkoper zou ik het wel weten, zelf een gbit abonnementje nemen van ~70eu/maand en dan 6x een 100mbit lijntje uitzetten naar de kavels en daar 40eu/maand voor vragen :)

Da's 200eu/maand winst i.p.v. 200k betalen aan KPN.

Maar ik vermoed dat KPN wel een clausule heeft tegen het onderverdelen van een netwerkverbinding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
maritweak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:44:
De venieuwde offerte daarvoor heb ik zojuist binnen gekregen die bedraagd nu 116k. (ten opzichte van 20k in 2021) - dat is dan een aansluiting op het erf van de verkoper, het allerliefst vermijd ik enige afhankelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
lasharor schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:43:

De initiele vraag was:

De offerte van KPN voor het graven van 1.2km glasvezel is 201.000 euro, wat neerkomt op 167,50 per meter glasvezel dat gelegd wordt. Zijn dit realitsiche kosten aangezien er in de offerte van KPN geen onderbouwing staat of 'roept KPN zomaar een getal'? De fiber wordt niet in de woningen zelf afgemonteerd.

(mede omdat nog niet alle woningen zijn gebouwd en omdat het contractueel alleen noodzakelijk is voor de verkoper om het aan te laten leggen tot het begin van de kavels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
Accretion schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:55:
[...]

Omdat meewerken makkelijker is dan procederen en potentieel een gunstigere oplossing oplevert?
En daarnaast is de verkoper al in gebreken gesteld.

Praktisch gezien moeten ze nu tot een schikking komen en als dat niet lukt, wordt het juridisch getouwtrek.
Daarnaast heb je dan nog steeds de kans dat je geen glasvezel krijgt, maar gewoon een matig alternatief.
Correct, wij blijven voorlopig liever weg bij enig juridisch getouwtrek en willen er gewoon via een dialoog met de verkoper uit kunnen komen.

zes 100 mbit lijntjes is prima mits daar dan ook 12 tv ontvangers bij zitten :+ en hij zijn netwerk zaakjes goed regelt/laat regelen, denk echter dat een ISP daar idd anders over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:49
Hookoha schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

De initiele vraag was:

De offerte van KPN voor het graven van 1.2km glasvezel is 201.000 euro, wat neerkomt op 167,50 per meter glasvezel dat gelegd wordt. Zijn dit realitsiche kosten aangezien er in de offerte van KPN geen onderbouwing staat of 'roept KPN zomaar een getal'? De fiber wordt niet in de woningen zelf afgemonteerd.

(mede omdat en nog niet alle woningen zijn gebouwd en omdat het contractueel alleen noodzakelijk is voor de verkoper om het aan te laten leggen tot het begin van de kavels)
Zonder achtergrond info over de locatie is er weinig over te zeggen. Als je een dubbel spoor moet kruisen is het duurder dan door een maagdelijk weiland. Wel opvallend is:
De oude offerte van 20k is in 3 jaar tijd vervijfvoudigd.
De offerte voor aansluiten van jullie is 2x zo hoog als de aansluiting van de boer, waar ik verwacht dat de afstand vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
loeberce schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

Zonder achtergrond info over de locatie is er weinig over te zeggen. Als je een dubbel spoor moet kruisen is het duurder dan door een maagdelijk weiland. Wel opvallend is:
De oude offerte van 20k is in 3 jaar tijd vervijfvoudigd.
De offerte voor aansluiten van jullie is 2x zo hoog als de aansluiting van de boer, waar ik verwacht dat de afstand vergelijkbaar is.
Dit is exact de gedachte die wij ook hebben.

Vanaf de verkoper naar ons is het al een keer allemaal opengeweest voor het aanleggen van de asfalt weg, riool, elektra en water.

Dus voor de duidelijkheid de offertes even op een rijtje

aansluitpunt glas tot verkoper 2023: 116K (was in 2021 20k)
aansluitpunt glas tot kavels 2023: 201k

Om eventueel mee te denken in de kosten kunnen en mogen wij op het prive terrein zelf de nodige 60cm diepe sleuven aanleggen tot aan de woningen, mocht dat iets uitmaken.

Het verdeelpunt voor koper telefonie ligt weer een paar kilometer verderop, maar die is wel ooit eens gelegd tot het eerste kavel (dat is namelijk geen nieuwbouw woning en is jaren geleden gebouwd) is mij zojuist verteld door KPN, die zou daar ergens onder de grond moeten liggen.

Voor zover het kan helpen een situatie schetjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM5XG8rSjvf2LrAg2K6K7HYRqfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NsctHZAQzJ9NpXZAw7RqhjbZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Hookoha op 20-10-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Mijn eerste vraag: kan je niet rechtuit de kortste route nemen? Wat zijn daarvoor de mogelijkheden en bezwaren. Als je de afstand hemelsbreed kan nemen scheelt dat heel veel afstand. Bij de linkergrens van het perceel "onder jullie" zie ik een soort greppel. Daar zou hij met minimale verstoring voor de daar boerende boer aangelegd kunnen worden misschien?

Als verkoper had ik toen voor de 20K glas aan laten leggen en dat via een straalzendertje met jullie kavel verbonden. Maar dat is gepasseerd station.

Vermoedelijk was dat toen ook een aanbod wetende dat die nieuwe woonwijk er aankwam en dat het in de aanbesteding daarvan meteen meegenomen kon worden. Dat bespaart in de vergunningsronde en apparatuur en mankracht was al terplekke geweest. Nu moet dat opnieuw en moet je ook extra werk bij het aansluitpunt uitvoeren.

Tenslotte nog de optie: straalverbinding vanaf het aansluitpunt.
Zelf een partij glas laten aanleggen en toegang tot het KPN netwerk proberen te krijgen daarvoor. Of zelf graven en dan KPN's contractpartij de kabel laten leggen.

KPN wil met zijn bod vermoedelijk alles doen. Want als het niet werkt kom je ook bij KPN op de deur bonzen. En ze zien dit als een opdracht waar ze gewoon een flinke winst opslag op leggen.

Mocht er een 5g mast in de buurt staan, dan loopt daar ook glas naartoe van een aanbieder. De moeite om uit te zoeken op antennekaart.nl

En desnoods een dealtje met de verkoper maken: jullie betalen de aansluiting bij de huisjes, als hij de glasverbinding verzorgt. (lees je draagt bijvoorbeeld 4.000,- bij wat 6x4.000 =24.000,- is en de rest is voor hem. Of je laat die 24.000,- weer in mindering brengen op eventuele andere kosten die je bij hem maakt.

Kijk goed hoe ver jullie je ingraven, want zowel van KPN als van de verkoper heb je een vervelende afhankelijkheid nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
Ik zou de verkoper met de KPN offerte in de hand gewoon in gebreke stellen en een redelijke termijn bieden om met een concreet plan te komen.

Gezien de bedragen lijkt het me daarna logisch juridische hulp in te schakelen.

Jullie hebben voldoende aangetoond dat het haalbaar is. Zou verder niet teveel in oplossingen gaan meedenken.

[ Voor 35% gewijzigd door Sethro op 20-10-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:51
Is er een kans dat er meer woningen komen? Heeft de verkoper wel glasvezel? Zo ja. Misschien is het dan een idee om voor de aansluiting van de verkoper een verdeelkast/pop neer te zetten. En dan daarop de verbinding van de verkoper en jullie aansluitingen.

Het delen van 1 glasvezelverbinding met meerdere gebruikers levert eigenlijk ook problemen op. KPN levert bijv maximaal 6 tv ontvangers per verbinding. Als de verkoper zijn eigen verbinding zou delen heeft elke woning dus max 1 tv ontvanger. En wat als de verkoper niet aanwezig is en zijn verbinding het niet doet. Dan werkt ook de verbinding naar de rest niet. Tevens kan een provider de verbinding beperken of afsluiten als er security issues zijn. De provider zal dan de eigenaar een bericht sturen met wat die moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
via DSL ga je het echt niet willen.... het adres wat zodicht mogelijk bij de lokatie zit komt ook niet verder dan 10/1 via DSL...
Ziggo inderdaad niet beschikbaar..

KPN 4G buitengebied ketst die af op dat 10/1 "voldoende" is.
Odido wil wel 100/10 leveren aan je via 4G :-)

maar ik zou denk ik kijken of je ipv via de "bermen van de weg" gewoon dwars door een weiland kan graven.. eventueel dat je aan KPN, DeltaNetwerk, Ziggo, als netwerk operator aanbied om zelf te regelen voor het graafwerk, / mantelbuis die ze goed gekeurd hebben kan ingraven.. dat zij alleen maar hun "kabeltje" nog moeten leggen / trekken

mocht je trouwens wel via de weg gaan... het perceel wat je paseert voor je weer links om je straatje in draait is ook verstoken van snel internet.. misschien dat daar ook nog een potentiele klant gaat zitten :-)

[ Voor 14% gewijzigd door SMSfreakie op 20-10-2023 14:37 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
RollieBollie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:17:
Is er een kans dat er meer woningen komen? Heeft de verkoper wel glasvezel? Zo ja. Misschien is het dan een idee om voor de aansluiting van de verkoper een verdeelkast/pop neer te zetten. En dan daarop de verbinding van de verkoper en jullie aansluitingen.

Het delen van 1 glasvezelverbinding met meerdere gebruikers levert eigenlijk ook problemen op. KPN levert bijv maximaal 6 tv ontvangers per verbinding. Als de verkoper zijn eigen verbinding zou delen heeft elke woning dus max 1 tv ontvanger. En wat als de verkoper niet aanwezig is en zijn verbinding het niet doet. Dan werkt ook de verbinding naar de rest niet. Tevens kan een provider de verbinding beperken of afsluiten als er security issues zijn. De provider zal dan de eigenaar een bericht sturen met wat die moet doen.
Mee eens het delen van een verbinding is vragen om moeilijkheden.

In ons gebied zelf komen niet meerdere woningen (daar is de landgoedregeling van toepassing dus het omliggend gebied is natuurgebied), ik heb wel begrepen dat op de eerste hoek van de schets een nieuwe verdeelkast komt voor de woningen die daar gebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:53
Wat @Sethro zegt lijkt mij de juiste weg, hoe graag dat je daar ook weg wilt blijven. Aangezien je zelf citeert uit het contract:
Hookoha schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:38:
Nutsvoorzieningen:

De kosten voor aanleg van water, elektra, riolering en aansluiting van dataverkeer tot het begin van het perceel zijn voor rekening van de verkoper.
Lijkt mij dat gewoon glashelder. Je hebt immers de verkopende partij ruim de tijd gegeven om het op te lossen. Dat die persoon het niet heeft opgepakt lijkt mij (kort door de bocht) zijn verantwoordelijkheid. De aansluiting van dataverkeer is natuurlijk wat vaag, maar iedereen weet dat daar geen 4G-, satelliet- of straalverbinding bij hoort. Immers kun je die zelf aanschaffen en heeft de verkoper daar weinig mee te maken. Daarnaast wordt het in één zin genoemd met andere fysieke aansluitingen.

Wellicht mis ik het hoor, maar wat heeft de boer zelf voor oplossing aangedragen? Want dat mis ik ook een beetje uit jouw verhaal.

Edit: Aanvulling op bovenstaande. Het kabinet heeft als doel om in 2023 elk huishouden in Nederland van een vaste internetverbinding van tenminste een 100Mbit te voorzien. Dat lijkt mij dan toch het minimale voor een aansluiting van dataverkeer.

[ Voor 13% gewijzigd door alex3305 op 20-10-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
SMSfreakie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:34:
via DSL ga je het echt niet willen.... het adres wat zodicht mogelijk bij de lokatie zit komt ook niet verder dan 10/1 via DSL...
Ziggo inderdaad niet beschikbaar..

KPN 4G buitengebied ketst die af op dat 10/1 "voldoende" is.
Odido wil wel 100/10 leveren aan je via 4G :-)

maar ik zou denk ik kijken of je ipv via de "bermen van de weg" gewoon dwars door een weiland kan graven.. eventueel dat je aan KPN, DeltaNetwerk, Ziggo, als netwerk operator aanbied om zelf te regelen voor het graafwerk, / mantelbuis die ze goed gekeurd hebben kan ingraven.. dat zij alleen maar hun "kabeltje" nog moeten leggen / trekken

mocht je trouwens wel via de weg gaan... het perceel wat je paseert voor je weer links om je straatje in draait is ook verstoken van snel internet.. misschien dat daar ook nog een potentiele klant gaat zitten :-)
We hebben vandaag een gesprek gehad met een coorperatie genaamd Kempenglas, die gaan o.a. kijken of er het alternatief is om door het weiland te gaan. Binnen twee weken gaan we daar de offerte van ontvangen.

Ze gaven aan dat in het verleden door de weilanden gaan en brabants landschap gebied altijd is goedgekomen dus daar gaan ze proberen op in te zetten, zo niet dan wordt het een offerte via de bermen van de weg zoals die van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
alex3305 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:55:
Wat @Sethro zegt lijkt mij de juiste weg, hoe graag dat je daar ook weg wilt blijven. Aangezien je zelf citeert uit het contract:

[...]

Lijkt mij dat gewoon glashelder. Je hebt immers de verkopende partij ruim de tijd gegeven om het op te lossen. Dat die persoon het niet heeft opgepakt lijkt mij (kort door de bocht) zijn verantwoordelijkheid. De aansluiting van dataverkeer is natuurlijk wat vaag, maar iedereen weet dat daar geen 4G-, satelliet- of straalverbinding bij hoort. Immers kun je die zelf aanschaffen en heeft de verkoper daar weinig mee te maken. Daarnaast wordt het in één zin genoemd met andere fysieke aansluitingen.

Wellicht mis ik het hoor, maar wat heeft de boer zelf voor oplossing aangedragen? Want dat mis ik ook een beetje uit jouw verhaal.

Edit: Aanvulling op bovenstaande. Het kabinet heeft als doel om in 2023 elk huishouden in Nederland van een vaste internetverbinding van tenminste een 100Mbit te voorzien. Dat lijkt mij dan toch het minimale voor een aansluiting van dataverkeer.
De boer heeft zelf tot op heden geen enkele oplossing aangedragen, vandaar ook de ingebrekestelling die we verstuurd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:53
Hookoha schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

De boer heeft zelf tot op heden geen enkele oplossing aangedragen, vandaar ook de ingebrekestelling die we verstuurd hebben.
Dan heb je, neem ik aan, de boer ook de tijd gegeven om met een oplossing te komen, toch? Of in ieder geval met een voorstel. En is die tijd die je de boer gegeven hebt al voorbij? Want anders zou ik toch echt juridisch advies in gaan winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookoha
alex3305 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:06:
[...]

Dan heb je, neem ik aan, de boer ook de tijd gegeven om met een oplossing te komen, toch? Of in ieder geval met een voorstel. En is die tijd die je de boer gegeven hebt al voorbij? Want anders zou ik toch echt juridisch advies in gaan winnen.
Het termijn is contractueel vastgesteld en dat is dat de complete infra uiterlijk 12 weken na het afgeven van de omgevingsvergunning gereed moet zijn. De omgevingsvergunning is begin februari 2023 afgegeven, die 12 weken zijn inmiddels verstreken. We hebben hem in de ingebrekestelling een redelijk termijn gegeven waarin hij alsnog met een voorstel kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Hookoha schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:58:
[...]

We hebben vandaag een gesprek gehad met een coorperatie genaamd Kempenglas, die gaan o.a. kijken of er het alternatief is om door het weiland te gaan. Binnen twee weken gaan we daar de offerte van ontvangen.

Ze gaven aan dat in het verleden door de weilanden gaan en brabants landschap gebied altijd is goedgekomen dus daar gaan ze proberen op in te zetten, zo niet dan wordt het een offerte via de bermen van de weg zoals die van KPN.
hoop dat ze inderdaad een korte route kunnen aanhouden, dat scheelt kosten, wel eventueel met de grond eigenaar overeenstemmen welke periode in het jaar voor de grondeigenaar het minste "hinder" geeft immers je gaat wel de grond omwoelen ;)

enne mooie lokatie trouwens

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-09 11:59
Klein dingetje jongens. Een boer is in dit geval gewoon een ondernemer en grondeigenaar. Een netwerkbeheerder als KPN netwerk legt normaal gesproken kabels onder de openbare weg, vaak ook gewoon onder het voetpad. Dat is immers gemeentegrond en ze hebben daar vergunningen voor. Hoe er hier soms redelijk denigrerend gesproken wordt over "dan moet die boer maar een kabeltje onder zijn/haar grond graven" is ronduit schandalig. Dat doe je ook niet als er een landgoed met kasteelheer tussen zit of als er voor mijn part een opslagloods vol goederen staat. Waarom verwachten jullie bij een agrarische onderneming dat de eigenaar alles maar goed vindt als je over diens grond gaat? Die krijgt later automatisch weer gezeur bij herstellingen als jan en alleman tussen het vee of gewassen gaan rijden en graven. Een beetje respect voor andermans eigendom mag wel he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cronixx
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 16:33

cronixx

krieuw

Andros schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:08:
Klein dingetje jongens. Een boer is in dit geval gewoon een ondernemer en grondeigenaar. Een netwerkbeheerder als KPN netwerk legt normaal gesproken kabels onder de openbare weg, vaak ook gewoon onder het voetpad. Dat is immers gemeentegrond en ze hebben daar vergunningen voor. Hoe er hier soms redelijk denigrerend gesproken wordt over "dan moet die boer maar een kabeltje onder zijn/haar grond graven" is ronduit schandalig. Dat doe je ook niet als er een landgoed met kasteelheer tussen zit of als er voor mijn part een opslagloods vol goederen staat. Waarom verwachten jullie bij een agrarische onderneming dat de eigenaar alles maar goed vindt als je over diens grond gaat? Die krijgt later automatisch weer gezeur bij herstellingen als jan en alleman tussen het vee of gewassen gaan rijden en graven. Een beetje respect voor andermans eigendom mag wel he...
Ik ben het met je punt eens maar herken dat hele beeld niet in deze discussie. "De boer" die hen het land heeft verkocht en dus verantwoordelijk is voor de datalijn die "moet" inderdaad maar wat regelen (heel zwart wit gezien) daar heeft hij immers voor getekend.

"De Boer" die het grondstuk bezit waaronder eventueel gegraven moet worden is misschien een ander persoon, die daar uiteraard gewoon toestemming voor moet geven alvorens er uberhaupt gegraven mag en kan worden, maar dat is toch ook precies zoals me het hierboven brengt?

Voor mijn gevoel was het meer een beetje uit de hoek van: nee heb je, ja kun je krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:42
Andros schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:08:
Het is een optie die de moeite waard is te onderzoeken. Ik zie nergens een denigrerende opmerking staan, dat is echt jouw subjectieve interpretatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:28
Om heel veel redenen wil je die glasvezel kabels niet onder particuliere grond hebben. Weet jij wat er de komende 40 jaar mee gaat gebeuren? Is er straks een storing, staat het land vol met maïs. (Of gaat de ploeg erdoor)
Daarom liggen kabels en leidingen langs/onder de openbare weg.

Verder moet mijn inziens de verkoper het gewoon contractueel oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:00:
Om heel veel redenen wil je die glasvezel kabels niet onder particuliere grond hebben. Weet jij wat er de komende 40 jaar mee gaat gebeuren? Is er straks een storing, staat het land vol met maïs. (Of gaat de ploeg erdoor)

en er liggen anders genoeg transportkabels / leidingen gewoon dwars door het land hoor..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SMSfreakie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:22:
[...]

en er liggen anders genoeg transportkabels / leidingen gewoon dwars door het land hoor..
Dat soort spullenboel ligt in de regel niet op de 'standaard' 60Cm. diepte waar je met normale werkzaamheden rekening mee dient te houden in stedelijk gebied maar een aantal decimeters dieper onder het maaiveld.

Degene waar de eigenlijke 'fout' zit is de toenmalige projectontwikkelaar welke het 'bouwrijp' maken van het voormalige landbouwperceel destijds in 2021 (?) zo goedkoop mogelijk heeft willen 'aftikken'.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Niet altijd hoor, soms is er gewoon geen mogelijkheid, omdat er gewoon geen gemeentegrond is naast de weg. Soms ligt er gewoon gelijk een weiland naast de weg en moet die daar dus doorheen. Maar dan moet die wel goed diep liggen anders is die vrij snel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro

Dit is allemaal prima te regelen. Dit komt veel vaker voor dan je denkt. Er zijn ook gewoon standaard contracten en vergoedingen voor. Voor de eenmalige overlast en de jaarlijkse precario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisegzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 22:57

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

Is er nog iets uitgekomen uit de gesprekken met KPN?

Ik lees dit topic nu pas, verder ook geen nuttige bijdrage, maar bouw je anno 2023 een huis, dan is het wel heel kortzichtig om de installatie van een internetverbinding over te laten aan de eigenaren zelf, en daar als bouwbedrijf geen verantwoording voor te nemen. Getuigt al niet van een goed optreden van degene die die aanbesteding heeft. Kunt ze daar ook best op aanspreken, want dat is gewoon ondermaats. Om je handen er niet aan te branden.
Maargoed, even mijn 50 cents.
Pagina: 1