Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meta
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-10-2023
Hallo iedereen!

Voor mijn werk ben ik vaak bezig met Photoshop en Sony Vegas (video editing). Het gaat vaak om enorme bestanden (Soms zelfs Photoshop bestanden van meer dan 2GB) wat mijn huidige laptop helemaal laat vastlopen en de programma's weigeren regelmatig te werken vanwege een vol werkgeheugen (HP ZBook G4 studio uit volgens mij 2017 met 8GB ram / processor: Intel(R) Core(TM) i7-7700HQ CPU @ 2.80GHz 2.81 GHz) Ik gebruik die programma's vaak ook tegelijkertijd en dan natuurlijk ook nog Chrome open met tientallen tabbladen, jullie kennen het wel :P

Ik ben nu dus opzoek naar een laptop die dit allemaal makkelijk aan kan. Ik wil sowieso minimaal 32 GB RAM en ik heb me laten vertellen dat processors van Intel de beste zijn. Ik heb er niet veel verstand van maar, waarschijnlijk dus een i7 of een i9 processor, als het even kan een i9 13th gen. Van videokaarten heb ik nog minder verstand dan processors, maar het lijkt me dat daar ook wel een goeie beuker van in moet zitten

Nou kwam ik zelf al gauw uit op game laptops. Bijvoorbeeld een Lenovo Legion, een HP Omen of iets van MSI. Goede specs, niet al te duur. Maar nou heb ik de indruk (en lees ik ook veel) dat die game laptops allemaal niet zo stevig zijn. En dat terwijl ik nogal van hot naar her reis (ook veel naar het buitenland), dus dat ding moet wel tegen een stootje kunnen. (Gewicht is ook wel een dingetje, maar kan me niet heel veel schelen om te sjouwen hoor).

Goed, nou hoorde ik van een vriend goede verhalen over bijvoorbeeld een Lenovo Thinkpad en zelf vind ik de Zbook (wat ik nu heb) top kwaliteit. Die zijn allemaal een stuk duurder dan die gaming laptops en dan met mindere specs. Ideaal gezien zou ik gewoon een stevige laptop hebben met killer specs. Maar binnen die Zbook en Thinkpad heb je ook weer allerlei verschillende soorten met soms enorme prijsverschillen, maar dan min of meer dezelfde specs (heb ik het idee)

Ik kom er zelf niet uit, wat is nou een goede laptop, zowel qua specs als qua bouwkwaliteit? Mijn budget is 4000 euro.

Verder lijkt het me handig als er veel opslagcapaciteit is, maar dat is geen dealbreaker. Ook lijkt het me handig als het RAM-geheugen is uit te breiden om em toekomstbestendig te maken, maar wederom geen dealbreaker. Merkvoorkeuren: HP en Lenovo (maar ik sta voor alles open!) Oh ja, ik ga er 2 extra schermen op aansluiten (geen idee of dat nog wat uitmaakt?)

Alvast hartelijk dank voor jullie adviezen! :*)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb de Vegas Pro 20 benchmark lijst op laptops gefilterd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nb475BISN_jQBOg269P-84nOBOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjFynS4KsfOTmwGCVaqIBoWq.jpg?f=fotoalbum_large

https://docs.google.com/f...3lticqasjqb1E6EA/viewform

Het valt op dat je Intel Quick Sync Video op een recente CPU met Iris Xe nodig heb voor preview frame rate. Geen enkele desktop CPU kan in de buurt komen wegens geen Iris Xe en de preview frame rate is op de helft van wat een goede laptop kan doen.

Voor render time zie ik niet veel verschil tussen NVENC en QSV. En tussen RTX 3060 en RTX 3080 Ti.

AI Fx is in de tabel bedenkelijk. Iemand kan z'n GTX 1050 bijna dubbel zo snel laten draaien als een RTX 3060.

Recente CPU is veel sneller dan wat je hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mv8zK44-z-VDcRlnDerHxzQUigw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LV3152swFI3WqLsFJvInxVMF.jpg?f=user_large

14", 16" of 17" scherm? Hoeveel gewicht? Vermogen gelimiteerd tot 65W of 100W via USB C PD of een dikke 170W, 200W, 330W adapter?

Scharnieren in een metalen frame of plastic frame geschroefd? Het is niet omdat de behuizing van aluminium is, dat ze de interne frame niet van plastic kunnen maken. Als het stevig moet zijn, dan is Thinkpad de keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 19-10-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:57
Wanneer je er twee schermen op aan gaat sluiten dan vraag ik me eigenlijk af waarom het per sé een laptop zou moeten zijn. Want met twee schermen aan je laptop ben je nou niet bepaald mobiel meer.
Een desktop met de door jou opgegeven wensen is ook nog eens een stuk voordeliger en (mogelijk) ook in de toekomst makkelijker uit te breiden of aan te passen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meta
rapture schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:02:
Ik heb de Vegas Pro 20 benchmark lijst op laptops gefilterd:

[Afbeelding]

https://docs.google.com/f...3lticqasjqb1E6EA/viewform

Het valt op dat je Intel Quick Sync Video op een recente CPU met Iris Xe nodig heb voor preview frame rate. Geen enkele desktop CPU kan in de buurt komen wegens geen Iris Xe en de preview frame rate is op de helft van wat een goede laptop kan doen.

Voor render time zie ik niet veel verschil tussen NVENC en QSV. En tussen RTX 3060 en RTX 3080 Ti.

AI Fx is in de tabel bedenkelijk. Iemand kan z'n GTX 1050 bijna dubbel zo snel laten draaien als een RTX 3060.

Recente CPU is veel sneller dan wat je hebt.

[Afbeelding]

14", 16" of 17" scherm? Hoeveel gewicht? Vermogen gelimiteerd tot 65W of 100W via USB C PD of een dikke 170W, 200W, 330W adapter?

Scharnieren in een metalen frame of plastic frame geschroefd? Het is niet omdat de behuizing van aluminium is, dat ze de interne frame niet van plastic kunnen maken. Als het stevig moet zijn, dan is Thinkpad de keuze.
Dank je voor de info!

Wat betreft scherm, liefst iets van rond de 15 inch. Mag een dikke stekker hebben, geen probleem. En ja het liefst een metalen frame, lekker stevig!

En als ik voor een Thinkpad zou gaan, welke Thinkpad zou jij dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meta
Yaksa schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:09:
Wanneer je er twee schermen op aan gaat sluiten dan vraag ik me eigenlijk af waarom het per sé een laptop zou moeten zijn. Want met twee schermen aan je laptop ben je nou niet bepaald mobiel meer.
Een desktop met de door jou opgegeven wensen is ook nog eens een stuk voordeliger en (mogelijk) ook in de toekomst makkelijker uit te breiden of aan te passen.
Ja ik heb er inderdaad ook over nagedacht om een desktop te kopen en dan een simpelere laptop ernaast. Maar ik vind het toch handiger om 1 apparaat te hebben. De 2 schermen gebruik ik alleen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:57
meta schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:12:
[...]Ja ik heb er inderdaad ook over nagedacht om een desktop te kopen en dan een simpelere laptop ernaast. Maar ik vind het toch handiger om 1 apparaat te hebben. De 2 schermen gebruik ik alleen thuis.
En kan de werkgever hier ook nog iets in betekenen?
Of ben je ZZP'er en hou je 'kantoor' ergens anders?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:05
Altijd mooi, een 7700HQ is de meest basic mobiele quad core uit 2017.
En dat in combinatie met 8 GB, terwijl er grafische programma’s tegelijkertijd worden gebruikt en tientallen tabbladen in Chrome worden gebruikt.

Daar heeft het dus al die tijd (goed) op gedraaid.

Waarom moet er dan nu € 4.000,- uitgegeven worden voor één of ander powerhouse met een top of the bill 13e generatie i7 of i9?

Werkelijk iedere laptop met een quad core i3 van de laatste 3 generaties draait die i7 totaal zoek.

7700HQ: Single core in Cinebench R23: 921 multicore 4271

Een moderne-midrange 12500H doet al 1700 single (+85%) en 13300 multicore (+211%).

Een 13700H doet het single core ongeveer 10% beter en multicore 20% dan die 12500H. De cpu wordt namelijk zwaar gelimiteerd door het hoge verbruik dat hij heeft.

https://www.notebookcheck...14055_14721.247596.0.html

Ik zou eerder kijken naar igpu/dgpu, daar valt de verbetering vooral te halen.

En voor de helft van de prijs kan dat prima. Dan zit je niet weer 7 jaar met dezelfde laptop (waar je je de laatste jaren van zijn leven aan ergert, terwijl het maar de vraag is of hij die levensduur wel haalt) maar kun je er 2x 4 jaar mee doen.

[ Voor 11% gewijzigd door White Feather op 20-10-2023 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:03
Ik heb zelf een Legion 5 Pro, (AMD Ryzen 7 5800H, 32GB RAM, 4tb nvme, 3070 (zelf 2tb bijgeprikt) welke me 1700 euro gekost heeft (met 4 jaar garantie).

- Laptop gaat iedere dag van Huis naar het kantoor, en dan in de avond weer naar huis. Moet ik naar een klant, dan gaat hij direct in the tas.

- Laptop gaat eigenlijk overal mee naartoe. Gemiddeld 1x per 2 maanden met het vliegtuig binnen Europa. Heb 2 kinderen van 6 & 2.5...,

- Laptop heeft stickers (kids vinden het geweldig op er stickers op te plakken), in het midden mogen ze....,

- De oudste haalt hem uit de tas en gaat Netflix kijken.

- Laptop tas word regelmatig omgestoten door de kids of door de hond. (Laptop ziet er nog als nieuw uit, geen cracks helemaal niks.

De laptop is voor mij een werkpaard, heeft het een krasje... so be it (zolang het scherm maar zonder krasjes is...) Maar het heeft gewoon geen krasjes.....

[ Voor 3% gewijzigd door da_PSI op 19-10-2023 22:00 ]

Pagina: 1