Steenwol of PIR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 22:16
Ik wil achter de houten geveldelen gaan isoleren. Ik kan daar circa 7-8cm isolatie kwijt, en hoe dan nog wat lucht naar de houten delen geveldelen. Betreft slaapkamers/badkamer stuk.

JE hebt dus stenenbinnenmuur, houten frame waarin isolatie komt, cm speling, dampopen doek, houten geveldeel.

Nu zit er 2cm piepschuim. Dat haal ik er dus uit.

Vraag is PIR of steenwol.

Voordeel PIR: veel hogere RC
Echter bij steenwol kan het luchten. ISolatie expert zegt ook: Je hebt geen balansventilatie, en nu al best wat vocht (soms op HR++ gls toch vocht bnnenzijde, ondanks wat roosters die open staan). Je dak is al dampdicht. Ga dan voor een 'open' verbinding. Dan kan er via de gevel iig nog wat vocht naar buiten. Daarnaast veilig aan te brengen. Pir is wat lastiger, kieren echt goed purren, en vocht kan nergens meer heen.

Wat is jullie kijk?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertjanwijst
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-05-2024
Nog een eigenschap om rekening mee te houden is de brandveiligheid. Steenwol is bestand tegen hogetemperaturen en daardoor nauwelijks brandbaar. PIR zal op d’n duur ontvlammen bij brand. Zelf wist ik dit destijds niet en heb overal pir geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:13

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ventileren doe je niet door een muur maar met bijvoorbeeld ventilatieroosters boven een raam of een ander systeem. Kies voor Pir voor een hoge isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:13

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

gertjanwijst schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:33:
Nog een eigenschap om rekening mee te houden is de brandveiligheid. Steenwol is bestand tegen hogetemperaturen en daardoor nauwelijks brandbaar. PIR zal op d’n duur ontvlammen bij brand. Zelf wist ik dit destijds niet en heb overal pir geplaatst.
Je kunt het afwerken met een onbrandbaar materiaal. De topicstarter zou dat kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:33
Een iets mindere rc waarde met steenwol lijkt mij de betere keuze.
Steenwol zorgt er voor dat de woning zijn vocht kwijt kan door de constructie wat pir juist tegenhoud met kans op schimmel en steenwol zorgt ook nog voor geluidsisolatie wat pir bijna niet doet. Kies de hardste persing steenwol en niet die goedkope rommel van de bouwmarkt.
https://isolatiehandel.nl...x600x80mm-rd-waarde-2-10/

[ Voor 11% gewijzigd door D.deJong op 20-10-2023 05:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Interessant dus. Zelfs hier 2 verschillende stromingen. Overigens zijn er roosters. Maar in de winter toch echt soms veel vocht. Dat zal beter moeten worden omdat er in de badkamer nu wel mechanische afzuiging komt. Dat was ook enkel een raam eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:19
Ik zou ook voor steenwolplaten kiezen:
eenvoudiger te plaatsen zonder gaten/kieren en redelijk damp open.

Als je Pir of andere meer "gesloten" platen aan de buitenkant plaatst is goede ventilatie aan de binnenzijde erg belangrijk, ik weet niet of natuurlijke ventilatie (roosters ed.) dan zal volstaan. Dus als je geen mechanisch ventilatiesysteem hebt/plaatst zou ik voor steenwol kiezen.

Het dampopen scherm/folie kan je best tegen de isolatie aan plaatsen, de speling neem je best tussen de houten gevelbekleding en de folie (ventilatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Bedankt. Ja ik heb dus roosters. En heb mechanische in de badkamer. Maar toch best wat vocht. Zie je vooral in de winter op de hr++ dakramen en ramen. In de hoeken bij bed dan wat schimmel zelfs. Nu bedden uit de hoek staan geen schimmel meer.

Over de dampopen doek. Ik dacht steenwol erin. In dat frame. En dan de doek vastgeniet aan het frame. En dan de gevelbekleding ook tegen frame. Want hoe kan ik anders de folie vastmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:41
meermarco schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:51:
Bedankt. Ja ik heb dus roosters. En heb mechanische in de badkamer. Maar toch best wat vocht. Zie je vooral in de winter op de hr++ dakramen en ramen. In de hoeken bij bed dan wat schimmel zelfs. Nu bedden uit de hoek staan geen schimmel meer.
Stook je wel boven? Koude lucht bevat immers vocht, waardoor het alsnog kan condenseren op een koud kozijn.
[b]meermarco in "Steenwol of PIR"
Over de dampopen doek. Ik dacht steenwol erin. In dat frame. En dan de doek vastgeniet aan het frame. En dan de gevelbekleding ook tegen frame. Want hoe kan ik anders de folie vastmaken?
Vergeet dan ook de tape niet die je over alle nietjes moet plakken. Ik weet echter niet wat het dan vervolgens doet als je er schroeven doorheen jast van de gevelbekleding.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:38
Ventileren doe je via ventilatieroosters/je ventilatiesysteem, niet via je constructie.

Normaal gesproken is het van binnen naar buiten: Wandafwerking - dampdichte folie - isolatie - dampdoorlatende folie - buitenmuur/wandafwerking.

Vooral die dampdichte laag aan de binnenzijde is belangrijk omdat je niet wilt dat de warme lucht (kan veel vocht bevatten) in je isolatie gaat condenseren.

Die dampdoorlatende laag aan de buitenzijde is om eventueel vocht in je isolatie te kunnen laten verdampen. PIR neemt geen vocht op, dus die heb je dan ook niet nodig.

Steenwolplaten is makkelijker werken en heeft ook nog wat geluidsdemping. PIR moet je wat netter werken en heeft minder geluidsisolatie, maar wel meer isolatiewaarde.

[ Voor 13% gewijzigd door Appelpie3000 op 20-10-2023 09:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:33
Heb zelf enige ervaring bij de brandweer, en als het enigszins kan kies dan een minerale wol als steenwol of glaswol. De kans op brand, of flink heftigere brand, met PIR, PUR, XPS etc. is een stuk groter. De leverancier en aannemer zullen claimen dat het maar aan de buitenkant zit, en netjes afgeschermd is en dus brandveilig. Maar uit de praktijk komt steeds meer informatie dat je beter een brandveiligere optie kunt kiezen. De constructie blijkt achteraf toch niet helemaal via de voorschriften gebouwd, waardoor het toch niet brandveilig bleek. Voorkom dat gewoon. Dit is écht zo'n ding waarvan over 10 of 20 jaar wordt gezegd: "waarom hebben ze toen toch overal die gevaarlijke PIR/PUR troep gebruikt?". Net zoals we nu denken over asbest, zal dat ook met PIR/PUR gebeuren denk ik, hoop ik...

Het is natuurlijk wel zo dat een brand altijd iemand anders overkomt, nooit jezelf gelukkig...

[ Voor 21% gewijzigd door barbarbar op 20-10-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:15
Misschien nog een leuke, maar we hebben +- gelijktijdig met onze buren (halfopen) gebouwd. Zij hebben gekozen voor PUR platen als spouwisolatie, wij voor glaswol. In onze woning hoor je veel minder de geluiden van buiten dan bij hen. Hoewel dit aan veel factoren kan liggen en niet enkel aan de spouwisolatie, dempt glaswol/geen harde platen in mijn beleving ook redelijk wat geluid (veer-massa principe). De onderste 50cm hebben we wel in PUR gedaan voor het vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Okee duidelijk. Nou ik moet toch eeen keuze gaan maken. Ik ben een DHZ'er, en moet het wel binnen een bepaalde tijd dicht ivm het hout dat komt.

We stoken boven wel, maar niet veel warmer dan 18-19(soms in de kinderkamers meer), en in de nacht lager.
We gaan tijdens de renovatie voor vloerverwarming overal. Dus dan zal de temperatuur ook wat contanter worden.

Ik begrijp de afwerken dat vocht in je isolatie redelijk voorkomen kan worden. Ik zit meer met het vocht dat geen kant op kan. Daarnaast is de binnenmuur gewoon dun/slecht, bij het plaatsen van een WCD zat je zo aan de andere kant.

Aangezien het renovatie is, niet allemaal mooi recht, en de muren dun, soms wat vochtig ga ik dan maar voor steenwol. Qua verbruik van energie wellicht niet de beste keuze, maar ben toch een beetje 'bang' voor de PIR optie.

Overigens qua brand goed punt. Echter de renovatiedakplaten zijn ook van PIR :( en die liggen er al op |:(

[ Voor 6% gewijzigd door meermarco op 20-10-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20
Ik ben meer fan van glaswol (niet t plaatsen overigens, tis bende) maar het isoleert ook geluid goed. Het klinkt minder hol en je hoort geluiden nou eenmaal een stuk minder. Wel zo fijn tussen wanden buitengeluid. Ja het kost meer ruimte, maar voor mij zijn de voordelen tov PIR daarom groter..

[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 20-10-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 13:08
ID-College schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:45:
Ik ben meer fan van glaswol (niet t plaatsen overigens, tis bende) maar het isoleert ook geluid goed. Het klinkt minder hol en je hoort geluiden nou eenmaal een stuk minder. Wel zo fijn tussen wanden buitengeluid. Ja het kost meer ruimte, maar voor mij zijn de voordelen tov PIR daarom groter..
Ik ben ook meer fan van glaswol dan PIR (vanwege het feit dat PIR brand). Alleen het nadeel van glaswol is vind ik de stank. Ik heb ISOVER ISOCONFORT 35 160mm gebruikt met klimaatfolie en bij heel warm weer of lage buitentemperaturen met hoge luchtvochtigheid ruik je een aparte geur.

[ Voor 3% gewijzigd door aapjuh99 op 20-10-2023 11:42 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
meermarco schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:24:
... Overigens zijn er roosters. Maar in de winter toch echt soms veel vocht. Dat zal beter moeten worden omdat er in de badkamer nu wel mechanische afzuiging komt. Dat was ook enkel een raam eerst.
Je haalt vocht binnen met raamroosters, en op koude plekken zie je dat condenseren.
Een eigenschap van ventilatie type D is dat het je huis droog zal houden, de inlaatlucht wordt voorverwarmd (met de afvoerlucht) waardoor relatieve vochtigheid daalt. Ik heb het zelf, en er is nooit lang condens in de badkamer.

Met raamroosters is goeie afzuiging in vochtige ruimtes (badkamer, keuken tijdens koken) noodzakelijk, en moet je wellicht wat minder zuinig stoken als het wak is buiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:16

BrZ

De brandbaarheid van PIR wordt hier wel erg overdreven. Het is natuurlijk niet zo goed als steenwol en glaswol, wat als onbrandbaar geclassificeerd is (A1: Onbrandbaar, levert geen bijdrage aan brand). PIR valt onder brandklasse B: Zeer moeilijk brandbaar, levert erg beperkte bijdrage aan brand.

Iets als XPS zou ik wel vermijden, E: Zeer brandbaar, levert zeer hoge bijdrage aan brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:14
Team steenwol! Ventileren doe je ideaal gezien via roosters, helaas leven we niet in een ideale wereld.
Geluidsverschil is enorm, steenwol dempt veel meer. Uiteindelijk heb je minder schimmel(kans), minder geluid, en een klein stookverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
meermarco schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:21:
Ik wil achter de houten geveldelen gaan isoleren. Ik kan daar circa 7-8cm isolatie kwijt, en hoe dan nog wat lucht naar de houten delen geveldelen. Betreft slaapkamers/badkamer stuk.

JE hebt dus stenenbinnenmuur, houten frame waarin isolatie komt, cm speling, dampopen doek, houten geveldeel.

Nu zit er 2cm piepschuim. Dat haal ik er dus uit.

Vraag is PIR of steenwol.

Voordeel PIR: veel hogere RC
Echter bij steenwol kan het luchten. ISolatie expert zegt ook: Je hebt geen balansventilatie, en nu al best wat vocht (soms op HR++ gls toch vocht bnnenzijde, ondanks wat roosters die open staan). Je dak is al dampdicht. Ga dan voor een 'open' verbinding. Dan kan er via de gevel iig nog wat vocht naar buiten. Daarnaast veilig aan te brengen. Pir is wat lastiger, kieren echt goed purren, en vocht kan nergens meer heen.

Wat is jullie kijk?
toon volledige bericht
Steenwol is in dit geval de verstandige keuze. al zou je eigenlijk gewoon je ventilatie/vocht probleem moeten oplossen. en dan kan je prima pir gebruiken. Je voorgestelde opbouw klopt niet.
Het is isolatie dan waterkerende dampopen folie (spinvlies) dan een luchtspouw en dan de geveldelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20
aapjuh99 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:41:
[...]

Ik ben ook meer fan van glaswol dan PIR (vanwege het feit dat PIR brand). Alleen het nadeel van glaswol is vind ik de stank. Ik heb ISOVER ISOCONFORT 35 160mm gebruikt met klimaatfolie en bij heel warm weer of lage buitentemperaturen met hoge luchtvochtigheid ruik je een aparte geur.
Hmm geen last van hier.. heb zelf Knauff gebruikt dus wellicht dat dat verschilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:33
BrZ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:37:
De brandbaarheid van PIR wordt hier wel erg overdreven. Het is natuurlijk niet zo goed als steenwol en glaswol, wat als onbrandbaar geclassificeerd is (A1: Onbrandbaar, levert geen bijdrage aan brand). PIR valt onder brandklasse B: Zeer moeilijk brandbaar, levert erg beperkte bijdrage aan brand.

Iets als XPS zou ik wel vermijden, E: Zeer brandbaar, levert zeer hoge bijdrage aan brand.
De flatbrand in Londen is flink verergerd door de PIR platen. Als er geen PIR had gezeten, maar geperst steenwol, hadden we er waarschijnlijk überhaupt niks van gehoord. Niet gezegd natuurlijk dat PIR zomaar brand, met de juiste samenstelling duurt het wel even voordat zo'n plaat brand. En zeker beter dan XPS, PIR is lastiger te ontbranden. Maar als je de keuze hebt: neem dan minerale wol. Of zelfs gewoon wol, werkt ook goed in brandwerende pakken. Je weet immers achteraf pas of je PIR plaat correct geproduceerd is, een test om te zien of het wil branden kun je met een kleine brander wel proberen maar is totaal niet representatief voor de hitte tijdens een woningbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:16

BrZ

barbarbar schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:59:
[...]

De flatbrand in Londen is flink verergerd door de PIR platen. Als er geen PIR had gezeten, maar geperst steenwol, hadden we er waarschijnlijk überhaupt niks van gehoord.
Voor zover ik kan vinden ging dat om de gevelbekleding gemaakt door Arconic, maar die waren van PE, niet van PIR. Daarnaast zijn Kingspan K15 platen in opspraak gekomen, maar ook die zijn niet van PIR, maar van resol.

Feit blijft dat steenwol beter is, als je de ruimte hebt voor de gewenste isolatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
twain4me schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:06:
[...]

Steenwol is in dit geval de verstandige keuze. al zou je eigenlijk gewoon je ventilatie/vocht probleem moeten oplossen. en dan kan je prima pir gebruiken. Je voorgestelde opbouw klopt niet.
Het is isolatie dan waterkerende dampopen folie (spinvlies) dan een luchtspouw en dan de geveldelen.
Ja dat zal het ook worden. De binnenmuur, steenwol, dampopen folie dan geveldelen. Jullie geven aan de lucht moet tussen folie en geveldelen. Kijken hoe we dat gaan doen 👍

En dan maar lagere r waarde van 1.85. Maar nu 0.4. Bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door meermarco op 20-10-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 13:08
ID-College schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

Hmm geen last van hier.. heb zelf Knauff gebruikt dus wellicht dat dat verschilt :)
Hier is het ook enkel de voorzolder bij de wasmachine, CV. Andere deel van de zolder of platte dak in hal nergens last van. Wellicht was die rol op die plek slechter?..

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:33
meermarco schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:36:
[...]

Ja dat zal het ook worden. De binnenmuur, steenwol, dampopen folie dan geveldelen. Jullie geven aan de lucht moet tussen folie en geveldelen. Kijken hoe we dat gaan doen 👍

En dan maar lagere r waarde van 1.85. Maar nu 0.4. Bedankt.
Volgorde is:
Bestaande muur, isolatie (team steenwol) tussen de regels, dampopen folie (spinvlies) dunnen latten, geveldelen.
Neem een harde persing steenwol en je zit op 2,1 rc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:38
naftebakje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:13:
[...]
Je haalt vocht binnen met raamroosters, en op koude plekken zie je dat condenseren.
Een eigenschap van ventilatie type D is dat het je huis droog zal houden, de inlaatlucht wordt voorverwarmd (met de afvoerlucht) waardoor relatieve vochtigheid daalt. Ik heb het zelf, en er is nooit lang condens in de badkamer.
Niet helemaal. Je warme lucht in huis bevat meer vocht dan de koude buitenlucht (vooral in de badkamer). Komt die koude lucht binnen dan zal de warme lucht gaan condenseren bij de koude lucht (dat zijn die wolken die je ziet wanneer je dan een raam open zet). Of de warme lucht condenseert op een koud vlak zoals een raam.
Met raamroosters is goeie afzuiging in vochtige ruimtes (badkamer, keuken tijdens koken) noodzakelijk, en moet je wellicht wat minder zuinig stoken als het wak is buiten.
Wat het goed werkt is niet via raamroosters in de badkamer te ventileren (dus die dichthouden), lucht afvoeren via de badkamer en de voorverwarmde lucht in je huis via je badkamer naar buiten ventileren. Je hebt dan minder last van condensvorming in de lucht.

Ik heb zelf ventilatie type C (ook vanuit de badkamer) en zelfs mijn spiegel beslaat niet wanneer ik meer dan 10 minuten onder de douche sta :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meermarco
Allen bedankt. Het is steenwol geworden, en het zit er al bijna helemaal in.
Pagina: 1