Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youriiii
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-03 13:23
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een systeem dat voornamelijk bedoeld is voor 4K videobewerking, op hobbyniveau. Daarnaast zou het fijn zijn om enigszins te kunnen gamen, al is de hoogste kwaliteit van dit moment geen prioriteit. Het moet vooral een systeem worden dat vlot draait en dat de komende jaren ook blijft.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem dat ik nu heb samengesteld (zie onderaan) is rond de 1400 euro. Dat is ook zo'n beetje het maximum. Wellicht zijn er nog goedkopere componenten te vinden die het doel ook bereiken, zodat de prijs misschien meer richting de 1000 euro kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet van toepassing.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het samengestelde systeem in onderstaande tabel lijkt voldoende voor de vereisten van een videobewerking PC, met mogelijkheden om het in de toekomst te upgraden (bijvoorbeeld meer SSD's).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op alle producten is feedback welkom. Ik heb zelf voor de Ryzen 7700X gekozen omdat de extra kernen nuttig zijn ten opzichte van de 7600X ook met het oog op de toekomst, en de efficiëntie van Ryzen volgens mij over het algemeen beter is. Mocht er toch een betere Intel-optie zijn, dan hoor ik dat graag.
Voor de grafische kaart is er geen merkvoorkeur, al vind ik dat Nvidia wel voordelen heeft op hetzelfde prijsniveau vanwege bijvoorbeeld DLSS.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Minder geluid en energieverbruik is altijd beter, maar er zijn geen specifieke wensen. Rendertijd is ook geen primaire overweging want het gaat om een hobby PC, een soepele ervaring tijdens het gebruik is wel belangrijk.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Feedback op elk onderdeel is welkom.
Een andere AMD-CPU of toch Intel? Ik hoor graag wat jullie vinden.
De grafische kaart die ik nu heb toegevoegd is enigszins overkill voor het beoogde doel. Ik twijfel enorm welke kaart tegenwoordig een goede prijs/prestatieverhouding biedt, enigszins mee kan met games van de afgelopen jaren (kwaliteit/hoge FPS is geen hoge prioriteit) en geschikt is voor videobewerking op langere termijn. Goedkopere alternatieven zijn absoluut welkom.
Het moederbord, de SSD, RAM en koeler komen uit de BBG van oktober.
Voor de behuizing heb ik vanwege de prijs de 4000D gekozen, volgens mij biedt deze alles wat ik nodig heb. Hier zijn veel alternatieven, soms wel duurder zoals de Fractal North uit de BBG of de NZXT H7 Flow.
De voeding komt ook uit de BBG voor het 4K systeem, wellicht kan ik hier ook de 750Watt voeding uit de BBG kiezen als dat genoeg is, ook voor de toekomst met eventuele componentwisselingen of het toevoegen van SSD's.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 353,-€ 353,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4060 Ventus 2X Black 8G OC€ 329,-€ 329,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 57,93€ 57,93
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 111,91€ 111,91
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 158,99€ 158,99
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 85,-€ 85,-
Totaal€ 1.403,83

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:39
Intel zal iets sneller zijn in videobewerking...
Waarom heb je die gigantische voeding gepakt? Zelfs 550W is al voldoende met deze GPU en nog 10 SSD's erbij.
Qua behuizing: welke vindt je mooi? de r7 produceert niet veel hitte (i7 iets meer, maar prima koel te houden). De RTX4060 produceert ook relatief weinig hitte, dus al de genoemde kasten voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-07 10:28
Wat voor editsoftware gebruik je?

Ik heb niet veel kennis van pc-onderdelen en hun specs, maar ben wel bekend met de technische dingen met betrekking tot video editing.

Als je footage H264/H265 mp4 is, zal intel sneller zijn i.v.m. Quicksync. Ga je footage transcoden naar een meer edit-friendly codec zoals Prores, dan maakt het eigenlijk niet uit. Ik transcode persoonlijk alles naar Prores, omdat H264/H265 extreem compressed is en dus zwaarder voor je cpu. Afhankelijk van de grootte van je projecten kun je hiervoor kiezen, maar het kost je wel meer storage space.

Met kleine projecten zul je daar waarschijnlijk niet veel last van hebben, maar als je veel effecten gaat gebruiken (vooral non-gpu-accelerated), kan de boel redelijk vastlopen. Ik spreek uit Premiere-ervaring met een Ryzen-cpu.

8 cores is in ieder geval de sweet spot voor Premiere; hoe de optimalisatie in Resolve o.i.d. is kan ik niet over oordelen. Met de 4060 zit je zeker goed. Nvidia is sowieso de meest gangbare optie voor video editing, i.v.m. Cuda-cores. Resolve schaalt trouwens veel beter dan Premiere als je kijkt naar gpu-upgrades.

Ik kan wel aanraden om je OS/programma's en footage/projecten te splitsen in 2 ssd's. Stel je moet een Windows reinstall doen, of je ssd gaat kapot, dan zijn je projecten en footage tenminste veilig.

Denk ook aan een externe HDD als back-up voor je footage/projecten. In mijn hobbytijd heb ik de fout gemaakt om niet alles dubbel te back-uppen en ben daardoor veel werk (en vooral herinneringen) verloren.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youriiii
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-03 13:23
99ruud99 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:25:
Intel zal iets sneller zijn in videobewerking...
Waarom heb je die gigantische voeding gepakt? Zelfs 550W is al voldoende met deze GPU en nog 10 SSD's erbij.
Qua behuizing: welke vindt je mooi? de r7 produceert niet veel hitte (i7 iets meer, maar prima koel te houden). De RTX4060 produceert ook relatief weinig hitte, dus al de genoemde kasten voldoen.
Bedankt voor je reactie! Ik heb het wattage dan wel erg hoog ingeschat, goed om te weten, dan zal ik kijken naar 550 watt voedingen.
Zwennie schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:58:
Wat voor editsoftware gebruik je?

Ik heb niet veel kennis van pc-onderdelen en hun specs, maar ben wel bekend met de technische dingen met betrekking tot video editing.

Als je footage H264/H265 mp4 is, zal intel sneller zijn i.v.m. Quicksync. Ga je footage transcoden naar een meer edit-friendly codec zoals Prores, dan maakt het eigenlijk niet uit. Ik transcode persoonlijk alles naar Prores, omdat H264/H265 extreem compressed is en dus zwaarder voor je cpu. Afhankelijk van de grootte van je projecten kun je hiervoor kiezen, maar het kost je wel meer storage space.

Met kleine projecten zul je daar waarschijnlijk niet veel last van hebben, maar als je veel effecten gaat gebruiken (vooral non-gpu-accelerated), kan de boel redelijk vastlopen. Ik spreek uit Premiere-ervaring met een Ryzen-cpu.

8 cores is in ieder geval de sweet spot voor Premiere; hoe de optimalisatie in Resolve o.i.d. is kan ik niet over oordelen. Met de 4060 zit je zeker goed. Nvidia is sowieso de meest gangbare optie voor video editing, i.v.m. Cuda-cores. Resolve schaalt trouwens veel beter dan Premiere als je kijkt naar gpu-upgrades.

Ik kan wel aanraden om je OS/programma's en footage/projecten te splitsen in 2 ssd's. Stel je moet een Windows reinstall doen, of je ssd gaat kapot, dan zijn je projecten en footage tenminste veilig.

Denk ook aan een externe HDD als back-up voor je footage/projecten. In mijn hobbytijd heb ik de fout gemaakt om niet alles dubbel te back-uppen en ben daardoor veel werk (en vooral herinneringen) verloren.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze info.
Ook bedankt voor jouw reactie! Thanks voor alle info en tips. Voor context ik stel de PC samen voor mijn vader, ik moet nagaan welke codec hij gebruikt. Als dat H264/H265 is lijkt het dan toch Intel te worden. Ik zal daar eens meer onderzoek naar doen. Mijn vader gebruikt momenteel nog een oude versie van Pinnacle Studio (19 geloof ik), met deze computer ook een goed moment om daarvan te switchen.
Wat is jouw ervaring met de invloed van videokaarten, merk je veel van een betere videokaart of voldoet een oudere/goedkopere versie ook voor het werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:28
Youriiii schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:33:
[...]
Mijn vader gebruikt momenteel nog een oude versie van Pinnacle Studio (19 geloof ik), met deze computer ook een goed moment om daarvan te switchen.
Wat is jouw ervaring met de invloed van videokaarten, merk je veel van een betere videokaart of voldoet een oudere/goedkopere versie ook voor het werk?
Mijn pa gebruikt toevallig dezelfde software. Is een pensionado dus hardleers en zal niet zo snel switchen van software. Een GPU zorgt voor snellere output renders. Voor hobbymatig 4k bewerken is een GTX1660 Super 6GB (100 euro op V&A) al meer dan voldoende, maar daar kun je niet lekker gamen op hogere resoluties.