Langdurige data opslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09 07:36
Beste Tweakers,

Ik wil het e.e.a. aan data van m'n pc af hebben omdat ik het weinig gebruik. De data varieert van pdf's tot foto's en video's. Heel gevarieerd dus.

Als je zoekt zijn de meningen verdeeld, de één zegt op usb stick, de ander zegt op een (externe) harde schijf en weer een ander zegt een dvd/bluray m-disc.

Mijn voorkeur gaat uit naar harde schijven, makkelijk aan te sluiten en makelijk data over zetten.

Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Nossie

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 11:33
zet het op meerdere data dragers om mee te beginnen. dus bv externe hdd/ssd en een usb stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-09 18:34
usb sticks hebben een relatief korte shelf life. Dat wil zeggen dat de informatie op een usb stick na een jaar onaangeroerd minder betrouwbaar kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Het voordeel van Blu-ray is dat ze na het branden niet meer te overschrijven zijn (en dus ook niet versleuteld kunnen worden door ransomware) en dat de lege schijfjes goedkoop zijn. Je kunt dus makkelijk een tweede schijfje branden om die buiten de deur te bewaren.

(ik neem voor het gemak even aan dat het zo veel data is, dat je het niet allemaal in de cloud gebackupt hebt ?)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:11
Hoeveel GB gaat het om?

Ik denk dat ik persoonlijk dit tweezijdig op zou pakken:
1.) een of andere cold-storage / archief / storage oplossing bij een cloud provider, kost je de kop niet (meer)
2.) wat harde schijven inzetten en offline opslaan, wel met enige regelmaat controleren of het allemaal nog werkt > dat is nog wel het belangrijkste van een archief-oplossing. Ik zou persoonlijk wellicht nog wel voor een standaard HDD gaan, zolang die niet draait dan slijt het ook niet (edit: zo hard).

[ Voor 14% gewijzigd door eric.1 op 19-10-2023 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:30:
zolang die niet draait dan slijt het ook niet.
Genoeg lees-/schrijfkoppen die na een jaartje in een kast liggen niet meer in beweging komen anders...

Alle brandbare media zou ik vermijden i.v.m. bitrot. USB sticks zijn ook slecht betrouwbaar. Mijn persoonlijke oplossing is een NAs met cloud-backup (die zou je ook met een NAS elders zelf kunnen maken)

Daarnaast is het voordeel van een NAS dat deze altijd met je pc (of internet) verbonden is, je hoeft geen kabeltjes te wisselen.

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 19-10-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:11
pagani schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Genoeg lees-/schrijfkoppen die na een jaartje in een kast liggen niet meer in beweging komen anders...
Zou kunnen, heb ik persoonlijk anders nog nooit meegemaakt. En ik heb nog wel wat oude HDDs liggen met oude (elders ook opgeslagen) data erop.
pagani schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Daarnaast is het voordeel van een NAS dat deze altijd met je pc (of internet) verbonden is, je hoeft geen kabeltjes te wisselen.
Dat is natuurlijk gelijk wel een nadeel indien er wat rottigheid binnenkomt; dikke pech data weg.

[ Voor 32% gewijzigd door eric.1 op 19-10-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
eric.1 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:30:
Hoeveel GB gaat het om?

Ik denk dat ik persoonlijk dit tweezijdig op zou pakken:
1.) een of andere cold-storage / archief / storage oplossing bij een cloud provider, kost je de kop niet (meer)
2.) wat harde schijven inzetten en offline opslaan, wel met enige regelmaat controleren of het allemaal nog werkt > dat is nog wel het belangrijkste van een archief-oplossing. Ik zou persoonlijk wellicht nog wel voor een standaard HDD gaan, zolang die niet draait dan slijt het ook niet.
Ik ben het hier mee eens. Persoonlijk heb ik mijn data op een NAS staan en op onedrive. Hoewel ik onedrive niet direct zou aanraden, niet standaard folders syncen is een beetje een dingetje.

EDIT: zorg dat in elk geval een van jouw back-up oplossingen buitenshuis is in het geval er iets gebeurt met jouw huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Seriph op 19-10-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09 07:36
Sorry, ben iets vergeten te melden, het zat wel in m'n hoofd maar niet erbij geschreven...

Het staat nu op en 10TB schijf in m'n pc en op 2 aparte volumes op m'n NAS. Het gaat in totaal om zo'n 5-7TB data die ik van m'n pc af wil hebben en ergens als backup weg wil leggen.

Cloud lijkt me toch wel duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:00

FreakNL

Well do ya punk?

Ah dus je hebt al een backup (op je NAS) maar omdat je het op je Pc weg gaat halen wordt je NAS dus je primaire bron.

Je zou een NASje bij je ouders kunnen zetten en dan syncen met rsync. Uiteraard doe je de initiële sync thuis. En daarna alleen nog elke nacht de delta.

Heb je meteen je offsite backup te pakken (want dat is nu je zwakke punt, bij inbraak of brand ben je alles kwijt).

Ik doe hetzelfde. Risico op malware vang ik af met een 2e offline NAS thuis. Deze staat standaard uit maar eens in de 2 maanden gaat deze aan en maak ik een volledige backup van de hoofd-NAS.

Mijn ouders gebruiken hun on-site NAS trouwens ook gewoon voor lokale data-opslag en die data gaat middels rsync weer naar mij toe. Dus ook daar is er een backup-plan in het geval van brand of diefstal.

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 19-10-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Ga eerst precies uitzoeken hoe maak ik een backup.

Usb stick niet doen
Ssd is voor langdurig ook niet goed.

Nas met raid, dan heb je ook een kontrole op bitrot, dit wordt maandelijks gedaan dacht ik.

Als je een externe hd gebruikt, en je zet er bijv files op, hoe weet je of de files nog goed zijn na 1 jaar, na 2 jaar, etc(dit hoort onder hoe een backup te maken).

Hoeveel kopieen?
etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
https://www.bol.com/nl/nl...02013-S--9200000036183693 (zijn ook 100GB modellen)

Millenium Disks :Y Zorg wel dat je een werkende blu-ray lezer/schrijver ter beschikking hebt
Verbatim M-Disc is de nieuwe standaard op het gebied van digitale opslag en is ontwikkeld voor het bewaren en beveiligen van uw bestanden. Daarbij worden uw gegevens in een steenachtige laag gebrand, die ongevoelig voor licht, temperatuurinvloeden en vocht is. Uit door Millenniata uitgevoerde testen volgens de branchenorm ISO/IEC 10995 kwam naar voren dat de verwachte levensduur van een M-Disc DVD 1.332 jaar bedraagt en dat slechts 5% van de gegevensdragers na 667 jaar tekenen van gegevensverlies zal vertonen. De verwachte levensduur bedraagt dan ook honderden jaren. U kunt er dus absoluut zeker van zijn dat uw waardevolle foto's, muziekbibliotheken, medische documenten en andere belangrijke gegevens worden bewaard op een opslagmedium dat een leven lang meegaat. De M-Disc BD-R kan door alle gangbare Blu-ray-stations worden gelezen en beschreven en biedt daardoor een uitstekende compatibiliteit.

[ Voor 66% gewijzigd door ImNotnoa op 20-10-2023 12:09 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Amazon S3 Glacier Deep Archive, kost echt maar heeeeeel weinig per GB.

$0.0018 per GB per maand.

[ Voor 23% gewijzigd door Navi op 20-10-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 11:56
Navi schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:53:
Amazon S3 Glacier Deep Storage, kost echt maar heeeeeel weinig per GB.
Waar moet je aan denken dan.
Pagina: 1