Koopadvies elektrische auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjx
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-03-2024
Hallo allemaal,

Ik wil in 2024 (dankzij de premie van de Vlaamse Overheid) een elektrische auto kopen. Mijn budget is €39000 voor een nieuwe (gaat dus nog 5000 af) of €37000 voor een tweedehands (minder premie, nl. 3000). Ik heb een vrij grote PHEV dus deze zou als 2e auto dienen, met gemiddeld 30 km/dag en een maximum rit van 200 km (naar zee), maar dan zou ik het nog niet erg vinden om onderweg op te laden.

De kanshebbers op dit moment zijn:

Nieuw:
* MG4 Long Range Luxury 64 kw
* Opel Corsa 51 kw
* Volvo EX30 49 kw basismodel (Core)
* BYD Dolphin Design 60 kw

Tweedehands:
* Tesla Model 3 standard range 58 kw
* Volkswagen ID.3 58 kw
* Cupra Born 58 kw

Welke zouden jullie kopen? Ben benieuwd

Groetjes
Pjx

Beste antwoord (via pjx op 28-02-2024 11:30)

• Demille
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-02-2024
Jiriki schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:47:
De MG en BYD zou ik direct af laten vallen. Laadsnelheid is tragisch en de software updates zijn dramatisch (als in, niet).

En dan zou ik de BMW i3 op de lijst erbij zetten, volgens mij een erg ondergewaardeerde auto. Range is niet zo slecht, materiaalgebruik is top en het blijft een aparte auto. Maar goed, daar kies ik dan voor en niet iedereen is daarvoor in :)
Ik rijd nu een BYD Dolphin Design. De software is van een gans andere orde dan van de meeste Europese merken en compleet. en alles is basisuitrusting zelfs op het goedkoopste model. Bij BMW en andere EU merken is alles in optie, zelfs een warmtepomp, wat standaard hoort te zijn in een EV. De laadsnelheid is zeer goed want LFP en volledig bruikbaar. Opgegeven laadsnelheden zijn theoretisch en van 20 tot 80%. Met de BYD laad ik tot 100% en heb veel minder laadsessies nodig. Hoe lang duurt het om een BMW te laden tot 100%? Bovendien heeft men bij normaal gebruik zelden een snellader nodig. Wat is het rijbereik tussen 20 en 80%? Bovendien hebben deze wagens de meerwaarde van V2L iets waar Eu constructeurs niet aan toe zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Demille op 07-02-2024 22:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 13:36
Hoeveel ruimte moet de auto hebben? Moet er een heel gezin in, of maar 1 of 2 personen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
De tesla (ook tweedehands) is wel een hele klasse hoger (of twee) dan de rest van de autos op je lijst.
Voor 39k kan je eentje van 1 jaar oud met lage km.
Als je een beetje gaan shoppen kan je eentje vinden na de facelift (na dec 2020/ begin 2021) maar net voordat ze parkeersensoren weghalen (volgens mij oct 2022).

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjx
Twardt schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:50:
Hoeveel ruimte moet de auto hebben? Moet er een heel gezin in, of maar 1 of 2 personen?
95% van de tijd 1 of 2 personen, sporadisch onze 2 grote kinderen voor korte ritten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjx
SirLct schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:52:
De tesla (ook tweedehands) is wel een hele klasse hoger (of twee) dan de rest van de autos op je lijst.
Voor 39k kan je eentje van 1 jaar oud met lage km.
Als je een beetje gaan shoppen kan je eentje vinden na de facelift (na dec 2020/ begin 2021) maar net voordat ze parkeersensoren weghalen (volgens mij oct 2022).
De Tesla staat momenteel idd op de eerste plaats, heb alleen wat schrik. Mijn broer heeft er 2 gehad (lang geleden) en die was echt niet tevreden over de bouwkwaliteit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
pjx schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:56:
[...]

De Tesla staat momenteel idd op de eerste plaats, heb alleen wat schrik. Mijn broer heeft er 2 gehad (lang geleden) en die was echt niet tevreden over de bouwkwaliteit...
Nee ik rij zelf tesla en adviseer niemand om eentje te halen van voor 2020 :D
Maar sinds eind 2020/ begin 2021 is de kwaliteit echt heel ver vooruit geschoven.
En je koop ook tweedehands, waarschijnlijk zijn alle issues sowieso al gefixed.
De oudere Model S/ X zijn wel echt een drama.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Uiteraard geen ervaring mee nog, maar de EX30 lijkt me wel een erg gave auto voor het geld :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twardt
Wil je perse het budget opmaken? Je kan namelijk ook voor een stuk minder aan je wensen voldoen. De MG4 voldoet qua range in de basiversie al ruim aan je wensen. En de deze week gelanceerde Citroën ë-C3 is te bestellen voor € 24K, of € 28K voor een minder basic versie. Die heeft een WLTP van 320km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 23:56
SirLct schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Nee ik rij zelf tesla en adviseer niemand om eentje te halen van voor 2020 :D
Maar sinds eind 2020/ begin 2021 is de kwaliteit echt heel ver vooruit geschoven.
En je koop ook tweedehands, waarschijnlijk zijn alle issues sowieso al gefixed.
De oudere Model S/ X zijn wel echt een drama.
Ik heb een model3 uit 2019 en dat is echt een hele fijne auto zonder mankementen. Mooiere materialen en aanwezigheid van warmtepomp zorgen ervoor dat je voor een nieuwer model zou willen gaan. De S en X hebben te lang op de refresh moeten wachten en waren daarom wat gedateerd.

Mijn vriendin heeft een MG ZS EV en hoewel die een prima prijs-kwaliteit verhouding had, zou ik nooit meer in een MG stappen nu de prijzen van andere EV's gedaald zijn. Dus ook geen nieuwe ZS EV ., MG4 of MG5: Zodra je de MG over de drempel hebt gereden doen ze vrijwel niets meer aan de software qua fixes, om over de service van Van Mossel maar te zwijgen.

Mijn Tesla daarentegen krijgt nog wekelijks over-the-air updates waardoor de functionaliteit gelijk loopt met nieuwe modellen. Tel daarbij op het fantastische (en goedkope) supercharger netwerk en het fantastische multimedia en audio systeem in de Tesla.. (voor het autopilot systeem moet je geen Tesla kopen, daar is nog veel werk aan de winkel).

Als ik nu iets anders zou moeten kopen?
Tesla Model 3 highland of Y
Kia EV6 of Kia E-Niro
Polestar 2
Volvo EX30 of XC40

BMW IX en Audi E-tron en Mercedes EQ* zijn ook fijne auto's, maar het standaard pakket bij KIA en Tesla is gewoon veel beter. Wil je een achteruitrijcamera? bijbetalen. Wil je een panoramadak? bijbetalen. Stoelverwarming? bijbetalen.

De eerstgenoemden leveren een veel mooier standaard pakket zonder extra kosten - los van de extra kosten vallen ze buiten je prijscategorie.

Ik ben van mening dat Tesla nog steeds het meest complete en gunstigste totaalpakket heeft van alle elektrische auto's die momenteel op de markt zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door stfn345 op 19-10-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjx
Twardt schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:01:
Wil je perse het budget opmaken? Je kan namelijk ook voor een stuk minder aan je wensen voldoen. De MG4 voldoet qua range in de basiversie al ruim aan je wensen. En de deze week gelanceerde Citroën ë-C3 is te bestellen voor € 24K, of € 28K voor een minder basic versie. Die heeft een WLTP van 320km.
Klopt inderdaad wat de MG betreft. Wat Citroën betreft, liever geen Franse auto meer. Heb ik geen goede ervaringen mee. Vandaar dat de Corsa ook helemaal beneden staat in mijn top 10...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjx
Inverted_World schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:00:
Uiteraard geen ervaring mee nog, maar de EX30 lijkt me wel een erg gave auto voor het geld :-)
Zeker de mooiste in de lijst! (Afgaand op wat ik er al van gezien heb, en smaken verschillen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als het meer voor de leuk is, een Jeep Avenger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjx
pagani schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:16:
Als het meer voor de leuk is, een Jeep Avenger?
Is ook van Stellantis (Frans) he.. En die heb ik net niet voor €39000 volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
pjx schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

Is ook van Stellantis (Frans) he.. En die heb ik net niet voor €39000 volgens mij...
Anders leuks, de Mini EV (nieuwe model vanaf maart met 402 km WLTP). Enige wat je dan laat vallen is die af en toe met grote kids achterin. Het rijplezier daarentegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjx
pagani schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Anders leuks, de Mini EV (nieuwe model vanaf maart met 402 km WLTP). Enige wat je dan laat vallen is die af en toe met grote kids achterin. Het rijplezier daarentegen...
Ga ik zeker eens bekijken, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Twardt schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:01:
Wil je perse het budget opmaken?
Dat is ook het eerste wat ik dacht.
Ik heb toevallig net een Opel Ampera-E gekocht voor 20.500 euro, oftewel 18500 euro na aftrek van 2000 euro subsidie.
41.000 km op de teller, bouwjaar 2020.
66 kWh accu, WLTP 423 KM (op basis van 60 kWh accu, maar die is vervangen).

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarom staan een Kia e-Niro, XC40 niet op de tweedehands lijst?

Van je keuzes zou ik er een aantal gelijk weer wegstrepen. De ID.3, Cupra en Corsa. De BYD is eigenlijk een lager segment dan de rest, die zou ik ook niet kiezen. Waarom de overige drie wegstrepen? Ga eens een proefrit maken in een Cupra of ID.3. Dan ben je ze snel genoeg beu, met alle vervelende rijhulpen die meer verpesten dan voorkomen. De Corsa is een B-segmenter. Voor dit geld kun je beter krijgen.

De EX30 vind ik een leuk model, maar is als Core echt veel te kaal voor zo'n dure auto. Misschien als Plus of Ultra, maar die zijn weer een stukje duurder.

[ Voor 14% gewijzigd door Jeroenneman op 19-10-2023 15:29 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjx
Jeroenneman schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:27:
Waarom staan een Kia e-Niro, XC40 niet op de tweedehands lijst?

Van je keuzes zou ik er een aantal gelijk weer wegstrepen. De ID.3, Cupra en Corsa. De BYD is eigenlijk een lager segment dan de rest, die zou ik ook niet kiezen. Waarom de overige drie wegstrepen? Ga eens een proefrit maken in een Cupra of ID.3. Dan ben je ze snel genoeg beu, met alle vervelende rijhulpen die meer verpesten dan voorkomen. De Corsa is een B-segmenter. Voor dit geld kun je beter krijgen.

De EX30 vind ik een leuk model, maar is als Core echt veel te kaal voor zo'n dure auto. Misschien als Plus of Ultra, maar die zijn weer een stukje duurder.
Zeker nuttige tips, bedankt! De "grotere" EV's heb ik niet op de lijst gezet omdat ik echt wel een kleinere EV wil (en ja, ik weet het, de Tesla is heel groot maar die wou ik er per se bij hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjx
de Peer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

Dat is ook het eerste wat ik dacht.
Ik heb toevallig net een Opel Ampera-E gekocht voor 20.500 euro, oftewel 18500 euro na aftrek van 2000 euro subsidie.
41.000 km op de teller, bouwjaar 2020.
66 kWh accu, WLTP 423 KM (op basis van 60 kWh accu, maar die is vervangen).
De Ampera- E vind je in België niet (of nauwelijks) tweedehands, maar ik snap wel wat jullie bedoelen met het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

pjx schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:31:
[...]

Zeker nuttige tips, bedankt! De "grotere" EV's heb ik niet op de lijst gezet omdat ik echt wel een kleinere EV wil (en ja, ik weet het, de Tesla is heel groot maar die wou ik er per se bij hebben)
Ah, dat snap ik. Helaas zijn veel fijne features voorbehouden aan de grotere EV's. Want grotere auto= groter accupakket. En volgens mij hebben EV's als een Dolphin, Corsa, binnenkort de citroen e-C3 van een maatje minder ook gewoon minder goede laadsnelheden, mindere software (of geen updates), mindere audio, mindere stoelen, geen rijprofielen, etc. Het zijn gewoon mindere auto's. De EX30 lijkt dat een beetje te doorbreken. Wel klein van formaat, maar mèt luxe opties.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
Jeroenneman schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Ah, dat snap ik. Helaas zijn veel fijne features voorbehouden aan de grotere EV's. Want grotere auto= groter accupakket. En volgens mij hebben EV's als een Dolphin, Corsa, binnenkort de citroen e-C3 van een maatje minder ook gewoon minder goede laadsnelheden, mindere software (of geen updates), mindere audio, mindere stoelen, geen rijprofielen, etc. Het zijn gewoon mindere auto's. De EX30 lijkt dat een beetje te doorbreken. Wel klein van formaat, maar mèt luxe opties.
TS geeft aan dat hij per dag 30km rijdt en incidenteel 200km. Dus de noodzaak voor een groot accupakket, en hoge laadsnelheid is dan toch niet relevant? Een 2de hands E-up, Mii electric of Citigo e iv kan dit zelfs aan. Maar ok, die zijn misschien wel heel basic. TS houdt dan wel € 20K in zijn zak. Kan je ook wat leuks mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 21:07

The Wizard

Moderator Mobile
pjx schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:31:
[...]

Al naar de Megane Electric gekeken? Compact maar toch groot/volwassen rijgedrag.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:03
pjx schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:08:
Wat Citroën betreft, liever geen Franse auto meer. Heb ik geen goede ervaringen mee. Vandaar dat de Corsa ook helemaal beneden staat in mijn top 10...
Maar is een MG of BYD kwalitatief beter dan een Stellantis (of anders Frans) product?

De Fransen hebben opzich veel aanbod in deze prijsklasse, denk bijvoorbeeld ook aan de:
- Renault Megane E-TECH
- Fiat 600e (technisch verwant aan de Jeep Avenger en Peugeot e-2008)

Volgend jaar komen er nog heel wat interessante modellen aan:
- Renault 5 EV (weliswaar ook Frans maar met een leuk design en een vanafprijs van zo'n 25k kan dat best een heel succes worden en ook andere modellen in prijs laten dalen)
- MINI Cooper E (vanaf 36k, stuurt goed en een voldoende actieradius met het kleinste accupakket)

Gebruikt zou ik ook zeker de Hyundai Kona overwegen.
- De Hyundai Kona rijdt prettig, heeft een net interieur en voor zo'n 25k heb je ruim voldoende actieradius.
Veel andere modellen Volkswagen e-Golf, BMW i3, Mazda MX-30 zijn wel leuk maar bieden een wat krappe actieradius als je 200km in één keer wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjx
The Wizard schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:27:
[...]

Al naar de Megane Electric gekeken? Compact maar toch groot/volwassen rijgedrag.
Die zat in mijn initiële lijst, maar net niet in budget en... Frans...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:02
Ik zou het budget ietsje opkrikken en dan een nieuwe Tesla Model 3 (Highland) bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjx
roel-online schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Maar is een MG of BYD kwalitatief beter dan een Stellantis (of anders Frans) product?

De Fransen hebben opzich veel aanbod in deze prijsklasse, denk bijvoorbeeld ook aan de:
- Renault Megane E-TECH
- Fiat 600e (technisch verwant aan de Jeep Avenger en Peugeot e-2008)

Volgend jaar komen er nog heel wat interessante modellen aan:
- Renault 5 EV (weliswaar ook Frans maar met een leuk design en een vanafprijs van zo'n 25k kan dat best een heel succes worden en ook andere modellen in prijs laten dalen)
- MINI Cooper E (vanaf 36k, stuurt goed en een voldoende actieradius met het kleinste accupakket)

Gebruikt zou ik ook zeker de Hyundai Kona overwegen.
- De Hyundai Kona rijdt prettig, heeft een net interieur en voor zo'n 25k heb je ruim voldoende actieradius.
Veel andere modellen Volkswagen e-Golf, BMW i3, Mazda MX-30 zijn wel leuk maar bieden een wat krappe actieradius als je 200km in één keer wil rijden.
Rationeel gezien begrijp ik je argumenten, maar ik heb gewoon 2 Franse wagens gehad en met alle 2 heel veel pech gehad (Citroën Picasso en Peugeot 5008), dus het wordt waarschijnlijk toch geen Stellantis...
Kona is interessant, maar eigenlijk te groot 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjx
-Muncky- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:59:
Ik zou het budget ietsje opkrikken en dan een nieuwe Tesla Model 3 (Highland) bestellen.
Helaas ben ik dan ook de premie van €5000 in België kwijt (prijs < 40000) dus dan moet ik mijn budget al ver gaan opdrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:03
pjx schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Rationeel gezien begrijp ik je argumenten, maar ik heb gewoon 2 Franse wagens gehad en met alle 2 heel veel pech gehad (Citroën Picasso en Peugeot 5008), dus het wordt waarschijnlijk toch geen Stellantis...
Jammer, maar belangrijk is ook zeker dat je met een goed gevoel een auto koopt :-)
pjx schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:59:
Kona is interessant, maar eigenlijk te groot 😉
Dan verwar je 'm misschien met een ander model? De Kona is kleiner dan de Volvo EX30, Cupra Born en veel kleiner dan de Model 3.
https://www.autoweek.nl/a...716-107219-107311-102079/

Als ik even op Autoscout24.be kijk dan zie je ze vanaf 20k voor de versie met kleine accu (nog steeds 289km WLTP actieradius) en vanaf 25k voor de versie met grotere accu en krachtigere motor. Bijna allemaal vallen ze nog in de fabrieksgarantie en heb je een betrouwbaar merk.

[ Voor 15% gewijzigd door roel-online op 20-10-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:08
De MG en BYD zou ik direct af laten vallen. Laadsnelheid is tragisch en de software updates zijn dramatisch (als in, niet).

En dan zou ik de BMW i3 op de lijst erbij zetten, volgens mij een erg ondergewaardeerde auto. Range is niet zo slecht, materiaalgebruik is top en het blijft een aparte auto. Maar goed, daar kies ik dan voor en niet iedereen is daarvoor in :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online

Uhm, de MG4 Luxury laadt met 140 kW, niet echt bepaald traag. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjx

Had ik er eerst tussen zitten, maar mijn vrouw vindt de i3 afschuwelijk 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 10:54
De tweedehandsprijs van de ID.3 is ook al serieus aan het zakken.

Alles hangt af van de exacte voorwaarden van de premie voor een tweedehandsauto.
In andere landen is de originele catalogusprijs ook een voorwaarde. Als die ook 40k is, dan valt de Tesla en VW af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjx
Pieterve schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:13:
De tweedehandsprijs van de ID.3 is ook al serieus aan het zakken.

Alles hangt af van de exacte voorwaarden van de premie voor een tweedehandsauto.
In andere landen is de originele catalogusprijs ook een voorwaarde. Als die ook 40k is, dan valt de Tesla en VW af.
Inderdaad, blijkbaar zijn die voorwaarden nog niet duidelijk. Op de website van de Vlaamse Overheid staat dat zelfs de bedragen nog niet vast liggen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
-Muncky- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:59:
Waarom zou je een M3 nemen als je maar 30km per dag rijdt en incidenteel 200km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demille
Inverted_World schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:00:
Vergeleken met BYD of MG een zeer dure Chinese EV met een zeer matige basisuitrusting voor een EV.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Demille

Ik rijd nu een BYD Dolphin Design. De software is van een gans andere orde dan van de meeste Europese merken en compleet. en alles is basisuitrusting zelfs op het goedkoopste model. Bij BMW en andere EU merken is alles in optie, zelfs een warmtepomp, wat standaard hoort te zijn in een EV. De laadsnelheid is zeer goed want LFP en volledig bruikbaar. Opgegeven laadsnelheden zijn theoretisch en van 20 tot 80%. Met de BYD laad ik tot 100% en heb veel minder laadsessies nodig. Hoe lang duurt het om een BMW te laden tot 100%? Bovendien heeft men bij normaal gebruik zelden een snellader nodig. Wat is het rijbereik tussen 20 en 80%? Bovendien hebben deze wagens de meerwaarde van V2L iets waar Eu constructeurs niet aan toe zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Demille op 07-02-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Demille schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Vergeleken met BYD of MG een zeer dure Chinese EV met een zeer matige basisuitrusting voor een EV.
Ik zat laatst in een MG en alles ten opzichte van Volvo voelt niet premium aan. Je betaald natuurlijk niet enkel voor uitrusting, ook voor looks en kwaliteit. Van Byd had ik grappig genoeg voor je post nog nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demille
Inverted_World schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:22:
[...]

Ik zat laatst in een MG en alles ten opzichte van Volvo voelt niet premium aan. Je betaald natuurlijk niet enkel voor uitrusting, ook voor looks en kwaliteit. Van Byd had ik grappig genoeg voor je post nog nooit gehoord.
Als BYD Dolphin rijder raad ik je aan om eens bij BYD te gaan kijken. Als je de basisversies vergelijkt en je voegt alles wat basic is bij BYD toe aan de basic Volvo dan geef je aan de Volvo het dubbel uit. Veel geld voor de looks. Een BYD is echt wel zeer goed aangekleed, zeker ook wat betreft afwerking , Bovendien biedt Volvo niet de meerwaarde van VtoL, toch wel merkwaardig voor een EV met Chinese roots, behalve dan de naam . BYD is de grootste verkoper van elektrische voertuigen in Azië en de tweede grootste op wereldschaal,

[ Voor 6% gewijzigd door Demille op 09-02-2024 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjx
Demille schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:19:
[...]

Het is uiteindelijk een BYD Dolphin geworden, in design uitvoering en de kleur skiing white/urban grey. Eind april mag ik hem verwachten!
Pagina: 1