Plissé: Lichtdoorlatend of verduisterend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:12
In onze woonkamer willen wij graag top down-bottom up plisse gordijnen. We twijfelen echter alleen of we moeten kiezen voor verduisterende stof of lichtdoorlatende stof. We hoeven het niet zozeer donker te maken in de woonkamer maar vinden het ook niet prettig als we 's avonds in de woonkamer zitten, de plissé is dicht en je ziet schaduwen in de woonkamer en dus bijvoorbeeld iemand lopen. De kleur voor de plissé zal richting antraciet gaan.

Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen? Wellicht uit ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:05
Wij hebben een vertegenwoordiger van Veneta laten langskomen. Die kon ons alles vertellen inclusief samples en verlichtingsvoorbeelden en whatnot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:19

Tazzios

..

Moet je kiezen? In de slaapkamer heb ik beide. ;)

Of lopende mensen zichtbaar zijn hangt vooral af van de verlichting: Loop je tussen een felle lamp en de plissé door zul je een eerder schaduw zien.
Met dubbele (honingraat) zul je al minder lopende schaduwen van buiten kunnen zien.

In de woonkamer heb ik ze ook met als verlichting een ledgoot waardoor je eigenlijk nooit harde schaduw hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Tazzios op 19-10-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zou ook beide kiezen. (of plissé + overgordijnen!) Zeker 's avonds of 's nachts met licht aan ben je makkelijk te zien door lichte plissé heen. Als je dan nog gordijnen eroverheen kunt schuiven is dat gewoon heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:45
Robbie T schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:23:
In onze woonkamer willen wij graag top down-bottom up plisse gordijnen. We twijfelen echter alleen of we moeten kiezen voor verduisterende stof of lichtdoorlatende stof. We hoeven het niet zozeer donker te maken in de woonkamer maar vinden het ook niet prettig als we 's avonds in de woonkamer zitten, de plissé is dicht en je ziet schaduwen in de woonkamer en dus bijvoorbeeld iemand lopen. De kleur voor de plissé zal richting antraciet gaan.

Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen? Wellicht uit ervaring?
Als je ze alleen ‘s avonds gebruikt, zou ik verduisterend nemen. Wil je ze overdag gebruiken om fel zonlicht te weren, dan zou ik lichtdoorlatend nemen, omdat het anders wel erg donker wordt in je woonkamer. En dan inderdaad eventueel in combinatie met (dunne) gordijnen om inkijk tegen te gaan. Dat beperkt zich dan overigens tot schaduwen en hoe donkerder de plissé’s, hoe minder je ziet. Misschien zijn die extra gordijnen helemaal niet nodig, dus ik zou dat eerst uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17
Wij hebben lichtdoorlaten, maar heb niet het idee dat men ons van buiten kan zien. Althans, als ik s'avonds thuis kom en de gordijnen zijn dicht dan zie ik er niet echt een waas doorheen ofzo. Wil vanavond wel ff checken voor je. Valt of staat denk ik ook een beetje met de kwaliteitscategorie waaruit je kiest. Je hebt van dat "papieren" stof of dikker "stof" stof (als je nu nog snapt wat ik bedoel). En dubbele honigraat of enkel/ Wij hebben daarin wel de duurdere, kan me voorstellen dat je in de goedkopere prijsgroep wel wat eerder een doorkijk effect hebt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Toke_gt schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

Als je ze alleen ‘s avonds gebruikt, zou ik verduisterend nemen. Wil je ze overdag gebruiken om fel zonlicht te weren, dan zou ik lichtdoorlatend nemen, omdat het anders wel erg donker wordt in je woonkamer. En dan inderdaad eventueel in combinatie met (dunne) gordijnen om inkijk tegen te gaan. Dat beperkt zich dan overigens tot schaduwen en hoe donkerder de plissé’s, hoe minder je ziet. Misschien zijn die extra gordijnen helemaal niet nodig, dus ik zou dat eerst uitproberen.
In de praktijk hangen die dingen overdag toch altijd een beetje in het midden op ooghoogte zodat langslopende mensen niet zo makkelijk in de woning kunnen kijken? als ze dan verduisterend zijn dan wordt het wel direct donker in je woonkamer. Ik zou in de woonkamer alleen verduisterend nemen als je ze echt helemaal open zet overdag.

[ Voor 34% gewijzigd door koentjuh op 24-10-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:45
koentjuh schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:54:

In de praktijk hangen die dingen overdag toch altijd een beetje in het midden op ooghoogte zodat langslopende mensen niet zo makkelijk in de woning kunnen kijken? als ze dan verduisterend zijn dan wordt het wel direct donker in je woonkamer. Ik zou in de woonkamer alleen verduisterend nemen als je ze echt helemaal open zet overdag.
Dat is precies wat ik zeg. Verduisterend is overdag niet fijn. Maar geen idee hoe TS ze wil gaan gebruiken en of hij zich bewust is van de effecten. Dat de situatie op jouw foto veel voorkomt, helemaal eens, maar niet gezegd dat dit voor TS ook geldt. Daarom de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
In het algemeen zullen ze overdag half hangen zoals de foto van koentjuh. Hooguit als ik aan het gamen ben of tv kijk en last heb van lichtval zal ik ze overdag dicht doen.

S'avonds gaan ze wel dicht en er komen geen gordijnen voor.

@koentjuh als je vanavond eens zou willen kijken, zeer graag!

[ Voor 12% gewijzigd door Robbie T op 24-10-2023 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17
Dagje later, maar hierbij, heb even alles dicht gedaan. Beneden staat het licht aan, wat je dus ziet. Verder kun je niet echt naar binnenkijken. Dat witte wat je ziet is de reflectie van een reclame bod aan de overkant.

Ter referentie, boven is wel verduisterend, dinner kamer rechts staat het licht ook aan wat je dus vrijwel niet ziet.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door koentjuh op 25-10-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
koentjuh schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:10:
Dagje later, maar hierbij, heb even alles dicht gedaan. Beneden staat het licht aan, wat je dus ziet. Verder kun je niet echt naar binnenkijken. Dat witte wat je ziet is de reflectie van een reclame bod aan de overkant.

Ter referentie, boven is wel verduisterend, dinner kamer rechts staat het licht ook aan wat je dus vrijwel niet ziet.

***members only***
Heel erg helpend! Super bedankt!
Pagina: 1