Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlim_s
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-08 14:58
Goedemiddag allemaal,

Ik krijg binnenkort van zowel KPN als ODF een glasvezel aansluiting in mijn woning. Ik ben me bewust van de verschillende draadjes waarin het e.e.a. besproken wordt maar na een dag lezen zie ik door de bomen het bos niet meer. 8)7

Op dit moment stap ik jaarlijks over van KPN VDSL naar Ziggo Coax om elke jaar gebruik te kunnen maken van de flinke kortingen. Hiervoor sluit ik de modem aan op mijn FRITZ!Box 7590 waar al mijn apparaten mee verbonden zijn. De wifi van de modem schakel ik uit. Dit werkt prima tot nu toe en hierdoor hoef ik bij het overstappen niet alles opnieuw in te stellen. Dit wil ik dus ook straks doen met de glasvezel aansluiting. TV en vaste telefonie hoef ik niet.

Dus mijn vraag is:
Wat zijn de voordelen van direct een FRITZ!Box aansluiten op de glasvezel t.o.v. achter de modem van de provider?

Stel ik wil idd de modem van de provider niet gebruiken. Is er dan een FRITZ!Box die comptabel is met zowel de aansluiting (vanuit het kastje) van KPN als die van ODF?

Nu komt de Wifi moeilijk op zolder, dus ik wil graag upgraden naar Wifi 6 en een AVM Fritz!Repeater 6000 op de 1e verdieping plaatsen. Heeft deze echter een constante ethernet kabel nodig of werkt het als de SuperWifi van KPN die alleen stroom heeft?

Beste antwoord (via mlim_s op 20-10-2023 09:31)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58

lier

MikroTik nerd

mlim_s schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:22:
Wat zijn de voordelen van direct een FRITZ!Box aansluiten op de glasvezel t.o.v. achter de modem van de provider?
Minder stroomverbruik
Dubbele NAT (vooral lastig als je gebruik maakt van port forwarding)
Stel ik wil idd de modem van de provider niet gebruiken. Is er dan een FRITZ!Box die comptabel is met zowel de aansluiting (vanuit het kastje) van KPN als die van ODF?
Volgens mij wordt er altijd een ONT geleverd waar je je router op aan kan sluiten met behulp van UTP kabel.
Nu komt de Wifi moeilijk op zolder, dus ik wil graag upgraden naar Wifi 6 en een AVM Fritz!Repeater 6000 op de 1e verdieping plaatsen. Heeft deze echter een constante ethernet kabel nodig of werkt het als de SuperWifi van KPN die alleen stroom heeft?
Je wilt altijd dat een accesspoint een "constance ethernet kabel" heeft. Kost iets meer moeite, maar het plezier daarna maakt alles goed!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 11:58

lier

MikroTik nerd

mlim_s schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:22:
Minder stroomverbruik
Volgens mij wordt er altijd een ONT geleverd waar je je router op aan kan sluiten met behulp van UTP kabel.
Je wilt altijd dat een accesspoint een "constance ethernet kabel" heeft. Kost iets meer moeite, maar het plezier daarna maakt alles goed!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlim_s
lier schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:36:
[...]

Minder stroomverbruik

[...]

[...]

Top! Ik was in de veronderstelling dat het de modem van de provider is die van het glasvezel een ethernet aansluiting maakt, maar dit gebeurt blijkbaar in een tussenkast (ONT).

Is het mogelijk om de ONT, die in de meterkast zit, direct op een Netgear Ethernet Switch aan te sluiten en van daaruit een kabel te trekken naar de router die ik dan op een gunstigere plek buiten de meterkast kan plaatsen?

Dus: ONT -> met UTP naar Switch -> met UTP naar Router

Of moet de ONT direct op de Fritz!Box aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Waarom zou je er een switch tussen willen zetten? Is niet nodig na de ont komt de router.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlim_s
Omdat de router de bron van de Wifi is. Die wil ik het liefst niet in de meterkast zetten want dan is de Wifi signaal slecht op de 1e en 2e verdieping. Het liefst zou ik daarom de ONT op een switch willen aansluiten en vanuit de switch een lange kabel gebruiken om de de router ver van de meterkast neer te zetten. Hierdoor heb ik beter Wifi ontvangst in het huis.