Vloerverwarming met radiatoren boven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-04 11:34
Hallo allemaal,

Wij hebben recent in onze nieuwe woning vloerverwarming in laten frezen.
Nu is deze opgeleverd en willen we beginnen met het opstookprotocol.

Omdat we alleen maar bezig zijn geweest met verbouwen heb ik niet bewust diep nagedacht over de werking van CV HR ketel met radiatoren boven en vloerverwarming beneden.

We hebben een Atag HR ketel uit 2009 en boven hebben we in elke kamer 1 radiator met nog de oudewetse +- draaiknop. Op zolder waar de ketel staat hebben we ook nog 1 radiator.
Beneden hebben we nog een oude kamerthermostaat.

Nu wil ik dit zo goed mogelijk op elkaar afstemmen zodat we niet onnodig aan het stoken zijn en dat de ketel inefficient aan het werk is.

Gisteren dus begonnen met het opstookprotocol door de vloerverwarming op 20 graden te zetten, de kamerthermostaat op 20 en de radiatoren boven een beetje open. De Ketel heb ik de verwarmingswarmte van 80 graden teruggezet naar 60.

Wat mij opvalt is dat de ketel aanslaat begint te verwarmen naar 60 graden dan stopt, je ziet de temperatuur weer terugzakken naar rond de 23 granden en dan begint die weer te verwarmen naar 60.
de radiator op zolder, die het dichts bij de ketel staat wordt alleen warm aan de kant van de aansluiting.
Maar nu komen de vragen omdat ik niet helemaal begrijp hoe de ketel met radiatoren en vloerverwarming nu precies werkt.

Begrijp dat de ketel aanspringt naarmate er warmte behoefte is, maar de kamerthermostaat staat beneden en mijn ontgaat nu een beetje het nut van deze thermostaat nu er vloerverwarming is.

Hoe kan ik de radiatoren het beste afstellen? allemaal een beetje opendraaien ook al hebben we de warmte niet nodig in alle kamers? Allemaal dicht? Maar dan kan de ketel zijn warmte niet kwijt?

Misschien dat mijn vragen nu weer andere vragen oproepen waar ik nog niet aan gedacht heb maar dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
Met vloerverwarming gebruik je de kamerthermostaat net hetzelfde als met radiatoren, alleen hou je er rekening mee dat de vloerverwarming wat trager reageert. Heb je een thermostaat met aanwarmvervroeging regelt deze dit zelf, anders kan je je programma bijvoorbeeld een uurtje voor je het warm wil hebben laten inschakelen, en een uur voor je vertrekt (naar je werk of naar bed) al laten uitschakelen.

Er zijn er die beweren dat je vloerverwarming continue op warm moet laten staan, als zij je gasrekening betalen is dat ok, moet je zelf betalen kan je beter nachtverlaging toepassen.

Wat is het profiel wat je wil met de radiatoren? Wil je in de badkamer verwarmen met een radiator kan het een goed id zijn een half graadje omhoog te gaan als het warm moet zijn in de badkamer, voor een half uurtje (dat voel je nauwelijks in de vloer, maar maakt de radiator wel warm).

Ik zou sowiezo aanraden de radiatoren om te zetten naar thermostatische kranen, afhankelijk van je wensen kan je daar ook zoneregeling mee toepassen (tado oid).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:43
Ik neem aan dat je een mengverdeler hebt voor de vloerverwarming?

Zet de CV aanvoer maar terug op 75-80. Aanvoertemperatuur is - in tegenstelling tot de "zet hem op 60" campagne - niet interresant en zoals je nu ziet gaat de ketel pendelen omdat hij zijn 60 graden al heeft bereikt. Wat je wilt bereiken is dat de retourtemperatuur omder de 50 graden blijft waardoor condensatie optreed. Probeer eens het maximale vermogen eens terug te schroeven, radiatoren vol open en kijk wat er dan gebeurd.
Hierna kun je waterzijdig gaan inregelen. Oh en heel toevallig niet ergens een bypass in het systeem?

[ Voor 9% gewijzigd door MzKzM73 op 19-10-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
MzKzM73 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:10:

Zet de CV aanvoer maar terug op 75-80. Aanvoertemperatuur is - in tegenstelling tot de "zet hem op 60" campagne - niet interresant en zoals je nu ziet gaat de ketel pendelen omdat hij zijn 60 graden al heeft bereikt. Wat je wilt bereiken is dat de retourtemperatuur omder de 50 graden blijft waardoor condensatie optreed. Probeer eens het maximale vermogen eens terug te schroeven, radiatoren vol open en kijk wat er dan gebeurd.
Hierna kun je waterzijdig gaan inregelen. Oh en heel toevallig niet ergens een bypass in het systeem?
Het is voor de retourtemperatuur toch makkelijker om op 50 uit te komen als de aanvoer al minder hoog is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
No Hands schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Het is voor de retourtemperatuur toch makkelijker om op 50 uit te komen als de aanvoer al minder hoog is?
Het gaat zowel om het verschil tussen aanvoer/retour (dus voldoende delta T) en uiteraard ook laag genoeg om de rookgassen lekker te kunnen condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
MzKzM73 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:10:

We hebben de Grundfos (SL100105GU) UPM3 met 5 groepen, de leidingen zitten rechtrstreeks op de CV aangesloten en de buizen voor de radiatoren gaan naar 1 kant van het huis en dan splitst zich het op, 1 gaat gelijk naar beneden andere gaat eerst op zolder half rond naar de andere kant van het huis en daar naar beneden.
Beide tot de 1e verdieping daar hebben we ze ingekort omdat beneden alle radiatoren weggehaald zijn ivm de vloeverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:43
Uiteraard is dat makkelijker, maar als de ketel vervolgens het vermogen niet kwijt kan en stopt bij 60 graden om na een bepaalde tijd (anti-pendel tijd?) pas weer te starten is in de meeste gevallen ook niet wenselijk.
Juist het frequent starten wil je voorkomen/minimaliseren want dit geeft een hoog verbruik en extra vervuiling/slijttage aan de ketel.

Met het terugschroeven van het maximale vermogen duurt het misschien wel langer voordat je huis op de gewenste temperatuur is maar het stookt wel zuiniger in de long run.

In dit filmpje wordt een en ander vrij duidelijk uitgelegd, waarschijnlijk beter dan ik het kan (andere ketel maar het achterliggende idee is hetzelfde): John Visser CV optimalisatie

Als de VV niet dichtgezet kan worden heb je al een redelijke retourtemperatuur van dit systeem, blijft enkel de radiatoren even deftig afstellen (delta T van zo'n 15 graden) over. Totale retour temp onder de 50 graden houden, als dat niet lukt dan zul je moeten kiezen. Óf geen HR ketel (bij hogere retourtemperatuur), of pendelen.

[ Voor 3% gewijzigd door MzKzM73 op 19-10-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Waarom de aanvoer zomaar weer omhoog gooien?
Is er waterzijdig afgeregeld, staat de bypass niet nodeloos open? Is er wel een bypass, die is nodig! (Alweer, tenzij iemand anders betaalt om een radiator continue open te zetten wil je dat niet.)
Als er te weinig doorstroming is (omdat de thermostaatkraan op de vloer dichtgaat, temperatuur bereikt; en de radiatoren te ver dicht staan) dan gaat dz ketel uit, heel normaal want je bent aan het opstoken en limiteert de vloer erg hard.
Na het opstoken zet je de vloer wat hoger, z'n is je probleem vast opgelost. Radiatoren geef je best (slimme?) thermostaatkraan, zodat die sluiten als gewenste temperatuur is bereikt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
Zover ik weet is er geen bypass op de vloerverwarming? Dat zou betekenen dat er altijd 1 radiator open moet staan?

Een slimme thermostaatkraan voor de radiatoren heb ik voor zitten kijken maar geloof niet dat de huidige radiatoren hiervoor geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
De kranen op de radiator kan je (laten) vervangen, zodat er een thermostatische kop op kan (en die koop je beter meteen van een slim systeem als je dat wil, is zonde om een manuele knop te kopen om weg te gooien). Sowieso voor thermostatisch gaan, al dan niet slim.

En een bypass is nodig, kost 30€. Een radiator constant open is warmte verspillen (en kan je per ongeluk toch dichtdraaien), dus de bypass verdient zichzelf terug, no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
Ik zal eens kijken naar het vervangen van de kranen van de radiatoren en de bypass.
Helaas met de huidige kamerthermostaat heb ik geen inzicht in wat de ketel nu de gehele tijd doet.
Dus denk ook tijd voor een slimmer thermostaat.

Aanraders? of ervaring iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-05 08:20
naftebakje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:05:
De kranen op de radiator kan je (laten) vervangen, zodat er een thermostatische kop op kan (en die koop je beter meteen van een slim systeem als je dat wil, is zonde om een manuele knop te kopen om weg te gooien). Sowieso voor thermostatisch gaan, al dan niet slim.

En een bypass is nodig, kost 30€. Een radiator constant open is warmte verspillen (en kan je per ongeluk toch dichtdraaien), dus de bypass verdient zichzelf terug, no-brainer.
Misschien een beetje off topic maar hoe werkt de bypass dan icm de vloerverwarming of met andere woorden wat doet de bypass ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 23:46
Wij hebben de handdoek radiator in de badkamer altijd open staan als bypass. Anders gaat onze ketel ook pendelen of schiet zelfs in storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Philtjens schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:12:
[...]Misschien een beetje off topic maar hoe werkt de bypass dan icm de vloerverwarming of met andere woorden wat doet de bypass ?
Die zit tussen aanvoer en retourleiding; als het drukverschil oploopt (pomp draait maar de kranen zijn dicht) dan gaat die open zodat er wel doorstroom is (dan ziet de pomp in de ketel minder hard af, en word de brander van de CV gekoeld). Door de doorstroming komt het warm water teurg bij de CV en kan die uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
@naftebakje
Wanneer ik nu de temperatuur van de ketel hoger zet dan 60 en 1 verwarming open om afvoer van het warme water te regelen zodat de ketel niet te hoge retourwarmte krijgt dan wordt het op 1 locatie erg warm.

Kan de ketel niet beter laag staan 55/60? en alle radiatoren een beetje open? of beter 1 helemaal open en de andere dicht?

Vandaag met opstookprotocol bezig geweest maar toen ik thuiskwam stond de thermostaat op F en de ketel op storing dus denk dat die warmte niet kwijt kon.

De Atag ketel heeft overigens geen OpenTherm ondersteuning. Atag e-serie uit 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik heb een Intergas HRE 36/30A, vloerverwarming beneden en boven radiatoren.

Als het koud is stook ik 24/7 met aanvoertemperatuur van 60 graden en de vloerverwarming op max 35 graden.

Boven is het een kwestie van tunen, helemaal opendraaien werkt niet. Ik heb ze op ongeveer iets onder de helft. Het is even puzzelen, te ver dicht en ze worden niet warm genoeg en te ver open en er komt te snel warm water terug naar je ketel en die stopt dan met verwarmen.

Als ik overdag de kamerthermostaat op 20 graden zet en in de nacht op 17 heb ik in de ochtend geen comfortabele temperatuur en duurt het zeker 2 uur en veeeeeel gas om weer op temperatuur te komen. Dan is de vloer weer zo warm dat de ketel weer stopt met verwarmen en tegen de avond pas weer vol aan de bak moet.
Met als resultaat 2 tot 3 kuub gas meer verbruiken en veel minder comfort.

De tip van John Visser is al gegeven en zou ik zeker even naar kijken.

Bij mij resulteerde het in ca 15% lager gasverbruik door de cv ketel te tunen met zijn tips.

Maar nu is het nog te warm buiten om 24/7 te stoken. Dus ik stook een kuub gas om de vloer comfortabel te krijgen. En in de avond paar blokkies hout in de openhaard en het is heerlijk warm.

Je kunt denk ik het beste pas gaan tunen als het kouder is en je de vloer vol mag belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@Pietjuh99 Exact daarom dat je een bypass wil, dan moet je geen ruimte loeiheet stoken.
Radiatoren wil je thermostatisch op de gewenste temperatuur.

Maar eerst opstookprotocol (inclusief afkoelen), daarna pas kijken hoe verwarming draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:46
Het opstookprotocol doe je op de vloerverwarmingverdeler, met de thermonstaat begrens je de watertemperatuur.

Vraag even na of ze een HT of LTV verdeler hebben geplaatst, bij een HT verdeler kan je amper de ketel temperatuur omlaag doen omdat die teveel koud water bijmengt(LT verdeler verwacht ik niet dat je die hebt gezien radiatoren aanwezig zijn).

En het is verstandig om het maximaal ketelvermogen af te stemmen op je afgiftepunten.
Dat met radiatoren spelen heet ook wel waterzijdig inregelen, doorgaans doe je dat met een voetventiel of appart schroefje op de radiatorkraan.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 22-10-2023 09:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
naftebakje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:53:
@Pietjuh99 Exact daarom dat je een bypass wil, dan moet je geen ruimte loeiheet stoken.
Radiatoren wil je thermostatisch op de gewenste temperatuur.

Maar eerst opstookprotocol (inclusief afkoelen), daarna pas kijken hoe verwarming draait.
Kan dit ook met een DVR ventiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
mr_evil08 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:57:
Het opstookprotocol doe je op de vloerverwarmingverdeler, met de thermonstaat begrens je de watertemperatuur.

Vraag even na of ze een HT of LTV verdeler hebben geplaatst, bij een HT verdeler kan je amper de ketel temperatuur omlaag doen omdat die teveel koud water bijmengt(LT verdeler verwacht ik niet dat je die hebt gezien radiatoren aanwezig zijn).

En het is verstandig om het maximaal ketelvermogen af te stemmen op je afgiftepunten.
Dat met radiatoren spelen heet ook wel waterzijdig inregelen, doorgaans doe je dat met een voetventiel of appart schroefje op de radiatorkraan.
Volgens mij een LTV. Want het is een VTE slim verdeler met GRUNDFOS UPM3 Auto
Pagina: 1