Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• andrew99
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 19:00
Ik ben bezig om informatie te vergaren wat te doen met mijn bestaande woning.

De woning is vrijstaand gebouwd in 2015 en heeft een cv-installatie, vloerverwarming en is voorzien van airco’s op de begane grond en op de slaapkamers boven.

In de woonkamer staat een pelletkachel en deze wordt gebruikt gedurende de koude maanden voor de gezelligheid op zater- of zondag. Vorig jaar, gedurende de hoge prijzen, hebben we de pelletkachel als hoofdverwarming gebruikt. Dit was echter niet erg comfortabel: de woonkamer en keuken waren prima qua temperatuur, echter de overige vertrekken waren onaangenaam koud.

Ik wil nu graag een volgende stap maken qua verduurzaming, maar zit te twijfelen waar te starten en welke aanpassingen wel of welke niet uit te voeren.

De huidige installatie ;
- cv installatie,
- Vloerverwarming,
- Airco’s Bgg en 1e verdieping,
- Pelletkachel woonkamer,
- Koken op inductie.

Huidige verbruik;
- Gas per jaar: 1350m3,
- Stroom per jaar: 3500kwh.

Huidige contract:
- Variabel bij Vattenfal.

Wagenpark;
- Momenteel 2 auto’s: Een boodschappenauto op benzine en een station voor dagelijks gebruik op diesel,
- De diesel verbruikende station ben ik van plan op de korte termijn in te ruilen.

Gezinssituatie:
- Man en vrouw plus 2 jongens (7 en 5).

De volgende opties heb ik in gedachte;

- Zonnepanelen: De daken van de woning en vrijstaande overkapping liggen op het zuiden. Ik schat dat ik op het dak van de woning 18 panelen kan leggen en op het dak van de overkapping eventueel een stuk of 12.

Waarschijnlijk zijn er wel optimisers nodig ivm een dakkajuit op de woning. Ik twijfel echter over deze optie ivm de afschaffing van de saldering,

- Heat Pipes: onlangs door de buurman aangeschaft en dit ziet er wel doordacht uit en is volgens hem de beste keuze,

- Warmtepomp: geniet niet mijn voorkeur, aangezien de cv het nog wel even volhoudt.

Ik hoop dat jullie me misschien een beetje op weg kunnen helpen met welke optie te starten en waarom dan juist deze optie de beste is.

Daarnaast zijn er wellicht nog andere/ betere opties.

Ik hoor het graag😃

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:56
Tsja, de grootste verduurzamingsslag ga je denk ik toch behalen met van het gas af… maar hoeveel kuub gas gebruik je nu?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
zonnepanelen is het makkelijkst, warmtepomp is het meest zinvol. Dan kun je zonder gas.
Eventueel ventilatie upgraden als je nu systeem C hebt.
Verder is er weinig winst in een huis van dit bouwjaar.

Naden en kieren dichten, tochtstrippen plakken

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Zonnepanelen is een financieel ding… amper verduurzaming door de mismatch tussen verbruik en productie… goed voor de airco’s in de zomer.

Enige logische stap is toch warmtepomp. Met geheel vloerverwarming is dat nog simpel ook.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.