autoverzekering, schadevrije jaren en Roy Data

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:40
Na 25 prive jaren te hebben gereden en 19 schadevrije jaren te hebben opgebouwd die bevestigd is met een royements verklaring in 2008 heb ik tot 1 oktober leaseautos gereden waarvan ik alle schadevrije rapportages hebt bewaard waardoor ik tot op heden een aaneengesloten periode kan overleggen. In juli heb ik een auto geïmporteerd en via verzekeringen.nl via internet een verzekering afgesloten en ik kreeg na het delen van mijn toen beschikbare info 80% korting, mijn nieuw aangeschafte wagen heeft tot 29 september nagenoeg stil gestaan en is sinds 29 september prive in gebruik, tot zover geen probleem. Vorige week ontving ik mijn laatste 4 jaren overzicht van de leasemaatschappij met 1 eigen schade en die heb ik gedeeld met de verzekeringsmaatschappij en toen begon het grote verzekerings spel want ze hebben mij terug gezet naar 0 schadevrije jaren omdat ze met terugwerkende kracht de 19 opgebouwde jaren niet accepteren en ze gemakshalve een aantal documenten van leasemaatschappijnen niet accepteren enz.
In de tussentijd heb ik een aantal verzekeringsmaatschappijen om een offerte gevraagd en ze beoordelen mijn leaseperiode allemaal anders van 1,5 tot 11 op gebouwde schadevrije jaren maar iedereen geeft aan dat de 19 eerder opgebouwde jaren niet in Roy data staan en daarom niet worden meegenomen. Ik heb Roy Data gevraagd om info en idd de 19 schadevrije jaren staan niet in het syteem. Ik heb de verstrekker van de royements verklaring om opheldering gevraagd en die blijft volhouden dat de info wel opgevoerd is in Roy data. Inmiddels heb ik bij deze maatschappij ook een offerte voor ee nieuwe verzekering opgevraagd, ze zijn wel van naam verandert en heten nu Bovag verzekeringen maar ik ben benieuwd hoeveel schadevrije jaren ze nu gaan berekenen. Daarnaast heb ik Bovag verzekeringen gevraagd om de royementsverklaring opnieuw in Roy data te zetten zodat dit vastgelegd wordt. Iemand nog tips of ideeën hoe ik hier verder uit kom, ik wil sowieso asap van de huidige verzekering af die er oneerlijke praktijken op nahoud.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-05 10:09
Die 19 schadevrije jaren in roydata zijn allang vervallen. Volgens mij blijft dat maar een aantal jaar staan.

Leasemaatschappijen werken dan weer niet met roydata naar mijn weten. Zeker niet in 2008, dus die hebben die 19 jaar ook nooit verder opgebouwd.

Je kan je eigen informatie in roydata toch ook opvragen? Dan zie je vanzelf wat er is gedocumenteerd.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-05 21:28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-05 10:32
Iemand zou eigenlijk ooit eens een rechtszaak hiervoor moeten aanspannen.
Vanuit consumenten standpunt is dit gewoon erg oneerlijk, die data is er gewoon maar de maatschappijen weigeren "verder te kijken dan xx jaar terug". Er is geen consistentie. Maar koop je een auto dan ben je wettelijk verplicht een commerciële verzekering af te sluiten, dan mogen die maatschappijen ook worden verplicht alle (aaneensluitende, ook zakelijke/prive lease dus) schadevrije jaren te gebruiken. Heb je gewoon recht op zou ik zeggen.
Ben benieuwd wie o wie durft de eerste te zijn in zo'n zaak.

Op rechtspraak kom ik vooral verdeling van schadevrije jaren tussen (ex-)partners (waarschijnlijk bij scheiding) tegen.

[ Voor 17% gewijzigd door grasmanek94 op 19-10-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Wie weet hoe ver ik wil gaan in deze zaak. Voorlopig zoek ik een verzekeringsmaatschappij die mij zoveel mogelijk schadevrije jaren wil toekennen op basis van mijn verzamelde en goed bewaarde informatie. Ik wordt genaaid door mijn via internet afgesloten verzekering, heb inmiddels via druk whatsapp verkeer via fbto zwart op wit dat ze mij 11 schadevrije jaren toekennen, nn geeft 1 jaar en Allianz geeft mij 5 jaar en via pma zelfs 24 jaar maar dit laatste moet nog beoordeelt worden. Morgen mijn oude verzekering polis direct/nu Bovag eens bellen. Wordt vervolgd.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
VidaR-9 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:56:
Die 19 schadevrije jaren in roydata zijn allang vervallen. Volgens mij blijft dat maar een aantal jaar staan.

Leasemaatschappijen werken dan weer niet met roydata naar mijn weten. Zeker niet in 2008, dus die hebben die 19 jaar ook nooit verder opgebouwd.

Je kan je eigen informatie in roydata toch ook opvragen? Dan zie je vanzelf wat er is gedocumenteerd.
Bijna alle verzekeringsmaatschappijen vragen om die 19 jaar nogmaals te laten opvoeren zodat ze in combinatie met de leaseverklaringen een duidelijke bonus malus regeling kunnen bepalen.
In Roydata staat niets meer geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
corsat schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:35:
Wie weet hoe ver ik wil gaan in deze zaak. Voorlopig zoek ik een verzekeringsmaatschappij die mij zoveel mogelijk schadevrije jaren wil toekennen op basis van mijn verzamelde en goed bewaarde informatie. Ik wordt genaaid door mijn via internet afgesloten verzekering, heb inmiddels via druk whatsapp verkeer via fbto zwart op wit dat ze mij 11 schadevrije jaren toekennen, nn geeft 1 jaar en Allianz geeft mij 5 jaar en via pma zelfs 24 jaar maar dit laatste moet nog beoordeelt worden. Morgen mijn oude verzekering polis direct/nu Bovag eens bellen. Wordt vervolgd.
https://www.mercedes-benz-insuranceservices.nl/

Deze misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Tja zo werkt het helaas
Het maximale wat je kunt krijgen is een verklaring schadevrije jaren van je leaseverzekerinf en die opvoeren. Wat je ervoor had is vervallen.

Eerlijk? Nee, sowieso snap ik het vervallen niet maar ook de constructie met lease niet

Het kan ook voordelig zijn, als je 19 jaar schadevrij had en daarna was gaan leasen, in die leaseperiode (meerdere) schade gereden en binnen 3 jaar weer terug naar prive had je de 19 jaar behouden.

ben bang dat je dus echt gaat terugvallen, misschien zelfs compleet want schade delen (?) klinkt ook als schade

Neem niet weg dat je het altijd kunt proberen en wie weet krijg je de gunninf, maar wettelijk afdwingen gaat lastig worden denk ik

https://www.consumentenbo...e-lease/schadevrije-jaren

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 20-10-2023 00:16 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
corsat schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:22:
Vorige week ontving ik mijn laatste 4 jaren overzicht van de leasemaatschappij met 1 eigen schade en die heb ik gedeeld met de verzekeringsmaatschappij..
Als die ene schade een terugvalschade was, dan was je sowieso teruggevallen naar 10 schadevrije jaren. Dus die 19 die je voor je leaseperiode's had, zijn helemaal niet meer belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Vandaag met diverse verzekeringsbedrijven gesproken en een korte masterclass van Bovag verzekeringen gekregen. Roydata bestaat sinds 1 september 2007, voor die tijd gaven verzekeringsmaatschappijen royement verklaringen af. Leasemaatschappijen sturen op verzoek van de leaserijder een overzicht van hun leaseperiode, verhaalbare en niet verhaalbare schades en de bedragen van die schades. Als dit een aaneengesloten periode is oen erg jaar tussen zonder aantoonbare periode zijn deze verklaringen rechtsgeldig voor het beoordelen van het aantal schadevrije jaren.
Iedere leasemaatschappij kijkt vervolgens met de eigen opgestelde regels naar die verklaringen en ze oordelen op het schade bedrag, bijvoorbeeld alle schades onder de 500€ worden niet meegenomen, ruit schades worden niet meegenomen en bij een schade kun je 5 of 10 jaar terugvallen of bijvoorbeeld bij 2 schades krijg je terugval.
Op basis hiervan heeft mijn huidige verzekering Risk bepaald na toesturen van de laatste 4 leasejaren dat ik 0 jaren heb opgebouwd. NN gaf 1 schadevrije jaren, Allianz gaf 5 jaar, Univé gaf 4 jaar, pma gaf 24 jaar maar moest dit verder uitzoeken. Bovag verzekeringen gaf 12 jaar en fbto gaf eerst 11 jaar maar hebben dit herzien naar 30 jaar. Ik heb alles zwart op wit. Inmiddels offerte van fbto ontvangen en op 1 november gaat misschien de verzekering in. Ik zeg misschien omdat risk verzekeringen akkoord moet gaan met het opzeggen en ik heb als voorwaarde bij risk aangegeven dat ze Roydata niet moeten vullen met hun info mbt de 3 maanden dat ik bij hun verzekert was want dan kom ik weer op 0 schade jaren in Roydata te staan. Ik ben benieuwd of risk akkoord gaat en dan is het opgelost. Zo niet dan wordt het vechten via kifid of rechtbank. Ik heb voorlopig de aangepaste beoordeling en toegestuurde factuur betwist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
@corsat Nogmaals, als die ene schade een terugvalschade was, dan was je sowieso teruggevallen naar 10 schadevrije jaren. Dus die 19 die je voor je leaseperiode's had, zijn helemaal niet meer belangrijk.
Na 1 terugvalschade val je namelijk altijd terug naar 10 schadevrije jaren (als je op minimaal 15 zit). Heb je er 15, 25 of 80 schadevrije jaren, na een terugvalschade heb je er 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Raar dat fbto mij dan 30 jaren schadevrij toekent want dat hebben ze bevestigd. In alle gevallen heb ik in iedergeval meer dan 0 schadevrije jaren dan bij risk dus ga ik erop vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
@corsat
laat even weten hoe het afloopt.
Mijn ervaring is dat de sales mensen van een verzekering soms van alles beloven wat je uiteindelijk niet krijgt.
Als jij 30 jaar gaat krijgen, well done en goede motivatie om volgende keer hier ook wat moeite voor te doen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik zal de laatste update geven maar ben wel voorzichtig want ik weet niet wie er allemaal mee lezen, per 1/11 is de verzekering opgezegd en start er een nieuwe verzekering die de schadevrije jaren heeft bevestigd. De huidige verzekeraar heeft tevens aangegeven de recente maanden niet Roydata te gaan verwerken zodat mijn nieuwe verzekeraar dit met de schadevrije jaren opgave gaat doen. Ik kan risk verzekering denk ik niet aanpakken via bijvoorbeeld het kifid of rechtbank want daarvoor zijn de regels te wazig maar ik ga proberen om de tussenpersoon verzekeringen.nl aansprakelijk te stellen voor de extra kosten die ik nu kwijt ben aan risk verkeringen, ik heb een uitgebreide q&a met hun die ik daarvoor kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 13:09

aex351

I am the one

corsat schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:03:
Vandaag met diverse verzekeringsbedrijven gesproken

[..]
Je hebt ze stuk voor stuk opgebeld? Want ik probeer nu ook verzekeringen te vergelijken, alleen via de website lijkt het nogal statisch te gaan. Bij Univé kreeg ik een e-mailadres gepresenteerd die je kan benaderen om iets van een antwoord krijgen over hoe ze omgaan met schadevrije jaren vanuit de lease. Vervolgens zijn de verschillende vergelijkingswebsite ook heel beperkt in het aanbod van verzekeraars die ze vergelijken.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 23:27
aex351 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:15:
[...]

Je hebt ze stuk voor stuk opgebeld? Want ik probeer nu ook verzekeringen te vergelijken, alleen via de website lijkt het nogal statisch te gaan. Bij Univé kreeg ik een e-mailadres gepresenteerd die je kan benaderen om iets van een antwoord krijgen over hoe ze omgaan met schadevrije jaren vanuit de lease. Vervolgens zijn de verschillende vergelijkingswebsite ook heel beperkt in het aanbod van verzekeraars die ze vergelijken.
Persoonlijk goede ervaringen met FBTO, deze namen alle schadevrije jaren van leasemaatschappij over (zowel zakelijk als private lease). Die jaren worden dan 'gewone' schadevrije jaren, en als jij weer weg gaat bij FBTO komen die jaren (+ je nieuwe opbouw) dus netjes in Roy-data.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 13:09

aex351

I am the one

Tom Paris schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:23:
[...]

Persoonlijk goede ervaringen met FBTO, deze namen alle schadevrije jaren van leasemaatschappij over (zowel zakelijk als private lease). Die jaren worden dan 'gewone' schadevrije jaren, en als jij weer weg gaat bij FBTO komen die jaren (+ je nieuwe opbouw) dus netjes in Roy-data.
Maar, ook hier, dan moet je ze eerst bellen?

In elk geval heb ik in de afgelopen 10 jaar meerdere auto's gehad. En in totaal is er 2x een schade geregistreerd met als reden: door een onbekende derde partij. Voor < 300 en < 900 euro. Ik ben echt benieuwd hoe daar mee wordt omgegaan.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 23:27
aex351 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:26:
[...]

Maar, ook hier, dan moet je ze eerst bellen?

In elk geval heb ik in de afgelopen 10 jaar meerdere auto's gehad. En in totaal is er 2x een schade geregistreerd met als reden: door een onbekende derde partij. Voor < 300 en < 900 euro. Ik ben echt benieuwd hoe daar mee wordt omgegaan.
Ja dan zal de verzekeringsmaatschappij echt met jouw specifieke info en situatie moeten gaan rekenen.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
Ik heb eerst via mail contact gezocht en daarna enkele verzekeraars telefonisch gesproken waarbij mijn oude verzekeraar uit 2006 die alle in en outs heeft uitgelegd, deze verzekeraar had mij een royementsverklaring gegeven omdat Roydata toen nog niet bestond. Uiteindelijk bij fbto 30 schadevrije jaren toegekend gekregen, 2 verzekeraars gaven aanvat ik op 0 moest beginnen, 4 of 5 zaten rond de 11 jaar schadevrij en 1 sprong er helemaal uit. Ik heb bij de 2 verzekeraars met 0 jaren een klacht ingediend, risk en interpolis, deze moet je dus nooit nemen, arrogantie ten top en ziet het verkeerd meneer en wij bepalen de regels niet u. Bah.

Pagina: 1