Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-02 10:54
Dag heren,

Na 6 jaar bij dit IT bedrijf als senior front-end ontwikkelaar. Heb ik besloten om een nieuwe stap te maken, verder te gaan kijken en te solliciteren.

Vond het de laatste jaar niet meer uitdagend of spannend. Projecten zijn saai en dagen mij niet meer uit.

Vind het behoorlijk moeilijk om te zeggen aan mijn huidige werkgever. Puur om het feit dat ik enige ontwikkelaar ben en projecten voor de komende maanden staan ingepland.

Bij dit nieuwe bedrijf heb Ik na 2 geweldige en fijne gesprekken een contract aangeboden gekregen voor 8 maanden waarvan 1 maand proeftermijn.

Financieel ga ik er ook wel aardig op vooruit. Een salaris van 4600 bruto en alle secundaire voorwaarden zoals een pensioenregeling als volledige reiskosten.

Bij mijn huidige werkgever verdiende ik 3550 bruto per maand. Geen reiskosten en betalen voor je maaltijd.

Ben een beetje bang onzeker om in zulke moeilijke tijden een stap te maken. Klinkt vast gek voor veel mensen. Ik ben getrouwd heb een kindje en ga je toch een beetje twijfelen.

Die proeftijd maakt mij gewoon gek?!

Advies hoe hier mee om te gaan? Bedrijf vond het een fijne gesprek met mij en willen mij graag zsm nog begin van het nieuwe jaar hebben.

Hebben jullie advies? Is dit normaal?

Dank!

[ Voor 10% gewijzigd door Galanthus op 18-10-2023 20:20 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:44
Proeftijd zou ik geen moeite mee hebben. Contract voor 8 maanden zou ik mij meer zorgen om maken :?
Waarom in vredesnaam 8 maanden :?

En tuurlijk is het spannend om het veilige en bekende los te laten. Maar daar groei je ook van, dus lekker bezig :Y

[ Voor 30% gewijzigd door ybos op 18-10-2023 20:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:42
De 1e keer je baan opzeggen, is altijd wel spanned.
Dat went als je eenmaal een tiental jaar en een paar banen verder bent:)
Ik vind die 8 maanden wel heel verdacht en raar.
Meer standaard is OF een contract voor onbepaalde tijd OF een jaarcontract gevolgd door (zeer waarschijnlijk) omzetting in onbepaalde tijd.
Door specifiek 8 maanden te vermelden, lijkt het bijna alsof ze je voor 1 project in gedachten hebben en dit project eindigt over 8 maanden....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
GarBaGe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:03:
De 1e keer je baan opzeggen, is altijd wel spanned.
Dat went als je eenmaal een tiental jaar en een paar banen verder bent:)
Ik vind die 8 maanden wel heel verdacht en raar.
Meer standaard is OF een contract voor onbepaalde tijd OF een jaarcontract gevolgd door (zeer waarschijnlijk) omzetting in onbepaalde tijd.
Door specifiek 8 maanden te vermelden, lijkt het bijna alsof ze je voor 1 project in gedachten hebben en dit project eindigt over 8 maanden....
Contract heb ik per mail ontvangen. Mij werd gevraagd, hier naar te kijken en mocht ik vragen hebben de recruiter van dit bedrijf te bellen die mij ook heeft uitgenodigd.

Ik had een voorstel van 4700 bruto gedaan. Dat vonden ze niet iets te veel en ik was bereid te zakken naar 4600 bruto.

Vind het ook een raar contractduur van 8 maanden? Is het raar als ik hier over bel en dit laat weten?

Ik moet ook nog op laatste gesprek komen. Maar had zelf 12 maanden in gedachten. Dit is een beetje eng, en wat je zegt alsof ik nodig ben voor een project.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:50
Galanthus schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:09:
[...]

Vind het ook een raar contractduur van 8 maanden? Is het raar als ik hier over bel en dit laat weten?
8 maanden of 7 maanden komt mij bekend voor ik dacht gelijk aan de 7-8-8-regel.

Check maar even wat dat inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Son Gohan schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

8 maanden of 7 maanden komt mij bekend voor ik dacht gelijk aan de 7-8-8-regel.

Check maar even wat dat inhoud.
Dit lijkt me idd niet zo prettig.
Ik zou daar dus meer duidelijkheid over willen hebben. Hebben ze wel de intentie om je voor vast aan te nemen?

Overigens is het bruto en niet brutto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:47
Naar een ander bedrijf gaan zou ik wel doen ja, uit je tekst lijkt het nu alsof je geen pensioen krijgt bij de huidige werkgever?

De 8 maanden geeft mij de kriebels. Er is geen enkel standaard contract die 8 maanden is (als ze je willen houden.)
Het lijkt mij alsof ze andere teksten in het contract ook aangepast kunnen hebben.
Kijk anders even of je een paar standaard contracten kunt vinden en probeer een overeenkomst te vinden met de nieuwe. Misschien kun je meer veranderingen vinden.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Galanthus schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:58:
Dag heren,

Na 6 jaar bij dit IT bedrijf als senior front-end ontwikkelaar. Heb ik besloten om een nieuwe stap te maken, verder te gaan kijken en te solliciteren.

Vond het de laatste jaar niet meer uitdagend of spannend. Projecten zijn saai en dagen mij niet meer uit.

Vind het behoorlijk moeilijk om te zeggen aan mijn huidige werkgever. Puur om het feit dat ik enige ontwikkelaar ben en projecten voor de komende maanden staan ingepland.

Bij dit nieuwe bedrijf heb Ik na 2 geweldige en fijne gesprekken een contract aangeboden gekregen voor 8 maanden waarvan 1 maand proeftermijn.

Financieel ga ik er ook wel aardig op vooruit. Een salaris van 4600 bruto en alle secundaire voorwaarden zoals een pensioenregeling als volledige reiskosten.

Bij mijn huidige werkgever verdiende ik 3550 bruto per maand. Geen reiskosten en betalen voor je maaltijd.

Ben een beetje bang onzeker om in zulke moeilijke tijden een stap te maken. Klinkt vast gek voor veel mensen. Ik ben getrouwd heb een kindje en ga je toch een beetje twijfelen.

Die proeftijd maakt mij gewoon gek?!

Advies hoe hier mee om te gaan? Bedrijf vond het een fijne gesprek met mij en willen mij graag zsm nog begin van het nieuwe jaar hebben.

Hebben jullie advies? Is dit normaal?

Dank!
ff 2 dingen voor je ter overweging:

1.
je hebt net een kindje en gaat van een vaste job naar een "opdracht" van 8 maanden, en daarna?

2.
"betalen voor je maaltijd".......bedoel je daar avondeten mee tijdens overwerk of calamiteiten of je boterhammetjes voor de lunch die 99,99% van het werkende gepeupel gewoon zelf smeert én ook betaald.

Ga eens met je huidige baas in gesprek over je zorgen in je huidige betrekking, zo'n andere kans komt echt nog wel weer een keer voorbij, misschien wat minder geld maar wel met een beter (vast) voorzuitzicht.

ps:; ik zit niet in het wereldje van IT/ICT etc dus ik weet niet wat normaal is bij "jullie"

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-05 13:35
Je bent een senior frontend developer.

In de huidige arbeidsmarkt veel gezocht. Dus die maand opzegtermijn en zelfs dat tijdelijke contract moet je je niet direct zorgen over maken. Stel dat ze je niet willen hebben, heb je binnen zeer korte tijd echt wel een andere (leuke) baan.

Voor het opzeggen bij je huidige werkgever: Maak je niet druk. Dat ze allerlei projecten hebben lopen en dat ze je nodig hebben is hun risico en hun probleem. En iedereen is misbaar.

En natuurlijk gewoon bellen over die contracttermijn. Waarom 8 maanden en geen 12? Als Senior wordt juist wel een beetje initiatief verwacht.

Waar ben je bang voor? Dat ze je lastig vinden? Stel dat het zo is, dan zoek je toch lekker verder naar een werkgever die jou niet lastig vind, maar jou ervaring en kennis juist wil gebruiken?

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54

Barrycade

Through the...

Niet helemaal.zeker.maar hebben we het hier over Nederland of België? Je opmerking over maaltijden doet me twijfelen.

8 maanden komt overeen met einde Amerikaans boekjaar. Dus heb je bij een multinational gesolliciteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:01

Qwerty-273

Meukposter

Fraggert schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:39:
"betalen voor je maaltijd".......bedoel je daar avondeten mee tijdens overwerk of calamiteiten of je boterhammetjes voor de lunch die 99,99% van het werkende gepeupel gewoon zelf smeert én ook betaald.
Sommige bedrijven bieden tegenwoordig inderdaad de lunch op kosten van de baas aan. Dan zijn er bammetjes, fruit en/of jogurtjes beschikbaar die je vrijelijk kan nemen (wellicht alleen beschikbaar rond de lunch tijd).
Daarnaast zijn er ook enkele bedrijven waar een volledige kantine draait en elke werknemer een bepaald budget krijgt per maand om daar te besteden. Wil je meer uitgeven dan betaal je zelf bij.

Ik laat dan bijvoorbeeld een Nestle (waar ik het van weet) of vergelijkbaar bedrijf buitenschot, zij hebben op kantoor een aantal (gekoelde) vendingmachines staan waar je hun producten vrijelijk uit mee kan nemen.

Dus die 99,99% zal eerder rond de 95% zitten, maar inderdaad de rest verzorgt en betaald zelf voor de lunch in NL. In België zal je ongeveer de helft van de werknemers met maaltijdcheques zien.

--
Over de 8 maanden termijn, ook bij 12 is het dezelfde vraag, wat is de intentie om daarna aan te bieden? Nog een tijdelijk contact of een vaste aanstelling?

[ Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 19-10-2023 07:51 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:17
Wat is het probleem om nee te zeggen tegen 8 maanden en te zeggen dat je een contract van 12 maanden wilt?
Of zelfs een contract voor onbepaalde tijd?

En als je door 1 baanwissel +/- 1000 euro bruto er op vooruit gaat, wie zegt dat dat bij een ander bedrijf niet zo kan zijn maar dat je wel een vast contract krijgt?

PV Output

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gefeliciteerd met je proeftijd van 23 maanden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
Tja en na 2 jaar heb je nog een kindje en ben je alweer 8 jaar daar in dienst. Daarna denk je oh ik ben alweer verroest.

Niemand hier wisselt van baan met een gerust gevoel. Toen ik van baan ging wisselen was ik 7 jaar in dienst. Werd mij gezegd "ja maar dan zit je weer aan een jaarcontract en je hebt een kinderwens".

Vervolgens bij mn nieuwe werkgever was mijn vrouw zwanger en werd mijn zoontje geboren. Na een half jaar dahct ik fuck it ik ga freelancen. Werd mij gezegd "oh je hebt een kind van nog een paar maanden".

Het heet ook het oplichterssyndroom.

Veel mensen komen met bangmakerij, zeker in Nederland waarbij iedereen alles zo verzekerd mogelijk moet hebben omdat men een schuldgevoel krijgt waarom jij wel een stap neemt en de rest niet.

Weet je wat pas risico nemen is? Een expat die een paar continenten verderop vandaan komt met gebrekkig Engels en hier zijn familie naartoe haalt met zijn kinderen. Die vervolgens een verblijfsvergunning krijgt die afhankelijk is van zijn jaarcontract van zijn werkgever. DIe dan opeens in je team zit.

Er is altijd wel een reden om iets niet te doen. Met risico's nemen kom je verder in je leven.

Wat betreft lunch van de zaak. Dat had ik in Amsterdam. Dat is daar meer gangbaarder. Daar werden boodschappen bezorgd en konden we ons eigen broodje smeren. Een enorme luxe die financieel geen drol voorstelt maar qua gemak ideaal is. Bij mijn nieuwe werkgever mocht ik leren bammetjes smeren. Daar viel vies tegen vanwege de luxe die ik had :P
En niets is gratis. Lunch van de zaak wordt gewoon belast. Je werkgever telt daar een extra bedrag bovenop je salaris.

[ Voor 15% gewijzigd door com2,1ghz op 19-10-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Qwerty-273 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:50:
[...]

Sommige bedrijven bieden tegenwoordig inderdaad de lunch op kosten van de baas aan. Dan zijn er bammetjes, fruit en/of jogurtjes beschikbaar die je vrijelijk kan nemen (wellicht alleen beschikbaar rond de lunch tijd).
Daarnaast zijn er ook enkele bedrijven waar een volledige kantine draait en elke werknemer een bepaald budget krijgt per maand om daar te besteden. Wil je meer uitgeven dan betaal je zelf bij.

Ik laat dan bijvoorbeeld een Nestle (waar ik het van weet) of vergelijkbaar bedrijf buitenschot, zij hebben op kantoor een aantal (gekoelde) vendingmachines staan waar je hun producten vrijelijk uit mee kan nemen.

Dus die 99,99% zal eerder rond de 95% zitten, maar inderdaad de rest verzorgt en betaald zelf voor de lunch in NL. In België zal je ongeveer de helft van de werknemers met maaltijdcheques zien.

--
Over de 8 maanden termijn, ook bij 12 is het dezelfde vraag, wat is de intentie om daarna aan te bieden? Nog een tijdelijk contact of een vaste aanstelling?
Lunch op kosten van de baas mag niet van de belastingdienst. Wordt gezien als betaling in natura en wordt dus gewoon belasting over geheven, tenzij medewerkers meebetalen. Hoeveel dat bedrag is verschilt. Bij mijn werkgever is dat €2,- per dag. Een dag in de week hebben we een wat luxere lunch, die dag is dan €2,50 per keer, wat ingehouden wordt op salaris.

@Galanthus staar je niet blind op de periode, kijk naar perspectief; wat zijn de vooruitzichten ná die 8 maanden?

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 19-10-2023 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:35
@Galanthus ik zou de vraag neerleggen waarom gekozen wordt voor de 8 maanden. Geef dan aan dat je bekend bent met de 887 constructie en dat je in je contract opgenomen wilt hebben dat je na de 1e 8 maanden een onbepaalde tijd contract wilt krijgen.
Op een plek zitten waar geen uitdaging in zit en waar je uitgeblust naartoe moet, is in mijn optiek erger dan een spannende nieuwe stap.
En je weet nu dat je flink meer waard bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
BvZwolle schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:33:
@Galanthus ik zou de vraag neerleggen waarom gekozen wordt voor de 8 maanden. Geef dan aan dat je bekend bent met de 887 constructie en dat je in je contract opgenomen wilt hebben dat je na de 1e 8 maanden een onbepaalde tijd contract wilt krijgen.
Je denkt dat een bedrijf die een 8 maanden contract aanbiedt dat zwart op wit in het contract gaat zetten?

Ga het gesprek aan waarom het voor 8 maanden is, zeker als het niet aangegeven stond in de vacatures en focus op de langdurige commitment die je wil geven en dat dit toch wel een sta in de weg is. Het gaat om vertrouwen vanuit zowel de werkgever naar de werknemer alsmede de werknemer naar de werkgever en ben je daarmee ook bewust van de potentiele tijdelijke aard van deze functie. Met de 8 maanden kan je na 5 maanden weer het gesprek aangaan met de werkgever of gaan soliciteren naar andere functies juist door de gegeven onzekerheid met daarbij dus ook het risico voor de werkgever dat je na 8 maanden weg bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 23:50
evilution schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:04:
Gefeliciteerd met je proeftijd van 23 maanden.
Het nieuwe ontslagrecht biedt een mogelijkheid om hier creatief mee om te gaan. De zogenaamde ‘7-8-8 regel’ maakt het voor een werkgever mogelijk om de, voor hem nadelige, gevolgen van het nieuwe ontslagrecht te omzeilen.

Onder de 7-8-8 regel biedt een werkgever een nieuwe werknemer eerst een arbeidsovereenkomst aan van zeven maanden. In deze overeenkomst kan een proeftijd van maximaal een maand worden opgenomen. Na dit contract voor zeven maanden, kan nog een tweede en een derde contract worden aangeboden voor telkens acht maanden. Na afloop van dit derde contract kan de werknemer een vast contract wordt aangeboden. Dit is dus optioneel na afloop van het derde contract. Omdat de werknemer nog geen twee jaar in dienst is geweest, maar 23 maanden, betaalt de werkgever geen transitievergoeding als het contract toch eindigt zonder omzetting naar een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
Dank voor jullie reacties. Ik zal eens gaan bellen, want die 8 maanden contract en 7-8-8 constructie geven mij de kriebels.

Waarom niet 12 maanden? Ik ben geen jongen van 18 die nog thuis woont wat het makkelijker zou maken.

Het feit dat er ook al 100 bruto van mijn salarisindicatie is afgehaald waar ik akkoord mee ben gegaan is oke.

Maar een 8 maanden contract is alsof ze mij zo lang mogelijk aan een lijntje willen houden.

Hoe zou ik dit kunnen vragen om niet opdringerig over te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:28
Galanthus schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:11:
Dank voor jullie reacties. Ik zal eens gaan bellen, want die 8 maanden contract en 7-8-8 constructie geven mij de kriebels.

Waarom niet 12 maanden? Ik ben geen jongen van 18 die nog thuis woont wat het makkelijker zou maken.

Het feit dat er ook al 100 bruto van mijn salarisindicatie is afgehaald waar ik akkoord mee ben gegaan is oke.

Maar een 8 maanden contract is alsof ze mij zo lang mogelijk aan een lijntje willen houden.

Je bent veel te onzeker.. Er is werk zat op het moment voor je. Ik zou gewoon zeggen dat je een vast contract wilt of uitzicht op een vast contract. Jaarcontract (eventueel) en daarna onbepaalde tijd. Doen ze dat niet, dan gewoon verder zoeken.. Er zijn zat leuke bedrijven, staar je niet blind op dit ene aanbod..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-05 15:36
Gewoon zeggen dat je benieuwd bent waarom ze van de redelijk standaard 12 maanden afwijken. Tevens vragen wat na deze 12 maanden in het verschiet ligt, want als ze daarna nog een jaar contract aanbieden dan vindt ik dat ook bijzonder in deze tijd voor een senior frontend ontwikkelaar bij een commerciële partij.

Eerst het waarom boven tafel halen en dan pas zeggen dat je toch graag 12 maanden wil als de redenen shit zijn. Het is gewoon een onderhandeling, zelfde als met rare zaken in het contract waar je het niet mee eens bent.

Als dit gesprek is met een HR persoon zou ik mij helemaal geen zorgen maken, dat is later niet de manager die je salarisverhoging gunt.

@Jantje2000 7 maanden geeft geen blijk van vertrouwen, als je al met '' geen klik' in je hoofd zit door slechte ervaringen, dan gaat er in je selectie al iets verkeerd. Maar goed die 5 maanden die je dan wint zijn harde cijfers, de effecten van deze keuzes op vertrouwen en werving niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Furion2000 op 19-10-2023 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-05 22:57
Ik vind acht maanden persoonlijk niet heel gek eigenlijk. Wij geven medewerkers ook altijd eerst 7 maanden, waarbij we wel vermelden dat het de intentie is om daarna een vast contract te geven.

Een jaar zou ook kunnen, maar stel dat een collega toch niet in het team blijkt te passen / toch niet aan de verwachtingen kan voldoen zijn ze na 7 maanden weg. Anders krijgen ze alsnog een contract voor onbepaalde tijd.

Waarmee ik bedoel te zeggen: het geven van een zeven maanden contract betekent niet noodzakelijk dat men gebruik wil maken van de 7-8-8 constructie

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
ID-College schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Je bent veel te onzeker.. Er is werk zat op het moment voor je. Ik zou gewoon zeggen dat je een vast contract wilt of uitzicht op een vast contract. Jaarcontract (eventueel) en daarna onbepaalde tijd. Doen ze dat niet, dan gewoon verder zoeken.. Er zijn zat leuke bedrijven, staar je niet blind op dit ene aanbod..
Ik ben niet onzeker heb een gezien waar ik slim en verstandig moet nadenken. Het is gewoon gezond verstand want bedrijf is juist onzeker. Waarom zou je 8 maanden aanbieden of een proeftijd van 23 maanden als je zeker van mij bent? Ook nog nadrukkelijk hadden aangegeven heel enthousiast over mij te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Galanthus op 19-10-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-05 08:04
Het lijkt me dat een 8 maanden contract jouw probleem niet oplost. Integendeel, na die 8 maanden heb je geen baan meer en moet je een nieuwe baan zoeken. Het kan dan zomaar zijn dat je iets moet accepteren wat je nog minder bevalt. Ook staat een 8-maanden baan niet goed op je CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Laatst online: 18-05 15:36
Galanthus schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

Ik ben niet onzeker heb een gezien waar ik slim en verstandig moet nadenken. Het is gewoon gezond verstand want bedrijf is juist onzeker. Waarom zou je 8 maanden aanbieden of een proeftijd van 23 maanden als je zeker van mij bent? Ook nog nadrukkelijk hadden aangegeven heel enthousiast over mij te zijn.
Met die redenatie moet je proberen om er 12 maanden van te maken en daarna een vast contract, lukt dit niet, dan laat je ze schieten.

Ik snap je gezin argument, ik kan niet in je portemonnee kijken, maar het is toch simpel als je even worst case doorrekend en op 70% van je vorige salaris in de WW beland voor 2-3 maanden totdat je weer aan de bak mag? Moet toch gek lopen dat je dat als gezin niet kunt bolwerken. Zet dat kleine stukje nadeel tegenover 1000 euro meer salaris en nieuwe uitdaging (waar je weer beter van wordt) en ik mag hopen dat het gezin dat toch niet in de weg zal staan :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:20
De topictitel en een aantal posts suggereert dat je niet zo zeker van je zaak bent. :P

Sollicitanten komen over het algemeen met een afwachtende houding binnen, ze zijn in een nieuwe omgeving bij een ervaring die ze niet dagelijks hebben terwijl de tegenpartij misschien wel drie gesprekken per dag heeft met daarbij jarenlange ervaring in het spelletje.

Hoe het gesprek zou moeten gaan:

>Hoi ik ben Galanthus en kom bij jullie werken voor xxxx euro met deze auto en elke dag een broodje kroket.
>Contract van 8 maanden? Nee, gewoon 12 maanden en daarna over zetten in onbepaalde tijd.
<Ja maar, procedures, beleid, 8 maanden, bla bla bla.
>Niets 'ja maar'. 12 maanden en daarna voor onbepaalde tijd. Oja, ik werk ook nog drie van de vijf dagen thuis als ik eenmaal ingewerkt en bekend met de systemen ben.

Ik snap dat deze houding bij het merendeel wat eng en arrogant aanvoelt (is het ook :P), maar dat is juist iets waar de tegenpartij handig gebruik van maakt en waarschijnlijk al ruikt wanneer je binnenstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
jadjong schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:34:
De topictitel en een aantal posts suggereert dat je niet zo zeker van je zaak bent. :P

Sollicitanten komen over het algemeen met een afwachtende houding binnen, ze zijn in een nieuwe omgeving bij een ervaring die ze niet dagelijks hebben terwijl de tegenpartij misschien wel drie gesprekken per dag heeft met daarbij jarenlange ervaring in het spelletje.

Hoe het gesprek zou moeten gaan:

>Hoi ik ben Galanthus en kom bij jullie werken voor xxxx euro met deze auto en elke dag een broodje kroket.
>Contract van 8 maanden? Nee, gewoon 12 maanden en daarna over zetten in onbepaalde tijd.
<Ja maar, procedures, beleid, 8 maanden, bla bla bla.
>Niets 'ja maar'. 12 maanden en daarna voor onbepaalde tijd. Oja, ik werk ook nog drie van de vijf dagen thuis als ik eenmaal ingewerkt en bekend met de systemen ben.

Ik snap dat deze houding bij het merendeel wat eng en arrogant aanvoelt (is het ook :P), maar dat is juist iets waar de tegenpartij handig gebruik van maakt en waarschijnlijk al ruikt wanneer je binnenstapt.
Er was helemaal geen sprake over contractduur tijdens mijn gesprekken of op hun online vacature. Het is gewoon hier heb je 8 maanden taken it or leave it. Ik ga vragen voor 12 maanden graag of niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 08:54
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Het nieuwe ontslagrecht biedt een mogelijkheid om hier creatief mee om te gaan. De zogenaamde ‘7-8-8 regel’ maakt het voor een werkgever mogelijk om de, voor hem nadelige, gevolgen van het nieuwe ontslagrecht te omzeilen.

Onder de 7-8-8 regel biedt een werkgever een nieuwe werknemer eerst een arbeidsovereenkomst aan van zeven maanden. In deze overeenkomst kan een proeftijd van maximaal een maand worden opgenomen. Na dit contract voor zeven maanden, kan nog een tweede en een derde contract worden aangeboden voor telkens acht maanden. Na afloop van dit derde contract kan de werknemer een vast contract wordt aangeboden. Dit is dus optioneel na afloop van het derde contract. Omdat de werknemer nog geen twee jaar in dienst is geweest, maar 23 maanden, betaalt de werkgever geen transitievergoeding als het contract toch eindigt zonder omzetting naar een vast contract.
Dit is toch al lang niet meer zo?
Vanaf 1 januari 2020 heeft u vanaf de eerste dag van uw arbeidsovereenkomst recht op een transitievergoeding bij ontslag.
Bron: https://www.rijksoverheid...ing-als-ik-word-ontslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Galanthus schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Er was helemaal geen sprake over contractduur tijdens mijn gesprekken of op hun online vacature. Het is gewoon hier heb je 8 maanden taken it or leave it. Ik ga vragen voor 12 maanden graag of niet…
Dat is tegenstrijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:00
Jantje2000 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:19:
Ik vind acht maanden persoonlijk niet heel gek eigenlijk. Wij geven medewerkers ook altijd eerst 7 maanden, waarbij we wel vermelden dat het de intentie is om daarna een vast contract te geven.

Een jaar zou ook kunnen, maar stel dat een collega toch niet in het team blijkt te passen / toch niet aan de verwachtingen kan voldoen zijn ze na 7 maanden weg. Anders krijgen ze alsnog een contract voor onbepaalde tijd.

Waarmee ik bedoel te zeggen: het geven van een zeven maanden contract betekent niet noodzakelijk dat men gebruik wil maken van de 7-8-8 constructie
Ben het hier wel mee eens, bij mijn huidige werkgever begon ik ook met een 7 maanden contract. Van werkgevers daarvoor was ik gewend om met ene halfjaarcontract te beginnen, maar rond de tijd dat ik hier begon was de wetgeving veranderd. Met een halfjaarcontract mocht er geen proeftijd meer in staan, omdat het zo'n kort contract was dus begonnen veel werkgevers een 7 maanden contract te geven zodat er een maand proeftijd in opgenomen kon worden. Dat was de enige reden en kan me voorstellen dat het nu ook zo is, al lees ik in dit topic ook het een en ander over een 7-8-8 regeling waar ik dan weer minder bekend mee ben. Al heb je zoals @wheel aangeeft volgens mij tegenwoordig vanaf dag 1 recht op transitievergoeding, dus dat je met de 7-8-8 constructie minder dan 2 jaar in dienst bent lijkt me niet zo relevant eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-05 13:36
com2,1ghz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:07:
Tja en na 2 jaar heb je nog een kindje en ben je alweer 8 jaar daar in dienst. Daarna denk je oh ik ben alweer verroest.

Niemand hier wisselt van baan met een gerust gevoel. Toen ik van baan ging wisselen was ik 7 jaar in dienst. Werd mij gezegd "ja maar dan zit je weer aan een jaarcontract en je hebt een kinderwens".

Vervolgens bij mn nieuwe werkgever was mijn vrouw zwanger en werd mijn zoontje geboren. Na een half jaar dahct ik fuck it ik ga freelancen. Werd mij gezegd "oh je hebt een kind van nog een paar maanden".
Ik ben het wel met je eens dat je af en toe wel wat risico kan nemen. Alleen risico heeft wel een prijs, dus je moet er wel naar betaald worden. Als freelancer heb je binnen no time een buffer opgebouwd.
Met een standaard loondienst salaris gaat het niet zo hard.

Het risico waar OP mee zit is dat hij geen ww krijgt wanneer zijn nieuwe tijdelijke contract niet verlengd wordt, aangezien hij daar voor een vast contract heeft opgezegd. Dat is opzich wel te overzien aangezien er veel vraag is naar zijn beroep.
Alleen zou ik dit feit wel sterk inzetten bij een nieuwe werkgever om te onderhandelen. Of een hoger salaris of direct een vast contract.
Want wat is het probleem van een vast contract voor een werkgever? Daar kunnen ze toch ook zo onderuit met een vastellingsovereenkomst. Als iemand nog maar net in dienst is dan is de transitievergoeding ook peanuts. Die wordt tegenwoordig toch al niet meer dan 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-05 08:25
Ingrijpende dingen als veranderen van baan zijn altijd spannend. Je moet er toch voor uit je comfort zone durven stappen.
Er is maar 1 manier om erachter te komen en dat is het gewoon doen.

Ik heb mijn baan opgezegd op het moment dat de kleine geboren werd en ben na het ouderschapsverlof zelfstandig verder gegaan. 0 zekerheid, buffer op een gegeven moment op. Ja, dat zijn spannende momenten maar ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 11:11
Ikzelf zou nooit een vaste baan opzeggen voor een tijdelijk contract en dat dus ook nog nooit gedaan (4x gewisseld). Altijd gevraagd om een vast contract en altijd gekregen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wheel
retoohs schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Ik ben het wel met je eens dat je af en toe wel wat risico kan nemen. Alleen risico heeft wel een prijs, dus je moet er wel naar betaald worden. Als freelancer heb je binnen no time een buffer opgebouwd.
Met een standaard loondienst salaris gaat het niet zo hard.

Het risico waar OP mee zit is dat hij geen ww krijgt wanneer zijn nieuwe tijdelijke contract niet verlengd wordt, aangezien hij daar voor een vast contract heeft opgezegd. Dat is opzich wel te overzien aangezien er veel vraag is naar zijn beroep.
Alleen zou ik dit feit wel sterk inzetten bij een nieuwe werkgever om te onderhandelen. Of een hoger salaris of direct een vast contract.
Want wat is het probleem van een vast contract voor een werkgever? Daar kunnen ze toch ook zo onderuit met een vastellingsovereenkomst. Als iemand nog maar net in dienst is dan is de transitievergoeding ook peanuts. Die wordt tegenwoordig toch al niet meer dan 2 maanden.
Volgens mij heeft TS gewoon recht op ww, als dit contract van 8 maanden z'n laatste zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 20:44
Galanthus schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

En dan? verlengen ze je na 12 maanden niet en heb je dus 4 maanden langer salaris en verder geen verschil.
Stel gewoon de open vraag: waarom 8 maanden? en dat het je opvalt?
Hebben ze een goed verhaal, niets aan de hand. Je hebt niets aan een extra 4 maanden als het verhaal dan nog steeds vaag blijft.

Daarnaast is een verhoging van bijna 1000 euro bruto wel een gokje waard :Y
Vergeet niet dat dan ook je laatst verdiende salaris is en dat helpt ook weer met volgende jobs.

[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 19-10-2023 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 13:02
Zoals hierboven ook al gezegd: je kan een vast contract onderhandelen. Je zou niet de eerste zijn die dat ergens voor elkaar krijgt.

Ik heb mij zelf nooit druk gemaakt om een tijdelijk contract als je van jezelf je kwaliteiten kan inschatten en dat de intentie wel voor de lange termijn is. Werk zou ik toch wel vinden en met een vast contract komen ze ook van je af als ze willen, desnoods word je buiten gepest. Tot nu toe altijd prima uitgepakt, bij zowel grote als kleine organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 08:47

Garyu

WW

Ik zou gewoon gaan voor een verandering naar een vast contract met een proeftijd van X maanden. Als ze na drie maanden nog niet weten of ze je willen houden dan loopt er toch sowieso iets mis?

Of zelfs zonder proeftijd, dat heb ik ook al gezien, take it or leave it.
Als senior front end developer zijn er ook genoeg alternatieven.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom wil je weg bij je huidige werkgever ?
Je hebt een kind en getrouwd, dan wil je meer zekerheid dan 8 maand contract

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dat je al gesprekken hebt gevoerd en een aanbod hebt liggen, geeft al aan dat je afscheid hebt genomen van je huidige positie. Teken je dit contract niet, dan is de kans vrij groot dat je binnenkort elders op gesprek gaat en daar een contract aangeboden krijgt. Dit blijft even "eng" voelen. Je laat los wat je al kent en weet niet wat je er voor terug krijgt. Been there, done that (twice).

Maar kijk je reëel naar wat er veranderd: de eerste maand(en) is het even spannend, daarna ben je blij (of niet) met de keuze die je gemaakt hebt. Ben je niet blij, dan moet je dat bespreekbaar maken en in het ergste geval weer terug keren naar waar je vandaan komt of verder kijken. Maar dat is allemaal nog niet zo ver in jouw geval.

Wel zou ik inderdaad even navraag doen over je contract. Dat die 8 maanden is, is in basis niet heel gek, maar uit je post maak ik wel op dat je hier onzeker over bent (over de stap zetten naar een ander bedrijf). Aangezien tijdens je onderhandeling niet ter sprake is gekomen wat voor type contract je zou krijgen, zou ik gewoon contact opnemen met degene met wie je de gesprekken hebt gevoerd en aangeven dat dit niet aansluit bij je verwachting en dat je een vast contact / contract voor onbepaalde tijd had verwacht. Je verlaat immers een positie waar je dat ook had en je hebt graag weer die zekerheid. Niets geks aan om dat te vragen. Been there, done that (twice).

Vanuit oogpunt van de werkgever is er geen enkele incentive om jou direct een vast contract te geven. Als jij er niet om vraagt, zullen ze het ook niet direct aanbieden. Maak het onderdeel van je nog lopende onderhandeling.

En mochten ze voet bij stuk houden, dat dit het is. Overweeg dan voor jezelf of je je daar senang bij voelt. Voel je je dat niet, maak de stap dan ook niet. Want van die onzekerheid ga je dan geheid last krijgen en dat werkt vaak niet in je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:16
Financieel ga je er behoorlijk op vooruit. Je zou €500,- netto per maand opzij kunnen zetten voor de 8 maanden. Heb je toch al een mooie buffer gespaard indien onverhoopt je contract niet verlengt wordt, zodat je jezelf iets meer tijd geeft om wat nieuws te zoeken. (en wat rust om nu de stap te nemen).

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:44
Ik zie die contractduur niet echt als een probleem. Een jaarcontract is beter, een vast contract is nog beter.

Wat ik altijd wel deed was zo ongeveer 3 maanden voor einde van de contractperiode duidelijkheid krijgen. Met het idee dat ik dan in elk geval nog tijd genoeg zou hebben om wat anders te vinden.

Verder, als je de enige bent die dat werk doet, ja dat is lastig voor een werkgever. Ik ken het gevoel, het is alsof je ze in de steek laat. Maar toch goed om voor jezelf te kiezen. Ze redden zich wel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• superkoex9
  • Laatst online: 20:40
retoohs schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Alleen zou ik dit feit wel sterk inzetten bij een nieuwe werkgever om te onderhandelen.
Als je niet weet hoe dit werkt, deponeer het dan niet als een stelling. Mocht de nieuwe werkgever niet verlengen dan heb je gewoon recht op een WW uitkering. Je bent immers niet verwijtbaar werkeloos. Vanuit jouw redenatie heeft niemand die ooit een vast contract ergens heeft gehad nog recht op een WW uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 21:09
iedereen heeft t hier over die 8 maanden , ongeveer 25-30 reacties. Dat weet OP nu wel.
Ik zie eerder wat geks in zijn openingsbod van 4700 euro bruto en dat ze aangeven dat iets te veel te vinden maar 4600 euro wel prima vinden. Zou dan een hele afdeling maximaal 4600 euro verdienen en ze daar scheve gezichten krijgen? Of willen ze gewoon niet neerleggen wat iemand vraagt? Wat als jij nu zegt ik kom niet voor 4600? Mijn indicatie van 4700 is minimaal . Gaan ze dan weer iemand anders zoeken voor 100 euro bruto minder?

Ik vind ''iets te veel salaris'' meer in richting dat er tussen pakweg 500 en 1000 euro bruto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Die spanning hoort er ook beetje bij, is ook wel gezond. Ik ben afgelopen maand na 6 jaar bij een mega fijne werkgever gaan freelancen, omdat ik wat meer energie/prikkels zocht. Ik heb er nachten slecht van geslapen, en de eerste dagen bij je nieuwe klant/klus zijn even gek, want je moet mensen leren kennen en een beetje je plekje vinden, maar als dat eenmaal zover is is het alsof het altijd al zo was!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 08:47

Garyu

WW

dfbt schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:57:
iedereen heeft t hier over die 8 maanden , ongeveer 25-30 reacties. Dat weet OP nu wel.
Ik zie eerder wat geks in zijn openingsbod van 4700 euro bruto en dat ze aangeven dat iets te veel te vinden maar 4600 euro wel prima vinden. Zou dan een hele afdeling maximaal 4600 euro verdienen en ze daar scheve gezichten krijgen? Of willen ze gewoon niet neerleggen wat iemand vraagt? Wat als jij nu zegt ik kom niet voor 4600? Mijn indicatie van 4700 is minimaal . Gaan ze dan weer iemand anders zoeken voor 100 euro bruto minder?

Ik vind ''iets te veel salaris'' meer in richting dat er tussen pakweg 500 en 1000 euro bruto zit.
Ach, 100€ is 50€ netto, dat zou ik in onderhandelingen wel durven opgeven t.o.v. andere concessie zoals een vast contract etc.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:13
Ik zie eerlijk gezegd geen problemen, zolang je zelf het gevoel hebt best een goede werknemer te zijn. Een maand proeftijd snap ik wel vanuit de werkgever. En 8 maanden, ach, ik heb eerste contracten getekend tussen de 4 en 12 maanden. Ik ben gestopt om er teveel achter te zoeken. Wel geef ik 2a3 maanden voor afloop van het contract aan dat ik graag wil weten wat het plan is (en een bijbehorend contract wil), zodat ik indien nodig genoeg tijd heb om verder te zoeken (wat ik dan ook actief doe). Tot nu toe is alles soepel verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
Kan iemand wellicht helpen met een email opstellen hoe, ik dit vriendelijk kan vragen of wellicht 12 maanden ook een mogelijkheid is?

Begrijp natuurlijk dat jullie zeggen vraag om een vast contract. Maar denk niet dat hier akkoord op zal worden gegeven of ze dit bieden.

Het is een grote bedrijf met 70+ medewerkers met verschillende technische achtergronden.

En ja, 50 euro netto minder ik had bewust ook hoger ingezet omdat ik wist dat ze hoe dan ook proberen on iets minder te geven.

Heer boven vroeg waarom ga ik weg? Ik ben niet meer gelukkig en ga met tegenzin naar mijn werk. Veel mensen zijn vertrokken en veel nieuwe gezichten. Ik voel me een vreemde, tussen alle nieuwe mensen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Galanthus schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:37:
Kan iemand wellicht helpen met een email opstellen hoe, ik dit vriendelijk kan vragen of wellicht 12 maanden ook een mogelijkheid is?

Begrijp natuurlijk dat jullie zeggen vraag om een vast contract. Maar denk niet dat hier akkoord op zal worden gegeven of ze dit bieden.

Het is een grote bedrijf met 70+ medewerkers met verschillende technische achtergronden.

En ja, 50 euro netto minder ik had bewust ook hoger ingezet omdat ik wist dat ze hoe dan ook proberen on iets minder te geven.

Heer boven vroeg waarom ga ik weg? Ik ben niet meer gelukkig en ga met tegenzin naar mijn werk. Veel mensen zijn vertrokken en veel nieuwe gezichten. Ik voel me een vreemde, tussen alle nieuwe mensen.
Bel ze op, degene die je hebt gesproken (HR of zo?) : Hoi, bedankt voor het super mooie voorstel. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat jullie een vast contract zouden bieden, wat kunnen we doen om elkaar hier tegemoet te komen?

Beetje brutaal zijn :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

Niet mailen, maar bellen. Vragen om 12 maanden met vooruitzicht op vaste aanstelling.
Dan weet je het gelijk en kan je doorvragen als je meer wilt weten.
Het is echt niet raar dat je alles wilt weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-05 11:50

PinusRigida

I put the p in pool.

Advies?

Het enige advies waar ik zo meteen kan op komen is een Shia Laboeuf meme..

Gewoon doen. Blijven zitten zal je niet gelukkiger maken en bovendien blijft het "wat als ik het toch had gedaan", "ik had het moeten doen" beestje steeds aan je vreten...

dus: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_QnwK8yYd-UPw0w-yaNmeLLreM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/ziBSJwxPv5ikKRaMcxNAfiIZ.gif?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 19-10-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

Ben een beetje bang onzeker om in zulke moeilijke tijden een stap te maken.
wat bedoel je met moeilijke tijden? Het is toch juist een perfecte werknemersmarkt nu?

Als er nu een flinke financiele crisis was en hoge werkloosheid... dan was het een ander verhaal misschien.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 19-10-2023 15:45 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Je zit in een uitermate luxe positie: Je hebt je oude baan nog. Als de nieuwe partij niet mee wilt bewegen dan is het toch jammer voor ze?

Verder:
Je bent toch developer? Gooi het in chatgpt en gebruik de suggesties die daar vandaan komen. :P
Zoiets als dit:
"Ik ben erg enthousiast over de kans om bij jullie te werken. Als ik de overstap maak naar een nieuwe partij, is het voor mij van groot belang om direct een vast contract te hebben. Ik waardeer de gelegenheid om mijn vaardigheden en inzet in te zetten voor jullie organisatie. Een vast contract zou niet alleen mijn financiële stabiliteit vergroten, maar het zou ook aantonen dat zowel ik als het bedrijf bereid zijn te investeren in een langdurige samenwerking. Zou het mogelijk zijn om deze voorwaarde te bespreken en te overwegen?"

[ Voor 89% gewijzigd door init6 op 19-10-2023 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-05 22:54
Iemand die heel graag een vast contract wil is vanuit mijn optiek direct een red flag. Geen vertrouwen in je zelf?

[ Voor 9% gewijzigd door xminator op 20-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Laatst online: 15-05 15:12
1. Bij dit nieuwe bedrijf heb Ik na 2 geweldige en fijne gesprekken een contract aangeboden gekregen voor 8 maanden waarvan 1 maand proeftermijn.

2. Ben een beetje bang onzeker om in zulke moeilijke tijden een stap te maken. Klinkt vast gek voor veel mensen. Ik ben getrouwd heb een kindje en ga je toch een beetje twijfelen.

3. Die proeftijd maakt mij gewoon gek?!

4. Advies hoe hier mee om te gaan? Bedrijf vond het een fijne gesprek met mij en willen mij graag zsm nog begin van het nieuwe jaar hebben.
1. Eruit onderhandelen dat je na die 8 maanden vast krijgt, dan zullen ze toch wel onderhand weten wat ze aan je hebben toch?
2. Moeilijke tijden? Er is werk genoeg op dit moment, ik ben onlangs ook van baan veranderd en mijn vrouw is ook in verwachting op dit moment. Worse-case scenario ga ik paar maandjes de WW in, maar qua werk is er ruim voldoende aanbod.
3. zie 1.
4. Bij twijfel niet doen en verder zoeken, of bespreek dit met nieuwe potentiële werkgever, echter is een vast contract ook niet veel meer waard tegenwoordig. Want wanneer ze willen zijn ze ook z.s.m. van je af.

Daarbij zit je waar je nu zit blijkbaar niet meer op je plek, en ja je moet bij nieuwe werkgever ook maar eens zien hoe het daar bevalt. Maar zoals ik al zei er is werk genoeg momenteel. Zou je er echt gelukkig van worden om op je stek te blijven zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galanthus
targaryanwolf schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Zou je er echt gelukkig van worden om op je stek te blijven zitten?
Absoluut niet meer gelukkig of heb ik maar een seconde plezier waar ik zit. Keuze is gemaakt ik stap over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:20

Nullifiel

╞═══════╡

Het kan natuurlijk zijn dat jij en de tegenpartij er tijdens het sollicitatiegesprek te weinig tijd aan hebben besteed, maar in principe zou het dan al helder moeten worden voor welke duur de arbeidsovereenkomst zal zijn.

Is in dit geval kennelijk niet (genoeg) gebeurd, want je bent verrast over die 8 maanden, toch?
In dat geval gewoon contact opnemen (beller is sneller én assertiever) en om duidelijkheid vragen. Daarbij vermelden dat het jouw intentie is om je voor langere tijd te verbinden.

En als je die 8 maanden echt te onzeker vind, dan moet je de procedure snel afkappen. Dit kan je beter voordat je belt al helder hebben. De tegenpartij wil ook gewoon helderheid en heeft misschien wel een duwtje nodig :)

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:19
3.5K voor een senior ontwikkelaar, dat is toch vrij karig? Tegenwoordig starten traineeships al rond de 3K per maand en ik weet van mijn omgeving dat de meeste seniors richting de 5K per maand aan verdienen.

Ik kan wel begrijpen dat als je nu een vast contract hebt, het je onzeker maakt als je in ene een contract krijgt van 8 maanden met een proeftijd en dan weet je niet eens of je na de 8 maanden kan blijven. Ik zou kijken wat de mogelijkheden zijn op langer termijn.

Vast contract geeft meer zekerheid, maar als je er dood ongelukkig van wordt, dan lijkt me dat op langer termijn ook niet gezond. Toch moet je wel begrijpen dat je natuurlijk niet alleen in jouw eigen belang kan denken, omdat je een familie hebt.

Wat zijn de risico's? En wat zijn de vangnetten voor de worst case? Welke maatregelen ga en kan je dan nemen? Ben je zwaar afhankelijk van het inkomen of is er nog speelruimte? Heb je mogelijkheden om naar je vorige werkgever terug te gaan? Een risicoanalyse lijkt me belangrijk.

Naast je intrinsieke motivatie, als geld momenteel heel belangrijk voor je is, zou je niet kunnen onderhandelen voor een hoger salaris bij je huidige werkgever? Of ben je bang dat je daarmee je huidige baan op het spel zet? Salaris is natuurlijk niet alles, maar wel een vereiste voor een goede basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
Galanthus schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:11:
Gewoon een vast contract vragen onder verwijzing dat jullie beiden voor de lange termijn gaan wat tot uitdrukking komt in een contract voor onbepaalde tijd.
targaryanwolf schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:31:
[...]

1. Eruit onderhandelen dat je na die 8 maanden vast krijgt, dan zullen ze toch wel onderhand weten wat ze aan je hebben toch?
Zo'n bepaling is waardeloos. Je onderhandelt nu. Je wordt over 8 maanden anders gewoon voor het blok gesteld.
2. Moeilijke tijden? Er is werk genoeg op dit moment, ik ben onlangs ook van baan veranderd en mijn vrouw is ook in verwachting op dit moment. Worse-case scenario ga ik paar maandjes de WW in, maar qua werk is er ruim voldoende aanbod.
Contract voor onbepaalde tijd is vaak ook gewoon onderhandelbaar.
4. Bij twijfel niet doen en verder zoeken, of bespreek dit met nieuwe potentiële werkgever, echter is een vast contract ook niet veel meer waard tegenwoordig. Want wanneer ze willen zijn ze ook z.s.m. van je af.
Ja en nee. Als ze van jou afwillen dan kan dat. Maar als ze van iemand afwillen dan heb je met een contract voor onbepaalde tijd een lading collega's in de rij staan die eerder aan de beurt zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door Rukapul op 20-10-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

xminator schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:56:
Iemand die heel graag een vast contract wil is vanuit mijn optiek direct een red flag. Geen vertrouwen in je zelf?
Andersom: waarom zou je als medewerker zekerheid willen opgeven? Als je niet functioneert ben je ook met een vast contract te ontslaan hoor.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 23:42

Zenix

BOE!

Als ik een paar gesprekken ga voeren, dan heb ik volgende week een paar aanbiedingen met vast contract of minimaal een jaar. Bedrijven die 8 maanden aanbieden kan ik niet serieus nemen, want dan zou ik gewoon blijven solliciteren en dan ben ik na 8 maanden weer weg, want dan werk je er net drie maanden dan moet eigenlijk alweer gaan beginnen met solliciteren. Met een jaarcontract krijg je na 6-8 maanden wel te horen of het vast gaat worden bij een fatsoenlijke werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
xminator schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:56:
LOL. Ik en mijn naasten doen niet anders. Copy-paste uit de risico-sectie van het jaarverslag of verwijzing naar het gesprek waar we de duurzame samenwerking hebben besproken.

Contract voor onbepaalde tijd geeft je een edge ten opzichte van degenen die dat niet hebben.

Lomp gezegd: voor de flexibele schil zoek je maar iemand anders :+

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 20-10-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Laatst online: 15-05 15:12
Rukapul schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:18:
[...]

Zo'n bepaling is waardeloos. Je onderhandelt nu. Je wordt over 8 maanden anders gewoon voor het blok gesteld.

[...]
Heel simpel, dan zou ik 'm taaien als een wg zoiets bij mij zou flikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
targaryanwolf schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:43:
[...]

Heel simpel, dan zou ik 'm taaien als een wg zoiets bij mij zou flikken.
Dat kan, maar topicstarter (en velen anderen) hebben juist daar geen zin in.

Als je een beetje serieus met een carriere en randcondities bezig bent dan wil je overstappen onder omstandigheden die je zoveel mogelijk zelf onder controle hebt. Dan probeer je dus dit soort scenarios uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Jeroenneman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

Andersom: waarom zou je als medewerker zekerheid willen opgeven? Als je niet functioneert ben je ook met een vast contract te ontslaan hoor.
Hoe vaak heb jij een medewerker met een vast contract ontslagen?

Dat het kan, klopt. Het kost je wel een zak met geld als je dat besluit na 9 maanden. Wat kost het je bij een éénjarig contract?
Rukapul schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:24:
[...]

LOL. Ik en mijn naasten doen niet anders. Copy-paste uit de risico-sectie van het jaarverslag of verwijzing naar het gesprek waar we de duurzame samenwerking hebben besproken.

Contract voor onbepaalde tijd geeft je een edge ten opzichte van degenen die dat niet hebben.

Lomp gezegd: voor de flexibele schil zoek je maar iemand anders :+
Als de intentie is om iemand voor een langdurige samenwerking aan te nemen (is al te merken aan teamsamenstelling en werkzaamheden) dan maakt het dus echt niet uit. Als ze je aannemen en dan alleen op een project zetten wat een looptijd heeft van een jaar weet je voldoende.

Ik onderhandel liever 10K extra salaris dan een vast contract.

[ Voor 46% gewijzigd door xminator op 21-10-2023 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galanthus
Update.

Contract is ondertekend. Ze hebben als intentie om mij zo lang mogelijk te houden. Reden van 8 maanden heeft te maken met de hoeveelheid medewerkers, en omdat ze iedere 6 maanden een evaluatie hebben. Mocht het niks worden, krijgt iedereen nog minimaal 3 maanden verlenging om iets anders te vinden. Begin daar vanaf januari kan niet wachten.

Nog even volhouden…. wat zal ik gelukkig zijn weer in mijn werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-05 10:23
@Galanthus gefeliciteerd!

Ik zie je topic nu pas, goed dat je je niet blind staart op die contract termijn.

Heb zelf nu een jaarcontract die maandelijks opzegbaar is. Dus proeftijd van 12x een maand? Dit had ik bij mijn vorige werkgever ook en de baan daarvoor was de 7-8-8 constructie.

In twee gevallen had ik na een half jaar al gesprek over omzetten naar onbepaalde tijd (op initiatief werkgever). Mijn huidige baan pas net gestart, maar dat zien we dan wel weer.

Ik ben altijd vrij zeker van het feit dat ze mij gaan willen houden. En als dat niet zo is, dan wil ik er waarschijnlijk zelf ook weg. Dus het interesseert mij weinig en heb er ook nog nooit last van gehad.

Dat gezegd hebbende, wij werken beiden en kunnen rondkomen op één salaris dus de financiële zorg is er niet. Ook heb ik met mijn kennis en ervaring tot nu toe altijd makkelijk werk gevonden. Maar dat zal als senior developer niet anders zijn gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46
xminator schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Hoe vaak heb jij een medewerker met een vast contract ontslagen?

Dat het kan, klopt. Het kost je wel een zak met geld als je dat besluit na 9 maanden. Wat kost het je bij een éénjarig contract?
Vroeger was het 1 maand per jaar, een snelle google search zegt 1/3 maand per jaar.... dus die zak is eerder een boterhamzakje ;)

eigenlijk is een 7 maanden contract gunstiger voor de werknemer. Als ze je naar 3 maanden willen ontslaan moeten ze (veronderstel ik) nog 4 maanden in dienst houden of betalen. Iemand met een vast contract na 3 maanden ontslaan kost een werkgever dus quasi niks. Er hangt alleen altijd het idee in de lucht iemand met een vast contract wordt niet ontslagen....schijnzekerheid in mijn ogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Galanthus schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 01:53:
Update.

Contract is ondertekend. Ze hebben als intentie om mij zo lang mogelijk te houden. Reden van 8 maanden heeft te maken met de hoeveelheid medewerkers, en omdat ze iedere 6 maanden een evaluatie hebben. Mocht het niks worden, krijgt iedereen nog minimaal 3 maanden verlenging om iets anders te vinden. Begin daar vanaf januari kan niet wachten.

Nog even volhouden…. wat zal ik gelukkig zijn weer in mijn werk.
Gefeliciteerd!

Beetje koe in de kont kijken, maar de rest lijkt een beetje een lulverhaal van HR. Ze willen lang met iemand een relatie aangaan, maar wel met einddatums hoor - want misschien vallen projecten stil of worden projecten afgerond. Zo lijkt het i.i.g. erop dat je onderdeel bent van de flexibele schil ipv een langdurige relatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galanthus
Vorkie schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:57:
[...]

Gefeliciteerd!

Beetje koe in de kont kijken, maar de rest lijkt een beetje een lulverhaal van HR. Ze willen lang met iemand een relatie aangaan, maar wel met einddatums hoor - want misschien vallen projecten stil of worden projecten afgerond. Zo lijkt het i.i.g. erop dat je onderdeel bent van de flexibele schil ipv een langdurige relatie.
Bedankt!!! Ach, hier ben ik niet meer gelukkig en met moeite kom ik op werk. Dan heb ik liever 8 maanden rust dan 8 maanden stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ontslag ook al ingediend? Ben benieuwd naar de reactie van je huidige werkgever.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galanthus
Tylen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:50:
Ontslag ook al ingediend? Ben benieuwd naar de reactie van je huidige werkgever.
Ik denk dat die het absoluut niet fijn gaat vinden. Maar respect is er ook niet meer van hun kant. Hun zien het als puur zakelijk en ik ook.

Morgen dien ik mijn ontslag in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Zorg schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:44:
[...]

Vroeger was het 1 maand per jaar, een snelle google search zegt 1/3 maand per jaar.... dus die zak is eerder een boterhamzakje ;)

eigenlijk is een 7 maanden contract gunstiger voor de werknemer. Als ze je naar 3 maanden willen ontslaan moeten ze (veronderstel ik) nog 4 maanden in dienst houden of betalen. Iemand met een vast contract na 3 maanden ontslaan kost een werkgever dus quasi niks. Er hangt alleen altijd het idee in de lucht iemand met een vast contract wordt niet ontslagen....schijnzekerheid in mijn ogen.
Ha, je hebt dus werkelijk waar geen ervaring met de werkelijkheid. Jij refereert naar de transitievergoeding.

In een normale situatie, kom je er niet enkel vanaf met een transitievergoeding. In het beste geval heb je een HR-afdeling die direct met een zak geld komt (denk aan 6 maanden oid.) en medewerker accepteert het meteen.

In ergste geval mag je een verbetertraject met elkaar starten duur 3-6 maanden (dus ben je weer 3-6 maanden salaris kwijt) en dan hoop je dat je aan het einde een strak dossier hebt waarin je alles goed hebt vastgelegd en er geen verbetering zichtbaar was. Pas dan mag je ontslag indienen en kan je de transitievergoeding aftikken. Als je dan iemand hebt die niet meewerkt, of in een burn-out raakt (want veel druk) ben je weer een hele hoop salaris kwijt. Of als ze het er niet mee eens zijn, krijg je weer een juridisch spel en mag je alsnog 3-6 maanden salaris aftikken (alsnog in best case).

Bottom-line, je krijgt iemand met een vast contract wel weg echter het is een vervelend traject. Dus niet enkel 1 maand salaris geven :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:35
Galanthus schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Ik denk dat die het absoluut niet fijn gaat vinden. Maar respect is er ook niet meer van hun kant. Hun zien het als puur zakelijk en ik ook.

Morgen dien ik mijn ontslag in.
Succes morgen!
Pagina: 1