Vloerverwarming aansluiten in een woning met twee lussen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:07
Hallo,

Ik ben mij aan het orienteren voor de installatie van vloerverwarming maar ik twijfel of het slim is en hoe het technisch wordt gerealiseerd.

Achtergrond
  • Tussenwoning uit 1974
  • Volledig geisoleerd (kunststof kozijnen met triple glas, Tonzon bodemfolie/vloerisolatie, nieuwe kunststof voor- en achterdeur met triple glas, gevel, zolder nageisoleerd en opentrap dichtgemaakt)
  • Gasverbruik 2022 lag op 700m3
  • CV uit 2022 (AWB ThermoMaster C-XV 30 (hangt op zolder ~2 verdiepingen hoger)
Ik heb inmiddels twee offertes op tafel liggen voor hoofdverwarming HoH 10cm 50m2 5 groepen incl. egaliseren 2400EU en 2600EU.

Onze tussenwoning heeft twee aanvoer en retour lussen voor de radiatoren aan de voorzijde en achterzijde van de woning. Zie ook de bijlage.

Hoe wordt dit technisch geregeld als de verdeler op een van de lussen wordt gekoppeld? Zullen ze de aanvoer/retour van de ene lus aan elkaar verbinden of is dit not-done?

Ik hoor graag van jullie.

Dank!
Aapjuh99

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhZY2YhVxAlUtFYWWB57nfnywzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gS2WH5OtQKa8bp8tnPmGCzTY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zu6QEp1w1cT62leg8wIKB6BH8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErE1i2dEUDE5ghxx4h8X3bA3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door aapjuh99 op 18-10-2023 19:54 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
5 groepen op 50m2 is wat krapjes, zeker met oog op warmtepomp zou ik minstens 7 tot 8 lussen nemen.

Het vormt geen probleem als ze die daar op aansluiten, ga je de radiatoren behouden of worden ze weggehaald?

Als ze weg gaan neem een LT vloerverwarmingverdeler.
De buisdikte is meer van belang.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2023 19:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:07
mr_evil08 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:58:
5 groepen op 50m2 is wat krapjes, zeker met oog op warmtepomp zou ik minstens 7 tot 8 lussen nemen.

Het vormt geen probleem als ze die daar op aansluiten, ga je de radiatoren behouden of worden ze weggehaald?

Als ze weg gaan neem een LT vloerverwarmingverdeler.
De buisdikte is meer van belang.
Het probleem is meer wat ze doen met de overgebleven 'lus' als de radiatoren weg zijn. Op een lus wordt de verdeler geplaatst, kun je dan de overgebleven lus doorlussen?

[ Voor 4% gewijzigd door aapjuh99 op 18-10-2023 20:00 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:11
Ik krijg iets van 5-6kW weggezet met 4 groepen 14mm buis 10 h-o-h gesloten verdeler in ongeveer 50m². Dit is gelukkig genoeg.
Maar kortere groepen en dikkere buis werkt beter.

Verdeler wil je wel met minimaal 22mm staal / 25mm pex aansluiten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveon
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-05 11:08
aapjuh99 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

Het probleem is meer wat ze doen met de overgebleven 'lus' als de radiatoren weg zijn. Op een lus wordt de verdeler geplaatst, kun je dan de overgebleven lus doorlussen?
de andere wordt afgedopt!.
je wilt geen warm aan koud koppelen (kortsluiting van warmte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Je hebt waarschijnlijk 2 strengen voor de radiatoren aan de voor en achterzijde van de woning.
1 wordt gebruikt om de vloerverwarming aan te sluiten en de andere kan op de verdieping afgedopt worden na de laatste radiator. (meestal slaapkamer)
Er moet wel een drukverschilregelaar bij de vloerverwarmingsunit geplaatst worden.

5 groepen is 1/2'' aansluiting en een mengverdeler dus als de aanvoerleidingen niet te lang worden kan je met 20mm aansluiten.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1