Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 11:04
Als al wat oudere ZZP-er (70+ en nog actief voor max. 24 per week) kijk ik rond voor een nieuwe vooral zakelijke laptop. Ik heb goede ervaringen met HP (kocht in 2017 mijn eerste HP laptop, sindsdien alleen een probleem met een haperende toets, was nog net binnen de termijn van een driejarig onderhoudscontract, iemand kwam langs en 15 minuten later was het keyboard vervangen).

Wat ga je met je laptop doen?
Naast gewoon kantoorwerk wil ik ook ontwerpen met MS Visio en foto-edit-programmatuur bijv. merge-operaties uitvoeren op met focus stacking gemaakte opnamen (reeks beelden met telkens iets ander focuspunt voor uiteindelijk één opnamen met meer scherptediepte dan gewoonlijk). Ik ga ook uit van Windows 11 pro.

Wat is je budget?
De laptop mag tot ongeveer € 2000 kosten.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal de laptop vaak meenemen naar kantoor en voor werken in de trein.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb goede ervaringen met HP (kocht in 2017 mijn eerste HP laptop, sindsdien alleen een probleem met een haperende toets, was nog net binnen de termijn van een driejarig onderhoudscontract, iemand kwam langs en 15 minuten later was het keyboard vervangen).
Ik werk nu met 14-inch-laptops, maar achter een bureau sluit ik die graag aan op een 24-inch-scherm. Als het niet te veel extra gewicht oplevert, zou ik ook best een 15-ich-laptop willen hebben (zal in de praktijk ook nog in mijn rugzak passen).

Wat me verder aanspreekt is het Intel-label of -certificaat 'Evo-laptop' voor laptops die door Intel zijn beoordeeld op goede prestaties, licht van gewicht en een lange accuduur.

Maar het gekke is dat ik niet duidelijk krijg welke laptops dat certificaat/label nu echt hebben. Heb bijvoorbeeld contact gehad met Coolblue en HP zelf. Wat HP zegt over welke laptops Intel Evo zijn, klopt niet met wat bij HP op de website staat. Doorvragen levert op dat Coolblue toegeeft dat het allemaal wat onduidelijk is hoe het nu echt zit en of wat er op de website staat wel klopt.

Bij HP was het nog gekker. Ik kon degene die ik aan de lijn had wijzen op onderlinge tegenstrijdigheden: selecteren op de categorie Evo-laptop, afgaan op de samenvattende introtekst per laptop en afgaan op wat er in de uitgebreide specs per laptop staat (bijv. 'Prestatietechnologie: Intel® Evo™ laptop-pc'): het levert drie verschillende lijstjes/uitkomsten op. Bij nog verder doorvragen kreeg ik het antwoord: als er bij de HP EliteBook 1040 14 inch G10 (modelnummer 819Y0EA#ABH) in de uitgebreide specs staat dat het een Evo laptop is, dan zou dat ook best een fout op de website kunnen zijn. HP zegt ook dat er helemaal geen Elitebook-laptops met een het Intel-Evo-label zijn.

Bij Coolblue zijn sommige HP Elitebooks Intel-Evo en sommigen niet. En er zijn dus allerlei verschillen tussen wat Coolblue erover op de website heeft staan en HP. En beide partijen geven aan dat het goed mogelijk is dat wat er op de website staat niet klopt.

Intel zelf biedt ook geen duidelijkheid. Men legt op de eigen website wel uit wat een en ander inhoudt, overigens meer in reclametaal dan met heel duidelijke criteria, maar de Evo-laptops die men er noemt zijn er zeven in totaal van zeven verschillende merken met dus één model per merk. Dat zijn dus kennelijk gewoon een paar willekeurige voorbeelden

Kortom: wie weet een meer betrouwbare bron?
Of moet ik gewoon bij winkels langsgaan en fysiek controleren op het wel of niet aanwezig zijn van een Intel Evo-logo op de laptops waarin ik interesse heb?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:54
Ik vind dat heel dat EVO-gedoe nogal opgeklopt eiwit. Ten eerste sluit je op die manier AMD uit.
Dat is vreemd, want AMD werkt in veel gevallen net zo snel of zelfs sneller.
Ten tweede is het zoals je zelf zegt niet helemaal duidelijk wat het precies inhoudt.

Ik zou gewoon de processor nagaan op passmark.com en alles wat lager scoort dan 15000 multicore en 3000 singlecore sowieso links laten liggen.

Uiteraard is hoger beter, al zijn zeer hoge scores (ruim boven 30000 multicore) ook niet aan te raden vanwege warmteontwikkeling en omdat ze de batterij sneller leegtrekken)

Vervolgens selecteer je op minstens 16 GB RAM (32 als het kan), een voldoende SSD (gezien je met grafische zaken werkt, zou ik niet kleiner nemen dan 1 TB), een kleuraccuraat scherm, een grote batterij (minstens 55Wh, liefst nog wat meer) en misschien ook geen 4K resolutie (kan handig zijn voor beeldwerk, maar trekt de batterij snel leeg).

AMD Ryzen 5 7640U of Ryzen 7 7840U lijkt mij een goede keuze: Snel, ook op grafisch vlak (momenteel beste geïntegreerde gpu's). Dit heeft het voordeel dat je geen aparte grafische kaart hoeft te nemen die veel stroom trekt.

Als je daarop selecteert in de pricewatch, krijg je vanzelf al laptops die in de richting gaan van het EVO-label, ook al halen ze het in werkelijkheid om één of andere reden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
OK. Mijn gedachte was dat ik met rondkijken naar het Intel-EVO-label me niet zou hoeven te verdiepen in soorten processors. De lijst op passmark.com is lang en op een ander detailniveau ingevuld dan wat ik kan aanvinken op pricewatch.

Pricewatch kende ik nog niet en helpt wel om inzicht te krijgen. Dank daarvoor. Ga ik vaker gebruiken.

Dit ondanks dat het genoemde inzicht nu vooral de conclusie oplevert dat wat ik wil of zou moeten willen er nog niet is. Ik wil ook een mat scherm, een gewicht onder de 1,5 kg en ik heb de max. prijs op € 2200 gezet, naast de gedane suggesties, maar nog zonder een processorkeuze. Resultaat met ook 32 GB en 1 TB is: nul laptops. 16 GB ipv. 32 GB levert 2 laptops op, van Asus, met een Intel processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

Thomg

Aww yiss

A3Spruit schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:28:
OK. Mijn gedachte was dat ik met rondkijken naar het Intel-EVO-label me niet zou hoeven te verdiepen in soorten processors. De lijst op passmark.com is lang en op een ander detailniveau ingevuld dan wat ik kan aanvinken op pricewatch.

Pricewatch kende ik nog niet en helpt wel om inzicht te krijgen. Dank daarvoor. Ga ik vaker gebruiken.

Dit ondanks dat het genoemde inzicht nu vooral de conclusie oplevert dat wat ik wil of zou moeten willen er nog niet is. Ik wil ook een mat scherm, een gewicht onder de 1,5 kg en ik heb de max. prijs op € 2200 gezet, naast de gedane suggesties, maar nog zonder een processorkeuze. Resultaat met ook 32 GB en 1 TB is: nul laptops. 16 GB ipv. 32 GB levert 2 laptops op, van Asus, met een Intel processor.
Met zo'n budget kan je beter wat configureren bij een van de boeren, Lenovo bijvoorbeeld.
Je kan misschien het beste even een "feel" opdoen voor welke premium laptop jou het beste aanstaat, want dat is en blijft smaak tot een bepaalde hoogte.
Ik beaam ook wat LievenD zegt, negeer Evo keurmerk en sluit AMD zeker niet uit.
AMD is (over het algemeen) superieur voor ultraportable en schappelijke integrated graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Ik ben verder gaan kijken met nu focus op AMD-processoren. En zag dat HP ze wel maakt in die categorie, zelfs zware varianten wat betreft performance (veel rekenkracht, 32 GB werkgeheugen, 1 TB opslag) en met (waar ook mijn voorkeur naar uit gaat): mat scherm, 14 inch en 1920 x 1200 (ipv 1080). Bijv. de HP EliteBook 845 G9 6F6H6EA, zie ook op https://www.notebookcheck...Lenovo-Dell.635398.0.html. Alleen nu niet of nauwelijks te koop in Nederland.

Ik neig er nu naar om wat geduld te betrachten, waarbij ik ervan uitga dat het laptopassortiment van elke fabrikant in de loop van de tijd opschuift richting wat zwaarder wat betreft rekenkracht en geheugen. Mijn huidige 6 jaar oude HP probook doet het nog wel (ondanks dat de ventilator nu vaker aan staat en soms ook zorgt voor een lichte en hoorbare trilling). Ik ga de markt in de gaten houden, wat geduld betrachten, misschien hier en daar ook fysiek wat bekijken (schermen zien, toetsenborden voelen) en dan misschien voorjaar 2024 wat kopen.

Heb nu in ieder geval een beter beeld van in welke richting rond te kijken de komende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
heeft u een grafische kaart nodig? en is 14,5 inch ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Werkt de foto software nu dus ook op de 6 jaar oude pc? Dan is een bakbeest helemaal niet zo nodig.

Dus Elitebook met i5 of R5 met 16GB en SSD van 512GB is een mooie start.

Zwaarder is leuker, maar als ik lees werken in de trein is het minder leuk qua accu gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Ja, 14,5 inch is ook OK, bij onder de 1,5 kg zelfs beter.

En ook: Ja, de foto software werkt wel. Maar het duurt soms lang, en het gebeurt ook wel dat alles trager lijkt te orden. Bij dat laatste helpt opnieuw opstarten soms. Waarom, dat weet ik niet, zo goed ben ik niet thuis in dat soort materie.

De opmerking over Elitebook met Intel i5 of AMD Ryzen 5 houd ik ook in gedachten, want zou inderdaad ook een behoorlijke vooruitgang zijn, zeker als een deel van mijn bestanden in de cloud staat en ik accepteer dat niet alles ook op de SSD van de laptop hoeft te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Ik dacht dat ik eruit was. Deze keuze maakte ik: HP EliteBook 1040 14 inch G10 met een 13e generatie Intel Core i5-processor, model 819X9EA, onder andere te vinden op https://tweakers.net/pric...-14-inch-g10-819x9ea.html), dus Pricewatch. Niet of niet meer te vinden op de Nederlandse website van HP, maar wel op de websites van veel andere leveranciers.

Zoals op Pricewatch en vaak ook elders vermeld ging ik bij dit model uit van een resolutie van 1920x1200 (WUXGA) op een 14 inch-scherm (met werken aan teksten op A4-tjes wil ik niet meer inleveren in de hoogte van mijn scherm dan nodig).

Bij problemen wil ik ook lokaal kunnen terugvallen op een leverancier waar ik na 15 minuten fietsen zo kan binnenstappen. Dus bestelde ik het genoemde model afgelopen zaterdag lokaal, waar dit model niet standaard in het assortiment zat, maar waar men bereid was om 'm voor mij in te kopen en 'm ook op te waarderen met nog wat extra geheugen.

Vanmiddag een telefoontje daarover met de mededeling: dat model heeft geen 1920x1200-scherm (WUXGA), zoals u veronderstelde, maar een 2560x1600-scherm (WQXGA). Ben dat zelf ook wat nader gaan uitzoeken op internet en mijn voorlopige conclusie is: dit klopt; en bij heel veel leveranciers staat dit ook fout op de website, net zoals bij Pricewatch van Tweakers. Waar het wel goed staat is onder andere op deze website van HP: https://www.hp.com/be-nl/...specifications/2101793087 en ook bij Megekko. Dit is mijn eerste punt, of vraag: mee eens dat de resolutie die Pricewatch bij dit model noemt, niet klopt?

Nu de vraag of dit wat uitmaakt voor mijn keuze. Ik denk van wel. Ik ging voor een lange accuduur. Daarom koos ik ook een model met een i5-processor en niet met een i7-processor. Maar een WQXGA-scherm heeft ruim 75% meer pixels dan een WUXGA-scherm. Over het algemeen zorgen meer pixels voor meer energieconsumptie en dus een kortere accuduur. Dat kun je voor een beperkt deel terugbrengen door zo'n beeldscherm in te stellen op een lagere resolutie. Maar wat dat oplevert is over het algemeen beperkt ten opzichte van wat wordt bepaald door het maximale aantal pixels. Bovendien is het beeld van letters en dergelijke op een lagere dan de 'native' resolutie vaak minder dan als die lagere resolutie gelijk is aan de maximale of native resolutie. En voordelen zie ik niet, want wat moet ik in de trein met meer dan 1920x1200 pixels op een 14 inch-scherm terwijl ik met mijn leeftijd bepaald geen arendsogen meer heb.

Nu mijn vraag: klopt mijn redenering in de vorige alinea? Want ik ben niet bij voorbaat thuis in deze materie. Ik heb alleen twee uur wat verder rondgekeken op internet, en mijn redenering hierboven gebaseerd op wat ik daarbij tegenkwam.
Ik besef ook dat niets absoluut is: in principe kan een fabrikant met de allernieuwste techniek een scherm met een hogere resolutie zuiniger ontwerpen en maken dan met mindere techniek een scherm met een lagere resolutie. Maar op dat niveau kan ik een en ander niet beoordelen. En moet ik het vooralsnog dus doen met de meer algemeen bekende verhoudingen en inzichten zoals te vinden op de wat technisch geöriënteerde websites op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

Thomg

Aww yiss

Ik open wel meteen ff met de comment dat ik 1500 echt erg veel geld vind voor de specs die je krijgt.

Anyways, nee. Er is geen verschil in verbruik tussen de i5 en i7 hier. Of iig niet noemenswaardig.
Zolang TDP matched zal je er niet veel van merken, maar misschien wel wat meer perf zien bij productiviteit.

Mbt scherm, ook niet echt.
Het gaat er vooral om dat de GPU (of in jouw geval iGPU) niet naar een andere geheugenkloksnelheid moet om de pixels te kunnen driven.
Wat wel klopt is dat een hogere resolutie en hogere refreshrate vaak gepaard zijn met meer verbruik, maar dit komt vooral doordat het scherm ZELF meer verbruikt, niet de interne componenten.

Vooral refreshrate is hier vaak de boosdoener van, resolutie zegt vaker minder dan je denkt.

Dus je kan hier niet echt veel conclusies uit trekken tenzij je een review te pakken hebt.

Ik zou het geen dealbreker vinden, maar ik ben het er wel mee eens dat het een beetje pointless is.
Maar 1500 euro...
Pagina: 1