Bronpomp en beregening installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-06 21:54
Hallo,

Sinds vorige week heb ik een bron(put), 90mm diameter, 15m diep, een 3" (75mm bronpomp) zou moeten passen. Ik wil het water gebruiken voor beregening en om wat dingen af te spoelen e.d. Zonde van drinkwater vandaar de investering in een bronput. 
Stappenplan:
Stap 1, de put (klaar) en pomp met 1 aftappunt
Stap 2 is garage afbouwen
Stap 3 is tuininrichting en beregeningsinstallatie

Ben nu bezig met stap 1, de pomp (en installatie) + 1x tapkraan. Daarna volgen stap 2 en stap 3, later dus. 

Ten behoeve van stap 3 heb ik het volgende ingetekend (375 m2 tuin incl oprit) (na het lezen van alle tweaker posts begonnen met uiteindelijke situatie in te tekenen):
- Verdeelstuk (manifold (buiten) achterwand garage), elektrische kleppen (Rainbird of Hunter + wifi aansturing)
- Tyleen slangen in tuin (1x 32mm tyleen naar voortuin, 1x 32mm naar achter tuin, 2x tyleen voor tapkranen voor en achter, 1x 32mm voor druppelslang border oprit)
- Zone 1 voortuin (3 nevelsproeiers (tuin), 2x pop-up (gras))
- Zone 2 achtertuin (2 pop-up (gras), 3x nevel (tuin)
- Zone 3 25m druppelslang
- Aftappunt 2x
- Doorblaas aansluiting lucht 
- Eventueel kan ik achter of voor een 4de zone inrichten.

Ik denk dat ik aan een 6m3 pomp voldoende heb, met frequentie regelaar. Iemand suggesties voor merk ? 2,5 of 3"? (Leo of IBO?). 6m3 (ik reken dan op 70% van 6m3 aan effectieve opbrengst) zou voldoende moeten zijn voor 3-5 sproeiers (eventueel iets terugregelen), anders een extra zone?

Overige vragen/punten om uit te zoeken:
- Is een frequentie regelaar voldoende (ik monteert een terugslagklep direct op de pomp) of heb ik daarnaast nog een drukvat nodig?
- 32mm tyleen als drukslang?
- Hoe zorg ik dat deze 32mm slang bij de put netjes een bocht maakt richting tapkraan (en later verdeelstuk). Zo'n slang is niet flexibel. Hoe dicht je de punt netjes af inclusief 32mm doorvoer en voeding.
- Zandfilter?

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:11
Hoe diep zit het water in de put? Is het bijvoorbeeld op 2 meter of op 12 meter? Je pompt uiteraard op 15 meter diep maar er zit als het goed is een waterkolom boven.

Wat is het elektrische vermogen van die pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-06 10:33
Heb je een schets gemaakt van hoe je het gaan aansluiten? Ik zie nog niet helemaal voor me waar je die terugslagklep wil plaatsen. Bij een hydrofoorpomp staat de pomp boven en zit er een terugslagklep in de put als voetklep. Anders stroomt het water er weer uit.

Nu durf ik het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij is het een frequentiegestuurde pomp, of een pomp met drukvat. Als je een drukvat bij je pomp maakt is het eigenlijk een aan/uit schakeling.
Frequentie regeling kun je net zo gek maken als je zelf wil.

Je hebt ook bochten in tyleen. Tyleen kan 6 bar ofziets hebben. Dus dat is prima.
https://www.wildkamp.nl/p...-kiwa-16-bar-25-mm/818814

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
FrankHe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:49:
Hoe diep zit het water in de put? Is het bijvoorbeeld op 2 meter of op 12 meter? Je pompt uiteraard op 15 meter diep maar er zit als het goed is een waterkolom boven.

Wat is het elektrische vermogen van die pomp?
Het water zit zo'n 2m diep (https://www.broloket.nl/ondergrondgegevens), de put is zelf zo'n 15m diep. Denk dat de bronpomp dan zo'n 13 m diep komt te hangen.
Ik heb naar een Leo en Ibo pomp gekeken, beide rond de 1100 watt vermogen. Denk dat ik met 6M3 (reken zelf met 70%) dan 4 a 5 sproeier tegelijk kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
BennieWolters schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:55:
Heb je een schets gemaakt van hoe je het gaan aansluiten? Ik zie nog niet helemaal voor me waar je die terugslagklep wil plaatsen. Bij een hydrofoorpomp staat de pomp boven en zit er een terugslagklep in de put als voetklep. Anders stroomt het water er weer uit.

Nu durf ik het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij is het een frequentiegestuurde pomp, of een pomp met drukvat. Als je een drukvat bij je pomp maakt is het eigenlijk een aan/uit schakeling.
Frequentie regeling kun je net zo gek maken als je zelf wil.

Je hebt ook bochten in tyleen. Tyleen kan 6 bar ofziets hebben. Dus dat is prima.
https://www.wildkamp.nl/p...-kiwa-16-bar-25-mm/818814
Ja na het lezen van "alle" tweakers posts ben ik begonnen met een detail tekening van de tuin en per zone een aantal sproeiers getekend. Zo kom ik op 3 a 4 zones, ieder met 3-5 sproeier/nevelaars en 1 (of 2) druppelslangen voor de borders. Ik wil nu beginnen met de pomp (en 1 tapkraan), dan het leidingwerk in de grond (32mm), dan de sproeiers e.d. kortom een gefasseerd project.

Dank voor je opmerkingen: frequentie gestuurdepomp OF een pomp met drukvat. Je zou denken dat het idd zo zou moeten werken. Dit zou mooi zijn,eenvoudig qua installatie en de put zit net naast de schuur, de bronpomp in de put, frequentie regelaar (sensor type) in de schuur (ook 230V uit de schuur) en leidingwerk buitenom naar de tuin. Geen hydrofoor bespaart weer ruimte in de schuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Wanneer het grondwater 2 m diep zit dan is de opvoerhoogte, de waterkolom die de pomp moet overwinnen dus 2 m. Bij die omstandigheden moet de 1,1 kW pomp met gemak in de buurt van de opgegeven 6 m3 per uur kunnen komen. De pomp heeft een tabel / grafiek waarmee je kunt aflezen wat de capaciteit is bij welke opvoerhoogte. Persoonlijk denk ik dat je met 400 - 600 Watt ook prima toe kunt.

De bronpomp heeft als het goed is zelf een filter ingebouwd die ervoor zorgt dat er geen zand wordt opgepompt. Een terugslagklep zit als het goed is al in de bronpomp ingebouwd.

Wanneer je met ethyleenslang een 90 graden hoek wilt maken gebruik je een 90 graden koppeling. Een diameter van 32 mm zou in beginsel voldoende moeten zijn, tenzij je sproeiers op grote afstand staan dan zou ik een grotere diameter kiezen.

De keuze voor een frequentiegestuurde pomp of niet hangt heel erg af van wat je precies gaat doen. Aangezien je met druppelaars wilt werken gaat de capaciteit van de pomp waarschijnlijk te groot zijn en dan kan een frequentieregeling nuttig zijn om de capaciteit terug te schroeven. Wil je met tapkranen gaan werken dan zul je de installatie van een drukvat moeten voorzien.

Frequentiesturing is leuk maar (een goede) is erg duur en ook die kan kapot gaan. Wanneer 1,1 kW te veel vermogen is dan moet je gewoon een kleinere pomp kiezen, bijvoorbeeld één van 400 - 600 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
FrankHe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:19:
Wanneer het grondwater 2 m diep zit dan is de opvoerhoogte, de waterkolom die de pomp moet overwinnen dus 2 m. Bij die omstandigheden moet de 1,1 kW pomp met gemak in de buurt van de opgegeven 6 m3 per uur kunnen komen. De pomp heeft een tabel / grafiek waarmee je kunt aflezen wat de capaciteit is bij welke opvoerhoogte. Persoonlijk denk ik dat je met 400 - 600 Watt ook prima toe kunt.

De bronpomp heeft als het goed is zelf een filter ingebouwd die ervoor zorgt dat er geen zand wordt opgepompt. Een terugslagklep zit als het goed is al in de bronpomp ingebouwd.

Wanneer je met ethyleenslang een 90 graden hoek wilt maken gebruik je een 90 graden koppeling. Een diameter van 32 mm zou in beginsel voldoende moeten zijn, tenzij je sproeiers op grote afstand staan dan zou ik een grotere diameter kiezen.

De keuze voor een frequentiegestuurde pomp of niet hangt heel erg af van wat je precies gaat doen. Aangezien je met druppelaars wilt werken gaat de capaciteit van de pomp waarschijnlijk te groot zijn en dan kan een frequentieregeling nuttig zijn om de capaciteit terug te schroeven. Wil je met tapkranen gaan werken dan zul je de installatie van een drukvat moeten voorzien.

Frequentiesturing is leuk maar (een goede) is erg duur en ook die kan kapot gaan. Wanneer 1,1 kW te veel vermogen is dan moet je gewoon een kleinere pomp kiezen, bijvoorbeeld één van 400 - 600 Watt.
Ja een frequentie regelaar is inderdaad kostbaar maar daar tegenover bespaar ik op een drukvat, stroom verbruik/levensduur pomp en eenvoudigere installatie. Waarom zou je bij een tapkraan een drukvat nodig hebben? de pomp kan toch aanslaan en druk opbouwen? Ik dacht (alle adviezen zijn welkom!!) dat een automatische aan/uit schakkelaar in combinatie met een hydrofoor werken, en dacht (hoop) dat een duurdere frequentie regelaar nauwkeurig/snel genoeg is om de pomp automatisch in te schakkelen en het systeem op druk te houden.

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-06 10:33
FrankHe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:19:
...............
Maar dan moet het nog verpompt worden naar alle delen van de tuin. Dat heeft ook zeker wat drukverliezen wat je mee moet tellen voor de keuze van het vermogen.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
BennieWolters schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:00:
[...]

Maar dan moet het nog verpompt worden naar alle delen van de tuin. Dat heeft ook zeker wat drukverliezen wat je mee moet tellen voor de keuze van het vermogen.
Daarom zal er ook een tekening moeten komen met de leidinglengtes en een benadering van het aantal haakse koppelingen. Als ik met de huidige informatie kijk, zonde de tekening, met kennis dat de opvoerhoogte 2 m is dan voelt een vermogen van 1,1 kW wat aan de ruime kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Omtrent de nood aan een drukvat: lees de specificaties van je pomp. Ik heb in mijn regenput een pomp op de bodem staan, en daar mag je een drukvat bij gebruiken maar het moet niet; ook niet als je tapkranen hebt (er stonden een tijdje terug vaak zo'n pompen in de DHZ winkel met kranen op, kon je zo open en dicht draaien en pomp ging aan en uit; nooit weten sneuvelen). Ik heb toch een klein drukvat gestoken, aangezien de wasmachine en het toilet er op zitten, geeft toch net wat minder schokken in de leidingen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:34
EVdriver schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:39:
[...]

Ja een frequentie regelaar is inderdaad kostbaar maar daar tegenover bespaar ik op een drukvat, stroom verbruik/levensduur pomp en eenvoudigere installatie. Waarom zou je bij een tapkraan een drukvat nodig hebben? de pomp kan toch aanslaan en druk opbouwen? Ik dacht (alle adviezen zijn welkom!!) dat een automatische aan/uit schakkelaar in combinatie met een hydrofoor werken, en dacht (hoop) dat een duurdere frequentie regelaar nauwkeurig/snel genoeg is om de pomp automatisch in te schakkelen en het systeem op druk te houden.

dank!
Frequentieregelaar zou ik niet voor kiezen. Voordat je die hebt terugverdiend qua stroomverbruik ben je vele jaren verder. En in tegenstelling tot wat je aanneemt zal een installatie met FO ingewikkelder zijn. Hoe ga je die go bv regelen? Druk, stroom? Plus dat die dingen ook stuk gaan.

Schakelen op druk (aan/uit) is volgens mij vrij normaal. Hydrofoor installaties werken ook op die manier. Drukvat gebruik je om waterslag en pendelen van de pomp te voorkomen. En volgens mij kosten die drukvaatjes ook niet de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:17

ericplan

5180 Wp PV

Nu heb ik geen tuin, wel wat gestoeid met bronnen, geboorde putten en pompen in een ver verleden. Dat was altijd gedoe en bijzonder lastig om uit te zoeken waarom het soms niet werkte. Waarom zet je er geen IBC tussen? Dan kan je bronpomp bescheiden blijven en de sproeipomp is eenvoudiger te dimensioneren.
Bovendien knip je het vraagstuk in tweeën en dat maakt fouten zoeken een stuk simpeler.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
Appelpie3000 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Frequentieregelaar zou ik niet voor kiezen. Voordat je die hebt terugverdiend qua stroomverbruik ben je vele jaren verder. En in tegenstelling tot wat je aanneemt zal een installatie met FO ingewikkelder zijn. Hoe ga je die go bv regelen? Druk, stroom? Plus dat die dingen ook stuk gaan.

Schakelen op druk (aan/uit) is volgens mij vrij normaal. Hydrofoor installaties werken ook op die manier. Drukvat gebruik je om waterslag en pendelen van de pomp te voorkomen. En volgens mij kosten die drukvaatjes ook niet de wereld.
Eens, frequentie regelaar is kostbaar (350+ EUR), liefst wil ik geen hydrofoor (ruimte probleem, kan eventueel naast de schuur maar dan moet ik daar weer een kast voor bouwen),
Het is me nog niet helemaal duidelijk. Een frequentie regelaar regelt de pompdruk (toerental gestuurd) + aan/uit. De hydrofoor werkt als een buffer en voorkomt dat de pomp bij een klein verbruik aanspringt (waterslag :) ).

Een normale aan/uit schakelaar heeft een bandbreedte (druk laag = aan, hoog is uit) + hydrofoor om de druk schokken op te vangen (aan/uit van de pomp is nogal een lompe regeling), prima.

Een frequentie regelaar werkt ook met een band breedte, aan bij onderdruk, afslaan zodra max druk is bereikt). Doordat deze snelheids afhankelijk inschakkeld zou er geen waterslag ontstaan zou je denken, dus is een hydrofoor overbodig.....

Een bronpomp+frenquentie regelaar+alle toebehoren is een kostbare installatie, ik probeer het zo eenvouding mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
ericplan schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:47:
Nu heb ik geen tuin, wel wat gestoeid met bronnen, geboorde putten en pompen in een ver verleden. Dat was altijd gedoe en bijzonder lastig om uit te zoeken waarom het soms niet werkte. Waarom zet je er geen IBC tussen? Dan kan je bronpomp bescheiden blijven en de sproeipomp is eenvoudiger te dimensioneren.
Bovendien knip je het vraagstuk in tweeën en dat maakt fouten zoeken een stuk simpeler.
Dank voor je reactie, wat is een IBC als ik mag vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

EVdriver schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:45:
[...]

Dank voor je reactie, wat is een IBC als ik mag vragen.
Een voorraadvat van 1 m3, bijvoorbeeld hier te koop: https://www.kruizinga.nl/ibc-container

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
ericplan schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Een voorraadvat van 1 m3, bijvoorbeeld hier te koop: https://www.kruizinga.nl/ibc-container
Duidelijk, ja dat word nogal weer wat graafwerk wat ik graag wil voorkomen.
Ik probeer een simpele installatie samen te stellen te beginnen met bron, pomp en tapkraan. Daarna ga ik verder met beregeningsinstallatie.

Ik dacht dus pomp (terugslagklep), naar tapkraan, eventueel met frequentieregelaar.
Dit is best een kostbare opstelling en daarbij word een drukvat (hydrofoor) aanbevolen wat het geheel weer complex maakt (en ruimte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@EVdriver Alles staat of valt met de capaciteit van de bron in relatie tot de capaciteit van de pomp. Wij hadden, bij een natuurlijke bron in Frankrijk allerlei problemen van klei in de pomp, vervuilende voetklep, doorbranden vanwege drooglopen, enz. Het verhaal daar was dat je de bron continu moest bemalen, niet te fanatiek. Dat zou het beste zijn. Na twee pompen en een hoop frustratie is er voor een hoop geld waterleiding aangelegd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:34
EVdriver schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:44:
[...]
Een frequentie regelaar werkt ook met een band breedte, aan bij onderdruk, afslaan zodra max druk is bereikt). Doordat deze snelheids afhankelijk inschakkeld zou er geen waterslag ontstaan zou je denken, dus is een hydrofoor overbodig.....
De waterslag komt door een kraan die je dicht draait, pas op het moment dat de kraan dicht is ziet de pomp/fo pas dat de druk oploopt en dan is het al te laat. Daarom worden er bij grote installatie alsnog voorzieningen gebouwd om waterslag te beperken zoals bv windketels (of drukvaatjes ;))

Maargoed, ik denk dat waterslag in je leidingen wel mee gaat vallen. Ik denk persoonlijk dat je niet heel veel voordeel gaat hebben van een FO met dit soort kleine pompjes/debieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ericplan schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:36:
@EVdriver Alles staat of valt met de capaciteit van de bron in relatie tot de capaciteit van de pomp. Wij hadden, bij een natuurlijke bron in Frankrijk allerlei problemen van klei in de pomp, vervuilende voetklep, doorbranden vanwege drooglopen, enz. Het verhaal daar was dat je de bron continu moest bemalen, niet te fanatiek. Dat zou het beste zijn. Na twee pompen en een hoop frustratie is er voor een hoop geld waterleiding aangelegd.
Als er klei en andere meuk je pomp in komt is simpelweg de bron verkeerd geslagen. Er hoort een (paar) meter aan fijn grind onderin de pijp te zitten waardoor je geen slijk omhoog trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Zoals anderen ook aangeven zou ik in beginsel niet besparen op de kosten van een klein drukvat. De reden hiervoor is dat eventuele schade door waterslag vele malen hoger zal zijn dan de aanschaf van dat drukvaatje. Ik heb stevige PE-leidingen, kranen en koppelingen kapot zien gaan door het 'water hamer effect'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriToo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
Hier ook een bronpomp voor de beregening van de tuin en kraan gebruiken we vooral om een keer de vuilcontaimer uit te spoelen.
Water is hier (net als veel andere plaatsen) iets ijzerhoudend.

Werkt prima met een aan/uit schakeling. Geeft weinig waterslag.

Een hydrofoor heeft in mijn beleving alleen nu als je het gebruikt zoals de kraan in huis.

Grote kans dat gezien de kwaliteit van het water het minder vaak toepasbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-06 22:25
EVdriver schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:04:
[...]

Duidelijk, ja dat word nogal weer wat graafwerk wat ik graag wil voorkomen.
Ik probeer een simpele installatie samen te stellen te beginnen met bron, pomp en tapkraan. Daarna ga ik verder met beregeningsinstallatie.

Ik dacht dus pomp (terugslagklep), naar tapkraan, eventueel met frequentieregelaar.
Dit is best een kostbare opstelling en daarbij word een drukvat (hydrofoor) aanbevolen wat het geheel weer complex maakt (en ruimte).
Opzich is dit niet complex. De keuze voor een omvormer is wel wat luxer, maar dat is een keuze. Pompen willen nog wel eens een terugslag klep ingebouwd hebben en de drukmeting kan je direct op je omvormer aansluiten.

Ik zou echter altijd wel een klein drukvat plaatsen. Dat hoeft niet veel te zijn, 25l is meer dan voldoende en neemt weinig ruimte in beslag. Dit om je regeling wat vloeiender te laten lopen. Ik heb in mijn tuin kogelkranen zitten die direct open zijn. Zonder buffer zal je dan eerst merken dat de druk even weg is totdat de pomp aan gaat. Water heeft eigenlijk geen compressie waardoor je druk direct weg is, of bij een dichte kraan direct oploopt. Met een klein buffer wordt het allemaal wat stabieler, ook met een FO.

(Denk er ook aan als je afname onder het minimale toerental van je pomp zit, zonder klein buffer gaat dat erg pendelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
Bas_Pierik schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:35:
[...]

Opzich is dit niet complex. De keuze voor een omvormer is wel wat luxer, maar dat is een keuze. Pompen willen nog wel eens een terugslag klep ingebouwd hebben en de drukmeting kan je direct op je omvormer aansluiten.

Ik zou echter altijd wel een klein drukvat plaatsen. Dat hoeft niet veel te zijn, 25l is meer dan voldoende en neemt weinig ruimte in beslag. Dit om je regeling wat vloeiender te laten lopen. Ik heb in mijn tuin kogelkranen zitten die direct open zijn. Zonder buffer zal je dan eerst merken dat de druk even weg is totdat de pomp aan gaat. Water heeft eigenlijk geen compressie waardoor je druk direct weg is, of bij een dichte kraan direct oploopt. Met een klein buffer wordt het allemaal wat stabieler, ook met een FO.

(Denk er ook aan als je afname onder het minimale toerental van je pomp zit, zonder klein buffer gaat dat erg pendelen)
Dank voor je opmerkingen, nuttig. Inderdaad water is niet comprimeerbaar en tyleen leidingen doen ook al niet teveel. Optie 1, aan/uit schakkelaar + drukvat + bij behorende installatie is ~100 EUR voordeliger dan optie 2, omvormer zonder drukvat. Optie 2 is wel wat vriendelijker (toeren geregeld aan/uit) voor de pomp (voor de motor), ruimte besparend, verbruikt minder stroom (al is dti te verwaarlozen denk ik).

Drukvat met frequentieregelaar is de mooiste oplossing al denk ik dat je zonder drukvat kan mits je geen kleine (kortstondig aan/uit) water afneemt.

Het ontwerpen van de installatie is een behoorlijke klus. Een bronpomp is volgens mij een mooie oplossing tegenover een bovengrondse aanzuigpomp maar het moet niet te gek worden qua kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
^voor 30€ heb je een expansievat, dat is de kost niet. Dan is het verder jou keuze of je die ~100€ meer wil uitgeven voor een FO.
Net als bronpomp, dat scheelt een hoop ruimte boven (die je ook tegen vorst moet beschermen); aan jou of het je dat waard is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 15:07

Zjemm

...

Kan je niet gewoon met een presflo werken?
Heb je ook geen drukvat nodig

opensecure.nl

Pagina: 1