Storing door Switch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 20:31
Ik heb al lange tijd last van een probleem in mijn netwerk.

Gisteren heb ik glasvezel van KPN gekregen, 1gbps.

Ik heb, al zeg ik hetzelf, een best complex netwerk thuis liggen, althans behoorlijk uitgebreid.

Mijn basis is een Netgear Orbi set.

Van de KPN router ga ik met 1 kabel naar de basis van de Orbi. Vandaaruit ga ik weer bedraad naar alle overige satellieten van Orbi (3 stuks). Ook gaat er 1 draad van de basis Orbi naar een netwerk switch, vanwaaruit diverse zaken worden aangestuurd, waaronder mijn desktop pc in de woonkamer.

Ik haal echter max 100 mb download snelheid via Ookla op mijn desktop. De adapter eigenschappen geven aan 1000/1000 verbinding.
Wanneer ik de kabel rechtstreeks in de KPN modem prik en met mijn pc verbind, dan haal ik ruim 900 mb down- en upload.

Ik wordt er inmiddels tureluurs van. Ik vraag mij af: kan de (TP-Link) gigabit switch voor storing zorgen?

Hoe los ik dit in hemelsnaam op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:21

allure

Titaan fase 2/3

Het kan zo zijn dat de uplink naar de switch maar 100Mbit is, dan komt je pc ook nooit hoger dan dat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Ok, dus vanuit de basis Orbi gaat de kabel naar de switch, deze Orbi zou dus maximaal 100mb doorgeven?

Kun je dat veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:17
Als je een verkeerde kabel hebt, geeft die maar 100mbit. Ik zou eerst kijken of de tussenliggende kabels allemaal goed zijn.

Kabels dienen alle cat 5e of hoger te zijn. Cat 5 is 100 mbit, cat 5e 1000. Daarbij ook van goede kwaliteit en goede connectoren.

[ Voor 34% gewijzigd door Cyriel85 op 18-10-2023 18:18 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Kabels zijn, voor zover ik kan zien minimaal Cat5e, stekkers zitten er ook goed aan (getest met kabeltester).

Via wifi haal ik wel hoge snelheden (600 mb+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 13:15
Het zal dan gaan om de kabel van de Orbi base naar je switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Die heb ik zojuist getest met een andere kabel, geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Drukkert schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:29:
Die heb ik zojuist getest met een andere kabel, geen resultaat.
Kijk met een laptop gewoon eens wat voor een resultaat je haalt pér kabel naar/tussen die 'Orbi?' switches. Beginnen bij je router.... En zo verder 'puzzelen'.

En een complex netwerk met dát soort 'consumergrade' apparatuur? Hoe dan...? 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 15:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Logischer zou zijn om vanuit de KPN router éérst naar de switch te gaan en dan pas naar de Orbi Base. Je "misbruikt" nu de Orbi base als 2-poort switch. Ik weet niet wat de snelheid is van de switching plane, maar dat soort apparaten zijn daar niet specifiek voor gemaakt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:17
Wellicht is het handig om je netwerk uit te tekenen. Want zoals je het nu beschrijft heb je 1 orbi, waaraan 3 orbis en een switch hangen. Als ik even snel kijk hebben orbis 2 of 3 poorten. Dus dat zou dan niet kunnen?

Tevens de vraag of je 1e orbi de router is of AP en de KPN modem routert. Dus hoe heb je het ingesteld?

Daarbij ook de vraag of de Orbis laten zien dat ze bedraad verbonden zijn onderling? Ik heb zelf meegemaakt met Deco dat deze de draadloze verbinding bleven gebruiken onderling ipv bedraad, met daarbij behorende slechte resultaten.

[ Voor 26% gewijzigd door Cyriel85 op 18-10-2023 18:44 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DexterDee schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:41:
Logischer zou zijn om vanuit de KPN router éérst naar de switch te gaan en dan pas naar de Orbi Base. Je "misbruikt" nu de Orbi base als 2-poort switch. Ik weet niet wat de snelheid is van de switching plane, maar dat soort apparaten zijn daar niet specifiek voor gemaakt.
Die 'Orbi' dingen zullen op L2 toch wel aan kunnen geven dat ze een Gbit verbinding op kunnen zetten met het, pér afzonderlijke UTP kabel, aangesloten device? Dat de 'backplane' het vervolgens niet meer kan handelen als er méér dan een Gb aan switching capaciteit verwacht wordt...... 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Dank zover, ik ga er op een later tijdstip mee verder. Tijd is wat schaars momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 15:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Drukkert schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:47:
Dank zover, ik ga er op een later tijdstip mee verder. Tijd is wat schaars momenteel.
Iedereen is wel eens wat Drukkert, geen probleem. Hou ons op de hoogte!

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drukkert
Vandaag een lekker vrij dagje, dus ik dacht: ik stort me lekker op het netwerk issue wat ik hier heb.

Uiteindelijk, na 5 minuten (en 2 dagen zo nu en dan het scenario in mijn hoofd doorlopen te hebben) is het opgelost.

Ik heb het KPN modem rechtstreeks op de switch aangesloten en de orbi ook via de switch gevoed.

Ik haal nu wel de volledige snelheid op mijn computer én alles blijft werken nadat de kabels gewisseld zijn.

Helemaal tevreden en iedereen bedankt die met mij meegedacht heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Bedenk wel dat die main Orbi in routermode een router is en dus een ander subnet maakt.
Het gevolg daarvan is dat alles achter die Orbi niets bedraad aangesloten is kan bereiken.
Als je dus bijvoorbeeld een netwerkprinter op die switch aansluit kun je vanuit wifi devices niet printen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Ik heb voor de rest niets veranderd aan de settings van de Orbi, hoe check ik of deze nu in routermodus staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Door te kijken welk ipadres je wifi devices krijgen.
Als het derde octet van die ipadressen anders is als de ipadressen die de devices met vaste bekabeling hebben dan staat hij in router mode.
Je hebt dan twee verschillende subnets.

Je kunt ook in zijn configuratie settings van de main Orbi kijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Ok, dank je!

Zowel bedraad als draadloos staan in de derde serie als "2" in het rijtje. Daaruit mag ik dus concluderen dat de Orbi niet in routermodus staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
Dank!
Pagina: 1