Advies voor een nieuwe televisie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-09 22:27
Hallo,

Geen idee of ik hier bij het juiste adres ben met mijn voorgestelde topic, maar sinds de televisie van mijn ouders vandaag de geest heeft begeven, ben ik voor hun opzoek naar een nieuwe. Ik ben nogal nieuw in de televisie wereld en zou ik graag advies willen inwinnen wat het beste (budget) tv is.

De tv gaat in de woonkamer staan en er wordt niet op gegamed of iets dergelijks. Gewoon simpel tv kijken :+. De eisen zijn dat de tv een minimale resolutie heeft van 1080p, prima/goede ingebouwde geluidsprekers, niet groter dan 32 inch (diagonaal?) en een hdmi aansluiting uiteraard. Ik weet niet welke hdmi versie de vorige tv had, maar ik gok dat het de 1.4 versie is. Gezien hdmi backwards compatible is, maak ik me daar eigenlijk niet veel zorgen om. Het budget zal dan denk ik maximaal 300 - 350 zijn.

Ik heb zelf ook wat proberen te zoeken, maar ik kon niet echt goede televisies vinden die aan de eisen voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@kyrillajax Aankoopadvies doen we in BGK. Je topic is bij deze die kant op verplaatst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:12
Dus je eisen zijn: 32 inch en 300-350 euro.
Je kan initieel kijken voor bekende merken, zoals Samsung, Sony, Philips, LG...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat mijn advies is om te kijken of 32-inch echt noodzakelijk is: Dit is het ultrabudgetsegment waarin eigenlijk geen goede televisies te krijgen zijn. Je kunt hier hooguit kiezen tussen slecht en minder slecht. Ik begrijp dat je ouders geen hoge eisen hebben, doch in dit segment winkelen geeft ook bij weinig eisen een grote kans op teleurstellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:11
Precies wat hierboven gezegd wordt..
Daarnaast, 32 inch? weet je dat zeker? mijn pc monitor is al 32 inch..
Maar goed, geen verdere eisen,

dan is dit denk ik een goeie optie:
https://tweakers.net/pric...iba-32la3b63dg-zwart.html

Rest van de 32 inch tv's scoren nog lager..
Anders op marktplaats kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:47
De meest beperkende factor in dat lijstje is 'prima/goede ingebouwde geluidsprekers'. Helaas ga je daar sowieso niet heel veel in vinden wat je kan bekoren gok ik, maar het is ook echt alleen te testen door naar die dingen te gaan luisteren gok ik. Samen met de move naar 'steeds platter' hebben we ook het idee van een klankkast opgegeven, waardoor de meeste van die dingen erg vlak klinken. Waarom denk je dat soundbars zijn uitgevonden? Moet je niet gewoon (als hij open is) even bij de dichtstbijzijnde BCC iets van de muur af rukken vandaag? Sorry... een goede deal scoren?

Zonder grappen: ik zou even een winkel in stappen en gaan luisteren, want binnen jouw eisen en budget gaat dit de grootste uitdaging worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Ietsje groter kan echt niet? Moet die in een kast staan ofzo?

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb zelf proberen wat te vinden, maar er zijn niet veel reviews te vinden op tweakers en als er reviews te vinden waren, viel het geluid dan bijvoorbeeld wat tegen. Dus vandaar mijn topic of iemand een prima tv wist en eventueel er zelf ook ervaring mee heeft. Ik heb ook op andere media gekeken, nog niet veel gevonden. Ik zal dus maar even verder zoeken.

Over het formaat. Er is weinig ruimte op de kast en mijn ouders willen een relatief compact formaat, maar ik zal voor de zekerheid nog even opmeten en hopelijk zou 40 inch dan wel passen. In ieder geval, bedankt voor het advies! Als ik wat meer heb, kom ik wel weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:12
kyrillajax schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:07:
...en als er reviews te vinden waren, viel het geluid dan bijvoorbeeld wat tegen....
Dat vind ik ook niet zo gek.
Goede speakers hebben ruimte nodig en die is nooit te vinden in platte TVs.
Dus, OF je accepteert de krappie kwaliteit OF je installeert een soundbar (of beter)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Naast wat @GarBaGe schrijft is het ook gewoon zo dat een 32" minder mag kosten dan een 48". Door evenwel alleen op het kleinere paneel te besparen behaal je de prijs niet die de consument eist. Dus, om een 32" op de markt te kunnen zetten, moet je in de rest van de televisie gaan snijden en dan gebruik je als fabrikant de goedkoopst mogelijke luidsprekers die je kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:03
Een 43'' tv is inderdaad een betere keuze, los van het feit dat je meer bang for the buck krijgt zal het ook een stuk ontspannender kijken, dit biedt voordelen naarmate je ogen achteruit gaan.

M.b.t. geluid, afhankelijk van je referentiekader, kunnen ingebouwde speakers volstaan. De low end 43'' televisies van bijv. Samsung en LG klinken aardig (niet blikkerig/ dun) en volstaan wanneer je niet teveel eisend bent. Dit gezegd hebbende biedt een soundbar zoals bijv. de Yamaha YAS-109 een betere soundstage/ geluidskwaliteit/ verstaanbaarheid en voegt voor de meerprijs veel toe.

Voor simpel tv kijken volstaat bijv. deze LG prima, of deze met gecentraliseerde voet als daar behoefte aan is. Je kunt de tv ook zo instellen dat het automatisch de juiste HDMI kanaal pakt wanneer je 'm aanzet, mocht er een tv-ontvanger gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:06
Ik zou adviseren om met jouw ouders naar de dichtstbijzijnde MediaMarkt gaan. Daar heb je wellicht niet de meeste keus, maar kun je wel even televisies in het echt bekijken. Want naast televisie kijken, is het wel handig om een televisie te hebben met een menu die de gebruiker (jouw ouders) begrijpt. Ik vind bijvoorbeeld het LG menu erg prettig werken, terwijl ik niet overweg kan met Samsung televisies. En toch wordt er een overvloed van Samsung televisies verkocht. Niet iedereen heeft dus dezelfde voorkeur. In een winkel kun je daar dan toch even aan proeven. Idem overigens voor de afstandsbediening. Waarbij de fabrikant niet eens altijd een keuze durft te maken:
quote: Sony X75WL Review
Prima tv voor mensen zonder veel wensen

De Sony X75WL wordt geleverd met twee afstandsbedieningen, draait op Android TV en behoort tot de instapklasse van Sony's smart-tv's. Het is een prima televisie, maar fanatieke gamers zullen de maximale framerate van 60fps en het ontbreken van vrr niet waarderen. De hdr-weergave laat te wensen over, maar voor gewoon televisiekijken is hij zeer geschikt.
Daarnaast zou ik toch even meten wat de maximale maat is in het kastje. Want wellicht dat jouw ouders voorbereid willen zijn op het eventueel minder worden van hun zicht. Je kunt een afbeelding zoals hieronder als leidraad gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://aws-obg-image-lb-4.tcl.com/content/dam/brandsite/region/in/blog/pc/detail/blogs-december-2022/tv-screen-sizes/size-small.jpg

En als laatste vind ik het punt wat @GarBaGe aanhaalt heel sterk. Geluid in televisies is de laatste jaren over het algemeen gewoon ruk. En al helemaal in het budget segment. Een soundbar van 30 euro van Action levert vaak al beter geluid. Ik zou dus toch kijken of je 50 tot 100 euro van het budget kunt reserveren (of aanvullend vrijmaken) voor een soundbar met HDMI ARC. Dan schakelt de soundbar ook gewoon met de televisie en heb je geen extra afstandsbediening nodig voor normaal gebruik. Hier een linkje naar soundbars tot €120 met ARC in de Pricewatch. Ik zou dat ten zeerste aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
@GarBaGe Goed punt dat je daar maakt betreft het kwaliteit van het geluid. Ik denk dat we eerst het ingebouwde geluid proberen en als het niet bevalt, we gewoon een aparte soundbar erbij kopen.

Over het formaat van de tv, het kan gelukkig wel iets groter en is er verder niet veel ruimte meer over. 40 en 43 inch kunnen nog wel. Ik heb al samen met mijn broer een tv gevonden voor mijn ouders, hij is besteld en komt als het goed is morgen binnen.

Ik waardeer het advies en alle hulp dat is geboden! Bedankt _/-\o_ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@kyrillajax
Vertel even welke tv je hebt besteld!

modelnr plakken en welke website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Eskimoo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:35:
@kyrillajax
Vertel even welke tv je hebt besteld!

modelnr plakken en welke website.
We hebben voor de Philips 43PUS7505/62 gekozen, het was besteld bij Bol.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
Ah, zolang ik maar geen topic ga zien over garantie problemen, apps die niet beschikbaar zijn of televisie zenders die je niet herkent of whatever.

Veel plezier met je aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Dankjewel! Mijn ouders wouden ook dat model hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:56
kyrillajax schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:31:
Dankjewel! Mijn ouders wouden ook dat model hebben.
Heb je bij het bestellen de landcode van Europees naar Benelux gezet? Zo niet, wijzig dat dan zsm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
@kyrillajax
Ik denk dat er geen enkele reden is waarom je persee dat model zou willen hebben.
Vooral het europees model niet.

Zoals marty zegt, moet je benelux model hebben, ook al twijfel ik of dit klopt.
denk dat je gewoon een europees model krijgt. of je nou benelux aanvinkt of niet.

Maar zolang ze tevreden zijn is het goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
martyw schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:56:
[...]

Heb je bij het bestellen de landcode van Europees naar Benelux gezet? Zo niet, wijzig dat dan zsm!
We hebben dit model binnen gekregen: 43PUS7505/12.

[ Voor 7% gewijzigd door kyrillajax op 20-10-2023 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eskimoo
Vraag me af waarom je hier advies vraagt als je zelf maar wat doet.
Dan neem je ons advies niet serieus.

Ik help je hierbij dan ook niet verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Eskimoo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:03:
Vraag me af waarom je hier advies vraagt als je zelf maar wat doet.
Dan neem je ons advies niet serieus.

Ik help je hierbij dan ook niet verder. :)
Dat snap ik heel goed, alleen mijn broer is er ook bij betrokken en mijn ouders willen eigenlijk het zo goedkoop mogelijk hebben. Ik heb zeker het advies mee genomen, maar toch wouden ze wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@kyrillajax
Wij zoeken natuurlijk het beste waar voor je geld.
of het nou goedkoop of duur is. iedereen wil het meeste waar voor zijn geld.
Daarom geven we advies hierin.

Voor nu, zou ik je model omruilen voor een benelux model.
De vraag is alleen of je dat ook daadwerkelijk krijgt. aangezien het model buitenlands is.
en de website's die ze verkopen vaak europees verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Eskimoo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:09:
@kyrillajax
Wij zoeken natuurlijk het beste waar voor je geld.
of het nou goedkoop of duur is. iedereen wil het meeste waar voor zijn geld.
Daarom geven we advies hierin.

Voor nu, zou ik je model omruilen voor een benelux model.
De vraag is alleen of je dat ook daadwerkelijk krijgt. aangezien het model buitenlands is.
en de website's die ze verkopen vaak europees verkopen.
Ik heb even gekeken en de 43PUS7505/12 is het benelux model op de site van bol.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
Je kan kiezen uit europees en benelux.
Je hebt nu dus europees gekozen? of heb je benelux besteld en europees gekregen?

Aangezien je nu europees hebt ontvangen...

zoals hierboven al gezegd, ik vermoed dat je überhaupt geen benelux model krijgt.
welke je ook zal bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Eskimoo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:23:
Je kan kiezen uit europees en benelux.
Je hebt nu dus europees gekozen? of heb je benelux besteld en europees gekregen?

Aangezien je nu europees hebt ontvangen...

zoals hierboven al gezegd, ik vermoed dat je überhaupt geen benelux model krijgt.
welke je ook zal bestellen.
We hebben inderdaad het benelux model gekozen, heel vreemd dat ik dan het europees model heb gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
Dat dacht ik al.
Dat model is er niet in benelux "editie" is namelijk een buitenlands model.
dat zal een ander modelnr moeten zijn namelijk. niet 43PUS7505/12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakery
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-09 19:50
kyrillajax schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:25:
[...]

We hebben inderdaad het benelux model gekozen, heel vreemd dat ik dan het europees model heb gekregen.
Met zo'n derde partij via bol.com heb je een grote kans dat de informatie gewoon niet klopt (denk ook aan Amazon marketplace, doffe ellende qua juistheid informatie als Amazon het zelf niet verkoopt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AFAIK is het 43PUS7505/12 het 'BeNeLux' model en is het 43PUS7505/62 type het 'Generic EU' model.

Voor @kyrillajax : Je hebt, volgens je schrijven, dus het juiste model gekregen voor gebruik in NL (maakt verder qua Scherm / TV niet veel uit buiten het niet altijd 100% correct willen werken van bepaalde type CI+ modules (Ziggo DVB-C Only) en eventuele garantieafhandelingen nadat de fabrieksgarantie verstreken is).
kyrillajax schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

We hebben dit model binnen gekregen: 43PUS7505/12.
Het exacte typenummer van het geleverde toestel kun je in het installatiemenu overigens gewoon opvragen.

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 20-10-2023 12:56 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakery
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-09 19:50
Will_M schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:40:
AFAIK is het 43PUS7505/12 het 'BeNeLux' model en is het 43PUS7505/62 model het 'Generic EU' model.

Voor @kyrillajax : Je hebt, volgens je schrijven, dus het juiste model gekregen voor gebruik in NL (maakt verder qua Scherm / TV niet veel uit buiten het niet altijd 100% correct willen werken van bepaalde type CI+ modules (Ziggo DVB-C Only) en eventuele garantieafhandelingen nadat de fabrieksgarantie verstreken is).

[...]

Het exacte typenummer van het geleverde toestel kun je in het installatiemenu overigens gewoon opvragen.
Alleen staat wat volgens jou het Benelux-model is wel op de Philips UK website en niet op de Nederlandse.

https://www.philips.co.uk...eries-4k-uhd-led-smart-tv

Op de Nederlandse kan ik alleen de 43PUS7506/12 vinden.

https://www.philips.nl/c-...eries-4k-uhd-led-smart-tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

tweakery schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Alleen staat wat volgens jou het Benelux-model is wel op de Philips UK website en niet op de Nederlandse.

https://www.philips.co.uk...eries-4k-uhd-led-smart-tv

Op de Nederlandse kan ik alleen de 43PUS7506/12 vinden.

Hmmm..... Blijft 'grappig' (NOT!!) hoe er met die typenummers gegoocheld wordt door fabrikanten én leveranciers :X

Het 50" model was destijds in 2020 wél gewoon een 'NL' type, 43" alleen 'Grieks' :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:56
Fijn topic, ik zoek ook voor mijn ouders en 32” tv met ‘goed’ geluid. En kom inderdaad bij beschrijvingen van geluid, als ik ze al tegen kom, vooral tegen dat het slecht is. Bij mijn ouders moet het in een kastje, ene dus maximaal 32”.
Maar er dus direct maar rekening mee houden dat er ook een soundbar bij moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Kastje weg doen. Vervelende boodschap voor je ouders, want oude mensen hebben vaak hun hele leven al hetzelfde kastje en zijn eraan gehecht. Dat soort kastjes werden evenwel gemaakt voor 4:3 beeldbuistelevisies en je kunt er doorgaans een serieuze beeldbuisbak in kwijt.

Als je naar breedbeeld overschakelt, dan lever je gewoon hoogte in. Vaak zie je dan een enorm gat boven de televisie. Zoals je gezegd is het niet echt mogelijk om een goede televisie te kopen in 32". Resultaat is dat je ouders een slechte televisie hebben met inderdaad vaak aanzienlijk slechter geluid dan ze in de beeldbuistijd hadden. Ook wat beeldkwaliteit zal zo'n oude beeldbuis het niet heel slecht doen: Zo'n beeldbuis heeft weliswaar geen HD, maar dat valt vanwege het kleine formaat niet zo op, maar anderzins dankzij zijn uitstekende zwartwaarden en kijkhoeken een prima plaatje neerzetten vergeleken met een minder-dan-bodemprijs-LCD.

Belangrijk is dat ook de ouders vaak baat hebben bij een grotere televisie: De ogen en oren worden nu eenmaal slechter bij het ouder worden, een televisie met slechte luidsprekers is lastig te verstaan.

Daarom is de enig juiste boodschap om te stellen dat de ouders afscheid moeten nemen van het oude meubel. Ik snap het probleem hoor, het heeft mij ook enkele jaren gekost voor ik de ouders zover kreeg. Het was daar zelfs voor nodig dat ze eigenwijs mijn advies negeerden en met een piepkleine Philips thuiskwamen. Die Philips viel vies tegen, wat ze niet snapten, want ze hadden toch een Philips gekocht, maar na keer-op-keer te zien hoeveel beter mijn OLED was, begon het besef te komen. Want ook al zeggen mensen weinig eisen te hebben, dat betekent niet dat ze het verschil niet kunnen zien.

De Philips hield het niet veel langer als twee jaar uit, het meubel werd dan eindelijk vervangen en er staat nu een OLED C1. Wel het 48"-model, want 55" was een stap te ver, maar ach, het is gebeurd en nee, daar hebben ze geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:56
Het kastje is ouder als mijn ouders,
en mijn ouders zijn al best oud. Het kastje was ook niet gemaakt voor televisie…, dat bestond toen nog niet. Maar de televisie paste er wel altijd mooi in (achterwand er wel uitgehaald). En zo is de tv ook uit het zicht. Planken zijn in hoogte te verstellen, dus voor een gat boven of onder zijn we niet bang.
Maar het wordt dus een tv met aparte optie voor geluid, waarschijnlijk dan een soundbar dus.
Dus 32” tv, op geluid hoeven we niet te letten. Alhoewel, er moet dus wel HDMI ARC op zitten.
En dan nog 2 of 3 hdmi poorten:
DVD speler (moet ook nieuw, huidige heeft scart en composite),
Soundbar,
TV settop box,
Eventueel tzt nog een Apple TV.

Maar het lijkt er op dat 32” tv’s ook niet veel hdmi poorten hebben, dus het blijft nog lastig, of ik moet de ingangen op de Soundbar hebben, dan heeft de tv zelf ook geen ARC nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:06
GHB363 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:54:
Maar het lijkt er op dat 32” tv’s ook niet veel hdmi poorten hebben, dus het blijft nog lastig, of ik moet de ingangen op de Soundbar hebben, dan heeft de tv zelf ook geen ARC nodig.
Eh dat klopt niet, hè. Want dan werkt het televisiegeluid niet op de soundbar, maar alleen de aangesloten apparaten. Althans dan ga je er vanuit dat je alleen de STB van de provider gebruikt. Dat zou ik niet zomaar doen. Daarnaast hebben de meeste (goedkope) soundbars geen 3 of 4 HDMI ingangen.
[...]

DVD speler (moet ook nieuw, huidige heeft scart en composite),
Soundbar,
TV settop box,
Eventueel tzt nog een Apple TV.
Er zijn genoeg televisies met ook een SCART / composiet aansluiting, al dan niet via een breakaway kabel. Dus dan zou 3 HDMI aansluitingen genoeg zijn. Een alternatief zou een HDMI switcher zijn. Niet zo mooi, maar voor een apparaat zoals een DVD speler die je bijvoorbeeld eens per maand gebruikt zou dat net voldoende kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou in ieder geval hele lage verwachtingen scheppen van deze upgrade. De ouders gaan erop achteruit. De nieuwe televisie geeft slechter beeld dan de oude en er is grote kans op onaangename verassingen vanwege de complexiteit met geluidsbalken en externe converters. Als het meevalt is het mooi meegenomen.

Het is bij deze goedkope televisies heel lastig te voorspellen waar de valkuilen precies liggen. Het is optimistisch om te verwachten dat complexe zaken als ARC, HDMI-CEC en dat soort dingen perfect geïmplementeerd zullen zijn. Verouderde processoren, slechte software, je kunt het allemaal tegenkomen. Het hoeft allemaal niet te gebeuren, wie weet valt het mee, maar stel je verwachting laag in.

Desondanks succes ermee!

[ Voor 9% gewijzigd door dmantione op 23-10-2023 13:35 ]

Pagina: 1