Ik ben sinds kort aan het stoeien met Home Assistant. Betreft een thin client met de generic X86-64 versie van HA, deze hangt bedraad aan het netwerk. Nu loop ik er tegenaan dat deze geen devices kan vinden die in het wifi gastnetwerk hangen. Mijn instelmogelijkheden zijn op dit moment zeer beperkt: ik heb een Experiabox V10 met 2 KPN SuperWifi punten. Het gastnetwerk krijgt weliswaar ip-adressen uit hetzelfde subnet als het hoofdnetwerk, maar door een mij onbekende vorm van isolatie kunnen hoofdnetwerk en gastnetwerk elkaar niet zien (precies het idee van een gastnetwerk natuurlijk). Daarnaast kan ik nog wel een extra wifi-netwerk opzetten, maar dat is niet meer dan een extra SSID op hetzelfde netwerk, dus de toegevoegde waarde daarvan ontgaat mij enigszins.
De eenvoudigste oplossing (zonder nieuwe apparatuur te kopen dan) is waarschijnlijk om mijn domotica devices in te laten loggen op het hoofdnetwerk. Maar dat voelt gek. Hoe risicovol is dat? De "vaagste" apparatuur die ik heb zijn een (geroote) TOON thermostaat, een GoodWe omvormer, een WiZ lamp en een handvol TP-Link Tapo smart plugs. Die zitten momenteel dus allemaal op het wifi gastnetwerk. Tegelijk heb ik ook een Samsung TV en een Denon AVR die wel gewoon aan het hoofdnetwerk hangen, want bedraad. Maak ik het mezelf nu onnodig ingewikkeld, of is het risico reëel en moet ik omzien naar een meer fundamentele oplossing met strikt gescheiden VLANs, dure apparatuur en weet ik wat niet meer?
De eenvoudigste oplossing (zonder nieuwe apparatuur te kopen dan) is waarschijnlijk om mijn domotica devices in te laten loggen op het hoofdnetwerk. Maar dat voelt gek. Hoe risicovol is dat? De "vaagste" apparatuur die ik heb zijn een (geroote) TOON thermostaat, een GoodWe omvormer, een WiZ lamp en een handvol TP-Link Tapo smart plugs. Die zitten momenteel dus allemaal op het wifi gastnetwerk. Tegelijk heb ik ook een Samsung TV en een Denon AVR die wel gewoon aan het hoofdnetwerk hangen, want bedraad. Maak ik het mezelf nu onnodig ingewikkeld, of is het risico reëel en moet ik omzien naar een meer fundamentele oplossing met strikt gescheiden VLANs, dure apparatuur en weet ik wat niet meer?