Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 22:30
Hallo tweakers!

Misschien een domme vraag maar ik zie bij de meeste monoblock aansluitingen dat er een extra pomp wordt geplaatst die wordt aangestuurd door de warmtepomp, zie onderstaand schema. Maar nu vroeg ik me af ik heb een elektrische CV hangen en daar zit een pomp in die nu direct het water in de vloerverwarming pompt (het is maar een kleine ruimte +/- 35 m2) Zou ik niet een monoblock warmtepomp kunnen plaatsen en die de pomp van de elektrische CV aan laten sturen? Dat scheelt weer een extra pomp in het circuit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGcSuIQaZ-2XIzMyXcZbyX_mTeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DoATafbIrWD8sbAhBFJBuuvG.png?f=fotoalbum_large

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
Pomp zit al in de Monoblock, de pomp in je schema is niet nodig mits je voldoende flow hebt in je afgifte systeem.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Voor vloerverwarming zou je nooit de elektrische CV als backup nodig moeten hebben.

Dit schema is dus een onnodige hybride setup. Houdt het simpel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 22:30
@Oilman @Ronald De specifieke monoblock waar ik naar kijkt heeft volgens mij geen interne pomp en ook geen elektrisch element waardoor met alleen het monoblock full electric niet mogelijk is. De elektrische CV hangt er al dus ik kijk alleen om het zo simpel mogelijk te laten werken met de warmtepomp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Vloerverwarming doet zo'n 100W/m²

Met water wat 35 graden is.

Ik moet best hard zoeken naar een WP die geen 3,5kW kan maken bij min heel veel...

Die back-up zou je niet nodig moeten hebben

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dan moet je weten hoeveel flow je toekomstige monoblock nodig heeft en of de pomp in je elektrische cv dat haalt.

Ik zou gewoon de pomp mee bestellen die bij de monoblock geadviseerd wordt.

Eventueel kun je je elektrische cv parallel met de wp zetten met behulp van een paar terugslagkleppen.

Of zet hem in als backup met een kogelkraan in 1 van beide leidingen.

Ik mag toch hopen dat je het met alleen de monoblock wel gaat redden..

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald.42 op 18-10-2023 19:58 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1