Continu netwerkverkeer van Publieke Omroep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcwieger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 13:26
Het viel me onlangs op dat ik op mijn Synology continu netwerkverkeer (upload/download) zie, terwijl ik niet het idee heb dat er veel gebeurt op elk moment van de dag. Ik heb NTOPNG geïnstalleerd om wat meer inzicht te krijgen in de flows op het netwerk en het volgende viel op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtIXNPeYYnqDf4qzpCe1rWqfhkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kxnmq4xK15qY1eIZhEOWcs1r.jpg?f=fotoalbum_large

- Veel verkeer van een camera naar mijn NAS (ga ik naar kijken)
- Constante stromen van en naar servers van Icecast (wat kennelijk van de publieke omroep is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNvmAG4kI-q0W-_8N06r0s5jaG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjFnwm3n11B50GnQ3ndJBwXG.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om GB's per dag, terwijl ik niet continu een stream open heb. Sterker, de data in het screenshot hierboven is van momenten dat er helemaal niet gestreamd is. Overigens is dit ongeveer de helft van de IP adressen die NTOPNG weergeeft.

De setup waarbij ik gebruik zou kunnen maken van Icecast is het volgende:
- Een Sonos waarin Radio 2 en Kink FM als favorieten staan opgegeven. Ik heb de Sonos nu uitgeschakeld (stekker eruit) en het netwerkverkeer gaat door
- Dezelfde stations in Synology Audio Station als favoriet opgegeven. Inmiddels verwijderd en het netwerkverkeer gaat door
- Dezelfde stations in Home Assistant als favoriet opgegeven, maar dat verwijst naar de favorieten in Sonos (dus er is geen enkele link met een stream in HA beschikbaar).
- De NPO app geïnstalleerd op een Nvidia Shield en een Chromecast, maar deze staan ook uit.

Wie heeft enig idee waar dit netwerkverkeer vandaan kan komen (en hoe kom ik er weer vanaf)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:14
Ik heb een vergelijkbaar issue. Weet niet of het gerelateerd is maar ik moest er wel direct aan denken toen ik het las.
Ik gebruik de (iphone) app van radio2 onderweg naar het werk (en weer terug). Als ik die niet expliciet afsluit na de rit heb ik kans dat er op de terugweg ‘live’ radio van zo’n 2 uur eerder wordt afgespeeld. Soms springt dat halverwege de rit naar live maar ik ben ook wel eens helemaal 30min naar huis gereden met uitgestelde radio. Heel soms krijg ik ‘s morgens het nachtprogramma, ook zo’n 2 uur uitgesteld, al geven ze snachts niet zo vaak tijdmeldingen dus dat is lastig inschatten. Sinds ik de app echt afsluit is het over, wellicht dat jouw sonos ook zoiets doet, al zou je verwachten dat het zonder stekker wel eens moet ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Welke functie heeft je Synology in je netwerk? Wat draait erop en deze meting is over wt voor een periode?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcwieger
De Synology is puur een server (file/db/applicatie), dus geen dns/proxyserver of dhcp server.

In een helder moment heb ik even besloten de NAS opnieuw op te starten en de connecties zijn nu gestopt.

Zal nu een voor een de services weer inschakelen, te beginnen met de Sonos, om te zien wat het gedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcwieger
Ik denk dat ik het antwoord heb.

Als ik radio luister via Audio Station van Synology dan verschijnt er een verbinding met Icecast. Bij het afsluiten van de stream en het sluiten van de applicatie blijft de verbinding open staan.

Start ik een nieuwe stream, dan komt er een nieuwe sessie bij met Icecast.

Aangezien er verschillende manieren zijn om radio te streamen zal ik deze maar niet meer gebruiken.