Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-04 07:08
Ik wil 20 panelen alvast monteren in het weiland en ik vroeg me hierbij af of ik hierbij de zonnepanelen alvast met elkaar kan verbinden zonder gevaar?
De bekabeling wil ik namelijk laten doen door een elektricien, maar die komt in principe pas een week later.
Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Johnn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:46:
Ik wil 20 panelen alvast monteren in het weiland en ik vroeg me hierbij af of ik hierbij de zonnepanelen alvast met elkaar kan verbinden zonder gevaar?
De bekabeling wil ik namelijk laten doen door een elektricien, maar die komt in principe pas een week later.
Ik hoor het graag.
Weet jij hoe dat moet dan, en welke je met welke gaat verbinden om geen inductielus te creëren?
Random de panelen aan elkaar knopen moet je niet doen, werk volgens een plan.
En even vergunning aanvragen natuurlijk :)

Zolang je de uiteinden niet aanraakt, is er in principe geen gevaar. maar wees daar voorzichtig mee. Afplakken is aan te raden.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 18-10-2023 10:49 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnn
de Peer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Weet jij hoe dat moet dan, en welke je met welke gaat verbinden om geen inductielus te creëren?
Random de panelen aan elkaar knopen moet je niet doen, werk volgens een plan.
En even vergunning aanvragen natuurlijk :)

Zolang je de uiteinden niet aanraakt, is er in principe geen gevaar. maar wees daar voorzichtig mee. Afplakken is aan te raden.
Ik bedoel alleen de kabels die aan de zonnepanelen zitten. Die kunnen toch maar op 1 manier in elkaar?
Uiteinden zit gewoon een connector op dus dat zou in principe toch niet gevaarlijk te hoeven zijn?
Het gaat om 1 string van 20 panelen.
De solar kabels laat ik gewoon leggen, maar pas een week later dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Johnn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Ik bedoel alleen de kabels die aan de zonnepanelen zitten. Die kunnen toch maar op 1 manier in elkaar?
Nee je kunt die 20 panelen op allerlei manieren aan elkaar verbinden. Direct aan elkaar, kruislings en zo zijn er nog veel meer manieren. Dit is onderdeel van de installatie.
Als jij ze nu aan elkaar maakt zal de installateur alles weer los moeten halen en het op de correcte manier aansluiten.

zie bijvoorbeeld":
Zonnepanelen: minimale inductielus en aarding

https://www.groepalelek.b...nde-valkuilen-bij-pv.html

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 18-10-2023 11:01 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafang
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-04 18:54
1 lus is 1 lus

Fortune favours the bold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:17
Op zich kun je ze doorlussen, maar de vraag is of dat de juiste manier is.
In dit geval is met name van belang wat voor zonnepanelen het zijn en welke omvormer je krijgt.
20 panelen aan elkaar lussen kan wel eens een te hoge spanning geven.
Het kan dus zijn dat je 2 lussen van 10 panelen moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

voor een leek: ja.

Maar zo simpel is het dus niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:28
Je kunt de panelen het beste nog niet verbinden. Dat is de veiligste situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
de Peer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Nee je kunt die 20 panelen op allerlei manieren aan elkaar verbinden. Direct aan elkaar, kruislings en zo zijn er nog veel meer manieren. Dit is onderdeel van de installatie.
Als jij ze nu aan elkaar maakt zal de installateur alles weer los moeten halen en het op de correcte manier aansluiten.

zie bijvoorbeeld":
Zonnepanelen: minimale inductielus en aarding

https://www.groepalelek.b...nde-valkuilen-bij-pv.html
Ja maar ik heb gewoon 1 rij van 20 zonnepanelen. Dan kan ik toch gewoon die panelen met elkaar verbinden in serie? Elk paneel zit toch gewoon een mannetje en vrouwtjes connector op die maar op 1 manier aan de volgende passen of ben ik nou gek. Inductielus heb ik niks mee te maken.
De elektricien kan gewoon bij het laatste zonnepaneel en de 1e de solarkabels naar de omvormer trekken. Hij moet daar uiteraard rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Johnn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Ja maar ik heb gewoon 1 rij van 20 zonnepanelen.
Ok dat is nieuwe informatie en maakt het wel wat makkelijker.
Dan kan ik toch gewoon die panelen met elkaar verbinden in serie?
Dat kun je doen, maar redelijke kans dat de installateur straks alles weer los moet halen omdat je het niet goed gedaan hebt of omdat het een andere opsteling wordt dan jij nu denkt.
Elk paneel zit toch gewoon een mannetje en vrouwtjes connector op die maar op 1 manier aan de volgende passen of ben ik nou gek.
dat klopt. Maar de vraag is wel welk paneel aan welk paneel aangesloten gaat worden en of het daadwerkelijk om 1 lus gaat.
Inductielus heb ik niks mee te maken.
Weet je dat zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
jeroen3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:06:
Je kunt de panelen het beste nog niet verbinden. Dat is de veiligste situatie.
Ok duidelijk. Ging mij er meer om dat we er bij het monteren veel beter bij kunnen en ze makkelijker kunnen koppelen. Dan moet ik even kijken of de elektricien er nog wel goed bij kunnen na het monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:28
Johnn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:08:
Ja maar ik heb gewoon 1 rij van 20 zonnepanelen. Dan kan ik toch gewoon die panelen met elkaar verbinden in serie?
Dan heb je een stekker met >700V in de lucht bungelen. Technisch kunnen ze dat, het is beter om dit in elkaar klikken pas te doen als de omvormer en scheiders ook op zijn plek zitten.
Het staat in een weiland, dus je kunt er nog prima bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:28
Johnn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:46:
Ik zou het niet doen. Krijg je een flinke vlamboog van.

Zie: YouTube: Vlamboog van 4 zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnn
de Peer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Ok dat is nieuwe informatie en maakt het wel wat makkelijker.

[...]

Dat kun je doen, maar redelijke kans dat de installateur straks alles weer los moet halen omdat je het niet goed gedaan hebt of omdat het een andere opsteling wordt dan jij nu denkt.

Elk paneel zit toch gewoon een mannetje en vrouwtjes connector op die maar op 1 manier aan de volgende passen of ben ik nou gek.
[/quote]
dat klopt. Maar de vraag is wel welk paneel aan welk paneel aangesloten gaat worden en of het daadwerkelijk om 1 lus gaat.

[...]

Weet je dat zeker?
De kans dat de installateur alles los moet halen schat ik toch wel nihil. 2 stekkertjes in elkaar steken kan ik nog wel. En een andere opstelling gaat er niet komen, want dit is de opstelling die ik wil. Dat beslist de installateur niet voor mij. En daarbij heb ik een vergunning gekregen voor specifiek deze opstelling.
Hoe dan ook krijg ik de indruk als ik alles zo lees dat het veiliger is als ik ze nog niet met elkaar verbind, dus dat ga ik ook niet doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Johnn op 18-10-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:35
Meeste panelen hebben aan achterop meerdere gaatjes. Je kunt de kabels met een ty-wrap vast maken op een plek die handig is om later snel door te lussen. Nog niet doorlussen dus.
Zodra je weet dat de installateur wil en er klaar voor is, is dat in een paar minuten gedaan.
Bescherm ze wel tegen nat worden. In een zakje ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door DomiGijzen op 18-10-2023 11:19 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
GioStyle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Je doet het klinken alsof er sowieso een vlamboog gaat komen. Als alles gewoon netjes wordt aangesloten, maar ik me hier niet zo druk om. Met 2 strings heb je nog steeds een flinke vlamboog. Daarbij staan de zonnepanelen in het weiland en liggen de kabels in de grond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
Johnn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Je doet het klinken alsof er sowieso een vlamboog gaat komen. Als alles gewoon netjes wordt aangesloten, maar ik me hier niet zo druk om. Met 2 strings heb je nog steeds een flinke vlamboog. Daarbij staan de zonnepanelen in het weiland en liggen de kabels in de grond.
Gezien je karige TS weet ik niet hoe kundig je bent, maar je vraagt letterlijk of je 20 zonnepanelen met elkaar kan verbinden. Nou, het resultaat van 20 zonnepanelen met elkaar verbinden is een flinke vlamboog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
Als jij gewoon de plus van elk paneel vastmaakt aan de min van het paneel ernaast kan er helemaal niks gebeuren. die stekkers passen op 1 manier en zolang jij niet de eerste en laatste van de lus aan elkaar maakt, wat fysiek al niet kan als je 20 panelen naast elkaar hebt, is er niets aan de hand. Zorg dat de stekkers niet kunnen wiebelen, schuren, wegglijden of nat worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Wacht gewoon nog een week. De opbrengst zal deze week toch nagenoeg niks zijn denk ik. Ze geven allemaal bewolking op.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
GioStyle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:51:
[...]

Gezien je karige TS weet ik niet hoe kundig je bent, maar je vraagt letterlijk of je 20 zonnepanelen met elkaar kan verbinden. Nou, het resultaat van 20 zonnepanelen met elkaar verbinden is een flinke vlamboog.
Ik zeg niet dat ik kundig ben, maar 2 kabels in elkaar klikken, waarbij de connectoren er al aanzitten kan ik nog wel. Ik neem toch aan dat als ik 20 panelen met elkaar verbind het resultaat niet een flinke vlamboog zal zijn. Dan zie ik het somber in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nickname55 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:57:
Wacht gewoon nog een week. De opbrengst zal deze week toch nagenoeg niks zijn denk ik. Ze geven allemaal bewolking op.
LOL of hij ze nu wel of niet verbindt, opbrengst heeft hij sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03:58
Als het toch simpelweg een stekkertje verbinden is, dan kan de installateur dat toch gewoon meepakken?

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
dogtagz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:10:
Als het toch simpelweg een stekkertje verbinden is, dan kan de installateur dat toch gewoon meepakken?
Het gaat mij erom dat we bij het monteren er veel makkelijker bij kunnen. Dan kun je ze direct met elkaar verbinden. Na het monteren zal dat een stuk lastiger zijn. Ik moet dat nog even bekijken of de elektricien er überhaupt wel bij kan als ze al vast liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 16:16
GioStyle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:51:
[...]

20 panelen naast elkaar, dat is 20 meter afstand als de TS de panelen enkel in elkaar klikt er er geen extra kabels aan gaat maken. Daar gaat dus nooit een vlamboog getrokken worden, risico is nul.

@johnn Welke omvormer wordt er geinstalleerd en welke panelen? Dan kunnen we zo nagaan of die allemaal in 1 lus geinstalleerd dienen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:11
Stekkers los in de regen laten hangen is ook geen goed plan.

En Ja stekkers kunnen alleen + op -aangesloten worden.

Maar inductie lus dient voorkomen te worden, dus je moet met een aansluitplan komen om dat te voorkomen.
https://www.zonnefabriek.nl/faq/inductielus-zonnepanelen/

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
Oilman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

20 panelen naast elkaar, dat is 20 meter afstand als de TS de panelen enkel in elkaar klikt er er geen extra kabels aan gaat maken. Daar gaat dus nooit een vlamboog getrokken worden, risico is nul.

@johnn Welke omvormer wordt er geinstalleerd en welke panelen? Dan kunnen we zo nagaan of die allemaal in 1 lus geinstalleerd dienen te worden.
Dat is wel een beetje het antwoord op mijn vraag die ik zocht. Dus ik kan ze gewoon in elkaar klikken.
Laatste connectoren zal ik nog even in plastic doen en onder de panelen tijdelijk bevestigen, dan kan er volgens mij niks gebeuren. Kan de elektricien de rest doen.

Omvormer kan Max 1100 volt en panelen zijn 425 wp max 42 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja maar dan heb je straks alle panelen gemonteerd, kabels doorverbonden en aan beide zijdes van de setup een pool hangen. Hoe ga je de kabel terug doen dan? Die wil je tijdens de montage van de panelen toch ook meteen op de juiste plek bevestigen? En daarmee komen de polen weer bij elkaar in de buurt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:19
GioStyle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Hoe krijg je een vlamboog als het eerste en laatste paneel het 'einde' hebben van elk een pool?
Daar zit 20meter tussen..

Voor vlambogen moet je met het koper van begin en einde van de kring elkaar net niet raken.
Met de MC4 connectors aan de panelen, krijg je dit nooit van je leven klaar.

Grappig dat veel mensen hier denken iets vanaf te weten, en het dan ook zonder kennis hier iets willen posten.
@Johnn
Geen stress.
Leg de zonnepanelen klaar, en verbind elk zonnepaneel maar aan elkaar. De installateur zal gewoon een kabel trekken naar de eerste en laatste, en daardoor zal inderdaad eventueel inductiegevaar worden opgeheven.
20 panelen zit je aan een stevige omvormer ongetwijfeld, en de max Voc zal +-800v zijn.
Komt goed.
Wordt case verbreekt hij de verbinding tussen paneel 10 en 11, maar dan heb je het nog steeds een heel stuk makkelijker gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21
Om een vlamboog te voorkomen kan TS toch de zonnepanelen afdekken? Probleem opgelost lijkt me? Of gaan we het scenario bedenken dat de bedekking wegwaait en de kabels dicht tegen elkaar hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Thijsmans schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:18:
DeJa maar dan heb je straks alle panelen gemonteerd, kabels doorverbonden en aan beide zijdes van de setup een pool hangen. Hoe ga je de kabel terug doen dan? Die wil je tijdens de montage van de panelen toch ook meteen op de juiste plek bevestigen? En daarmee komen de polen weer bij elkaar in de buurt.
Dat is toch altijd bij een gewone installatie?
Polen komen altijd bij elkaar in de buurt bij de omvormer. En je begint nagenoeg altijd vanuit de panelen.
Jimster schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:21:
Om een vlamboog te voorkomen kan TS toch de zonnepanelen afdekken? Probleem opgelost lijkt me? Of gaan we het scenario bedenken dat de bedekking wegwaait en de kabels dicht tegen elkaar hangen.
Er is 0,0 kans op een vlamboog. Zonnepanelen moet je daar echt niet voor afdekken

[ Voor 24% gewijzigd door bottom line op 19-10-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
bottom line schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

Hoe krijg je een vlamboog als het eerste en laatste paneel het 'einde' hebben van elk een pool?

Voor vlambogen moet je met het koper van begin en einde van de kring elkaar net niet raken.

Grappig dat veel mensen hier denken iets vanaf te weten, en het dan ook zonder kennis hier iets willen posten.
@Johnn
Geen stress.
Leg de zonnepanelen klaar, en verbind elk zonnepaneel maar aan elkaar. De installateur zal gewoon een kabel trekken naar de eerste en laatste, en daardoor zal inderdaad eventueel inductiegevaar worden opgeheven.
20 panelen zit je aan een stevige omvormer ongetwijfeld, en de max Voc zal +-800v zijn.
Komt goed.
Wordt case verbreekt hij de verbinding tussen paneel 10 en 11, maar dan heb je het nog steeds een heel stuk makkelijker gemaakt.
Lol, mensen lezen gewoon niet goed. Denk eens na, TS dropt twee regels tekst. Ik kan zijn kennis en kunde niet inschatten. Als je 20 panelen letterlijk aan elkaar verbindt krijg je gewoon een vlamboog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
GioStyle schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Lol, mensen lezen gewoon niet goed. Denk eens na, TS dropt twee regels tekst. Ik kan zijn kennis en kunde niet inschatten. Als je 20 panelen letterlijk aan elkaar verbindt krijg je gewoon een vlamboog.
2 regels tekst?
Hij heeft nog ondertussen 5x gereageerd in dit topic. En dan lezen 'mensen' niet goed...

1 lange lijn van 20 panelen.

Explain me, hoe hij überhaupt ZONDER solarkabel, alle 20 panelen aan elkaar zou kunnen hangen, in 1 grote kring.

Trouwens.
Je kan panelen gerust in 1 grote kring leggen. Die gaan daar niet kapot door.

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 19-10-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
bottom line schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:30:

Explain me, hoe hij überhaupt ZONDER solarkabel, alle 20 panelen aan elkaar zou kunnen hangen, in 1 grote kring.
Panelen om en om aansluiten. Dan houd je bij het eerste paneel de plus over en bij het tweede paneel de min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
GioStyle schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Panelen om en om aansluiten. Dan houd je bij het eerste paneel de plus over en bij de tweede paneel de min.
Ik snap echt niks van jouw antwoorden en ik was altijd vrij goed in begrijpend lezen dacht ik. Heel verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:15
Zo lastig is het het toch niet te volgen. Alle panelen aan elkaar kun je opvatten als een kring maken van alle panelen, Dan sluit je de boel kort en krijg je vuurwerk. Als de kabels lang genoeg zijn kun je dat bereiken door "om en om" aan te sluiten: je gaat van paneel 1 naar paneel 3 naar paneel 5, etc... op de heenweg. Terug ga je van 20 naar 18 naar 16 etc...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

bottom line schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:21:
Dat is toch altijd bij een gewone installatie?
Polen komen altijd bij elkaar in de buurt bij de omvormer. En je begint nagenoeg altijd vanuit de panelen.
Wat niet het geval is bij een "gewone installatie", is dat de bekabeling is aangelegd terwijl de omvormer niet is aangesloten. Dat is volgens TS hier wel het geval. Als de omvormer direct zou worden aangesloten, zou de discussie over vlambogen m.i. niet worden gevoerd.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
GioStyle schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Panelen om en om aansluiten. Dan houd je bij het eerste paneel de plus over en bij het tweede paneel de min.
Moet je eens proberen.
Daar heb je 0,0 schade door.

Een vlamboog creëren je door een net-niet contact tussen + en -.
Wanneer je daadwerkelijk contact maakt, gebeurt er niets.

En er is nagenoeg niemand die dit zou aansluiten, want waarom zou je dan nog een omvormer nodig hebben als je überhaupt denkt dat dit de manier is?
Want draadloos wordt die opgewekte stroom dan opgestuurd? Aangezien elke mogelijke kabel dan gebruikt wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 19-10-2023 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Thijsmans schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

Wat niet het geval is bij een "gewone installatie", is dat de bekabeling is aangelegd terwijl de omvormer niet is aangesloten. Dat is volgens TS hier wel het geval. Als de omvormer direct zou worden aangesloten, zou de discussie over vlambogen m.i. niet worden gevoerd.
Er is geen enkele bekabeling aangelegd..
TS gaat gewoon de + en - kabels die aan de zonnepanelen hangen, al reeds met elkaar verbinden. Dus je geraakt überhaupt nooit van het begin naar het einde van de kring.

Dan heb je nog altijd kabels nodig naar de omvormer. Maar dat is een klus voor de elektricien. Dus hij gaat er 'ietwat' rekening mee moeten houden.

Dus, vlambogen in dit geval ? Echt helemaal nooit.

En een vlamboog is ook het einde van de wereld niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnn
bottom line schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

@Johnn
Geen stress.
Komt goed.
Bedankt voor je reactie.
Klinkt als het meest logische verhaal wat ik voorbij zie komen.
Omvormer is de growatt MOD7000 XH. Die zou dat makkelijk aan moeten kunnen.
Dan verbind ik ze gewoon en de uiteinden bescherm ik even extra tot dat de elektricien komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnn
Ronald schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:08:

Maar inductie lus dient voorkomen te worden, dus je moet met een aansluitplan komen om dat te voorkomen.
https://www.zonnefabriek.nl/faq/inductielus-zonnepanelen/
Snap ik, maar dat is verder niet heel ingewikkeld met 1 rij zonnepanelen van 20 lijkt mij. Gewoon dezelfde weg terug. 2 mantelbuisjes naar de omvormer en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@bottom line

Grappig. Eerst zeg je dat er geen sprake kan zijn van een vlamboog en vervolgens kan het opeens wel, omdat ik een voorbeeld geef. En grappig dat je denkt alles te weten en afgeeft op iemand die zogenaamd geen kennis heeft, maar dat je ondertussen zelf bij het verkeerde eind hebt.

Ik heb geen flauw idee wie dat zou doen, maar zoals ik al eerder zei is dat ik niet iemand op paar regels tekst kan inschatten of iemand capabel genoeg is om even met 900V DC te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Johnn schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Klinkt als het meest logische verhaal wat ik voorbij zie komen.
Omvormer is de growatt MOD7000 XH. Die zou dat makkelijk aan moeten kunnen.
Dan verbind ik ze gewoon en de uiteinden bescherm ik even extra tot dat de elektricien komt.
Yes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
GioStyle schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:44:
@bottom line

Grappig. Eerst zeg je dat er geen sprake kan zijn van een vlamboog en vervolgens kan het opeens wel, omdat ik een voorbeeld geef. En grappig dat je denkt alles te weten en afgeeft op iemand die zogenaamd geen kennis heeft, maar dat je ondertussen zelf bij het verkeerde eind hebt.

Ik heb geen flauw idee wie dat zou doen, maar zoals ik al eerder zei is dat ik niet iemand op paar regels tekst kan inschatten of iemand capabel genoeg is om even met 900V DC te spelen.
Ik beweer helemaal niet dat jou geval 100% gelijk is met hetgeen TS zegt. Jij geeft een simpel voorbeeld.
Ja je kan 1 paneel aan zichzelf aansluiten.
Ja je kan 2 panelen om en om aan elkaar aansluiten.
Heeft dat een nut? Elke snul weet dat je een input en een output nodig hebt.
Dat kan je met jou aansluitschema nooit doen.
En is er dan een gevaar van vlambogen? Nee, absoluut niet zelfs. Je hebt het hele gevaar zelfs compleet opgelost.

Maar probeer eens op 1 lange rij 20 panelen 1 grote kring van te maken. Of 2 lange rijen van 10 panelen.
ZONDER solar kabel.
No way dat je daar een zinnig antwoord op kan geven. Wat ook mijn initieel vraag was.

Jij had het simpelweg over 2 panelen. Waardoor je trouwens ook nooit geraakt aan je 900V.

Dus,
Ikzelf bij het verkeerde eind?

[ Voor 10% gewijzigd door bottom line op 19-10-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ja, je slaat volledig de plank mis, want je stelt nu vragen waar ik het antwoord al op heb gegeven.

Ik ga voor de rest niet meer reageren, zonde van mijn tijd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 16:16
GioStyle schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:44:
Ja, je slaat volledig de plank mis, want je stelt nu vragen waar ik het antwoord al op heb gegeven.

Zolang de TS geen extra solar kabel verbindt is het risico op een vlamboog 0. MC4 stekkers (notabene overal van dezelfde leverancier) is nu niet bepaald rocket science. Doet de TS het niet, dan kan mag de installateur zich onder de installatie door 'wurmen' op de stekkers alsnog vast te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
GioStyle schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:44:

Sorry hoor maar echt antwoord heb je niet gegeven, laat staan een duidelijke uitleg.
Enige wat je zegt is dat als ik 20 panelen letterlijk aan elkaar verbindt je een vlamboog krijgt.
Daar moet ik het dan mee doen.
Bottom line geeft tenminste een duidelijke uitleg waarom dat in mijn geval totaal niet aan de orde is. En dat klinkt ook volkomen logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:01
Ik denk dat @GioStyle bedoelde dat het kan als je ze om en om aansluit, dus paneel 1 met 3, 3 met 5, 5 met 7, 7 met 9, 9 met 10, 10 met 8, 8 met 6, 6 met 4 en 4 met 2. Dan heb je de mogelijkheid om een kring te maken zonder solar kabel.

Wel afhankelijk van de oriëntatie van de panelen natuurlijk.

Je kunt vragen wat de installateur wilt. Die omvormer kan alles op 1 string aan, dus je kunt gerust de panelen vast doorverbinden. Houd er rekening mee dat er natuurlijk ook nog een kabel naar een uiteinde moet om ze daadwerkelijk aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
heggico schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:59:
Ik denk dat @GioStyle bedoelde dat het kan als je ze om en om aansluit, dus paneel 1 met 3, 3 met 5, 5 met 7, 7 met 9, 9 met 10, 10 met 8, 8 met 6, 6 met 4 en 4 met 2. Dan heb je de mogelijkheid om een kring te maken zonder solar kabel.
Tja maar dat is totaal niet van toepassing op mijn situatie en zorgt alleen maar voor verwarring. Hij reageert in eerste instantie op mijn verhaal dat als ik 20 zonnepanelen letterlijk met elkaar verbind ik een vlamboog krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
heggico schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:59:

Wel afhankelijk van de oriëntatie van de panelen natuurlijk.

Je kunt vragen wat de installateur wilt. Die omvormer kan alles op 1 string aan, dus je kunt gerust de panelen vast doorverbinden. Houd er rekening mee dat er natuurlijk ook nog een kabel naar een uiteinde moet om ze daadwerkelijk aan te sluiten.
Met kabels van die aan de zonnepanelen hangen, ga je geen verbinding kunnen maken met 1 en 3.
Daarvoor zijn ze veel te kort.
Maar ok, dat is een mogelijkheid. Maar hangt enorm hard af van je oriëntatie.

En je bent enorm hard onlogisch aan het werken. Iemand met 0 kennis gaat ook gewoon werken van 1 naar 2 naar 3 naar 4 naar 5...
Niet 1 - 3 - 5 - ...- 4 - 2 - 1
En die 1 zou niet mogen aangesloten worden.
En die stekkers van de 1 moeten afgeknipt worden.
En moeten dan vlak bij elkaar komen te liggen, voor een 800v vlamboog te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 19-10-2023 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:46
Los van het feit of dit wel of niet veilig uit te voeren is, lijkt het mij gewoonweg niet verstandig om iemand met nul verstand van zaken te gaan adviseren dit even snel zelf te doen.

Over een week komt er gewoon een elektricien die (als het goed is) precies weet hoe dit wel moet, inclusief strings en inductielus. Daarbij wil hij/zij de verbindingen en het kabelverloop zeer waarschijnlijk ook goed controleren, dus zal je er alsnog bij moeten kunnen.

[ Voor 42% gewijzigd door emot op 19-10-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:28
Als je zoals je van plan bent de panelen in volgorde 1-2-3-4- enz aan elkaar aansluit, dan krijg je uiteindelijk de - van de string aan de ene zijde van je rij, en de + aan de andere zijde van de rij te zitten.

De installateur zal een retourkabel moeten gaan leggen om de bekabeling ( + en - ) weer bij elkaar te brengen.
Idealiter, om een zo klein mogelijk inductielus te krijgen, zal hij die retourkabel daarvoor ONDER de panelen willen leggen (in een gootje van een van de rails bijvoorbeeld), onder de volledige lengte van de rij door.

Kan hij daar nog bij als je de panelen allemaal al hebt gemonteerd?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
bottom line schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:08:
[...]
ga je geen verbinding kunnen maken met 1 en 3.
Daarvoor zijn ze veel te kort.
Nou, bij de meeste panelen zou deze constructie volgens mij prima moeten passen hoor..
Even aannemende dat de panelen in portraitmode staan, allemaal langs elkaar.
Bij moderne panelen zitten de aansluitingen dan in het midden links/recht langs die lange zijde. De kabels zijn vaak lang genoeg om ook naar boven/onder het volgende paneel te kunnen bereiken, dus dan kan links/rechts één paneel overslaan ook makkelijk...
Vind het wel een slimme manier van aansluiten eigenlijk, op die manier.
Bespaart je een retourkabel van het éne eind van de rij terug naar het begin, maar toch zonder vergroting van de inductielus.
Nadeel is dan natuurlijk dat de kabels vaak wél net te kort zijn om deze netjes via/aan de rails te geleiden/monteren... (want die zit natuurlijk niet in het midden van het paneel op de lange zijde.)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
BrainCrash schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:23:
[...]

Nou, bij de meeste panelen zou deze constructie volgens mij prima moeten passen hoor..
Even aannemende dat de panelen in portraitmode staan, allemaal langs elkaar.
Bij moderne panelen zitten de aansluitingen dan in het midden links/recht langs die lange zijde. De kabels zijn vaak lang genoeg om ook naar boven/onder het volgende paneel te kunnen bereiken, dus dan kan links/rechts één paneel overslaan ook makkelijk...
Vind het wel een slimme manier van aansluiten eigenlijk, op die manier.
Bespaart je een retourkabel van het éne eind van de rij terug naar het begin.
Nadeel is dan natuurlijk dat de kabels vaak wél net te kort zijn om deze netjes via/aan de rails te geleiden/monteren... (want die zit natuurlijk niet in het midden van het paneel op de lange zijde.)
Paneel van 1m72.
Daar in het midden (aan de zijkant) is de aansluiting van de kabels.
Daartussen is ook nog een paneel.
Je 3de paneel, van 1m72, met aansluiting in het midden.

Dan moeten je kabels minstens 1m72 zijn, + de ruimte tussen de panelen. Dus je kabels moeten 1m75 zijn, en dan liggen ze echt wel strak en kan je ze nergens op vastbinden.
Heb kort even gezocht, maar ik vind absoluut geen panelen met 2m draad.
Maximaal zelfs 1m40

Edit, Portrait zou inderdaad wel moeten lukken. Kabels moeten dan minstens 1m20 zijn.
Landscape absoluut niet.

Slimme manier.. Goh ja opzich wel.
Maar je bent er langer mee bezig, en veel ingewikkelder, dan gewoon een draad langer leggen, wat je €25 meer kost.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 19-10-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:01
Ik zeg ook niet dat de manier van gio handig is in dit geval, maar dat haalde ik uit zijn verhaal.

Welk montagesysteem heb je eigenlijk? Kun je er straks niet gewoon nog makkelijk bij? Dan zou ik het nog los laten. Anders gewoon even vragen wat de installateur graag heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
bottom line schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Paneel van 1m72.
Daar in het midden (aan de zijkant) is de aansluiting van de kabels.
Daartussen is ook nog een paneel.
Je 3de paneel, van 1m72, met aansluiting in het midden.

Dan moeten je kabels minstens 1m72 zijn, + de ruimte tussen de panelen. Dus je kabels moeten 1m75 zijn,
Nee..
Je verbind ze natuurlijk tussen de breedte van de panelen in dus, als ze in portrait liggen, zoals ik al noemde.
Breedte van de panelen is rond de 1.05m - 1.15m. Dat moeten de kabels overbruggen, elke kabel de helft hiervan. Dus moet elke kabel 60cm buiten de lange zijde van het paneel uitsteken, haaks op die lange zijde.
Dat is dus max 70cm vanaf de aansluitterminal (aannemende dat die nog 10cm uit de rand ligt)

Pagina: 1