Netwerk dhcp op 2 apparaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 10:58
Ik heb een modem van KPN, daar zitten 4 lan poorten die allen worden gebruikt (1 voor raspberry pi, switch, pc en tplink router in de huiskamer) de kpn modem is op ip nummer: 192.168.2.254 (standaard) dit ook de gateway waar de tplink naartoe verwijst (Standaard gateway in de browser instelingen van dat apparaat)
Ip range KPN modem : 192.168.2.1 t/m 192.168.2.149

Bij de TPLINK heb ik ook de DHCP aangezet vanaf ip nummer 192.168.2.150 t/m 192.168.2.200

De tplink verzorgd de ip's voor alle 'smart apparaten' in de huiskamer (wifi) en 3 LANs.

Ik heb de laatste dagen problemen met o.a. de raspberry pi die op nummer 192.168.2.5 zat (aangesloten op de lan van de modem) en mijn wireless camera's doen nu ook moeilijk.

Reset van de modem wil ik liever niet, aangezien ik dan alle instellingen kwijt ben, dit zelfde geldt voor de TPLINK router, wel heb ik alle uitgezet en weer aan. pc, raspberry pi ook uitgezet etc etc

1ste vraag: mag ik bijvoorbeeld de modem vanaf dhcp 192.168.2.1 zetten met dhcp aan en de TPLINK vanaf 192.168.2.2 en deze ook de dhcp aanzetten (ik heb dat nu NIET)
2de vraag: zijn mijn instellingen van de modem en router goed?
3de vraag: ik heb een 3de router (tplink ax55) als ik die aansluit op de modem (met de bovengenoemde instellingen (KPN modem 192.168.2.1 - 192.168.2.149 en TPLINK 192.168.2.150 - 192.168.2.200) dan krijg ik die niet geconfigureerd: geen webinterface (ik heb de utp vanaf de modem lan naar de wan van de ax55 router)

Ik zie op een gegeven moment wel een ip adres voor de ax55 maar ik kan die niet benaderen via het webinterface.

In het huis heb ik 3 switches aangesloten (1 in de huiskamer, 1 in de slaapkamer en 1 in de meterkast) dat werkte altijd goed.

Nog even over de AX55, deze heb ik direct op de modem aangesloten gehad en via een switch, beide hetzelfde probleem, denk dus niet dat het aan de aansluiting ligt

Heb wel de ax55 meerdere keren gereset.

Heb je trouwens een tp link account echt nodig om de installatie te voltooien?

Toen ik via wifi op de ax55 connecte kon ik wel op de interface komen.

Is het niet zo dat als ik de lan van de modem direct op de ax55 wan poort aansluit dat het gewoon zou moeten werken (dat het automatisch een ip krijgt toegewezen)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Doordat je de de uplink naar je TP Link router op de WAN poort gezet is daarmee ook NAT en de firewall van die router actief.
Het meest eenvoudig is om de DHCP server van je router uit te zetten, de range van de KPN router weer op het volledige subnet te zetten en de uplink naar de TP Link router in een LAN poort. De TP Link zal dan enkel als WiFI access point en switch fungeren, je KPN router handelt dan de rest van het verkeer af. Alle apparaten zouden dan weer direct met elkaar moeten kunnen communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan in een netwerk altijd maar een DHCP server hebben, met een router kan verkeer tussen 2 netwerken regelen. Deze netwerken moeten altijd verschillende subnetten hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@Kaalus ik snap het, klopt als ik er zo over nadenk, alleen ik heb nog een 'oudere' ax10 van tp link en die werkte vanaf het begin (misschien een toevalstreffer) ik ga de eenvoudige manier proberen, kan alleen nu niet want de vrouwtjes in huis zijn tv aan het kijken en als ik ook maar íets doe, dan breekt er meteen paniek uit.

@Frogmen ik dacht altijd dat als ik de subnet op een bepaalde 'hoogte' zet en vanaf daar hij de ip's kan 'uitdelen' dat dit geen probleem was (de dhcp server van de router aanzetten bedoel ik dan)

Omdat de kpn tot .149 gaat en de tp link vanaf .150.

Inmiddels werkt de raspberry pi weer, na een hele lange onderbreking van het stroom van alle routers / switches en modem.

Vriendelijk dank tot dusver :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
In een subnet kan maar een Dhcp server zijn.
Alles waarvan de eerste drie octets van het ipadres gelijk zijn behoort tot hetzelfde subnet.
Dus in jouw geval van 192.168.2.0 t/m 192.168.2.255

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
Thanx to @Kaalus @Frogmen @Ben(V)

Het is nu helemaal voor elkaar, weer wat geleerd :)

Er bleek ook een dns / gateway probleem te zijn, vandaar ook dat sommige dingen raar werkte. KPN zett de gateway adres op 192.168.2.254 terwijl ik altijd gewend was aan 192.168.2.1. De raspberry dhcp config file was dus ook incorrect:

was:
interface eth0
static ip_address=192.168.2.5/24
static routers=192.168.2.1
static domain_name_servers=192.168.2.1

moet zijn:
interface eth0
static ip_address=192.168.2.5/24
static routers=192.168.2.254
static domain_name_servers=192.168.2.254

nu werkt alles weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@Kaalus @Frogmen @Ben(V)
Toch problemen, de router disconnect regelmatig.

Is dit nu een "Wireless Router-modus (Huidig)" zoals het in de instellingen aangeeft onder 'systeem' of
Access Point-modus (hij is ingesteld op dat eerste)

Bij het kopje / internet staat Type Internetverbinding: Dynamisch IP.

Misschien is het handiger om screenshots te maken of is het al duidelijk genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
btw, het is de bedoeling dat de ax55 fungeert alle wifi verkeer regelt, totaal geen lan poort op aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Jouw Kpn modem is ook een router en dhcp server dus moet je die tplink gewoon als accesspoint instellen en dan gaat zijn dhcp functie ook gewoon uit.
Twee routers die ook nog eens hetzelfde subnet gebruiken geeft problemen, terwijl je gewoon een enkel plat netwerk wilt hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 21:32
Jets schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:43:
[...]

Is dit nu een "Wireless Router-modus (Huidig)" zoals het in de instellingen aangeeft onder 'systeem' of
Access Point-modus (hij is ingesteld op dat eerste)

Bij het kopje / internet staat Type Internetverbinding: Dynamisch IP.

Misschien is het handiger om screenshots te maken of is het al duidelijk genoeg?
Volgens mij kan dat niet. Ik ken de interface van TP-Link niet helemaal, maar je moet de TP-Link als Access Point instellen anders gaat die (waarschijnlijk) proberen via DHCP adressen uit te delen. Daarbij moet je wel de router aan beide zijden aansluiten via de LAN-poorten. Dan is het namelijk in feite gewoon een client in het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Jets schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:55:

Het is nu helemaal voor elkaar, weer wat geleerd :)
Nog even hierop inhakend:

Een subnet wordt afgebakend door een subnet mask, niet door DHCP. De regel is één DHCP server maximaal per subnet.

Je huidige netwerk is 192.168.2.0/24 de /24 is een subnet mask in CIDR notatie en komt uit op 24 bezette bits van de 32 waaruit een IPv4 adres bestaat, wat 255.255.255.0 betekent.

Wil je dat opsplitsen in 2, dan heb je 2 subnets met een mask van /25 nodig, ofwel 255.255.255.128. Het ene deel loopt van IP 192.168.2.1 tot 126 (0 is netwerk, 127 is broadcast dus beide niet bruikbaar) en het tweede deel van 129 t/m 254 (met .128 en 255 als netwerk resp. broadcast).

Niet dat je dit moet gaan doen, want dan moet je ook met routering aan de slag, maar goed, dan weet je de theorie achter de opbouw van IPv4 en subnets ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
nelizmastr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:59:
[...]

Nog even hierop inhakend:

Een subnet wordt afgebakend door een subnet mask, niet door DHCP. De regel is één DHCP server maximaal per subnet.

Je huidige netwerk is 192.168.2.0/24 de /24 is een subnet mask in CIDR notatie en komt uit op 24 bezette bits van de 32 waaruit een IPv4 adres bestaat, wat 255.255.255.0 betekent.

Wil je dat opsplitsen in 2, dan heb je 2 subnets met een mask van /25 nodig, ofwel 255.255.255.128. Het ene deel loopt van IP 192.168.2.1 tot 126 (0 is netwerk, 127 is broadcast dus beide niet bruikbaar) en het tweede deel van 129 t/m 254 (met .128 en 255 als netwerk resp. broadcast).

Niet dat je dit moet gaan doen, want dan moet je ook met routering aan de slag, maar goed, dan weet je de theorie achter de opbouw van IPv4 en subnets ;)
Voor een thuisnetwerk; ja. Ga je groter werken met redundante routers, dan is ook je dhcp server een single point of failure. Ook die is redundant te maken, op verschillende manieren.

In mijn thuisnetwerk is overigens alles een spof, iedere router/switch/ap, dus dhcp dan ook maar ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 01:11:
[...]

Voor een thuisnetwerk; ja. Ga je groter werken met redundante routers, dan is ook je dhcp server een single point of failure. Ook die is redundant te maken, op verschillende manieren.

In mijn thuisnetwerk is overigens alles een spof, iedere router/switch/ap, dus dhcp dan ook maar ;)
Bij een redundante dhcp server zenden beide servers dezelfde scope, niet verschillende (tenzij split scope maar dat mag niet in active-active) maar je hebt verder idd gelijk :)

Hiernook geen redundantie wat dat betreft, mijn bankrekening is dat ook niet :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@Ben(V) Heb inderdaad de ax55 nu ingesteld als access point, ging goed, schrok ff van een uitgekleed menu in de webinterface van ax55 maar op zich valt er goed mee te werken. Nu worden ook de clients beter herkent (met een naam voorzien terwijl dat voorheen als 'unknown' was omschreven)
@alex3305 Heb ik inderdaad gedaan : de aansluiting op alleen de lan's terwijl in de manual van de ax55 staat dat ik de ax55 via de wan moet aansluiten op de lan van de modem, vandaar dat het ook zo tegenzat, die manual is soms onbegrijpelijk of niet correct.
@nelizmastr weer wat geleerd, alleen gaat een beetje boven mij pet

@ allen: hartelijk dank voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je die AX55 als accesspoint configureert moet je hem wel op zijn Wan poort aansluiten en uiteraard op een van de Lan poorten van je router dit alles conform zijn gebruiksaanwijzing(RTFM).
Maar vermoedelijk doet hij het ook wel als je een Lan poort gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 20-10-2023 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 21:32
Ben(V) schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:52:
Als je die AX55 als accesspoint configureert moet je hem wel op zijn Wan poort aansluiten en uiteraard op een van de Lan poorten van je router dit alles conform zijn gebruiksaanwijzing(RTFM).
Maar vermoedelijk doet hij het ook wel als je een Lan poort gebruikt.
Ik zie het op de TP-Link Supportpagina ook staan:

Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/image001_1574665403201c.png

Ik kan (technisch) geen goede reden bedenken dat dit ook niet zou moeten werken. Want uiteindelijk is WAN ook gewoon een interface. Aan de andere kant heb ik altijd geleerd dat je zo'n setup van LAN naar LAN moet verbinden, wat ik dus ook altijd doe. Dat heeft bij mij ook altijd en universeel gewerkt (met o.a. ASUS, TP-Link, D-Link en Netgear), Vandaar ook mijn eerdere advies.

Maar goed, weer iets geleerd ;). En fijn dat het werk @Jets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@Ben(V) @alex3305 Klopt zo staat het in de manual, maar is nu anders aangesloten (van lan -> lan) ik kan later nog eens de kabel verplaatsten (zoveel fysiek werk is dat niet :p)

Dank nogmaals :)

@alex3305 dit was ff zweten inderdaad, want veel apparaten werkte plots niet meer die voorheen wel werkte, maar na heel lang zoeken was een lange reset van de KPN modem een uitkomst, daarna moest ik weer alle mankementen opzoeken die hingen aan de tp-link :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je de AX55 in accesspoint mode zet dan kun je gewoon de Wan poort gebruiken en houd je de lan poorten over om iets anders op aan te kunnen sluiten.

Alleen als je een router hebt die geen instelling heeft om hem over te zetten naar accesspoint mode dan moet je de Lan poort gebruiken en dan moet je ook nog de dhcp server van dat ding zelf uitzetten.

Maar bij Tp-link is dat niet nodig die hebben een accesspoint mode.

Maar eigenlijk heeft TS gewoon geluk gehad dat het een beetje gewerkt heeft want de configuratie die hij had klopte van geen kanten.
Twee router die hetzelfde subnet bedienen is echt vragen om moeilijkheden.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 20-10-2023 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 16:02
Ik zie hierboven een paar mensen beweren dat je maar 1 dhcp server in je netwerk kunt hebben.
Dat is echter onzin. Je kunt best twee of meer dhcp servers hebben.
Voor een thuisnetwerk is dat echter vrijwel altijd overkill.

Je hoeft zelfs de dhcp server van je router niet gebruiken. Als je ergens bv een RPI neerzet en daar een dhcp server op draait gaat dat ook prima (is voor thuis meestal ook niet echt een zinvolloe optie)

En als je twee dhcp servers hebt kunnen die ook prima twee verschillende netwerk ranges bedienen (dus bv de ene 192.168.1.x en de andere 192.168.222.x
Dit kan soms handig zijn als je twee netwerken op dezelfde kabel wilt hebben.
De dhcp server moet dan natuurlijk wel weten welke devices hij een IP adres mag geven en welke niet (meestal via een DHCP option). Voor een thuisnetwerk meestal ook niet super zijnvol en zeker niet veilig, tenzij je e.e.a. in combinatie met VLAN's doet.

Ik vond ook dit antwoord op serverfault, dat verduidelijkt ook hoe je multiple dhcp servers kunt hebben.
https://serverfault.com/q...cp-servers-on-one-network

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je twee ranges wilt bedienen met twee dhcp servers kan dat niet betrouwbaar.
Er is geen enkele garantie van welke dhcp server een device een ipadres krijgt, dus om op die manier een bepaalde range ipadressen aan een bepaalde een devices toe te kennen gaat helemaal niet.

Je kunt wel in een dhcp server een macadres aan een bepaalt ipadres koppelen, maar je kunt een macadres niet uitsluiten.
Dus als je die koppeling in de ene dhcp server maakt loopt je de kans dat als de andere dhcp server ietsje sneller reageer die gewoon voor een ander ipadres zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 16:02
Ben(V) schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:57:
Als je twee ranges wilt bedienen met twee dhcp servers kan dat niet betrouwbaar.
Er is geen enkele garantie van welke dhcp server een device een ipadres krijgt, dus om op die manier een bepaalde range ipadressen aan een bepaalde een devices toe te kennen gaat helemaal niet.
Als je een split-scope oplossing hebt boeit het ook niet van welke dhcp server het adres uitgeeft. Uiteraard is het wel nodig dat behalve de uit te geven range do configuratie hetzelfde is.
En als de client bv een DHCP option 60 meestuurt kan een server aan de hand van die optie ook beslissen of er een adres uitgegeven wordt.
Je kunt wel in een dhcp server een macadres aan een bepaalt ipadres koppelen, maar je kunt een macadres niet uitsluiten.
Dus als je die koppeling in de ene dhcp server maakt loopt je de kans dat als de andere dhcp server ietsje sneller reageer die gewoon voor een ander ipadres zorgt.
Mac adres excluden kan wel. Het ligt aan de dhcp serever of dat ondersteund wordt en aan je router fabrikant of dat in de GUI uitgevoerd wordt.
Als je router udhcpd gebruikt dan zou het best kunnen dat dat niet ondersteund wordt, want dat is een vrij simpele server maar als ie bv isc-dhcp-server gebruikt gaat dat prima (maar blijft de vraag of je router gui dat ondersteund.

Overigens: als je toegang hebt tot een shell dan kun je ook mac adressen blokkeren via iptables.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
En je denkt dat TS daarmee geholpen is?
Split scope en mac excluden zit echt niet in de simpele dhcp servers die in consumenten routers te vinden zijn.

Pagina: 1