Nieuwe waterdichte badkamer ideeën

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klussen
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 22:52
Hallo,

Wij zijn bezig met onze badkamer. Deze komt op houtskelet en er komt vloerverwarming op water in ivm warmtepompen etc. Verder komt er een bad, toilet, badmeubel en inloopdouche in.
Het huis zelf dateert uit 1907, maar de gehele bovenverdieping is van binnenuit volledig nieuw opgebouwd.

Nu hebben wij het systeem van Schlüter gezien, maar ik kan nergens ervaringen vinden en of het prijstechnisch het waard is, want wij wel begrepen is dat het een behoorlijk kostbaar product is. En dan moet het nog gelegd worden door de aannemer (of is dit zelf goed te doen?).
Iemand ervaring met dit systeem?

Andere optie due ik ken is om met kimbanden en zwaluwstaartplaten te werken.
Duurt langer omdat het goed moet uitharden. Maar die tijd hebben we wel.

Concreet;
* is het systeem de prijs waard 9m2 (iemand een idee, wat het systeem dan kost?)
* welke goede, goedkopere en waterdichte alternatieven zijn er?
* alle waterdichte ideeën zijn welkom

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:23
Je gaat er nu vanuit dat iedereen Schluter kent, bedoel je dit? https://www.schlueter-systems.nl/afdichting.aspx

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:00
Wij hebben in ons eerste huis de badkamer gemaakt op fermacell platen ipv zwaluw ivm gewicht.
Fermacell heeft intussen ook platen voor vloerverwarming, is wellicht een mooie oplossing.
Vind alleen niet zo snel of deze ook in de badkamer gebruikt kunnen worden.

Edit: hier staan nog wat opties:
https://www.debouwmarktsh...verwarming-wedi-fermacell

Wedi heeft dan nog als voordeel dat er ook platen zijn voor inloopdouche, douchewand met nis voor zeepjes etc, achterplaat voor inbouw toilet.

[ Voor 34% gewijzigd door Cyriel85 op 18-10-2023 09:43 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:09
Schlüter is het neusje van de zalm, maar wel duur. De beste ontkoppelingsmatten, de meest betrouwbare systemen om op houtvloer vloerverwarming met tegels te leggen, ...
Ik heb nog les tegelen gevolgd, de leraar is tegellegger in hoofdberoep en had in zijn eigen badkamer dat systeem gebruikt, héél tevreden van. Maar hij gebruikt het vooral in dure huizen, omdat de prijs er ook wel naar is...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Met een inloopdouche zit je ook met een stuk afschot in de vloer, dan wordt Fermacell ook alweer een stuk lastiger.

Bij zwaluwstaart vloer heb je eerst het beton en daarna de zandcement afwerking met eventueel het afschot. Je kan de boel goed versnellen door het gebruik van droogversnellers toe te voegen aan de zandcementlaag bijvoorbeeld, dan hoef je niet de reguliere cm per week af te wachten maar kan je na enkele dagen al verder. Hier is dat perfect uitgepakt met mijn vloer, waar uiteindelijk een PU gietvloer in is gegaan.

Voordeel van een PU gietvloer in de badkamer is dat deze echt naadloos gegarandeerd dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klussen
naftebakje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:09:
Schlüter is het neusje van de zalm, maar wel duur. De beste ontkoppelingsmatten, de meest betrouwbare systemen om op houtvloer vloerverwarming met tegels te leggen, ...
Ik heb nog les tegelen gevolgd, de leraar is tegellegger in hoofdberoep en had in zijn eigen badkamer dat systeem gebruikt, héél tevreden van. Maar hij gebruikt het vooral in dure huizen, omdat de prijs er ook wel naar is...
Ja we hadden al het idee dat het heel erg duur zou zijn. Is dit voor een leek ook goed te leggen? En heb enig idee van prijs m2?

Wellicht heb jij nog andere goede ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klussen
Nee daar ga ik juist niet vanuit. Ik wil ervaringen en iemand die dit systeem niet kent kan hier geen antwoord opgeven.

Die link klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klussen
Cyriel85 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:39:
Wij hebben in ons eerste huis de badkamer gemaakt op fermacell platen ipv zwaluw ivm gewicht.
Fermacell heeft intussen ook platen voor vloerverwarming, is wellicht een mooie oplossing.
Vind alleen niet zo snel of deze ook in de badkamer gebruikt kunnen worden.

Edit: hier staan nog wat opties:
https://www.debouwmarktsh...verwarming-wedi-fermacell

Wedi heeft dan nog als voordeel dat er ook platen zijn voor inloopdouche, douchewand met nis voor zeepjes etc, achterplaat voor inbouw toilet.
Bedankt voor je antwoord. Dit lijkt idd ook wel op het andere systeem.
Hoe zit het hier qua prijs, weet je dit nog? Hoe is de Opbouw van houten vloer tot tegel met dit systeem en hoe zet je het afschot er bij de inloopdouche in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ik heb zelf de volledige benedenverdieping getegeld in keramisch parket, heel mooi geworden maar wat een werk. Ik heb geen ontkoppelingsmat gebruikt (uitzetvoegen netjes door laten lopen in voeg tussen tegels, en en goeie flexibele S2 tegellijm).
Je hebt een veel kleiner oppervlak, dus het valt te overwegen (heb je ervaring?).

Ik ben sowiezo voorstander van in badkamers waar water kan spetteren een afdichtingsvlies (is meteen ook ontkoppeling) onder de tegels te voorzien, die je bij een inloopdouche ook tot in de afvoer laat doorlopen (ik zou niet weten hoe je het anders waterdicht krijgt, voegen zijn altijd wat poreus).

Laat anders eens een lokale tegelzaak (liefst geen dozenschuif-keten als impermo, maar een kleine zelfstandige zaak) prijs opmaken van alles wat je nodig hebt om het zelf te doen. Ze zullen ook zelf tegelen kunnen aanbieden (eventueel via bevriende aannemers waarvan ze zeker zijn van kwaliteit), vraag daar ook prijs van op.
Dan kan je eerlijk vergelijken; want de lokale beun kan het ongetwijfeld goedkoper, zonder garantie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@klussen zou elektrische vloerverwarming overwegen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
klussen schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:28:
[...]

Hoe zit het hier qua prijs, weet je dit nog? Hoe is de Opbouw van houten vloer tot tegel met dit systeem en hoe zet je het afschot er bij de inloopdouche in?
YouTube: fermacell Powerpanel H2O Vloerelement - efficiënte oplossing voor dr...

Dit is een voorbeeld hoe het met Fermacell Powerpanel H2O kan, inclusief vloerverwarming. De inloopdouche uitvoeren in vloerverwarming zal wat complexer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-06 16:34
klussen schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:10:
Andere optie due ik ken is om met kimbanden en zwaluwstaartplaten te werken.
Duurt langer omdat het goed moet uitharden. Maar die tijd hebben we wel.
Ik ken het systeem niet maar als het om de goedkoopste oplossing te doen is denk ik dat deze optie de goedkoopste. Ik heb zelf ook de vloer in de badkamer uitgevoerd met zwaluwstaartplaten en VV. Zelf gedaan trouwens, daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn. Zwaluwstaartvloer incl. randstroken en beton ben je voor ~800 euro klaar aan materiaal als ik de lokale bouwmarkt mag geloven. Daar komt dan nog het VV spul bij.

Succes met je klus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
Hackus schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:39:
Dat zou ik niet willen. Duur, inefficiënt, en snel kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Nog wat punten van aandacht die je mee kan nemen in de overweging:

- Bij droogbouw heb je een lagere opbouw, zeker als je de afvoer deels tussen de draagbalken kan verwerken (zie deze video van Wedi bijvoorbeeld: YouTube: How to: Wedi Inloopdouche op een houten vloer plaatsen met de Fundo ...). Mogelijk kan je de verdiepingsvloer daarmee bijna drempelloos krijgen. Met een zwaluwplaat vloer ga je een stuk verder omhoog en heb je in principe een drempel.

- Droogbouw heeft veel minder massa, waardoor vloerverwarming veel sneller reageert. Fijn om 's ochtends even snel de boel op te warmen bijvoorbeeld. Kan ook voordelig zijn voor je constructie, want minder belasting aan je woning.

Zwaluwplaat constructies bestaan natuurlijk al sinds de jaren 70 toen moderne bouwmaterialen en chemicaliën zoals afdichtingspasta's nog niet bestonden. Het is de 'gouden' standaard, maar ook ergens wel een beetje achterhaald natuurlijk. Met droogbouw zit je alleen wel iets meer vast aan de beschikbare vloerelementen om de inloopdouche te creëren. Een zwaluwplaatvloer icm zandcement is natuurlijk een blank canvas die je geheel naar eigen wens kan inrichten. Ook vloerverwarming doorlopend in het douchedeel is wat lastiger (misschien niet onmogelijk) in een droogbouwsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38
Als de prijs te duur is, zou je ook naar wedi platen kunnen kijken. Er zijn ook andere aanbieders die vergelijkbare systemen hebben. Fermacell kan, maar bijvoorbeeld Hornbach heeft ook van die platen die in één keer waterdicht zijn. Of je doet gewoon gipsplaten voor natte ruimten en zorgt dat de naden goed worden gedicht met het juiste band, en voorstrijk die het waterdicht maakt. Wil je niet tegelen, dan kan iets als Banacci afwerkplaten ook een uitkomst zijn als je die achter de douche en bad zo veel mogelijk uit één stuk doet. Zulke panelen zijn er ook voor de vloer, zoals tegels van Prodinex. Kanttekening is wel dat die platen en tegels op een waterdichte ondergrond moeten, dus de eerste laag moet je dan met Fermacell, wedi of Hornbach platen maken.

[ Voor 11% gewijzigd door barbarbar op 19-10-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:00
klussen schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:28:
[...]

Heb zelf nooit wedi gebruikt, enkel die fermacell platen in 2012. Was eerste huis en voor +/- €1.500-€2.000 de badkamer geheel gedaan. (2e hands bad, rest via outlet en vriend die tegelde.) Was 2012 en die prijs heb je niets aan.

Denk wel dat fermacell platen + platte douchebak + douchecabine nog steeds de goedkoopste oplossing is.

De platen die ik had (zonder vloerverwarming) hebben 1 cm minerale wol als leveling/demping, dus kan direct op houten vloer als deze vlak is.
Die verlijm je met elkaar (groef tand verbinding) en dan heb je de ondergrond voor je tegels.
De fermacelplaten doe je aan de muurkant met kimband afwerken.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 19:43
Hier recent een waterdicht membraam aangebracht onder de tegels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSpQf_yih_DhDXgSqBFHVQQp7rM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JS9FvIxCZJDXWj9n6F3O1mQi.jpg?f=fotoalbum_large

Is een soort pasta icm een vlies, vormt dit een waterdicht membraam.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 15:27
naftebakje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:09:
[...]
Dat zou ik niet willen. Duur, inefficiënt, en snel kapot.
Helemaal mee eens. Hier lag het al in de vloer toen we de woning kochten, maar wij zetten hem nooit meer aan. Het duurt uren voordat de vloer een beetje op temperatuur is en je trekt constant 600 watt. Wil je lekker douchen savonds ben je al een euro aan stroom kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Hackus schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:39:
Dat zou ik dus absoluut afraden. @klussen heeft een warmtepomp en kan dus mooi COP 4 stoken en dan adviseer je een COP 1 oplossing als hoofdverwarming?

Afhankelijk van de locatie in het huis zou ik misschien nog meer watergedragen elementen in de badkamer adviseren. Zelf heb ik naast vloerverwarming ook wandverwarming in de badkamer (badkamer grenst aan twee buitenmuren). Gezien ik boven niet enorm veel stook, is een beetje extra capaciteit in de badkamer wel fijn om hier een beetje warmte te krijgen. Wandverwarming op de buitenmuren hoeven maar heel langzaam mee te draaien, maar je ondervangt een koudeval en verhoogt het comfort gigantisch. Ook condens is minder een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:49
Ik zou het met wedi maken. Ga ik hier zelf ook doen. Met de bovenfrees de vloerverwarmingslangen er in frezen, doucheafschot doe ik door ter plekke vd douche 1 cm dunnere platen toe te passen, en dan t afschot er in smeren met flexibele tegellijm. Douchedrain lijm je gewoon in de wedi.

En ik zeg wedi, maar ik zou vidiboard pakken voor de portemonnee

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klussen
tonny147 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:21:
Hier recent een waterdicht membraam aangebracht onder de tegels.
[Afbeelding]

Is een soort pasta icm een vlies, vormt dit een waterdicht membraam.
Hoe hebben jullie hierin het afschot gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
@klussen ik heb de badkamervloer gemaakt van Q-board 50mm, mijn huis is uit 1928 en alle vloeren bestaan uit houten balken, aangezien ik dit niet te zwaar wilde belasten gekozen voor Q-board en hier vloerverwarming ingefreesd.
Om afschot in de inloopdouche te creëren gebruik gemaakt van een afschotplaat https://www.schlueter-systems.nl/kerdi-shower-l.aspx#1 de L variant. hier zit gelijk 2% afschot in.
Q-board,Wedi en Jackoboard verkopen soortgelijke varianten, vaak al met de douchedrain ingewerkt, zijn alleen wel prijzig in tegenstelling tot die van schlueter, ik heb de plaat in duitsland gekocht voor ongeveer 100 euro.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klussen
tonny147 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:38:
@klussen ik heb de badkamervloer gemaakt van Q-board 50mm, mijn huis is uit 1928 en alle vloeren bestaan uit houten balken, aangezien ik dit niet te zwaar wilde belasten gekozen voor Q-board en hier vloerverwarming ingefreesd.
Om afschot in de inloopdouche te creëren gebruik gemaakt van een afschotplaat https://www.schlueter-systems.nl/kerdi-shower-l.aspx#1 de L variant. hier zit gelijk 2% afschot in.
Q-board,Wedi en Jackoboard verkopen soortgelijke varianten, vaak al met de douchedrain ingewerkt, zijn alleen wel prijzig in tegenstelling tot die van schlueter, ik heb de plaat in duitsland gekocht voor ongeveer 100 euro.
Bedankt! En hoe heb je ervoor gezorgd dat alles echt helemaal lekvrij is? Dit vinden wij enorm spannend.

Heb je daarnaast ook gekozen voor een ontkoppelingsplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
ontkoppelingsplaat gebruik je voornamelijk als je direct op de houten ondervloer gaat tegelen, bij mij ligt er Q-board op de houten ondervloer. Q-board bestaat uit xps met een cement toplaag, xps is waterdicht.
bij het douche gedeelte alle hoeken en naden voorzien van kimband en afdichtpasta,op de vloer een polyethyleen doek deze ook weer voozien van pasta, dit loopt door tegen de opstand van de douche drain. als ultieme test heb ik er een paar emmers water overheen gegooid,(zonder tegelvloer) water liep mooi weg via de drain en geen lekkage gezien.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baha
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 16:35
Hier ook Schlüter membraan gebruikt voor een inloopdouche, was goed zelf te doen. De lijm die je gebruikt is 2 componenten, en heel erg sterk. De lijm is redelijk prijzig, maar je wilt zeker voldoende hebben, dus probeer dit niet te strak te bemeten.
  • Voorzie extra nitril handschoenen, die lijm is verschrikkelijk hardnekkig spul, en vast niet gezond op de huid
  • Vergeet geen manchetten (voor buizen) en hoekstukjes/band te gebruiken. Dit voegt ook wel extra kost toe, maar het geeft wel extra zekerheid.
  • Werk met de voorgeschreven overlappingen, en het voorgeschreven gereedschap (specifieke kamgrootte voor de lijm)
Ik heb het tot op plafondhoogte aangebracht, was allicht niet 100% noodzakelijk, maar speelde liever op zeker. Als je die overlappingen goed doet, en die zijn dichtgesmeerd met de lijm, dan kan daar echt niets meer tussen. Ik was hier ook nogal huiverig voor (badkamer werd vervangen wegens een lekkende douche), maar het was perfect waterdicht. Als je het zelf doet kan je het ook zo neurotisch doen als je wilt, het was echt niet lastig om aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klussen
tonny147 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:38:
Bedankt voor je antwoord. Nadat je de vloerverwarming erin hebt gevreesd, heb je er toen nog iets overheen gedaan om het af te dichten of toen meteen tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
@klussen dichtgezet met dunne flexibele tegellijm, weefselband eroverheen in de natte lijm. zoiets als dit https://www.amazon.nl/rol...&pd_rd_i=B07DYTDY89&psc=1

ik heb een dag gewacht voor ik ging tegelen, tegellijm was iets gekrompen in de sleuven dat vult dan mooi weer op tijdens tegelen.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klussen
Makrolon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:51:
Ik zou het met wedi maken. Ga ik hier zelf ook doen. Met de bovenfrees de vloerverwarmingslangen er in frezen, doucheafschot doe ik door ter plekke vd douche 1 cm dunnere platen toe te passen, en dan t afschot er in smeren met flexibele tegellijm. Douchedrain lijm je gewoon in de wedi.

Bedankt en wat doe je als je de vloerverwarming erin hebt liggen? Wat leg je er dan nog overheen? En ontkoppeld een wedi plaat voldoende of moet daar nog een ontkoppelingsmat gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klussen
Makrolon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:51:

Bedankt en wat doe je als je de vloerverwarming erin hebt liggen? Wat leg je er dan nog overheen? En ontkoppeld een wedi plaat voldoende of moet daar nog een ontkoppelingsmat gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 07:42
Wij hebben een houten tussenvloer en hebben overal underlayment als vloer gebruikt met daaroverheen XPS plaat, dat goed afgedicht en betegeld. Bij de douche en badkuip kimband gebruikt.

Gaat toch al een paar jaar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:11
De_Bastaard schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:40:
Wij hebben een houten tussenvloer en hebben overal underlayment als vloer gebruikt met daaroverheen XPS plaat, dat goed afgedicht en betegeld. Bij de douche en badkuip kimband gebruikt.

Gaat toch al een paar jaar goed :)
Ligt je badkamer vloer nu dan ook een stukje hoger als eerst en als de andere vloeren in je huis?

Ik zit in eenzelfde situatie als TS (oud huis, verdieping op houten balken, houten vloer) en ben met een badkamer renovatie bezig. Qua ruwbouw/opbouw ben ik er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. Het gaat vooralsnog om twee 'systemen': Schluter vs Wedi.

De huidige badkamer ligt op een houten vloer op houten draagbalken in een 100 jaar oud huis. De houten vloer ga ik er uit halen en daar komt een nieuwe 22/25mm wbp multiplex plaat op. Hiermee heb ik ook de mogelijkheid tot verleggen van met name de afvoerleidingen. Omdat het een houten vloer is moet ik het ontkoppelen i.v.m. bewegingen en het scheuren van voegen. Vanaf daar begint de keuze.

Het Kerdi systeem werkt met een ontkoppelingsmat en Kerdi doeken (of platen vergelijkbaar met meer bekende Wedi platen) die zorgen voor de waterdichtheid van het geheel. Het plan is om die te combineren en een inloopdouche of douchebak te plaatsen. De douchebak plaatsing ben ik wel over uit. Een inloopdouche vind ik echter mooier. Kerdi heeft voorbereide platen waar al afschot in zit. Dat is lekker makkelijk want dan hoef ik zelf geen afschot te creëren.

Bij Wedi eenzelfde verhaal maar dan geen ontkoppelingsmat maar een Wedi plaat van 40mm (even hoog als de kant en klare afschot plaat) die als ondervloer dient bovenop de multiplex. Door dezelfde hoogte als de afschot plaat aan te houden creëer je één geheel wat je in één keer kunt aftegelen.

Maarrrrr. Nu wil ik de extra hoogte eigenlijk een beetje beperkt houden en tegelijkertijd één grote vloer. Hoe kan ik dat nou handig doen?

Een optie is om het douchegedeelte verhoogd te maken (douche komt aan het uiteinde van de badkamer over de breedte) Het andere deel waar het badmeubel en wc komen wordt dan iets lager waardoor de opstap/het hoogste verschil teniet gedaan kan worden met een drempel. Bij een wedi plaat over de volledige vloer zit je altijd met 4+ cm opstap en voldoet een drempel m.i. niet meer..

Nog een vraag: stel nu dat ik de douche volledig met Wedi maak en de rest van de badkamer een Schluter Ditra ontkoppelingsmat leg. Gaat dat als ik dat op de juiste manier waterdicht verbindt met een afdichtingsband van één van de twee merken? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Bobmeister op 03-01-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Bobmeister schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Ligt je badkamer vloer nu dan ook een stukje hoger als eerst en als de andere vloeren in je huis?

Ik zit in eenzelfde situatie als TS (oud huis, verdieping op houten balken, houten vloer) en ben met een badkamer renovatie bezig. Qua ruwbouw/opbouw ben ik er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. Het gaat vooralsnog om twee 'systemen': Schluter vs Wedi.

De huidige badkamer ligt op een houten vloer op houten draagbalken in een 100 jaar oud huis. De houten vloer ga ik er uit halen en daar komt een nieuwe 22/25mm wbp multiplex plaat op. Hiermee heb ik ook de mogelijkheid tot verleggen van met name de afvoerleidingen. Omdat het een houten vloer is moet ik het ontkoppelen i.v.m. bewegingen en het scheuren van voegen. Vanaf daar begint de keuze.

Het Kerdi systeem werkt met een ontkoppelingsmat en Kerdi doeken (of platen vergelijkbaar met meer bekende Wedi platen) die zorgen voor de waterdichtheid van het geheel. Het plan is om die te combineren en een inloopdouche of douchebak te plaatsen. De douchebak plaatsing ben ik wel over uit. Een inloopdouche vind ik echter mooier. Kerdi heeft voorbereide platen waar al afschot in zit. Dat is lekker makkelijk want dan hoef ik zelf geen afschot te creëren.

Bij Wedi eenzelfde verhaal maar dan geen ontkoppelingsmat maar een Wedi plaat van 40mm (even hoog als de kant en klare afschot plaat) die als ondervloer dient bovenop de multiplex. Door dezelfde hoogte als de afschot plaat aan te houden creëer je één geheel wat je in één keer kunt aftegelen.

Maarrrrr. Nu wil ik de extra hoogte eigenlijk een beetje beperkt houden en tegelijkertijd één grote vloer. Hoe kan ik dat nou handig doen?

Een optie is om het douchegedeelte verhoogd te maken (douche komt aan het uiteinde van de badkamer over de breedte) Het andere deel waar het badmeubel en wc komen wordt dan iets lager waardoor de opstap/het hoogste verschil teniet gedaan kan worden met een drempel. Bij een wedi plaat over de volledige vloer zit je altijd met 4+ cm opstap en voldoet een drempel m.i. niet meer..

Nog een vraag: stel nu dat ik de douche volledig met Wedi maak en de rest van de badkamer een Schluter Ditra ontkoppelingsmat leg. Gaat dat als ik dat op de juiste manier waterdicht verbindt met een afdichtingsband van één van de twee merken? :P
Nee, die extra hoogte valt reuze mee. In alle andere ruimtes ligt er op de balken een laag planken van 1 á 2cm, met daarop dan parket of laminaat.

In de badkamer hebben we die planken vervangen door underlayment van 18mm, daarop dan die (uit mijn hoofd) 2cm hoge qboard/XPS plaat, en daarop de tegels.

Het kan ook zijn dat we daar 1cm op XPS op gelegd hebben hoor, pin me er niet op vast. Het gaat erom dat de underlayment laag stevig genoeg is i.v.m. doorbuigen, die XPS hebben we alleen gebruikt voor het waterdicht maken.

Tegels zijn ook maar iets van 1,5cm, dus dat verschil valt reuze mee. Prima op te vangen met een andere dorpel ofzo. Je voelt het verschil in hoogte amper tot niet in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
De_Bastaard schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:03:
[...]

Nee, die extra hoogte valt reuze mee. In alle andere ruimtes ligt er op de balken een laag planken van 1 á 2cm, met daarop dan parket of laminaat.

In de badkamer hebben we die planken vervangen door underlayment van 18mm, daarop dan die (uit mijn hoofd) 2cm hoge qboard/XPS plaat, en daarop de tegels.

Het kan ook zijn dat we daar 1cm op XPS op gelegd hebben hoor, pin me er niet op vast. Het gaat erom dat de underlayment laag stevig genoeg is i.v.m. doorbuigen, die XPS hebben we alleen gebruikt voor het waterdicht maken.

Tegels zijn ook maar iets van 1,5cm, dus dat verschil valt reuze mee. Prima op te vangen met een andere dorpel ofzo. Je voelt het verschil in hoogte amper tot niet in elk geval.
Oke hier ligt op de rest van de verdieping dus alleen die planken (rechtstreeks op de balken). Heb net de hele verdieping geschaafd/opgeschuurd om de oude (zwarte) verf er af te krijgen dus daar ga ik geen nieuwe vloer op leggen. :P

Nadeel is dus dat als ik de planken (2cm) in de badkamer weg haal, ik daar ergens een hoogteverschil ga hebben waar ik nog niet helemaal uit ben. Ik zou de XPS douche van Wedi verdiept kunnen leggen (direct op de balklaag waarbij ik een plaat maak tussen de balken), maar dan heb ik nog steeds 2 cm die ik moet oplossen met ....

Jij hebt over je hele badkamer vloer XPS /qboard gelegd? Hoe voelt dat? Heb je niet het idee dat je er doorheen zakt of het indeukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
Bobmeister schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:08:
[...]

Oke hier ligt op de rest van de verdieping dus alleen die planken (rechtstreeks op de balken). Heb net de hele verdieping geschaafd/opgeschuurd om de oude (zwarte) verf er af te krijgen dus daar ga ik geen nieuwe vloer op leggen. :P

Nadeel is dus dat als ik de planken (2cm) in de badkamer weg haal, ik daar ergens een hoogteverschil ga hebben waar ik nog niet helemaal uit ben. Ik zou de XPS douche van Wedi verdiept kunnen leggen (direct op de balklaag waarbij ik een plaat maak tussen de balken), maar dan heb ik nog steeds 2 cm die ik moet oplossen met ....

Jij hebt over je hele badkamer vloer XPS /qboard gelegd? Hoe voelt dat? Heb je niet het idee dat je er doorheen zakt of het indeukt?
Ik heb de balken allemaal geschaafd zodat ze vlak zijn. Vervolgens een laag underlayment erop geschroeft. Daar overheen die XPS plaat, en daar vervolgens weer op getegeld.

XPS direct op de balk zou ik niet doen, daarvoor buigt het imo echt teveel door.

Als je die planken weghaalt en dat vervangt door underlayment + xps dan ben je er toch al bijna? Die XPS hoeft ook niet persé heel dik te zijn, het gaat erom dat het waterdicht is. De flexibiliteit vang je op door die underlayment plaat van 18mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
De_Bastaard schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Ik heb de balken allemaal geschaafd zodat ze vlak zijn. Vervolgens een laag underlayment erop geschroeft. Daar overheen die XPS plaat, en daar vervolgens weer op getegeld.

XPS direct op de balk zou ik niet doen, daarvoor buigt het imo echt teveel door.

Als je die planken weghaalt en dat vervangt door underlayment + xps dan ben je er toch al bijna? Die XPS hoeft ook niet persé heel dik te zijn, het gaat erom dat het waterdicht is. De flexibiliteit vang je op door die underlayment plaat van 18mm.
Ik zou dan wel platen tussen de balken doen waar de XPS op steunt, zoals in dit filmpje vanaf 2 minuten. Daarmee win je dan de dikte van je underlayment.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1Rv9b67.png

In het midden de huidige situatie in de badkamer en de rest van de verdieping. Rechts de optie om overal eerst underlayment/multiplex wbp en daarbovenop een qboard/wediboard te leggen. 40mm omdat de kant en klare douche platen ook 40 mm zijn. Dat levert dan een een nieuwe hoogte op van 22+40+15 = 77mm t.o.v. de planken op de rest van de verdieping = 57 mm verhoging

Links de optie om de qboard op de balkhoogte te leggen. Dan krijg je 22+5+15 = 42mm verhoging = 22mm vverhoging tov de rest van de verdieping. Dat is te regelen met een drempel.

Een derde optie die ik zie is om enkel het douchegedeelte (die op het uiteinde komt van de totale badkamer over de breedte) te verhogen. Dat zou er nog niet zo gek uit zien maar is natuurlijk niet het idee van een inloopdouche. Dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y0lk7EN.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Een verhoogde badkamer vloer zie je in heel veel woningen, zelfs in nieuwbouw, vermoedelijk iets met leidingen wegwerken enzo.
Hier ligt 50mm qboard, daarop tegels 60x60.
Osb tussen de balken, en loze ruimte opgevuld met easycell, scheelt een hoop geluid op de verdieping lager.
Overgang van badkamer naar gang met een mooie hardstenen dorpel, net achter de deur, zodat je die niet hoeft in te korten.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Sorry voor het oprakelen van dit topic maar ik ga hier binnenkort ook mee aan de slag. De balkenlaag is inmiddels zichtbaar.

Ik lees veel over Wedi, Underlayment en XPS platen. Hoe zit het met het geluid? Mijn badkamer komt precies boven m’n bankstel / tv-hoek. Ik wil niet dat ik dan moet luisteren naar het geluid van kletterend water. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Geluidsisolatie plaatsen tussen de balken zodat je geen klankkast meer hebt (steenwol, houtvezel, metisse, easycell, ….)

Van klussen krijg je grijze haren

Pagina: 1