Lenovo Yoga: 7735HS vs 7840HS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor ruwweg identieke prijs kan ik een Lenovo Yoga Pro 7 Gen 8 samenstellen met een 7735HS of een 7840HS processor. Oftewel, welke moet ik nemen?

En het logische antwoord is de 7840HS. Dat is een Zen4 processor, terwijl de 7735HS een rebranded Zen3 is
(de 6800). De 7840HS is sneller en energie efficienter onder load. Echter, zoveel onder load zal ik hem niet gaan gebruiken (hooguit wat fotobewerking, en niks bijzonders daarmee). Na een hoop persoonlijke meningen online gevonden te hebben, waarin sommige stelde dat de 7735HS zuiniger kan zijn, uiteindelijk wat lijkt op een fatsoenlijke technische review gevonden: YouTube: Finally! AMD 7840HS Review - Faster & more efficient vs Intel & 6800.... Waarbij lang verhaal kort: De 7840HS is ~20%-30% sneller. Maar de power consumptie bij lage load is een 75% hoger! Natuurlijk is CPU dan slechts een klein gedeelte van de totale power consumptie van de hele laptop, maar alsnog is het verschil aanzienlijk.

Nu scheelt het dat hij ook niet een hele werkdag bij mij op zijn accu hoeft te overleven, hij zwerft primair het huis rond. Maar alsnog als ik kijk wat een laptop bij mij gemiddeld doet (weinig: Wat browsen), lijkt mij de 7735HS de betere keuze voor mij. Kan iemand mij overtuigen dat toch echt de Zen4 de betere optie is?

(Oh en Tidal Teal vs Storm Grey keuze is een dingetje :P ).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:54
Waar hecht jij meer waarde aan? De iets hogere/lagere power consumptie, of de hogere/lagere performance.

Als ik hier kijk is het verschil niet zo hoog als die 75% die ze bij het filmpje aankaarten.

https://www.notebookcheck...14952_14948.247596.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
corporalnl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:36:
Waar hecht jij meer waarde aan? De iets hogere/lagere power consumptie, of de hogere/lagere performance.
Dat is de obvious inkopper natuurlijk, en kom ik dus ook op terug in mijn TS. In principe hoeft hij niet veel zware taken te doen, en staat hij primair te idlen (of nou ja, lichte taken doen). Dus dan is de Zen3 een logischere keuze, maar het voelt vooral vreemd om specifiek bij gelijke prijzen voor een oude generatie te gaan.
Als ik hier kijk is het verschil niet zo hoog als die 75% die ze bij het filmpje aankaarten.

https://www.notebookcheck...14952_14948.247596.0.html
Dat zijn totale power consumpties van de laptop, niet van enkel de CPU package. En dat ligt natuurlijk van de hele laptop af die ze ervoor getest hebben. Tegelijk ondersteund dat ook wel het verhaal: De idle power consumpties van de 7735 laptops zijn een paar watt lager dan van de 7840 laptops gemiddeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 14:46
De 7840hs komt ook met een stuk krachtigere igpu, niet per definitie enorm doorslaggevend, maar toch lekker als je op een later moment misschien toch aanspraak gaat doen op een igpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
doebbalapoent11 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:52:
De 7840hs komt ook met een stuk krachtigere igpu, niet per definitie enorm doorslaggevend, maar toch lekker als je op een later moment misschien toch aanspraak gaat doen op een igpu
Eens, en valide punt. Echter ook hier is het voor mij persoonlijk: Wat ga ik doen op een igpu? Ik ga zeker niet gamen op deze laptop. Daar heb ik een desktop voor. Nu zou het kunnen dat in de toekomst meer AI achtige dingen de IGPU gebruiken, maar het blijft voor mij wel een beetje wensdenken om de 7840 te kiezen, wat de logischere optie zou moeten zijn (nieuwe generatie), terwijl één ding zeker is: 95% van de tijd staat hij te idlen, en van wat ik heb gevonden is de 7735HS daar simpelweg beter in.

Dus dan is voor mij vooral de hoop dat er een bios update kan komen die het verbeterd, maar ik ben ook geen voorstander van iets kopen in de hoop dat er mogelijk in de toekomst een driver update zou kunnen komen.

En ja, ik realiseer me dat mijn keuze in principe de 7735HS dus is. Maar echt, met liefde word ik overtuigd waarom een zen4 wel de betere optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Als ik je TS lees dan zie ik dat je wel gewoon de optie hebt om te laden, nou weet ik natuurlijk niet hoeveel langer een 7735hs op accu gaat dan een 7840hs, maar ik zou zeggen dat je dan beter performance kan kiezen (mening, kan verschillen :) ). Effe een lader een half uur eerder erin janken kan altijd, maar na 5 jaar een beetje performance bijprikken gaat niet helaas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je overal kan opladen en het prijsverschil is klein, dan kan je mijn keuze voor de 7840HS volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPtikPn801CD8hAqfTQFxzplJNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvdsnhJGavvaKSyHzCiakJHz.jpg?f=fotoalbum_large

Voor minder dan 800 euro was Zen 4 en RDNA 3 op 4nm voor mij een no-brainer.

7840HS heeft ADNA voor AI versnelling, AV1 decoding voor wanneer de video's op het Internet naar AV1 overstappen.

Bijna geen load is ook bijna geen verbruik versus een zwakke APU dat altijd zwaar belast wordt en meer verbruikt. Een laptop die nooit blaast is beter dan de laptop die bijna altijd moet blazen.

Als het moet, kan ik op de staart van de CPU trappen en de grotere meerderheid van desktops in de achteruitkijkspiegel doen verdwijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT8ZnmP70go2LOzwjDmcBCepR4k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IEJ3jOaxnugsmvdxav0JYxUR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiV7OJaJKFochmMTqRMJvY-cPRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vnhJLW06COXwSoZ8mzgaiozL.jpg?f=user_large

Daily quests in Fortnite kan ik ergens onderweg doen.

Auto-set, DirectX 11, low preset, view range epic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ub4IogCr-V_bx73iTOtlDgPZRM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HWTETUkrhUaWvFydQNjhEh1a.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qewRA8orsl5jmYToo376v_SaHhQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E1h1INdk2rKjL3PEceAak2CT.jpg?f=user_large

DirectX 12, low preset, view range epic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjZlp9t7ceYwv1V9XLXBUWdCWc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z5mZUIClKRdoYAaxEhZTnLzQ.jpg?f=user_large

Als je een hele werkdag ergens in the field, buiten,... moet werken en uren op de accu werkt, dan kan accuduur een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rapture schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:18:
Als je overal kan opladen en het prijsverschil is klein, dan kan je mijn keuze voor de 7840HS volgen.

[Afbeelding]
Dat is ook een mooie idd. Maar ik ga voor een iets kleinere Yoga, en met korting die ik erop krijg is dat niet veel duurder voor vergelijkbare specs.
7840HS heeft ADNA voor AI versnelling, AV1 decoding voor wanneer de video's op het Internet naar AV1 overstappen.

Bijna geen load is ook bijna geen verbruik versus een zwakke APU dat altijd zwaar belast wordt en meer verbruikt. Een laptop die nooit blaast is beter dan de laptop die bijna altijd moet blazen.
AV1 decoding is een goed punt. Maar onder bijna geen load, verbruikt de 7840 dus een hoop meer dan een 7735. En natuurlijk, beide verbruiken niet heel veel, dus een 7840 zal ook niet vol gaan blazen bij idle, maar de 7735 is onder bijna geen load gewoon momenteel van wat ik heb gevonden significant zuiniger.

En voor @doebbalapoent11, klopt dat je daar weinig aan kan doen over 5 jaar meer. Tegelijk zijn het beide eigenlijk overkill processoren voor gewoon browsen, emailen, en hooguit wat fotobewerking of als ik echt gek ben iets Matlab erop (Nee niks zwaars als ik dat doe). Dat kan ook met een 15W ultrabook processor, en daar staan beide al ver boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Sissors schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:38:
AV1 decoding is een goed punt. Maar onder bijna geen load, verbruikt de 7840 dus een hoop meer dan een 7735. En natuurlijk, beide verbruiken niet heel veel, dus een 7840 zal ook niet vol gaan blazen bij idle, maar de 7735 is onder bijna geen load gewoon momenteel van wat ik heb gevonden significant zuiniger.
Als je het voornamelijk thuis gebruikt en halve werkdag op accu werken, kan je de lader aansluiten, dan maakt idle verbruik niet veel uit.

Mijn use case is onderweg, in de auto, in een tent,... software van meerdere brokers draaien, een YouTube live stream beluisteren in combinatie met posten op GoT, meerdere bronnen op Twitter, Reddit,... raadplegen, opzoekingen doen, een andere YouTube video tegelijkertijd bekijken,... Dan blijft de load meestal onder 10%.

Op oudere laptops zoals Intel dual core 15W TDP, is het CPU load de hele tijd op 100% en YouTube video's die met veel moeite starten, live stream loopt achter op real-time,... Op mijn 7840HS kan ik 5, 6, 7,... YouTube video's tegelijkertijd afspelen totdat de kakofonie teveel wordt om nuttig te zijn en de load gaat nauwelijks over 10%.

Ik kies voor meer performance om bij mijn gebruik weinig load/verbruik te hebben. 7840HS is in Cinebench single core +15% sneller dan 7735HS en in multi-threading +25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpod
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
rapture schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:18:

[Afbeelding]

Voor minder dan 800 euro was Zen 4 en RDNA 3 op 4nm voor mij een no-brainer.
is die aanbieding nog beschikbaar? ik zie m alleen voor 1199 zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
wimpod schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

is die aanbieding nog beschikbaar? ik zie m alleen voor 1199 zoiets.
Neen, was tijdelijk. Wel kun je Lenovo altijd bellen voor een offerte, 10% korting is echt heel haalbaar. Haal trouwens ook altijd windows uit de configuratie, scheelt heel wat centen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
rapture schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

Als je het voornamelijk thuis gebruikt en halve werkdag op accu werken, kan je de lader aansluiten, dan maakt idle verbruik niet veel uit.

Mijn use case is onderweg, in de auto, in een tent,... software van meerdere brokers draaien, een YouTube live stream beluisteren in combinatie met posten op GoT, meerdere bronnen op Twitter, Reddit,... raadplegen, opzoekingen doen, een andere YouTube video tegelijkertijd bekijken,... Dan blijft de load meestal onder 10%.

Op oudere laptops zoals Intel dual core 15W TDP, is het CPU load de hele tijd op 100% en YouTube video's die met veel moeite starten, live stream loopt achter op real-time,... Op mijn 7840HS kan ik 5, 6, 7,... YouTube video's tegelijkertijd afspelen totdat de kakofonie teveel wordt om nuttig te zijn en de load gaat nauwelijks over 10%.

Ik kies voor meer performance om bij mijn gebruik weinig load/verbruik te hebben. 7840HS is in Cinebench single core +15% sneller dan 7735HS en in multi-threading +25%.
Echter maakt laag gebruik niet perse uit als je kijkt naar accuduur en of geluid. Bij basic taken is geen van beide cpu's te zwak, dan is het dus meer de vraag hoe efficient ze nou zijn. Daarin kan ik TS wel begrijpen en is de keus van de 7735HS helemaal niet gek. Als performance je toch niet boeit dan is het enkel de 7735HS die relevante voordelen heeft.
Pagina: 1