Evohome stopt met verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 07:32
Ik heb sinds +/- 2 jaar een Evohome syteem en ben tot op heden niet erg tevreden. Dit komt omdat ik wat onverklaarbare issues heb ermee.

Ik heb op elke kamer een HR92 thermostaatknop (apparte zones) en in m'n woonkamer een vloerverwarming met 2 radiatoren. De radiatoren zitten samen in 1 zone, en de vloerverwarming in een andere. M'n ketel is een Remeha Tzerra 28CW4. Naast de ketel hangt een opentherm unit voor de aansturing vanaf het bedieningspaneel. Het bedieningspaneel in de woonkamer is tevens de temperatuursensor voor deze ruimte.

Een vrij normale configuratie volgens mij.

Nu het weer wat kouder wordt en de kachel aan gaat, merk ik dat ik weer (of nog steeds) een issue heb met het regelen van de temperatuur. Als ik de temperatuur in de woonkamer hoger zet, dan gaat de kachel even aan, maar hij stopt voordat de gewenste temperatuur is bereikt. Op dat moment probeer ik de ketel weer aan te krijgen door de temperatuur aan te passen (lager en weer hoger) maar de ketel gaat niet uit zichzelf stoken om de ingestelde temperatuur te bereiken.

Als ik op het knopje van de opentherm module (naast de ketel) druk, dan gaat de ketel direct aan. alleen gaat hij vrij snel weer uit en wordt het nog niet aangenaam warm. Het signaal van draadloze verbinding tussen bedieningspaneel en de opentherm unit is van goede kwaliteit. dus het signaal dat de ketel moet gaan verwarmen moet worden ontvangen.

Iemand bekend met dit issue ?

Ik ben een beetje uit m'n mogelijkheden, qua oplossingsrichting.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kan van alles zijn. Maar je geef te weinig informatie.
Wat heb je als temperatuursensor ingesteld in je woonkamer? Hoe heb je je woonkamer zone ingesteld? Hoe ziet je verdeler van de vv er uit? Zitten daar bijv ook automatische actuatoren op? Zit er een zoneklep in je systeem? Heb je al eens gekenen waarom de ketel stopt? Komt dat omdat er geen warmtevraag vanuit Evohome is? Of omdat de ketel gaat pendelen?
Ofwel, mogelijke oorzaken zat...

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 17-10-2023 20:43 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:20
Wat is de retour temperatuur bij de ketel als hij weer te snel afslaat ?

Net zo warm als de aanvoer temperatuur of koud ?

[ Voor 26% gewijzigd door Lollercopter op 17-10-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 23:43
Ik mis inderdaad informatie in dit verhaal. Het zou kunnen dat de cv ketel stopt met stoken omdat de retourwater temperatuur te hoog wordt, maar dan zou ik verwachten dat wel de circulatiepomp blijft draaien. Dan zou het verwarmen gewoon doorgaan. Of geeft de ketel een storingsmelding?
Wat ik niet snap: je geeft aan dat de woonkamer uit 2 zones bestaat, en er is maar 1 sensor. Hoe heb je dat ingericht?
Verder: gebruik je een vloerverdeler met of zonder pomp, hoe regel je de vloerverdeler, wat is de watertemperatuur, en heb je al eens aan de leidingen van vloerverdeler en radiatoren gevoeld?
Enzovoort.

[ Voor 3% gewijzigd door JW te R op 17-10-2023 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ik begrijp dat de informatie wat summier is, zal hier wat verder over uitweiden.

De radiatoren in de woonkamer zitten in 1 zone en hebben het Evohome bedieningspaneel als temperatuursensor.
De vloerverwarming heb ik even buiten beschouwing gelaten, daar is ook nog een issue mee (pomp gaat wel draaien, maar vloer wordt niet warm. Echter omdat dit een andere zone is (met zoneklep en relais module) heeft dit geen invloed op de werking van de radiatoren. Overigens heb ik een Honeywell Wireless Round temperatuursensor die wordt gebruikt voor de vloerverwarming (andere zone)

Ik weet niet waarom de ketel stopt, daar ben ik erg benieuwd naar. De ketel heeft geen storing. Als ik het knopje op de opentherm rf-module indruk, gaat de ketel even aan, maar zoals zojuist ook getest, binnen een halve minuut weer uit. De aanvoerbuis werd warm, de retour was vrijwel koud. toch stopte de ketel snel met verwarmen. Op het bedieningspaneel zet ik de temperatuur hoger (om te testen bijv. 5 graden hoger), maar dat zorgt er niet voor dat de ketel aan blijft.

Zoals gezegd, de retourtemperatuur is vrijwel koud als hij afslaat.

@JW te R De vloerverdeler is dus met pomp + zoneklep + relaismodule + Round Wireless (sensor) in een aparte zone. Omdat de vloerverwarming ook niet goed werkt, moet ik hier nog naar kijken. maar deze setup heeft geen invloed op de 1e zone met de radiatoren in de woonkamer.

Hopelijk iets meer duidelijk met deze informatie toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Remeha ketels geven een status melding. Kan je eens kijken wat de melding is zodra de ketel afslaat? Dan kunnen we zien of dit bijv. komt omdat er geen warmtevraag meer is, of omdat de retourtemp overschreden wordt, of andere reden. Als het goed is kan je ook de aanvoer en retourtemps aflezen. Doe dat ook even op het moment van afslaan.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Microkid schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:18:
Remeha ketels geven een status melding. Kan je eens kijken wat de melding is zodra de ketel afslaat? Dan kunnen we zien of dit bijv. komt omdat er geen warmtevraag meer is, of omdat de retourtemp overschreden wordt, of andere reden. Als het goed is kan je ook de aanvoer en retourtemps aflezen. Doe dat ook even op het moment van afslaan.
Dat zou ik heel graag willen doen, maar er zit geen informatiedisplay op de ketel zelf. Het enige wat ik kan zien is 1 groen lampje die aangeeft dat de ketel aan is. Het lampje ernaast gaat aan als de ketel aan gaat. Weet niet of er een andere manier is om deze informatie uit te lezen. Voorheen had ik wel een eTwist thermostaat, maar deze heb ik niet meer. die kon wel meer uitlezen dat wat ik nu kan zien.

Toen de ketel z'n laatste onderhoudsbeurt kreeg gaf de cv monteur aan dat er geen storing was aan de ketel. Dit is wel weer even geleden (klein jaar), maar is in gedrag van de ketel niets veranderd.

Ik zou heel graag die extra informatie uitlezen, maar weet nog niet hoe. ik zal uitzoeken wat er mogelijk is.

Overigens was de retour koud/lauw toen de ketel zojuist weer uitsloeg, dus kan met zekerheid zeggen dat de retour niet te heet is, waardoor hij uit zou slaan.

Ik druk geregeld op het knopje van de rf module en de ene keer slaat hij na 10 seconden uit en de andere keer wordt hij wel warm, maar gaat hij na een paar minuten weer uit. Dat er op het bedieningspaneel nog steeds warmtevraag is, veranderd niks aan de ketel die niet aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Oh jammer, dacht dat die Tzerra ook wel een LCD had.
Wel opvallend dat de retour lauw was toen de ketel afsloeg. Dan lijkt het bijna dat er geen warmtevraag meer was. Je kan op de EvoTouch een overzicht oproepen van de warmtevraag van elke zone, Hier kan je ook eens kijken wat er te zien is zodra je de woonkamer temp omhoog wilt. (foto maken en hier posten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Bijgevoegd een overzicht van de warmtevraag van alle zones.
Vreemd genoeg staan alle zones op 0%.

1 kanttekening, om de HR92 knoppen uit te sluiten heb ik die in de woonkamer er even vanaf gehaald.
Overigens zijn er vandaag zeker een aantal zones met warmte vraag geweest. Ik heb vandaag thuis gewerkt (Kl. Kamer) en heb daar wel warmte gehad.

Is het te verklaren dat alles op 0% staat?

https://ibb.co/sP0CB0W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
Als andere zones wel correct verwarmd worden kan er ook iets misgegaan zijn tijdens het instellen van de zone-indeling. In dat geval zou je de zone(s) woonkamer kunnen verwijderen en opnieuw toevoegen.

Andere mogelijkheid: Als een HR92 tocht registreert schakelt 'ie de warmtevraag voor die zone uit. Op de Evohome display is dat te zien (symbool open raam in de gekleurde balk waarin de vraagtemperatuur staat). Als dat het issue is kun je die functie uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Bedankt voor de tip. Het is alweer even geleden dat ik de zone van de woonkamer opnieuw heb ingesteld, zal ik inderdaad nog maar een keer doen.

Interessant om te weten dat hij bij tocht de warmtevraag uit zet, dat was me niet bekend. Overigens denk ik niet dat het hiermee te maken heeft, wan ik het nog nooit het open raam symbool gezien. Zal het nog eens checken, maar volgens mij staat deze al uit op de knoppen.

Ik betwijfel overigens of het aan de knoppen ligt, zoals ik al zei heb ik deze in de woonkamer eraf gehaald. de radiatoren staan volledig open en zouden bij warmtevraag direct warm moeten worden. de ingestelde temperatuur is overigens nog steeds niet bereikt in de woonkamer. De toevoer leidingen zijn overigens hartstikke koud.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet400 op 18-10-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:55
Voor het correct aansturen van een klep moet je aan/uit sturen. Op opentherm gaat dat niet goed werken. Opentherm ondersteunt geen kleppen, dus je klep staat vaak dicht als je CV aan staat en andersom.

Weliswaar geen oplossing voor het genoemde probleem, maar in het verleden zijn er ook nog eens veel problemen geweest met de combinatie Evohome op Opentherm en Remeha. Dit betrof de wat oudere Opentherm ketels, waarvan de OT niet geheel compatible was. Keer op keer werd het probleem opgelost door over te gaan op aan/uit regeling.

[ Voor 45% gewijzigd door bert pit op 19-10-2023 23:46 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Klopt inderdaad. De opentherm verbinding is enkel voor de aansturing van de ketel. Voor het aansturen van de klep zit er een aan/uit mechanisme tussen (heb even niet het type nr. voor me)

Het schakelmechanisme van de vloerverwarming doet prima z'n werk, zodra ik de temperatuur van de vloerverwarming-zone hoger zet, dan hoor ik vrijwel direct de klep open gaan. Echter is het geen garantie dat de vloer ook comfortabel warm wordt. Daar zit nog een uitdaging in om te snappen waarom de vloer vaak niet warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
Het blijft een vreeemde situatie:

1. Radiatoren woonkamer blijven koud.
2. Vloerverwarming woonkamer blijft koud.
3. Aanvoer- en retourleiding ketel blijven koud.
4. Werkkamer wordt wel verwarmd !?

3. en 4. kunnen m.i. niet gelijktijdig optreden.

Als je werkkamer wordt verwarmd terwijl in de woonkamer de radiatoren openstaan en toch koud blijven, is er een probleem met circulatie. Mogelijk zit er lucht in radiatoren of vloerverwarmingsleidingen? Vooral in vloeren blijft vaak langdurig lucht zitten.

Verder: Heb je in het Evohome logboek gekeken? Mogelijk vind je daar aanwijzingen.
Een paar dagen geleden noemde ik het open raam symbool. Staat er een ander symbool op de Evohome display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:13
Ik heb een soortgelijk probleem:

Evohome met vijf zones. Vier zones werken prima.

Zone 5 - een studeerkamer - wordt echter niet warm. Als er warmte gevraagd wordt (via knop of
centraal bedieningspaneel), dan slaat de ketel aan. Radiator wordt echter hoogstens warm en ook de aanvoer van de ketel wordt niet loeiheet (staat op 60°). De gevraagde temperatuur in de kamer wordt dus niet gehaald.

Is er echter een warmtevraag in een andere zone, dan wordt ook de radiator in de studeerkamer gewoon heet en wordt de gevraagde temperatuur vrij snel behaald.

Op zich lijken de aansturing van de ketel, de ketel zelf en de radiator allemaal wel te werken, maar toch gaat een onafhankelijke warmtevraag in de studeerkamer dus niet goed.

Er is recent al een monteur geweest, die kreeg het probleem niet opgelost. Woensdag komt er weer iemand.

Heeft iemand handige wenken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Je zou de zone eens kunnen verwijderen, HR92 resetten (niet vergeten!) en dan de zone opnieuw aanmaken en HR92 opnieuw toewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:03
Brunniepoo schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:48:
Ik heb een soortgelijk probleem:

Evohome met vijf zones. Vier zones werken prima.

Zone 5 - een studeerkamer - wordt echter niet warm. Als er warmte gevraagd wordt (via knop of
centraal bedieningspaneel), dan slaat de ketel aan. Radiator wordt echter hoogstens warm en ook de aanvoer van de ketel wordt niet loeiheet (staat op 60°). De gevraagde temperatuur in de kamer wordt dus niet gehaald.

Is er echter een warmtevraag in een andere zone, dan wordt ook de radiator in de studeerkamer gewoon heet en wordt de gevraagde temperatuur vrij snel behaald.

Op zich lijken de aansturing van de ketel, de ketel zelf en de radiator allemaal wel te werken, maar toch gaat een onafhankelijke warmtevraag in de studeerkamer dus niet goed.

Er is recent al een monteur geweest, die kreeg het probleem niet opgelost. Woensdag komt er weer iemand.

Heeft iemand handige wenken?
Kan het zijn dat de radiator in je studeerkamer te weinig vermogen heeft? Dan gaat de ketel pendelen omdat die het minimale vermogen niet kwijt kan in die ene radiator.

Het feit dat het beter/goed gaat als er een of meer andere radiatoren meedoen, is wel een typisch symptoom van die situatie.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Een oplossing is om deze dan te pairen met een andere radiator. Dus twee in één zone.
Een andere mogelijkheid is om de radiator sterk te vergroten, zodat de CV meer warmte kwijt kan. Want zoals @Gameboy zegt is de radiator waarschijnlijk te klein.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
Poeh, zou ik aan de monteur moeten vragen. Lijkt mij groot zat - en net zo groot als de radiator in een andere zone waar het wel goed gaat.

Onderbrengen in een andere zone kan natuurlijk, maar dan is het hele idee van het alleen stoken in de ruimtes die gebruikt worden wel weg. Dan neig ik er eerder naar de - toch al oude - radiator te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Gameboy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:03:
[...]

Kan het zijn dat de radiator in je studeerkamer te weinig vermogen heeft? Dan gaat de ketel pendelen omdat die het minimale vermogen niet kwijt kan in die ene radiator.
Dan nog, dan moet de verwarming gewoon blijven branden aangezien er warmtevraag is. Ik heb exact hetzelfde in mijn studeerkamer. Radiator van 1400W, maar cv levert iets van 4kW minimaal. Hij pendelt dus, maar de radiator blijft gewoon loeiheet zolang de ingestelde temp niet bereikt is. (radiator voorzien van HR92 dus).

Ik zou echt eerst die zone eens opnieuw aanmaken, ik heb daar ook wel eens wat gedoe mee gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 27-02-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Is de bridge (aan de CV kant) nieuw uit de doos, of al eerder gebruikt?

In dat laatste geval wil het wel eens dat een oude config niet helemaal wordt overschreven door een nieuwe. Helemaal opnieuw beginnen kan dan helpen.

Dat betekent een reset van de BDR92 of OT module. Kijk even in de handleiding, uit mijn hoofd een long press van 15 seconden voor de reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
Monteur kreeg er ook niet echt de vinger achter, maar het vermoeden is toch dat eea niet echt met de Evohome te maken heeft, maar veeleer met de leiding (te veel weerstand). We gaan het nu even proberen met een hogere keteltemperatuur en een grotere doorstroming in de radiator, maar wat mij betreft is dat geen echte/definitieve oplossing. Controle van de aansluitingen (daar is in het verleden wel het een en ander fout gegaan) en het spoelen van de leiding/radiator zijn de eventuele volgende stappen.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Staan alle ventielen in je radiator wagenwijd open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
Ik zie maar één ventiel en die is door de monteur verder opengezet, maar geen idee of dat volledig is. Hij vond zelf de doorstroming erg hoog - hoger dan gebruikelijk zou moeten zijn. Ik vertrouw maar op zijn expertise...
Pagina: 1