Dak lekkage. Is de nokvorst de oorzaak? Prijsopgaaf okay?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakin_ruben
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09-2024
Hoi,

Ik woon in een jaren '70 huis met een schuin dak. Afgelopen weekend heb ik een lekkage gehad, en ik vermoedde zelf dat het zink rond de schoorsteen de oorzaak is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2nZn0l92x0rHXt2beuJeI1K6fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYzKQ8OocbIicIRE2Op9W24q.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de plek in de vliering waar het water binnenkomt, de gemetselde muur achter de balk is van de schoorsteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VO6aFvhpQO3dUIupbCRBqbXDtUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4F6SbgPrLvkHk4wVEsHbaXQO.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is ongeveer dezelfde plek op het dak. Het water komt vermoedelijk achter het zink langs (zink loopt nog onder de eerste twee rijen pannen door).

Een dakreparateur die langs kwam gaf de schuld aan de nokvorst. Die is volgestopt met dakpasta en daardoor kan het water niet weg. Ik geloof hem graag maar snap niet hoe het de oorzaak kan zijn dat het achter het zink loopt. Het water kan ook niet naar binnen lijkt me als het dicht zit.

Vorig jaar had ik een lekkage en ik heb toen mijn betonpannen laten reinigen. Diezelfde partij heeft ook mijn nokvorst vastgelegd met dak pasta. Achteraf bleek het niet een hele betrouwbare partij want voor een tweede lekkage net nadat ze geweest waren, zijn ze niet komen opdagen, en vandaag kwam ik erachter dat ze zelfs failliet zijn (eenmanszaak).

Links is mijn nokvorst nu, rechts is van de buren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YH5bJWg2jF8a2rGDKS5HL_Fmqe8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQOI3VhdQH07P5NfKL13pGIO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lfn43zB2yVzxTkT4KjyKv9JYG9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BcX4GPpoTPxryJXAaXC3Qo5.jpg?f=fotoalbum_tile

De nokvorst van de buren is door dezelfde reparateur gedaan als die vandaag bij mij kwam.

Ik heb 2 vragen:

1. klopt het wat deze man beweert, dat het een ventilerende nok moet zijn en dat dat de oorzaak is?
2. En als het klopt, is €1300 ex btw een redelijke prijs om dit te herstellen? Herstelwerkzaamheden zijn oude nokvorst schoonborstelen, nieuwe nokband aanbrengen en de oude nok vastschroeven. Het dak is 10 meter breed

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15
Materiaal is dus 10m nokband, rest is arbeid. Hij gaat je na een dagdeel met een grijns de hand schudden :P

Belangrijker is dat je geen goed gevoel hebt over het oplossen van het daadwerkelijke probleem.

Wat als je eens een dag na een flinke bui een paar pannen opschuift en het vochtpercentage van het hout meet?

Ik vind de flexim er op het eerste oog best redelijk uitzien :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
Er zijn honderdduizenden nekvorsten die met flexim/nokpasta vastzitten. Dat spul is prima en waterdicht Ik kan niet bedenken hoe daar water doorheen komt.
We hebben van het weekend absurde regen gecombineerd met hele rare wind gehad. Dat er daarom water komt op plekken waar het anders niet kwam is niet zo gek. Die loodslab achter die schoorsteen ziet eruit alsof er water op heeft gestaan, wellicht zit er geen goed afschot in en kwam er van het weekend zoveel water tegelijk dat het eroverheen kwam.
Ik zou een andere dakdekker of loodgieter daar naar laten kijken en deze offerte nog even negeren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou het niet in de nok zoeken denk ik.
Eerder in dat stuk achter/naast de schoorsteen.

Kun je niet gewoon eens wat water met een tuinslang over het dak laten lopen van de nok richting schoorsteen en eens kijken waar en hoe het dan naar beneden loopt.

Mischien geeft dat wat duidelijkheid.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakin_ruben
Rukapul schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:00:
Materiaal is dus 10m nokband, rest is arbeid. Hij Al je na een dagdeel met een grijns de hand schudden :P

Belangrijker is dat je geen goed gevoel hebt over het oplossen van het daadwerkelijke probleem.
Mijn indruk is ook dat het wat aan de hoge kant is. En dat ik na de eerdere ervaring wat wantrouwiger ben naar dak bedekkers. Daarnaast heb ik me vanmiddag suf gezocht naar andere partijen die tijd hebben en dat was lastig
Rukapul schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:00:
Wat als je eens een dag na een flinke bui een paar pannen opschuift en het vochtpercentage van het hout meet?

Ik vind de flexim er op het eerste oog best redelijk uitzien :?
Ik heb vandaag (op een droge dag) wat pannen opgetild, en het piepschuim eronder voelde vrij vochtig.

Maar de vochtplekken op de eerste foto waren tijdens een flinke regenbui, dus het hele ventilatie verhaal staat daar los van lijkt me.
No Hands schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:09:
Er zijn honderdduizenden nekvorsten die met flexim/nokpasta vastzitten. Dat spul is prima en waterdicht Ik kan niet bedenken hoe daar water doorheen komt.
We hebben van het weekend absurde regen gecombineerd met hele rare wind gehad. Dat er daarom water komt op plekken waar het anders niet kwam is niet zo gek. Die loodslab achter die schoorsteen ziet eruit alsof er water op heeft gestaan, wellicht zit er geen goed afschot in en kwam er van het weekend zoveel water tegelijk dat het eroverheen kwam.
Ik zou een andere dakdekker of loodgieter daar naar laten kijken en deze offerte nog even negeren.
Dank voor je reactie. Ik ga inderdaad even verder zoeken. Hoe kan ik zelf controleren of het afschot goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:53

MLLL

Palm Treo 650

Als er geen folie/doek onder de panlatten zit kan het water best via de nokvorst onder het zink komen.
Na een regenbui is vaak te traceren waar het water vandaan komt als je een paar pannen lift.

En Flexim is rotzooi, binnen afzienbare tijd is het uitgedroogd en valt het uit elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:51
Beste is de nok vorsten te laten ventileren dmv een ondervorst band die je plakt aan je dakpan voor waterdichtheid.

Wat ik wel vreemd vindt. De flexim lijkt op de ondervorst/ vorst band gesmeerd te zijn?
Normaal is het of/of en niet en/en.

Vind het nu ook niet echt open staan dat ik denk dat het daar lekt. Maar wind en regen kunne vreemde lekkages veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-04 22:43
Ik zou nog een offerte of twee vragen. Dakdekkers zijn notorious wat betreft hoge prijzen - ze proberen het gewoon (en is hun goed recht uiteraard).

Qua oorzaak: die flexim lijkt er inderdaad nog goed uit te zien - ik zou ook eerder aan je schoorsteen denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-04 10:08
Prijs is te hoog en het is zeer de vraag of dit de oorzaak is.

Schoorstenen zijn zwakke plekken. Het lood kan slecht zijn, de cementlaag bovenop, of de schoorsteen zuigt zich simpelweg vol met water tot dat het vol is en gaat lekken (als eem spons).

Beste is de schoorsteen verwijderen als je deze niet gebruikt. Of laten bekleden met bijv zink, of voegen repareren en impregneren.

Die nok hoeft het probleem niet te zijn..

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:18
Ik zie waar het lekt ook allemaal spijkers dwars door het dabbeschot komen, gaan die door het zink ofzo?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
freakin_ruben schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:26:
[...]

Dank voor je reactie. Ik ga inderdaad even verder zoeken. Hoe kan ik zelf controleren of het afschot goed is?
emmertje water mee het dak op en op dat lood gieten. blijft het staan/loopt het naar binnen dan weet je meer dan je nu weet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik denk dat het in de zaling (het vlakke deel achter de schoorsteen) zit.
Dat is zink en en sluit aan op het lood aan de zijkant.
Ik kan het niet goed zien op de foto maar dat is wel de meest voor de hand liggende plek, waar het zink aansluit op het lood.
De nokvorsten lijkt niet zoveel mis mee.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:48
Over flexim: ik ben er niet gek op. Onze dakdekker gebruikte het in eerste instantie om een te grote ruimte tussen nokvorst en eerste pannenrij op te vullen. Nu bleek hij uiteindelijk sowieso een beunhaas die gewoon geen dak kon dekken, maar van flexim weten wij nu dat het niet tegen grote temperatuurswisselingen kan: onder hete zon (met zwartglanzende pannen) gaat het wijken en kan water doordringen. Later hebben we een folie laten aanbrengen onder de pannen en onder de nokvorst een geribbelde flap, die over de eerste pannenrij valt. Geen flexim meer nodig.

Vinden we ook geen klompjes gemorst flexim meer in de tuin…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15
Gramser schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:15:
Over flexim: ik ben er niet gek op. Onze dakdekker gebruikte het in eerste instantie om een te grote ruimte tussen nokvorst en eerste pannenrij op te vullen. Nu bleek hij uiteindelijk sowieso een beunhaas die gewoon geen dak kon dekken, maar van flexim weten wij nu dat het niet tegen grote temperatuurswisselingen kan: onder hete zon (met zwartglanzende pannen) gaat het wijken en kan water doordringen. Later hebben we een folie laten aanbrengen onder de pannen en onder de nokvorst een geribbelde flap, die over de eerste pannenrij valt. Geen flexim meer nodig.

Vinden we ook geen klompjes gemorst flexim meer in de tuin…
Toen ik 10+ jaar geleden zonnepanelen plaatste heb ik de vastgemetselde nokvorsten losgehaald en met Flexim weer vastgemaakt. Daar leek in de 10 jaar daarna weinig mis mee.

De kans dat de Flexim in een jaar al tot problemen leidt, lijkt me klein. Zeker gegeven de foto uit de topicstart.

Occam's razar wijst naar het lood als meer voor de hand liggende oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:48
Dan wist jij wel hoe het toe te passen. Beun de Haas bij mij niet 😄👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik zet ook mijn geld in op de schoorsteen. Gebruik je je schoorsteen nog actief? Anders is de schoorsteen weghalen misschien wel de beste optie.

Een schoorsteen zal altijd een zwakke schakel in je dak blijven en heeft altijd terugkerend onderhoud nodig. Bovendien is het een lelijke koudebrug in je woning, dan gebruik je liever een moderne geïsoleerde dakdoorvoer. Als je de schoorsteen weghaalt kan je je dakisolatie daar gelijk mooi doortrekken. Het kost nu misschien ietsje meer dan de huidige lekkage repareren, maar uiteindelijk verdien je het terug door de betere isolatie en er nooit meer onderhoud aan hebben in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakin_ruben
Dank voor alle reacties.

Vandaag heeft een loodgieter naar de schoorsteen gekeken. Hij zag niet echt zwakke plekken in het lood en zink. Hij denk dat het mogelijk lekt waar het lood de schoorsteen in gaat. Daar zit nu een kitrandje wat mogelijk niet meer goed aansluit. Hij raad aan het lood dat aansluit op het zink opnieuw te zetten (+/- 200-300 euro).

Verder voelde de stenen van de schoorsteen vandaag erg nat aan. Ik heb ook een aannemer gebeld om de kap van de schoorsteen opnieuw te maken en de stenen te impregneren. Deze rekent 650 ex btw daarvoor. Het moet alleen wel eerst droog zijn voordat dat kan.
Puch-Maxi schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:31:
Ik zie waar het lekt ook allemaal spijkers dwars door het dabbeschot komen, gaan die door het zink ofzo?
Ik heb wat pannen opgetild en de spijkers gaan niet door het zink. Overigens zitten die uitstekende spijkers over het hele dakbeschot, het is nogal oppassen wanneer ik op de vliering kruip.
frennek schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:59:
Ik zet ook mijn geld in op de schoorsteen. Gebruik je je schoorsteen nog actief? Anders is de schoorsteen weghalen misschien wel de beste optie.
Ja de houtkachel gaat regelmatig aan en ik zou het zonde vinden om de schoorsteen weg te halen.
Passie-m schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:08:
Wat ik wel vreemd vindt. De flexim lijkt op de ondervorst/ vorst band gesmeerd te zijn?
Normaal is het of/of en niet en/en.

Vind het nu ook niet echt open staan dat ik denk dat het daar lekt. Maar wind en regen kunne vreemde lekkages veroorzaken.
Klopt, de vorige reparateur heeft daar dus maar wat gedaan, en de flexim op de vorst band gesmeerd |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Je hebt ook geisoleerde dubbelwandige rookgasdoorvoeren voor daken. Dus het weghalen van je schoorsteen sluit niet uit dat je gewoon kan doorstoken. Je bent nu van plan om zo'n 950 euro (excl. btw?) uit te geven om een oude schoorsteen weer wat op te lappen, waarbij het vragen is wanneer het weer problemen gaat geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-04 10:08
Je nieuwe oplossingen klinken beter dan de eerste en veel te dure.

Lood opnieuw aanbrengen kan, als het lood pid en versleten is. Anders maakt het niet veel uit. Je schrijft over een kit randje, zit het lood nu niet in de stenen gemetseld dan?

Schoorsteenplaat opnieuw aansmeren en impregneren is altijd een goed idee. De prijs is wel stevig, maar niet idioot.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 20-10-2023 09:43 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakin_ruben
frennek schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:01:
Je hebt ook geisoleerde dubbelwandige rookgasdoorvoeren voor daken. Dus het weghalen van je schoorsteen sluit niet uit dat je gewoon kan doorstoken. Je bent nu van plan om zo'n 950 euro (excl. btw?) uit te geven om een oude schoorsteen weer wat op te lappen, waarbij het vragen is wanneer het weer problemen gaat geven.
daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Ik ga is rondbellen of ik iemand kan vinden die daarmee kan helpen
Pagina: 1