Mijn (eerste) vraag op dit forum gaat over een installatie in een gebouw waarover ik moet adviseren, dat volgens de documentatie bedoelt is om spanning, stroom, flow (dat soort termen komen er voorbij) allemaal te regelen, zodat de installaties (maar denk ook de server) optimaal presteren met minimaal CO2 verlies. Het heeft iets te maken met het corrigeren van de voltages naar een stabiel 220, wat het best schijnt te zijn voor de apparatuur. Om even een werkmail te quoten:
Ik ga natuurlijk op een bepaald moment in de tijd wel contact opnemen met dat bedrijf, maar dan moet ik wel weten welke goede vragen ik moet stellen. Omdat ik er nog nooit van gehoord had, weet ik die vragen ook nog niet. Kunnen jullie mij op weg helpen en een plaatje schetsen van nut en noodzaak en wat je hieruit mag verwachten?
Als ik wat specifiekere gegevens moet aanleveren, dan komt dat nog. Nu probeer ik me eerst een beeld te vormen.
Als mijn eerste post niet op de goede plek staat, geef dan even een berichtje. Misschien dat ik het kan (laten) verplaatsen. Dankjullie wel alvast.
...
Nu dan mijn vraag, hoe belangrijk is dit? Ik ging er altijd vanuit dat Nederland best een stabiele levering heeft in voltages. Maar ja, ik weet natuurlijk niet hóe gevoelig installaties zijn in een doorsnee kantoorpand. Ik weet ook niet om wat voor effecten het gaat. Hoeveel besparing is er dan, hoeveel CO2 reductie hebben we het over en hoeveel maanden of jaren voegt zoiets toe aan de werkelijke levensduur vd installaties. Zo'n systeem kost nl. ook wat.Spanning reductie om geen te hoge voltages in het pand te krijgen. Hierdoor krijg je op het uiterste stopcontact 220V i.p.v. de 236V
Het gaat om elektriciteit en reductie CO₂ door het verbeteren van de interne power quality van pand X door:
• reductie van blindstromen (door toevoeging van apparatuur)
• filteren van harmonischen stromen (door toevoeging van apparatuur)
• opheffen van asymmetrische belasting (belasting installaties op alle groepen in evenwicht te zetten)
• spanningsoptimalisatie (van de 236 V naar de 220 V terugzetten)
Ik ga natuurlijk op een bepaald moment in de tijd wel contact opnemen met dat bedrijf, maar dan moet ik wel weten welke goede vragen ik moet stellen. Omdat ik er nog nooit van gehoord had, weet ik die vragen ook nog niet. Kunnen jullie mij op weg helpen en een plaatje schetsen van nut en noodzaak en wat je hieruit mag verwachten?
Als ik wat specifiekere gegevens moet aanleveren, dan komt dat nog. Nu probeer ik me eerst een beeld te vormen.
Als mijn eerste post niet op de goede plek staat, geef dan even een berichtje. Misschien dat ik het kan (laten) verplaatsen. Dankjullie wel alvast.
...
[ Voor 17% gewijzigd door e-vraag op 17-10-2023 19:44 ]