grootverbruikers vraag (zakelijk)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-02-2024
Mijn (eerste) vraag op dit forum gaat over een installatie in een gebouw waarover ik moet adviseren, dat volgens de documentatie bedoelt is om spanning, stroom, flow (dat soort termen komen er voorbij) allemaal te regelen, zodat de installaties (maar denk ook de server) optimaal presteren met minimaal CO2 verlies. Het heeft iets te maken met het corrigeren van de voltages naar een stabiel 220, wat het best schijnt te zijn voor de apparatuur. Om even een werkmail te quoten:
Spanning reductie om geen te hoge voltages in het pand te krijgen. Hierdoor krijg je op het uiterste stopcontact 220V i.p.v. de 236V

Het gaat om elektriciteit en reductie CO₂ door het verbeteren van de interne power quality van pand X door:
• reductie van blindstromen (door toevoeging van apparatuur)
• filteren van harmonischen stromen (door toevoeging van apparatuur)
• opheffen van asymmetrische belasting (belasting installaties op alle groepen in evenwicht te zetten)
• spanningsoptimalisatie (van de 236 V naar de 220 V terugzetten)
Nu dan mijn vraag, hoe belangrijk is dit? Ik ging er altijd vanuit dat Nederland best een stabiele levering heeft in voltages. Maar ja, ik weet natuurlijk niet hóe gevoelig installaties zijn in een doorsnee kantoorpand. Ik weet ook niet om wat voor effecten het gaat. Hoeveel besparing is er dan, hoeveel CO2 reductie hebben we het over en hoeveel maanden of jaren voegt zoiets toe aan de werkelijke levensduur vd installaties. Zo'n systeem kost nl. ook wat.

Ik ga natuurlijk op een bepaald moment in de tijd wel contact opnemen met dat bedrijf, maar dan moet ik wel weten welke goede vragen ik moet stellen. Omdat ik er nog nooit van gehoord had, weet ik die vragen ook nog niet. Kunnen jullie mij op weg helpen en een plaatje schetsen van nut en noodzaak en wat je hieruit mag verwachten?

Als ik wat specifiekere gegevens moet aanleveren, dan komt dat nog. Nu probeer ik me eerst een beeld te vormen.
Als mijn eerste post niet op de goede plek staat, geef dan even een berichtje. Misschien dat ik het kan (laten) verplaatsen. Dankjullie wel alvast.
...

[ Voor 17% gewijzigd door e-vraag op 17-10-2023 19:44 ]

Beste antwoord (via e-vraag op 17-10-2023 22:46)

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 06:25
Dit zal qua inrichting best oud zijn, want het voltage is al even verhoogd van 220 naar 230V. En het verhogen van het voltage verbeterd meestal het rendement, dus ik zie daar weinig CO2 winst. Bovendien ken ik geen enkele AC/AC conversie met 0% verlies... Zeer kritisch zijn op dit punt dus.

Reductie van blindstroom is altijd nuttig, want als grootverbruiker betaal je extra voor de vervorming die je het net op slingert. Wel vraag ik me af of dit nog wel speelt. Recente apparatuur is vaak al gecorrigeerd. Of je moet wel erg goedkope voedingen erin hebben zitten. Ik heb wel eens gezien bij een goedkoop LED armatuur dat het in werkelijkheid 80+W verbruikte in plaats van de 36W die op het label stond. Dat type hebben we maar niet gekocht, hoewel het erg voordelig in aanschaf was.
Vragen die ik hier zou stellen zijn: hoeveel blindvermogen hebben we het over (wordt nl. gemeten)?
Welke apparatuur is daarvan de oorzaak? Er is namelijk een goede kans dat vervanging je meer CO2 en stroombesparing oplevert als corrigeren.

De server(rack) bescherm je meestal door een UPS te plaatsen. Stroomuitval kan erg vervelende gevolgen hebben voor de integriteit van je data. Een goede double conversion UPS zorgt voor optimale bescherming tegen onder/overspanning, stroomuitval, etc. Een UPS kost CO2, want zoals ik al aangaf: geen conversie zonder verlies. De beste types zitten al wel op 99% efficiëntie, dus als jullie daar nog een oud type gebruiken is er mogelijk geld en CO2 te besparen.

Installaties zijn meestal helemaal niet zo gevoelig. Bijna altijd is alles weer aan te zetten na stroomuitval. Overspanning kan wel grote schade aanrichten, maar overspanningsbeveiliging is relatief eenvoudig en voordelig in je systeem op te nemen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:14
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of de installatie er al is of nog niet? Mocht die er al zijn heb je dan een foto en type voor ons?
Belangrijk om te weten voor mij/ons: waarvoor wordt de elektrische installatie in het betreffende gebouw met name voor gebruikt? Hoe gevoelig is de apparatuur die je gebruikt?
Hoe belangrijk is CO2 reductie en/of reductie van de CO2 footprint voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
CO2 reductie is een doelstelling en ik ben samen met mijn collega's hierop gezet. Voor de organisatie belangrijk. Maar eea moet wel in verhouding staan.
De installatie staat er al een aantal jaren en wordt volgens de congierge niet meer zo gebruikt als waar deze ooit voor ingericht is. Bij het vervangen van onderdelen hebben willekeurige installateurs besloten dit niet via dit kastje aan te sluiten, waardoor het mij onduidelijk is wat nog wel en niet aangesloten is. De vraag is dus ook hypothetisch: als alles is aangesloten, hoeveel profijt/rendement mag je verwachten.
Ik zal even eea opzoeken in mijn werkcomputer om de juiste terminologie te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
knip <verwijderd>

[ Voor 97% gewijzigd door e-vraag op 17-10-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:18
Stel jezelf de vraag.
Wat is goedkoper en beter voor het mileu.
- De huidige installatie vervangen, optimaliseren en hopen dat er in de toekomst niet weer dezelfde situatie ontstaat.

Of kijken waar oude onzuinige apparatuur vervangen kan worden door nieuwere en eenmalig je groepsbelasting controleren en laten herverdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:14
@e-vraag
Als ik jullie was zou ik me in de volgend volgorde focussen op CO2 reductie:
-besparen op verbruik. Dat kan zowel verbruik in je pand als extern (vervoer, reizen, inkoop van goederen)
-groene inkoop elektriciteit
-vervangen bestaande apparatuur door energiezuinige. Begin bij de grootverbruikers en vergeet de verlichting niet.
- zelf opwekken dmv zonnepanelen.

Ben benieuwd naar de kosten van de installatie waar je het over hebt, maar mijn inziens is dit zonde geld zolang je de overige stappen niet hebt uitgevoerd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Dit zal qua inrichting best oud zijn, want het voltage is al even verhoogd van 220 naar 230V. En het verhogen van het voltage verbeterd meestal het rendement, dus ik zie daar weinig CO2 winst. Bovendien ken ik geen enkele AC/AC conversie met 0% verlies... Zeer kritisch zijn op dit punt dus.

Reductie van blindstroom is altijd nuttig, want als grootverbruiker betaal je extra voor de vervorming die je het net op slingert. Wel vraag ik me af of dit nog wel speelt. Recente apparatuur is vaak al gecorrigeerd. Of je moet wel erg goedkope voedingen erin hebben zitten. Ik heb wel eens gezien bij een goedkoop LED armatuur dat het in werkelijkheid 80+W verbruikte in plaats van de 36W die op het label stond. Dat type hebben we maar niet gekocht, hoewel het erg voordelig in aanschaf was.
Vragen die ik hier zou stellen zijn: hoeveel blindvermogen hebben we het over (wordt nl. gemeten)?
Welke apparatuur is daarvan de oorzaak? Er is namelijk een goede kans dat vervanging je meer CO2 en stroombesparing oplevert als corrigeren.

De server(rack) bescherm je meestal door een UPS te plaatsen. Stroomuitval kan erg vervelende gevolgen hebben voor de integriteit van je data. Een goede double conversion UPS zorgt voor optimale bescherming tegen onder/overspanning, stroomuitval, etc. Een UPS kost CO2, want zoals ik al aangaf: geen conversie zonder verlies. De beste types zitten al wel op 99% efficiëntie, dus als jullie daar nog een oud type gebruiken is er mogelijk geld en CO2 te besparen.

Installaties zijn meestal helemaal niet zo gevoelig. Bijna altijd is alles weer aan te zetten na stroomuitval. Overspanning kan wel grote schade aanrichten, maar overspanningsbeveiliging is relatief eenvoudig en voordelig in je systeem op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
Homer-Simpson schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:58:
@e-vraag
Als ik jullie was zou ik me in de volgend volgorde focussen op CO2 reductie:
-besparen op verbruik. Dat kan zowel verbruik in je pand als extern (vervoer, reizen, inkoop van goederen)
-groene inkoop elektriciteit
-vervangen bestaande apparatuur door energiezuinige. Begin bij de grootverbruikers en vergeet de verlichting niet.
- zelf opwekken dmv zonnepanelen.

Ben benieuwd naar de kosten van de installatie waar je het over hebt, maar mijn inziens is dit zonde geld zolang je de overige stappen niet hebt uitgevoerd.
Dankjewel voor je reactie Homer. Uiteraard staan vele (en meer) van je voorstellen op de planning. Gelukkig gaan we daar niet op bezuinigen en zijn dit de hoofdingrediënten van onze aanpak.
Omdat ik echter niet bekend ben met dit voltage optimalisatie vraagstuk, wil ik de vraag voorleggen wat jullie ideeën daarover zijn. Ik ben geen bekende met de gedachten achter corrigeren van energiestromen als onderdeel van CO2 reductie. Ik hoopte van wat elektro experts terug te horen hoe ze daar tegenaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
Bezuiniger schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:01:
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik heb teruggevonden dat de optimaliseer installatie uit 2014 stamt en we nu in het pand nog netjes elk jaar een rapportage ontvangen. Maar ik betwijfel of iemand daar ooit naar kijkt en zich bevraagd of het (nog) nodig is. Dit kost wel een vast abonnements tarief. Ik zag een factuur van ca. 700 euro voorbij komen, maar heb nog niet kunnen zien of we dan over een maandelijkse prijs praten of een prijs per jaar. Ik weet niet in welke range ik het moet zoeken voor zo'n groot pand. Ik ken het zoals gezegd niet.

Ik weet niet wat de termen die je noemt betekenen. Ik maak er wel uit op dat het mogelijk een verouderd systeem is en niet meer passend bij installaties die in de afgelopen jaren zelf steeds stabieler zijn gaan functioneren. Als ik hier een onafhankelijk iemand een mening over wil laten vormen, wat voor expert zou je dan adviseren? Ik gok nl. dat als ik het bedrijf zelf benader met de vraag of het meerwaarde heeft, dat je een "wij van WC eend" advies krijgt. Oftewel, de slager die zijn eigen ham keurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
In feite gaat het bij grootverbruik op precies dezelfde manier als bij ieder normaal huishouden, alleen zijn de installaties groter uitgevoerd en een stuk uitgebreider. In het DEI deel van het forum kun je heel wat opsteken over allerlei maatregelen die overwogen kunnen worden, maar voor grootverbruikers zijn er ook lijsten die je kunt volgen. Bovendien heb je een prima stok achter de deur: alle maatregelen die binnen 5 jaar terug te verdienen zijn moet je als grootverbruiker wettelijk toch al toe gaan passen.

Wat betreft beoordelen is zelf kennis opdoen en gegevens verzamelen eigenlijk je eerste stap. Denk aan:
- Wat verbruik je? De energierekening is daarvoor de eerste stap. Ga ook zo ver mogelijk terug om de trend te zien. Jullie administratie zou op zijn minst 7 jaar terug moeten kunnen gaan, mogelijk meer en het zou helemaal top zijn als er nog data is van voor de wijziging. Als het goed is moet je dan wijzigingen en dus resultaten kunnen zien.
- Wat levert de compensatie op? Als er een abonnement is en een rapportage, dan is de tweede stap de rekening van het abonnement boven tafel te krijgen en de rapportage te gaan lezen. Daarin zou immers moeten staan wat de baten zijn. Ook hierbij zou ik zo ver mogelijk terug proberen te gaan.
- Derde stap zou zijn de vermeldde baten te gaan controleren. Kloppen de tarieven uit het rapport met de werkelijkheid, welke aannames staan er in de rapporten, etc. Contact opnemen met de energieleverancier/netbeheerder/je meetbedrijf kan nodig zijn om alle data/ tarieven boven water te krijgen, bijvoorbeeld omdat je nu waarschijnlijk geen post op de rekening voor blindverbruik zult zien.

Pas hierna ga je kunnen beoordelen of er een positief of negatief resultaat is van de betreffende apparatuur, en kun je ook kijken of het inroepen van externe hulp lonend c.q. noodzakelijk is.

Wat links met informatie:
https://www.kvk.nl/duurza...icht-zo-voldoe-je-er-aan/
https://www.stedin.net/za...agen/wat-is-blindverbruik
https://www.eneco.nl/groo...ht-besparen/energiecoach/
https://hetmeetbedrijf.nl/

Zonder dat ik overigens een van deze partijen aanraad, het zijn uitsluitend mijn eerste hits van google op dingen als blindverbruik, energiebesparing grootverbruik, etc. Zelf kun je veel specifieker gaan zoeken aan de hand van jullie eigen leveranciers, netbeheerder, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-vraag
Hoi Bezuiniger, klopt, we werken met de EML en daar zal ik deels verantwoordelijk voor zijn. Niet alleen in het kader van EML zijn we met dit vraagstuk bezig, ook voor de EED en co2 prestatieplicht en de doelen die we onszelf daarbij hebben opgelegd.
Ben je bekend met lijsten voor grootverbruikers die ik kan nalopen? Of ga ik die vinden onder DEI ? het lijkt alsof Ik me er misschien gemakkelijk vanaf maak door direct naar de bron te vragen, maar alle routes die anderen al willen delen, scheelt mij zoekwerk en kan ik direct in ander werk stoppen.
Bedankt voor je links trouwens! Ga die eens nalezen na het weekend (of als ik tijd heb eerder ; )

Helaas zijn de energieverbruiken niet altijd goed te achterhalen. Ik ben aan het lobbyen voor tussenmeters, omdat sommige panden diverse activiteiten hebben met sterk wisselend verbruik en door renovaties ook sterk wisselende bouwperioden in 1 pand (delen aangebouwd, delen wel en delen niet gerenoveerd). Dat is eigenlijk mijn eerste missie intern > ik wil graag advies geven, maar nu kan ik de verbruiken amper herleiden. En we missen een deel aan digitale data, waardoor er 3 jaar weg zijn en sommige panden nu pas voor het eerst digitaal uitgelezen gaan worden. Data opzoeken over meerdere jaren is dan handwerk:alle facturen doorscannen, waarbij bijv. elektro grootverbruik heeft en gas een kleinverbruik aansluiting (en maar 1 x per jaar een overzicht geeft). Dat is erg summiere informatie.

Lezen van rapportages, ik vrees dat ik er niet onderuit kom 8)
Me verdiepen in blindverbruik idem. Ik weet echt nog niet wat het is en wat het doet.
Alles in stapjes iig. Bedankt voor je inzichten (y) p.s. doe je iets vergelijkbaars voor je werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
De lijst voor 2023: https://www.rvo.nl/sites/...st-EML-2023-versie1-2.pdf
Stond overigens ook in de link van de kvk.

Tussenmeters is zeker een ding, vooral omdat je bijna verplicht bent tot in detail te kijken naar je energieverbruik. En meten is zeker nodig, want hoe wil je anders aantonen dat de genomen maatregelen effect hebben, en hoeveel je bespaard hebt?

Blindvermogen doet niet echt iets, dat is juist het probleem. Het kost je capaciteit, die niet nuttig besteed is. Dit geeft een redelijk goed uitleg: https://fortop.nl/knowled...n-blindstroomcompensatie/

En ja, ook op het werk reken ik regelmatig maatregelen door, bepaal/ontwerp alternatieven, etc.
Pagina: 1