Opstookprotocol vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian89
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-06 23:02
Mijn vraag
Dien ik het opstookprotocol van mij vloerverwarming ieder jaar opnieuw uit te voeren wanneer de vloerverwarming na de zomer voor enkele maanden niet is aangeweest?

Wij gebruiken een cv ketel en hebben een zandcement dekvloer met daaroverheen lijm pvc.
Vloer is begin 2023 gelegd en opstartprotocol is toen uitgevoerd in januari.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-06 13:20
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:13
Nee maar het kan geen kwaad rustig op te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:20
Nee, maar in de praktijk doe je dat al.
Je ketel hoeft met deze temperaturen niet langdurig te stoken.
Dat wordt vanzelf meer als het kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian89
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-06 23:02
Top, dankjewel voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:25

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier was ik ook benieuwd naar. Dank!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:08
Hey precies wat ik zocht. Nu nog even kijken of ik hem de volgende zomer uit zet, want hij stond nog op 40 graden ingesteld zag ik :+ (was natuurlijk gewoon 20, want de thermostaat stond laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Beakzz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:22:
Hey precies wat ik zocht. Nu nog even kijken of ik hem de volgende zomer uit zet, want hij stond nog op 40 graden ingesteld zag ik :+ (was natuurlijk gewoon 20, want de thermostaat stond laag).
da's de aanvoertemp op de verdeler zelf lijkt me? Die kun je prima zo laten, staat hier ook het hele jaar door op 40 graden. Maar de kamerthermostaat staat niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:20
Knappe vloerverwarming die jouw kamer op 40 graden krijgt 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:45
Beakzz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:22:
Dat is de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming.

De ketel zal op 55 tot 75 graden ingesteld staan, een vloer van 50 graden is niet comfortabel meer.
Dus de vloerverwarming circuleert get water in het vloerverwarming circuit, en zodra die onder de 40 gradan komt voegt hij heet cv water toe, en dan knijpt hij dat weer tot de temperatuur weer daalt.

Stel je die knop in op 20, dan zal je je huis niet meer warm krijgen, je hebt een temperatuurverschil nodig om warmte uit te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-06 18:42
Hier staat de vloerverwarming vanaf maart tot en met oktober (ongeveer) volledig uit (zomermodus).

Als ik het weerbericht zo even bekijk ga ik hem denk ik dit weekend of volgende week weer moeten aanzetten.

Het is nu binnen voorlopig nog 22,8 graden.

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:08
@NeFoRcE @Gramser @FRANQ

Dacht dat het wel duidelijk was, maar ik had het over waar de regelknop op staat. Niet de resultaten op de meters.

Ik ben gewoon weer op 25 graden begonnen en ga vanaf nu 5 graden per dag omhoog tot de regelknop weer op 40 staat. Het is bij mij nu binnen 19 graden dus nog best te doen, maar heb vandaag 19,5 gevraagd zo dat de vloer al wat kan opwarmen.

Nu we het toch over vloerverwarming hebben. Hoeveel graden lager zetten jullie hem bij het naar bed gaan? Ik 2 graden lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Het was ff om te dollen 😉

Ik doe niet aan nachtverlaging - ik hou ‘m continu op dezelfde temperatuur. Met de warmtepomp werkt dat voor mij het beste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Vloerverwarming staat hier het hele jaar door op 19,5. VV warmte is comfortabeler dan radiatoren. Daarom heb ik 'm hier een halve graad kouder gezet dan eerder. Ik wil alleen kijken of ik m'n ventielatieroosters kan automatiseren. Die zorgen voor flink wat afkoeling in de nacht. En ventileren overdag is denk ik ook wel prima. Scheelt behoorlijk wat gas.

[ Voor 37% gewijzigd door NeFoRcE op 19-10-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:50
Stef CB schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:41:
Hier staat de vloerverwarming vanaf maart tot en met oktober (ongeveer) volledig uit (zomermodus).

Als ik het weerbericht zo even bekijk ga ik hem denk ik dit weekend of volgende week weer moeten aanzetten.

Het is nu binnen voorlopig nog 22,8 graden.
De meeste moderne pompen draaien automatisch minimaal 1x per week om te voorkomen dat ze gaan vastzitten. Heb je hier wel rekening mee gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
In de zgn zomermodus doet hij dat ook gewoon. Hij zal alleen niet reageren op weersveranderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-06 18:42
Mad_Manic schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

De meeste moderne pompen draaien automatisch minimaal 1x per week om te voorkomen dat ze gaan vastzitten. Heb je hier wel rekening mee gehouden?
D
Daar heb ik als leek geen verstand van, zomermodus is toch een standaard ingebouwde functie van de firma? Zou dan toch geen schade mogen aanrichten?

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:50
Je schreef 'volledig uit' vandaar mijn assumptie dat de stekker eruit gaat in de zomer. Als er een stand voor is dan helemaal prima en regelt de pomp het periodiek.
Pagina: 1