Test CD-R schijfjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:18
Tja. URL?
De enige artikelen die ik kon vinden over CD-R schijfjes, waren artikelen uit 2003 en 2004, en daarna een hele reeks (in totaal 3 webpages groot, het zoekresultaat) ging het over hardware.
Maar het staat mij toch bij, dat we vroeger wel een test hadden op CD-R discs.
(En nee, in de rubriek "Opslag" bleef mijn query zonder resultaat.)

De situatie:
Ik wil oude LP's digitaliseren.
En die branden bewaren op een CD-R om op CD-spelers te kunnen afspelen.
Nu ga ik er van uit dat ook op de techniek wat betrfet CD-R schijfjes niet stil heeft gestaan, maar toch kunnen er ook nu nog verschillen in kwaliteit zijn per merk, stel ik me zo voor.

Kortom: Een leuke Best Buy gezien het jubileum?

(Overigens een leuke bijkomstigheid: Bij het proberen uit te vinden hoe dan een CR-R te branden, wilde ik op een Audio-CD bekijken wat daar de inhoud van was. De CD in kwestie was redelijk vol krassen, dat het in de CD-speler haperingen gaf. De CD-brander in de laptop speelt hem echter probleemloos af.
Daar is dus een aardige technische verbetering in de leeskop en/of foutcorrectie in een 15 jaar.)

eagle

Beste antwoord (via Brothar op 18-10-2023 15:02)

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-05 16:33
Ik brand ook nog CD's. Ik gebruik die voor mijn pioneer spelers om mijn eigen muziek op die manier te mixen.

Zelf haal ik gewoon een spindel van 50 stuks bij de Action of AH ofzo. De leefduur is voormij daarintegen niet erg belangrijk.

Als ik het zelfde doel had, zou ik dit doen denk ik:
- LP's opnemen.
- WAV files in OneDrive opslaan oid.
- CUE bestand maken voor de verzamel CD.
- CD branden

Als de CD vergaat of te bekrast is hoef je alleen de CUE bestand in bv ImgBurn te laden en kun je zo hem opnieuw branden.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Wie gebruikt er nu tegenwoordig nog cd's? Ik denk dat ik al zowat 10 jaar geen cd meer aangeraakt heb...

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:04

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Een heel nuttige link is dan bijvoorbeeld deze: Wikipedia: Disc rot

Cd (/dvd) rot: deze gaan simpelweg in kwaliteit achteruit tot ze niet meer leesbaar zijn. Dus mijn tip: zoek een ander medium om dit op op te slaan.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Rewritable media

Nog maar 13 uitvoeringen te vinden; voorheen stonden er meer dan 300 uitvoeringen in de prijslijst.

Is er nog vraag naar? Nee. Zijn er andere / betere media? Waarschijnlijk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Brothar schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:22:
Nu ga ik er van uit dat ook op de techniek wat betrfet CD-R schijfjes niet stil heeft gestaan
Ik zou daar persoonlijk juist wel vanuit gaan. De gemiddelde persoon heeft in de afgelopen 10 jaar geen CD-R meer aangeraakt, CD-branders zijn zo ongeveer niet meer te koop en de tijden van marges en massaproductie zijn wel voorbij. Dus ook de R&D op dit soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Nickname55 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:38:
Wie gebruikt er nu tegenwoordig nog cd's? Ik denk dat ik al zowat 10 jaar geen cd meer aangeraakt heb...
Nou TS. En ik ook. Dus minimaal 2 mensen maar waarschijnlijk een stuk meer.

Ik vind het wel wat hebben om door mijn kast met cd's te gaan en zo'n schijfje in een speler te schuiven voor muziek.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

spone schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:52:
[...]

CD-branders zijn zo ongeveer niet meer te koop
Die zijn nog gewoon te koop hoor. Ik heb er begin van het jaar nog een gehaald bij Megekko.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Misschien wat zwaar aangezet, maar het is toch moeilijk te ontkennen dat de selectie aan optische drives in het verleden groter was. Je kunt ze inderdaad nog gewoon kopen, zijn op voorraad dus zo dramatisch is het inderdaad nou ook weer niet, maar het is geen standaard onderdeel meer in de build van heel veel mensen.

[ Voor 13% gewijzigd door spone op 17-10-2023 20:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar
Daarom heb ik dus maar niet gereageerd op de eerste reactie, die ik nogal bot vond. (En om mezelf er tegen te beschermen grof te reageren.). Mijn TS gaf het antwoord al.
evilution schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:55:
[...]

Ik vind het wel wat hebben om door mijn kast met cd's te gaan en zo'n schijfje in een speler te schuiven voor muziek.
Dat heb ik dus ook.
Zo was het vroeger dus helemáál met het draaien van plaatjes. Het kopen van een nieuwe LP, was al een beleving an sich. Je zakgeld proberen goed te besteden, en goed te luisteren in de Platenzaak (of de Platenafdeling van de V&D of Ter Meulen) of déze plaat je dure geld wel waard zou zijn.
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:45:

Cd (/dvd) rot: deze gaan simpelweg in kwaliteit achteruit tot ze niet meer leesbaar zijn. Dus mijn tip: zoek een ander medium om dit op op te slaan.
Daarom ben ik ook zéker dúbbele opslag van plan.

De situatieschets zal ik even nader aangeven.
Ik wil niet alleen mijn LP's digitaliseren, maar ook die van een goede kennis, die zijn Platenspeler al eerder aan mij gaf.(Daar zit een heel verhaal, en een aantal andere projecten aan vast.)
Dus om iets terug te doen, wil ik zijn LP's ook digitaliseren.
Wat ik zelf ervaar bij het afspelen van muziekbestanden, dat is dat ik wel een enorme lijst krijg, en zo het overzicht kwijt ben, of heel lang bezig ben net dat ene nummer te zoeken.
En dan is zo'n ouderwetse Platenhoes veel handiger.
En is dat ook veel leuker, om net als door de verzameling LP's heen te bladeren, door de verzameling gedigitaliseerde LP's eender te bladeren.
(Ja, dat betekent dus elke LP op één CD, elke CD met de LP-hoes geprint op de voorkant, en op de achterkant de lijst van muzieknummers).
Het gaat dus om dat extra plezier bij het afspelen (zoals vroeger).

En ja, de dubbele opslag gaat dan automatisch bij de digitalisering waarvanaf de audo-CD's gebrand worden.

P.S.
Bij het draaien van LP's, slijt - met name als de naalddruk niet goed ingesteld is - de LP.
En waar ik nieuwe LP's heb gekocht, wil ik juist dat die zo min mogelijk slijten.
Lp's hebben voor Audiofielen een warmer geluid dan Cd's.(Dus ik verwacht dat de digitalisering van de LP dat ook zal hebben)

[ Voor 6% gewijzigd door Brothar op 18-10-2023 14:42 . Reden: aspect van slijtage van LP vergeten te delen ]

eagle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 13:51

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik bestelde altijd bij opus.nl. Zij hebben nog tig spul te koop zie ik.

Tip, koop wel CD-RW, want die blijven langer goed wat ik mij kan herinneren.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44

de Peer

under peer review

Brothar schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:22:

Nu ga ik er van uit dat ook op de techniek wat betrfet CD-R schijfjes niet stil heeft gestaan,
8)7 8)7 euh nou... in zoverre dat het bijna uitgestorven is. :D

Kun je niet gewoon lege cd-hoesjes in de kast zetten? Eventueel met een NFC-tag zodat er op spotify automatisch iets afgespeeld wordt ofzo :D

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
Ik brand ook nog CD's. Ik gebruik die voor mijn pioneer spelers om mijn eigen muziek op die manier te mixen.

Zelf haal ik gewoon een spindel van 50 stuks bij de Action of AH ofzo. De leefduur is voormij daarintegen niet erg belangrijk.

- LP's opnemen.
- CD branden

Als de CD vergaat of te bekrast is hoef je alleen de CUE bestand in bv ImgBurn te laden en kun je zo hem opnieuw branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brothar
de Peer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:46:
[...]

8)7 8)7 euh nou... in zoverre dat het bijna uitgestorven is. :D

Kun je niet gewoon lege cd-hoesjes in de kast zetten? Eventueel met een NFC-tag zodat er op spotify automatisch iets afgespeeld wordt ofzo :D
Jongeman, ik ben nog van de generatie die het leuk vond een plaatje te draaien.
Spotify is iets voor de (achter)kleinkinderen, zou ik die hebben gehad. :)

Goed, nu serieus: Het gaat niet alleen om muziek te draaien, maar ook om de beleving er omheen (zoals ik in een eerdere reactie uitlegde.)
En: het gaat om iemand van rond de 80.
En hoe wel die nog vief is en met de nieuwe ontwikkelingen meegaat, zie ik hem toch eerder CD's draaien, dan Spotify.
Met name waar het gaat om zijn al jaren bestaande LP-verzameling.

Maar je brengt me wél op een goed idee. Merci!

[ Voor 14% gewijzigd door Brothar op 18-10-2023 15:01 . Reden: Leeftijd is een factor ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
Duke of Savage schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:53:

- LP's opnemen.
- CD branden

Merci.
.cue-files had ik nog niet aan gedacht.
.wav files was mijn eerste ingeving, tot ik een beschadigde CD besloot te rippen, en zag dat die de muziekbestanden in .wma opsloeg. Maar dat kan een instelling van die software zijn geweest.
Iets om nog even te gaan bekijken (en ja, dan wellicht dus tóch .wav files.)

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 11:44

de Peer

under peer review

Brothar schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:54:
[...]

Jongeman, ik ben nog van de generatie die het leuk vond een plaatje te draaien.
Spotify is iets voor de (achter)kleinkinderen, zou ik die hebben gehad. :)

Goed, nu serieus: Het gaat niet alleen om muziek te draaien, maar ook om de beleving er omheen (zoals ik in een eerdere reactie uitlegde.)
Haha ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor. Dat er 'beleving' is bij LP's daar kan ik inkomen, juist omdat het niet digitaal is. Maar een CD-R in zo'n goedkoop plastic hoesje dat is toch behoorlijk zielloos waar ik persoonlijk 0 emotie bij zou hebben. Even veel emotie als bij een USB-stick.

Maargoed, zoveel mensen, zoveel wensen :P

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-05 21:08
Ik zou het scheiden in 2 dingen:

1. Het opnemen en archiveren van de bestanden.

2. Het branden van cd's, voor nostalgische gevoelens.

Voor 1 zou ik dan (dus) een andere oplossing kiezen dan cd's. Bijvoorbeeld in de cloud (met back-up!), op een NAS en/of op Blu-Ray schijven. Zelf heb ik voor mijn Back-ups Bluray M-disc schijven (dat moet je writer wel ondersteunen). Deze zouden véél langer goed moeten blijven dan normale Blu-Ray schijven.

Voor 2 zou ik uitvoering: Verbatim Digital Vinyl CD-R 80MIN 700MB 52X 10pk Jewel Cases nemen.

EDIT: En ondanks dat ik dus zelf nog wel iets op schijfjes doe, denk ik niet dat het loont om anno 2023 een test van CD-R media te gaan publiceren.

[ Voor 24% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-10-2023 15:33 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 20:16
Brothar schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:30:
[...]

Lp's hebben voor Audiofielen een warmer geluid dan Cd's.(Dus ik verwacht dat de digitalisering van de LP dat ook zal hebben)
Ehm... nee
Lp's zijn juist "warmer" omdat ze analoog zijn en er niet kunstmatig frequenties worden afgekapt (zoals bij een CD).
Zodra je dit digitaliseert, dan ga je juist die frequenties afkappen en ben je per definitie je "warme" gevoel kwijt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duke of Savage
Brothar schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Merci.
.cue-files had ik nog niet aan gedacht.
.wav files was mijn eerste ingeving, tot ik een beschadigde CD besloot te rippen, en zag dat die de muziekbestanden in .wma opsloeg. Maar dat kan een instelling van die software zijn geweest.
Iets om nog even te gaan bekijken (en ja, dan wellicht dus tóch .wav files.)
WMA is het formaat van Windows Media Player als je de CD ript.

Beste wat je kan doen is om de speler (of je mixer) aan te sluiten op je Line-In kanaal van je geluidskaart.

Vervolgens via Audacity (freeware) het opnemen (let wel goed op je levels, beste is om -3dB aan te houden zodat de peaks niet over 0.0 alsnog springen, WAV gedraagd zich vrij netjes hier voor met het afspelen).

[ Voor 4% gewijzigd door Duke of Savage op 18-10-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:45

heuveltje

KoelkastFilosoof

GarBaGe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:49:
[...]

Ehm... nee
Lp's zijn juist "warmer" omdat ze analoog zijn en er niet kunstmatig frequenties worden afgekapt (zoals bij een CD).
Zodra je dit digitaliseert, dan ga je juist die frequenties afkappen en ben je per definitie je "warme" gevoel kwijt.
nuance.
cd's worden op bepaalde frequenties afgekapt omdat een cd met bepaalde sample en bitrates moet worden opgenomen, als je het zelf digtaliseert kun je die allebei flink hoger instellen.

Daarnaast voegen platen spelers en (voor)versterkers zelf nog wat (on)gewenste vervorming toe die je dan ook mee digitaliseert.

Of die verschillen nu hoorbaar zijn, en of dat de ervaring verbeterd is een HEEL andere discussie :P

* heuveltje die nog een stuk of 80 cd's heeft, maar al 10 jaar geen cd-speler meer :?

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 18-10-2023 16:09 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 11:28
Ik zou eerst proberen om van de LP's die je hebt de originele cd's te zoeken als die uitgegeven zijn.
Het zoeken is ook een beleving op zich ;-)
Scheelt je branden en die gaan veel langer mee dan wat je zelf brand.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:51

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

heuveltje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:07:
[...]

nuance.
cd's worden op bepaalde frequenties afgekapt omdat een cd met bepaalde sample en bitrates moet worden opgenomen, als je het zelf digtaliseert kun je die allebei flink hoger instellen.

Daarnaast voegen platen spelers en (voor)versterkers zelf nog wat (on)gewenste vervorming toe die je dan ook mee digitaliseert.

Of die verschillen nu hoorbaar zijn, en of dat de ervaring verbeterd is een HEEL andere discussie :P

* heuveltje die nog een stuk of 80 cd's heeft, maar al 10 jaar geen cd-speler meer :?
Nog meer nuance:

CD clipt op ongeveer 22.000 Hz (de Nyquist van de 44,100 Hz waarmee gesampled wordt), omdat er niet genoeg bandbreedte in het digitale signaal is om hogere frequenties dan dat vast te leggen.

LP's halen, als ze nieuw zijn en met een heel goed element met daarin een redelijk nieuwe stylus, ook maximaal 20kHz. In theorie is veel meer mogelijk, maar de RIAA-curve kent geen hogere frequenties. Dus die zouden vervormen. Tijdens het masteren voor vinyl wordt er dus actief op gelet dat er zo min mogelijk signaal boven de 20kHz zit, en meestal wordt zelfs 15 kHz aangehouden.

Maar dat is als de plaat en de stylus nieuw zijn, en alleen aan de buitenkant van de LP (naarmate de groef richting het spindelgaatje gaat, wijkt de aanvalshoek van de naald steeds verder af ten opzichte van loop van de groef en neem het frequentiebereik daardoor af).

In de praktijk haal je die 20kHz dus niet. Een range tussen ongeveer 20Hz en 15kHz is daardoor al heel netjes in de praktijk. Die 20Hz is overigens alleen mogelijk op LP's met een korte speelduur, omdat de groef op die frequentie erg veel ruimte op de plaat nodig heeft.

Daarnaast kent vinyl een kleinere kanaalscheiding dan CD (70dB in plaats van 90dB bij CD) en helaas een hoge ruisvloer (bij CD ligt de ruisvloer op ongeveer 100dB, bij vinyl ligt komt die al in zicht bij het afspelen op een normaal volume).

Dat vinyl warmer klinkt, komt eigenlijk vooral door de tekortkomingen. Vergelijkbaar met buizenversterkers: eigenlijk klinken die compleet anders dan hoe het bronmateriaal is opgenomen, maar sommige mensen hebben een voorkeur voor dat typische geluid.

Een goed gemasterde CD (Brothers in Arms van Dire Straits bijvoorbeeld) klinkt veel beter dan wat vinyl onder optimale omstandigheden kan zijn.

Helaas loopt de tweede helft van het leven van de CD-standaard gelijk met die van de opkomst van de zogenaamde "loudness wars", waardoor er tijdens het masteren vooral veel dynamiek werd verwijderd uit opnamen en clipping opeens helemaal geen issue meer was volgens de engineers."Als het maar goed klinkt op kleine luidsprekers" was het motto.

Voor LP's werd veel netter gemastered (ook tijdens de heropleving van vinyl). en vele meer rekening gehouden met de beperkingen van het medium, waardoor sommige albums inderdaad beter klinken op LP dan op CD.

TL;DR:
CD is inherent beter dan vinyl, maar door andere factoren is een album op vinyl soms beter aan te horen dan op CD.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
.wma of .wav bestanden kunnen behoorlijk groot uitvallen. je zou een lossless codec kunnen overwegen zoals bv .flac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brothar
de Peer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:03:
[...]
.... emotie bij zou hebben. ....
Je raakt hier het juiste punt: Emotie bij/van de muziekbeleving.
Ik deel maar even, hoe het vroeger ging: Men zocht elkaar op, en maakte zelf muziek.
(Of de zeer vermogenden hadden een geheel orkest onder hun bedienden en personeel. Maar dan zitten we in de tijd van Bach, Mozart, etc.)
Mijn moeder verhaalde wel, hoe bij haar thuis het zo gezellig was, als men in een kring zat te zingen (een talent binnen haar familie.)
Toen de radio was uitgevonden, en men "content" wilde gaan uitzenden, ging men dan ook met de zendapparatuur naar lokale café's waar gemusiceerd werd. Totdat de hobby-isten Omroepverenigingen werden, met hun eigen studio's.
Zo werd het "muziek beoefenen" steeds meer van een actieve bezigheid een passieve bezigheid, tot uiteindelijk "muziek als behang".
Maar ik herinner me nog goed hoe we rond 1965 bij familie op bezoek gingen, en die (verre) nicht een koffergrammofoon pakte, en samen met mijn oudste zus daar rond ging zitten, en wat singletjes afdraaide (Elvis en Pat Boone meen ik me te herinneren).
En ja, als ik de stilte niet kan verdragen, of teveel burengerucht hoor naar mijn zin, gaat de radio aan.
Maar intensíef lúisteren naar muziek, nee, dat is er niet bij: Daarvoor ontbeer ik ook de kennis.

[
Wild Chocolate schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:24:
Ik zou het scheiden in 2 dingen:

1. Het opnemen en archiveren van de bestanden.

2. Het branden van cd's, voor nostalgische gevoelens.

Voor 1 <media die geschikt zijn voor langdurige opslag>
Voor 2 uitvoering: Verbatim Digital Vinyl CD-R 80MIN 700MB 52X 10pk Jewel Cases nemen.
Zoiets was ik inderdaad van plan, zeer zeker die CD-R's met jewel cases, maar ook, mogelijk, een SSD.
En ja, het wordt dus éérst digitaliseren, dan - als dat makkelijk te doen is - bewerken. Dan is het meteen opgeslagen op disk, en als ik zo een overzicht heb van de grootte van de bestanden van één LP, kan ik gaan besluiten hoe te branden.
GarBaGe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:49:
[...]

Ik begrijp je zo: CD heeft meer geluidsinformatie, en geeft beter geluid dan een LP.
Tóch redeneer ik zo: Als de LP "afgekapte" muziek-informatie bevat, kan dat eenmaal gedigitaliseerd nooit meer worden, en als de digitalisering gedetailleerde kan, kan het ook nooit minder worden.
Uiteindelijk zal in het beluisteren de test zitten. En ik vermoed dat het menselijk gehoor dan "analoog aanvult". Maar wederom: Dat blijkt pas bij het testen.
Duke of Savage schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:59:
[...]

WMA is het formaat van Windows Media Player als je de CD ript.

Beste wat je kan doen ...aansluiten op de Line-In kanaal van je geluidskaart.

Vervolgens via Audacity (freeware) het opnemen (let wel goed op je levels, beste is om -3dB aan te houden
Zo was ik het inderdaad van plan.
Hardwaretechnisch speelt echter het volgende:
- De stereo-installatie (ook een oudje ;)) heeft én een Line Out, én een Phono In.
Achter de Phono In, zit dus een Phono Pre-Amp, een - noodzakelijke - RIAA voorversterker.
- Eens heb ik een Terratec Pre-Amp gekregen, die direct aan te sluiten was op de Line In van de Geluidskaart, en aansluitingen had voor de tulp-stekkers van de draaitafel.

De gever beviel deze Pre-Amp niet: De opname was, qua volume, te zacht.
Dat kan gelegen hebben aan de techniek van zijn Pick-Up:
Er is verschil in de geleverde spanning tussen een MC-element (Moving Coil) en een MM-element.

- Er zijn intussen betere Phono Pre-Amps, die een schakelaar kennen voor MC/MM, en die de uitgestuurde spanning ietwat kunnen instellen.
Deze zijn tevens aan te sluiten op een USB-poort.
Dit geeft het voordeel dat via de USB-poort er een aansluiting is op de PC, en via de Line Out van de Pre-Amp een aansluiting op de - moderne - stereo-set.
(Deze schijnen namelijk vaak geen Phono In meer te hebben: "ouderwets en achterhaald" 8) )

Een dergelijke ga ik dus aanschaffen.
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:55:
[...]

Nog meer nuance:
<schitterende technische uitleg>

CD is inherent beter dan vinyl, maar door andere factoren is een album op vinyl soms beter aan te horen dan op CD.
Niets aan toe te voegen. Beide heren bedankt voor de "nuances".
Ik moest nu wel meteen denken aan Edison met zijn Phonograph.
(In wezen is de Phonograph een versie van parallelle cirkels, en de LP er één van concentrische cirkels.
En de Phonograph is weer - naar mijn idee - een variatie op muziekdoosjes die metalen veren van een bepaalde lengte in beweging brengen, elk met een eigen toon, die zo muziek produceren.
In wezen de bladmuziek van een orgel op een cilinder.)

Op zich ben ik wel benieuwd of digitaliseren via een USB-3 poort meer bandbreedte geeft, en een betere digitalisering.
PetervdM schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:39:
.wma of .wav bestanden kunnen behoorlijk groot uitvallen. je zou een lossless codec kunnen overwegen zoals bv .flac
Ja, dat wordt ook iets om uit te testen. In ieder geval lossless.
En er kan 700 Mb op één CD. Dus dat wordt iets om na te gaan.
(bestanden van 32 Mb, bij 20 nummers, lijkt me groot.)
Ik wil het echter ook afspeelbaar hebben op een oudere CD-speler.

[ Voor 47% gewijzigd door Brothar op 19-10-2023 18:47 ]

eagle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:15
Is het niet een optie gewoon de albums aan te schaffen en die op CD te branden?

Dan al niet de CD's in kwestie te kopen? Via websites al Discogs heb je vaak originele CD's voor een prikkie.

De conversie van een (gedateerde) LP, naar digitaal, naar branden geeft zoveel nadelen met betrekking tot geluidskwaliteit dat ik de functie er niet echt van in zie .

Ik snap de voorliefde voor het draaien van een fysiek middel overigens volledig, los van de artwork, ook de charme van daadwerkelijk een heel album luisteren zoals de artiest dat voor zich zag etc.

Ik heb zelf ook een flinke vinyl collectie. Voor de rest heb ik een aardige hi-res muziek collectie, en voor het gemak natuurlijk Spotify.

Maar het rippen van vinyl lijkt me toch mega veel tijd kosten voor zeer matig resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LP muziek op CD zetten is ook leuk om te doen, en je kunt ook zgn verzamel CD maken. Zo ervaar ik dat op een LP, voor mij, vaak maar 4 mooie songs op staan. Ik ben 56 en heb zowel een platenspeler als CD. en gewoon ouderwetse speakers die monster groot in de wnk staan :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

spone schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:22:
Misschien wat zwaar aangezet, maar het is toch moeilijk te ontkennen dat de selectie aan optische drives in het verleden groter was. Je kunt ze inderdaad nog gewoon kopen, zijn op voorraad dus zo dramatisch is het inderdaad nou ook weer niet, maar het is geen standaard onderdeel meer in de build van heel veel mensen.
In een build wellicht niet maar Ik denk dat veel mensen die geen speler in hun pc/laptop hebben wel ergens een losse usb brander hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
Inverted_World schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:01:
Is het niet een optie gewoon de albums aan te schaffen en die op CD te branden?
<uitleg>
Ja.
Slimme truc om veel werk te besparen. Ga ik zeker naar kijken.

[ Voor 89% gewijzigd door Brothar op 19-10-2023 18:50 ]

eagle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:41
Nickname55 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:38:
Ik heb ze dit jaar weer omarmd. Heb dit jaar een nieuwe cd-speler gekocht fantastisch ding, met een Philips loopwerk en Philips laser, die allang niet meer gemaakt worden. Klinkt geweldig, zelfs nog ietsje beter dan ik met streaming behaal.

Er is nog een tweede reden: op de streamingsdiensten waarneem ik een trend dat steeds meer tracks niet meer beschikbaar zijn. Door veek fysieke schijfjes in bezit te hebben voorkom ik dat bepaalde nummers voor mij niet meer te beluisteren zijn. De cd's rip ik met de beste ripper exact audio copy naar een SSD, ongecomprimeerd als .WAV bestand. Alleen branden naar cd-r doe ik niet, vanwege kwaliteitsverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:45:

Dan heb ik toch blijkbaar hele goede CD's te pakken. 8)
Een hele stapel van die gouden Kodak Photo-CD's. Dat zijn, door Kodak PhotoLab, gescande dia-positieven, gedigitaliseerd en ooit als .PCD file gebrand in 1993 (!).
En die CD's zijn anno nu, nog steeds, zonder noemenswaardige problemen, leesbaar! d:)b

Uiteraard heb, al jaren geleden, die .PCD files wel allemaal een keertje geconverteerd naar .TIFF formaat. Destijds een batch script gemaakt m.b.v. IrfanView om een zo goed mogelijke kwaliteitsconversie van .PCD naar .TIFF te kunnen doen.

Daarnaast heb ik uit de jaren 2005-2007 ook nog hele stapels Kodak CD-R Ultima en Delkin Archival Gold CD's liggen. Ook die zijn nog steeds prima leesbaar.

Dus het kan wel... :Y

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 19-10-2023 21:17 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 22:22

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Brothar schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

Op zich ben ik wel benieuwd of digitaliseren via een USB-3 poort meer bandbreedte geeft, en een betere digitalisering.

[...]

Ja, dat wordt ook iets om uit te testen. In ieder geval lossless.
En er kan 700 Mb op één CD. Dus dat wordt iets om na te gaan.
(bestanden van 32 Mb, bij 20 nummers, lijkt me groot.)
Ik wil het echter ook afspeelbaar hebben op een oudere CD-speler.
Twee opmerkingen/antwoorden:
1. Nee. Usb 3 zorgt voor snellere data overdracht, maar doet niets met de kwaliteit. Dat wordt bepaald door je instellingen in het programma dat je gebruikt.

2. Dan moet je ze branden als audio cd en dan hoef je niet te kijken naar de bestandsgrootte. Dan draait het om de duur.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Pagina: 1