Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Waarom bevriest mijn Elga Ace bij 11C buitentemperatuur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• swetzels
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-02-2024
Hallo,

ik heb sinds 3 jaar een Elga Ace 6kW in hybride opstelling. Ik heb hem sinds vorige week weer aanstaan en het valt me op dat ondanks het relatief warme weer, de buitenunit toch regelmatig bevriest. Ik vraag me af of dat normaal is, of dat dit duidt op een onderliggend probleem. Even wat info:

buitentemp: 11C
aanvoertemp: 28C
retourtemp: 25C
geleverd vermogen: 4.5 kW (typisch)
opgenomen stroom: 6A (typisch)

De unit staat continu aan met een vast aanvoersetpoint van 28C. Om de paar uur bevriest hij (dun laagje ijskristallen) en na een ontdooicyclus van ca. 5-10 minuten gaat hij dan weer geheel ijsvrij verder (tot hij weer bevriest).

Alles functioneert dus prima maar ik vind het vreemd dat de WP bij deze relatief hoge buitenluchttemperatuur toch een ontdooicyclus nodig heeft. De buitenunit is schoon en heeft goede luchtdoorstroming. Kan dit mogelijk door een tekort aan koelmiddel komen? En zo ja, hoe is dat te controleren? Ideeen welkom!

Groeten,

Serge

Alle reacties

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:28
6A bij 4.5kW geleverd is ook best een belabberde COP (3.0 o.i.d.), waar je eigenlijk bij dit weer/aanvoertemperatuur iets van 6-7 zou verwachten. Het duidt er in ieder geval op dat er iets mis is met het apparaat. Tekort aan koelmiddel zou het kunnen verklaren, ook het aanvriezen bij deze temperaturen - maar zou eigenlijk binnen 3 jaar niet mogen gebeuren. Ik zou er een monteur naar laten kijken, lang draaien met te weinig koelmiddel is niet bevorderlijk voor de levensduur van het apparaat (maar ook weer niet zo acuut dat je hem per direct uit moet zetten).

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 17-10-2023 17:38 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:38

DIY

swetzels schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:18:
Hallo,

ik heb sinds 3 jaar een Elga Ace 6kW in hybride opstelling. Ik heb hem sinds vorige week weer aanstaan en het valt me op dat ondanks het relatief warme weer, de buitenunit toch regelmatig bevriest. Ik vraag me af of dat normaal is, of dat dit duidt op een onderliggend probleem. Even wat info:

buitentemp: 11C
aanvoertemp: 28C
retourtemp: 25C
geleverd vermogen: 4.5 kW (typisch)
opgenomen stroom: 6A (typisch)

De unit staat continu aan met een vast aanvoersetpoint van 28C. Om de paar uur bevriest hij (dun laagje ijskristallen) en na een ontdooicyclus van ca. 5-10 minuten gaat hij dan weer geheel ijsvrij verder (tot hij weer bevriest).

Alles functioneert dus prima maar ik vind het vreemd dat de WP bij deze relatief hoge buitenluchttemperatuur toch een ontdooicyclus nodig heeft. De buitenunit is schoon en heeft goede luchtdoorstroming. Kan dit mogelijk door een tekort aan koelmiddel komen? En zo ja, hoe is dat te controleren? Ideeen welkom!

Groeten,

Serge
Ik verwacht dat er nog te weinig koudemiddel inzit. Controleer even de flarewartels (moeren) bovenop de binnen unit en aan de zijkant van de buitenunit (onder de afwerkkap) Als deze vettig of zwart aanslagen zijn zal er daar langzaam koudemiddel weglekken.

Een koelmonteur zal al het koudemiddel afpompen om te wegen hoeveel er nog inzit. Na het oplossen van de lekkage, afpersen en vacumeren word de unit dan weer met het juiste gewicht aan koudemiddel gevuld.

• swetzels
JBtL, DIY,

bedankt voor de snelle reactie. Dat helpt. Bij de binnenunit is de koudemiddel aansluiting schoon. Ik moet het buiten nog checken.
Ik heb de koelmonteur al gebeld. Is zal hem vragen om het vulgewicht te checken. Zal wel weer flink wat kosten, maar een warmtepomp met te weinig koudemiddel is op termijn kostbaarder....

• DIY

DIY

swetzels schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:41:
JBtL, DIY,

bedankt voor de snelle reactie. Dat helpt. Bij de binnenunit is de koudemiddel aansluiting schoon. Ik moet het buiten nog checken.
Ik heb de koelmonteur al gebeld. Is zal hem vragen om het vulgewicht te checken. Zal wel weer flink wat kosten, maar een warmtepomp met te weinig koudemiddel is op termijn kostbaarder....
Hij zou moeten starten met de onderkoeling en oververhitting controleren, dat is niet veel werk. Het koudemiddel hoeft er alleen uit als de waarden afwijken.

• swetzels
DIY, ik wist niet dat dat bestond. Ik heb het even nagelezen en onderkoeling/oververhitting controle is inderdaad een logische eerste controle stap om efficientie en vullingsgraad te checken zonder het circuit te openen. Weer wat geleerd. Bedankt voor de tip!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:28
swetzels schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:19:
DIY, ik wist niet dat dat bestond. Ik heb het even nagelezen en onderkoeling/oververhitting controle is inderdaad een logische eerste controle stap om efficientie en vullingsgraad te checken zonder het circuit te openen. Weer wat geleerd. Bedankt voor de tip!
Heb je ondertussen een update, is het gefixt?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Rutger80
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-01-2024
Ik heb exact hetzelfde probleem, dus ben benieuwd of er inderdaad al een oplossing uit voortgekomen is!

• DIY

DIY

@Rutger80 met de huidige buitentemperaturen van 3 graden en lager is het normaal dat je unit vaak aanrijpt (1x per 40 min defrosten is niet vreemd!). Als je buitenunit nog aanrijpt bij een buitentemperatuur boven de 5 graden is er mogelijk wel wat aan de hand.

• Rutger80
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-01-2024
Met de temperaturen van rond de 0 graden begrijp ik het @DIYmaar het probleem doet zich ook voor bij 8 graden. De unit bevriest dus te “snel”. Koudemiddel gecontroleerd (afgetapt en opnieuw berekend en gevuld), maakt weinig uit.
De unit bevriest ook bij 8 graden en in de stille modus en dus als die op half vermogen staat.
Systeem werkt verder wel en geeft ook voldoende warmte in huis.
Lastig de oorzaak te vinden dus ik sta open voor suggesties!
Pagina: 1