Hallo Allen,
Binnenkort ga ik 1 jaar rijden in een Citroën e c4 EV en vraag mij af wat het meeste praktisch/voordelig is qua laadpaal installatie.
Situatie:
Citroën e C4 max
woon/werk 100km/dag
Huis bouwjaar 2005
Groepenkast hoofdaansluiting 1x C40A
In energie contract staat: Capaciteit elektriciteit 3x25A ???
Energie verbruik huis ~3000kwh / jaar
Energie verbruik auto ~ 4000 kwh (20000km bij 20kwh/100km)
Nu geen zonnepanelen
1 kleine split level airco slaapkamer
Inductie kookplaat 2 fasen
2 elektrische fietsen
Groepenkast:
:strip_exif()/f/image/PesCwJzl0Uf6K7jmA1jLgSbA.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de komst van de EV willen we eigenlijk ook zonnepanelen leggen op ons platte dak.
Nu twijfel ik alleen of het handig is om de boel om te bouwen naar 3x25a, is dit wel nodig voor mijn gebruik? Want dan moet neem ik aan de hele groepenkast vervangen worden of kan ik de 3 fasen verdelen over de bestaande groepen met de huidige 16A automaten? En ik zie dat Liander een levertijd van 7
maanden heeft voor een 3fasen meter... Hier zal ook in totaal wel een aardig kostenplaatje aan zitten?
Dus ik dacht misschien wel 4 aderen + netwerk kabels leggen naar laadpunt en dan gaan voor een 1 fase laadpaal op een 16A of misschien wel 32A automaat. Goed idee? En moet hier dan ook een extra aardlekschakelaar bijkomen?
En dan load balancing, heb ik dat echt nodig als ik na 23:00 laad? Volgens mij kan ik via de Citroen app de laadtijden instellen.
Waarom niet gewoon een simpele 2e hands 1 fase laadpaal en zelf aansluiten, dan ben ik voor weinig geld klaar? Of zie ik wat over het hoofd?
Voor de zonnepanelen heb ik niet perse 3 fasen nodig toch?
Als ik zonnepanelen ga installeren dan is een laadpaal die gebruik maakt van zonne-energie als salderen wordt afgebouwd wel fijn. Die zullen ook wel een stuk duurder zijn?
Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn!
Binnenkort ga ik 1 jaar rijden in een Citroën e c4 EV en vraag mij af wat het meeste praktisch/voordelig is qua laadpaal installatie.
Situatie:
Citroën e C4 max
woon/werk 100km/dag
Huis bouwjaar 2005
Groepenkast hoofdaansluiting 1x C40A
In energie contract staat: Capaciteit elektriciteit 3x25A ???
Energie verbruik huis ~3000kwh / jaar
Energie verbruik auto ~ 4000 kwh (20000km bij 20kwh/100km)
Nu geen zonnepanelen
1 kleine split level airco slaapkamer
Inductie kookplaat 2 fasen
2 elektrische fietsen
Groepenkast:
:strip_exif()/f/image/PesCwJzl0Uf6K7jmA1jLgSbA.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de komst van de EV willen we eigenlijk ook zonnepanelen leggen op ons platte dak.
Nu twijfel ik alleen of het handig is om de boel om te bouwen naar 3x25a, is dit wel nodig voor mijn gebruik? Want dan moet neem ik aan de hele groepenkast vervangen worden of kan ik de 3 fasen verdelen over de bestaande groepen met de huidige 16A automaten? En ik zie dat Liander een levertijd van 7

Dus ik dacht misschien wel 4 aderen + netwerk kabels leggen naar laadpunt en dan gaan voor een 1 fase laadpaal op een 16A of misschien wel 32A automaat. Goed idee? En moet hier dan ook een extra aardlekschakelaar bijkomen?
En dan load balancing, heb ik dat echt nodig als ik na 23:00 laad? Volgens mij kan ik via de Citroen app de laadtijden instellen.
Waarom niet gewoon een simpele 2e hands 1 fase laadpaal en zelf aansluiten, dan ben ik voor weinig geld klaar? Of zie ik wat over het hoofd?
Voor de zonnepanelen heb ik niet perse 3 fasen nodig toch?
Als ik zonnepanelen ga installeren dan is een laadpaal die gebruik maakt van zonne-energie als salderen wordt afgebouwd wel fijn. Die zullen ook wel een stuk duurder zijn?
Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn!
[ Voor 5% gewijzigd door michaeltb op 17-10-2023 16:58 ]