1 fase meterkast ombouwer naar fase 3 en laadpaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 11:51
Hallo Allen,

Binnenkort ga ik 1 jaar rijden in een Citroën e c4 EV en vraag mij af wat het meeste praktisch/voordelig is qua laadpaal installatie.

Situatie:
Citroën e C4 max
woon/werk 100km/dag

Huis bouwjaar 2005
Groepenkast hoofdaansluiting 1x C40A
In energie contract staat: Capaciteit elektriciteit 3x25A ???
Energie verbruik huis ~3000kwh / jaar
Energie verbruik auto ~ 4000 kwh (20000km bij 20kwh/100km)
Nu geen zonnepanelen
1 kleine split level airco slaapkamer
Inductie kookplaat 2 fasen
2 elektrische fietsen :+

Groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPVDj7fnLEKkrtp0tfL9kWybsl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PesCwJzl0Uf6K7jmA1jLgSbA.jpg?f=fotoalbum_large

Met de komst van de EV willen we eigenlijk ook zonnepanelen leggen op ons platte dak.

Nu twijfel ik alleen of het handig is om de boel om te bouwen naar 3x25a, is dit wel nodig voor mijn gebruik? Want dan moet neem ik aan de hele groepenkast vervangen worden of kan ik de 3 fasen verdelen over de bestaande groepen met de huidige 16A automaten? En ik zie dat Liander een levertijd van 7 :/ maanden heeft voor een 3fasen meter... Hier zal ook in totaal wel een aardig kostenplaatje aan zitten?

Dus ik dacht misschien wel 4 aderen + netwerk kabels leggen naar laadpunt en dan gaan voor een 1 fase laadpaal op een 16A of misschien wel 32A automaat. Goed idee? En moet hier dan ook een extra aardlekschakelaar bijkomen?
En dan load balancing, heb ik dat echt nodig als ik na 23:00 laad? Volgens mij kan ik via de Citroen app de laadtijden instellen.
Waarom niet gewoon een simpele 2e hands 1 fase laadpaal en zelf aansluiten, dan ben ik voor weinig geld klaar? Of zie ik wat over het hoofd?

Voor de zonnepanelen heb ik niet perse 3 fasen nodig toch?

Als ik zonnepanelen ga installeren dan is een laadpaal die gebruik maakt van zonne-energie als salderen wordt afgebouwd wel fijn. Die zullen ook wel een stuk duurder zijn?

Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn! :)

[ Voor 5% gewijzigd door michaeltb op 17-10-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Of je driefasen nodig hebt voor de zonnepanelen hangt af van hoeveel je er plaatst. Bij 16A afzekering mag je 16*230=3680 Watt terugleveren (een modern paneel, 8-10 stuks)

Je zult sowieso een nieuwe aardlek moeten want je hebt het maximum aantal groepen per aardlek al bereikt (4), sterker nog, met de kookgroep op blauw overschreden. Is dit Belgie of Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:43
Is dit Nederland? En zo ja hoe is deze kast in 2005 ooit tot stand gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Nederland. Wat is er aan de hand?

Qua zonnepanelen weet ik nog niet hoeveel ik er wil. Ik dacht zelf aan 5000-7000 wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zit bij Liander. Kijk voor de grap eens op https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/capaciteit wat voor aansluiting je nu echt hebt. Als je toch al3x25 tot aan de meterkast hebt lun je net zo goed de meterkast ombouwen, niet?

Het genoemde probleem is dat je maximaal vier groepen op een aardlek mag hebben en op blauw zitten er nu zes.

Theoretisch kun je 7kW op een fase terugleveren bij 32A afzekering, maar deze meterkast zit wel al aardig vol.

[ Voor 20% gewijzigd door pagani op 17-10-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Grootte
1x40A
Maximaal vermogen
9,2 kW

Foutje in contract dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:43
michaeltb schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:15:
Grootte
1x40A
Maximaal vermogen
9,2 kW

Foutje in contract dan.
Ik denk dat je bij tarief kijkt, en dan zit je inderdaad in het tarief van 3x25A

Aangaande je kast, misschien mis ik iets. Maar een kast uit 2005 met 5 groepen op een aardlek en geen hoofdschakelaar?

Wat aandachtspunten:

- Met het plaatsen van zonnepanelen moet je verplicht een hoofdschakelaar hebben.
- 1 of 3 fasen voor panelen hangt van vermogen af.
- Je wilt de laadpaal op een aparte groep. (en eigenlijk niet bij een bestaande aardlek op)
- Je moet een automaat hebben voor je panelen, en afhankelijk van de situatie een aardlek (Aardlek plaatsen onafhankelijk van de situatie heeft altijd mijn voorkeur).
- De regel van 4 groepen max per aardlek is inmiddels vervangen dus dat hoef je niet aan te passen.

En tsja, heb je een nieuwe kast nodig of voldoet deze na andere bedrading? Laat ik het zo zeggen je kunt deze ombouwen en het zal allemaal ook net passen maar dan is die wel vol en kun je deze niet meer uitbreiden.

Zelf zou ik deze uiteindelijk op marktplaats verpatsen en als je weet wat je wilt de komende jaren een kast op maat voor de komende situatie bestellen in 3 fasen uitvoering en met wat reserveruimte zodat de kast voor de komende 30/40 jaar klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 22:48
Waar is jouw hoofdschakelaar??

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Hoofdschakelaar is denk ik niet verplicht, die komt wel als ik ooit PV neem.

Zijn er nog ideeën voor een goedkope laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:17

ThePsycho

Biertje?

De hoofdschakelaar is bedoeld om de stroom in een handeling van de installatie te halen. Misschien was de gedachte van de aannemer dat dat bij 1 fase ook wel met de automaat van de netbeheerder kan? :s

Hoe dan ook zul je hem bij een 3 fase ombouwing wel moeten plaatsen.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:17

ThePsycho

Biertje?

michaeltb schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:11:
Hoofdschakelaar is denk ik niet verplicht, die komt wel als ik ooit PV neem.

Zijn er nog ideeën voor een goedkope laadpaal?
De vraag is wel hoe snel je wil laden. Momenteel kan je maar 1/3 van de snelheid halen op 1 fase.

En misschien heb je door de kookgroep ook load balancing nodig of moet je zelf opletten dat je niet 32+16A gebruikt.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:42

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
pagani schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:13:
Het genoemde probleem is dat je maximaal vier groepen op een aardlek mag hebben en op blauw zitten er nu zes.
Vijf, nog te veel maar kookgroep telt als één.
Theoretisch kun je 7kW op een fase terugleveren bij 32A afzekering, maar deze meterkast zit wel al aardig vol.
Maar mag niet, je mag tot 5kW op een enkele fase ivm max onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Laden vraagt aardig wat stroom. Dus om dan maximaal 17kW te hebben ipv 9kW is dan wel fijn. En dat mag je ook meer dan 5kW PV doen als je wilt (over meerdere fases).

Gezien je nu ook al wat issues met je kast hebt zou ik dat nu dan gewoon aanpassen. Vervangen niet echt nodig, ik zou het aanpassen (4p hoofdschakelaar, 3p+n alamat voor de kookplaat, alamat voor de pv, alamat voor de EV) en zelf een kast erbij plaatsen.

Verzwaren van je aansluiting kost € 334,58. 1x40A en 3x25A is zelfde tarief, vandaar dat dit ook heel vaak niet goed in de administratie staat, zeker voor wat oudere huizen. Er is wel een wachtrij maar volgens mij is deze niet meer zo extreem als vorig jaar. 7 maanden lijkt me lang maar kan erg per regio verschillen.

Qua PV is het voor de meterkast alleen van belang wat je omvormer kan doen (dus W / kW) en niet wat je panelen kunnen (in Wp / kWp). Boven de 4kW is het vaak gunstig om te kijken naar een systeem op meerdere fases (3-fase omvormer, 2 1-fase omvormers, micros over 3-fase etc).

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 18-10-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Even een laatste check. Zou ik het volgende kunnen bestellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBpPLF2MAWPYqDwoWqzR0rRvYtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lq77xZ53ZFTZvpcrcqEBlpDf.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla laadpaal met ingebouwde aardlekautomaat Type A + DC 6mA
Oppassen met andere gebruikers, eventueel de tesla laadpaal naar beneden zetten naar 25/20/16A. Misschien beter om 25A in te stellen omdat je dan de 32A aardlekautomaat "maar" met 80% belast ipv 100%.

Of kan ik beter een 3P+N bestellen zodat ik die in de toekomst kan gebruiken als ik overga op 3 fasen? Of kun je dit niet gebruiken met 1 fase?
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html

En nog een vraag. De bedrading in de groepenkast zelf, dus van hoofdautomaat 40A naar de aardlekautomaat 32A. Moet die verzwaard worden? Of zijn daar niet veel eisen aan op zo'n korte afstand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4K7gp8Vn1aKPuhjVoH_PyB79zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZSYEdoYYWBzmTJc2dgrYz6F.jpg?f=fotoalbum_large

Hoofdautomaat 40A -> verdeelblok= 10mm2
Verdeelblokken > aardlek = niet af te lezen maar lijkt 4mm, dat is gek?
Aardlek -> automaat 16A = 6mm2

Kan ik dan de aardlekautomaat voor laadpaal naast de aardlek installeren en aansluiten op verdeelblok?

[ Voor 26% gewijzigd door michaeltb op 19-10-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:58
Ik zal gewoon de boel naar 3 fasen omzetten. Ben je gelijk klaar voor de toekomst en kan je veel zonnepanelen erbij zetten (mits je die terug kan verdienen). Ook kan je een stuk sneller laden.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die Tesla laadpaal is in principe toch geschikt voor 3 fasen? Ik zou wel alvast een 3-fase kabel trekken en de paal dan maar op 1 fase aansluiten. Mocht je later ooit op 3-fase overgaan dan is het zo gepiept, nieuwe automaat en klaar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zelfs nu al een 3P+N alamat plaatsen kan prima. Gewoon twee fases aan de ingang niet aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
Kijk eens onderaan.
1 fase hoofdzekering (automaat) en die kan je ook prima als hoofdschakelaar gebruiken.

@TS: je zegt: ik ga 1 jaar in een elektrische auto rijden. Dan zou ik gewoon een degelijk wandcontactdoos aanleggen en met 10A laden. Als je 100km per dag rijdt red je dat makkelijk. Heb je haast, dan pak je een keer de drie fasenlader in de straat of een snellader.
Dit is inderdaad duurder maar scheelt je een (tweedehands) laadpaal, mogelijk meterkast aanpassen enz enz.

Mocht ik niet goed gelezen hebben en je gaat langer elektrisch rijden, dan is een laadpaal het overwegen waard en zou ik in ieder geval een 3-fasenkabel naar buiten leggen ookal ga je mogelijk eerst 1 fase laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltb
ybos schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Kijk eens onderaan.
1 fase hoofdzekering (automaat) en die kan je ook prima als hoofdschakelaar gebruiken.

@TS: je zegt: ik ga 1 jaar in een elektrische auto rijden. Dan zou ik gewoon een degelijk wandcontactdoos aanleggen en met 10A laden. Als je 100km per dag rijdt red je dat makkelijk. Heb je haast, dan pak je een keer de drie fasenlader in de straat of een snellader.
Dit is inderdaad duurder maar scheelt je een (tweedehands) laadpaal, mogelijk meterkast aanpassen enz enz.

Mocht ik niet goed gelezen hebben en je gaat langer elektrisch rijden, dan is een laadpaal het overwegen waard en zou ik in ieder geval een 3-fasenkabel naar buiten leggen ookal ga je mogelijk eerst 1 fase laden.
Je hebt gelijk. Echter wordt de auto niet geleverd met een granny, ja echt.. Dus dan moet ik die zowieso aanschaffen, dan is het verschil met een 2e hands laadpaal nog maar 200euro. Maar die kan ik in de toekomst wel aansluiten als 11kw 3 fasen laadpaal. Vandaar dat ik eigenlijk die richting op zit te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
michaeltb schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:06:
[...]

Je hebt gelijk. Echter wordt de auto niet geleverd met een granny, ja echt.. Dus dan moet ik die zowieso aanschaffen, dan is het verschil met een 2e hands laadpaal nog maar 200euro. Maar die kan ik in de toekomst wel aansluiten als 11kw 3 fasen laadpaal. Vandaar dat ik eigenlijk die richting op zit te denken.
Overweeg dan eens een mobiele laadpaal, dan ben je nog flexibeler.

https://www.accu-machine....w-mennekes-145062669.html

Deze heb ik laatst aangeschaft. Je kan laden op krachtstroom en 230V wandcontactdoos. Ik vind m ideaal.
Je hebt dan natuurlijk nog geen normale laadkabel maar ik neem aan dat die wel met de auto komt.
(ik heb gewoon een krachtwandcontactdoos thuis laten installeren.)

[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 19-10-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ybos schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Kijk eens onderaan.

Maar als je zonnepanelen hebt is een (tweedehands) laadpaal juist wel weer fijn, met de juiste types kun je de zonnestroom zo je auto in bonjouren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1