Bodemisolatie + vloerisolatie maar koude vloeren/begane gron

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt42
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-11-2023
Mijn vraag
Hoi,

Ik ben nieuw hier dus ik hoor het graag als hier al een topic over bestaat.

Sindskort wonen wij in een eengezinswoning uit 2002. De vloer is vanuit de bouw geisoleerd met piepschuim 15/20cm dik. Het huis heeft spouwmuurisolatie en alles wat nodig is voor een woning uit 2002.

Wij ervaren op de begane grond een hele koude woning. Het gaat hier om ruim 45m2.

Wij hebben de woningcorporatie ingeschakeld en zij hebben een 'onafhankelijk partij' gestuurd om te komen kijken. Zij gaven aan dat er geen technische gebreken zijn aan de woning. Bodemisolatie zou evt kunnen. (hier is de verhuurder natuurlijk niet mee akkoord gegaan omdat alles technisch wel zou kloppen).

Op basis hiervan heb ik zelf bodemisolatie aangelegd in de kruipruimte.
Echter heb ik het gevoel geen verschil te merken.Tijdens het leggen van de bodemisolatie zag ik wel dat er stukken waren in de vloer die geen 15/20cm piepschuim hadden. Kan dit een reden zijn?

Themostaat geeft bv 20,5 aan en de vloer is tussen de 18,5-19,4 graden.
De zijkanten van de muren: boven hoeken 20,1 onderkant:18,5/19

De tempratuur in de kruipruimte op het moment van schrijven is: 16,7 - 51%

Er kwam vandaag nog iemand langs vanuit Isosel. Hij gaf aan dat de isolatie naar behoren is en dat de vloer eigenlijk niet koud zou mogen zijn.
Zijn tip was: Check de RD waarde van je isolatie > Dan kan je evt thermokussens overwegen en dat mijn radiatoren te klein zijn voor de oppervlakte en dat ik daar evt informatie voor kon inwinnen. Maar of de radiatoren nou aan staan of niet. De vloer is en blijft koud.

Omdat het een huurwoning betreft heb ik de corporatie een mail gestuurd mij van informatie te voorzien mbt de RD waarde/isolatie.

Ik heb een WTW installatie. Dus er komt wel voortdurend verse lucht naar binnen. De vloer die wij hebben is van beton, met daarbovenop alufoam ondervloer + 10mm laminaat vloer.

Iemand tips of ervaringen hiermee?

...

[ Voor 9% gewijzigd door alt42 op 17-10-2023 17:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Om de vloer echt warm aan te laten voelen, moet je het ook actief verwarmen naast het isoleren. Dan kom je uit op vloerverwarming.

Misschien dat vocht nog een onderdeel kan zijn van het kille gevoel. Heb je wel voldoende ventilatie in de kruipruimte en in het huis zelf?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:38
Ik mis wat voor vloer het is. Tegels/steen zal altijd koud voelen zonder vloerverwarming. Hout of pvc daarin tegen voelt al veel warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt42
tweakduke schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:54:
Om de vloer echt warm aan te laten voelen, moet je het ook actief verwarmen naast het isoleren. Dan kom je uit op vloerverwarming.

Misschien dat vocht nog een onderdeel kan zijn van het kille gevoel. Heb je wel voldoende ventilatie in de kruipruimte en in het huis zelf?
Ik heb een mechanische ventilatie met een WTW systeem wat voortdurend lucht blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt42
Chriztiaan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:58:
Ik mis wat voor vloer het is. Tegels/steen zal altijd koud voelen zonder vloerverwarming. Hout of pvc daarin tegen voelt al veel warmer.
Het gaat om een laminaatvloer van 10mm en als ondervloer alufoam ondervloer. De vloer daaronder is van beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:22
Vreemd, zit te denken aan hoge vocht percentage in de (onder)vloer. Kun je dat meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Ventilatie type D zal lucht relatief droog houden, en die luchtverversing is nodig en zuinig (je verliest nauwelijks warmte, lucht die binnenblaast wordt opgewarmd met wat je afvoert).
Met vloerverwarming is 20,5 heel aangenaam, met radiatoren moet je wat hoger zitten, op 22° zal het vast comfortabeler zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt42
barry86 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:08:
Vreemd, zit te denken aan hoge vocht percentage in de (onder)vloer. Kun je dat meten?
Hoe zou ik dat van de vloer kunnen opmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt42
naftebakje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:36:
Ventilatie type D zal lucht relatief droog houden, en die luchtverversing is nodig en zuinig (je verliest nauwelijks warmte, lucht die binnenblaast wordt opgewarmd met wat je afvoert).
Met vloerverwarming is 20,5 heel aangenaam, met radiatoren moet je wat hoger zitten, op 22° zal het vast comfortabeler zijn.
De WTW die staat standaard aan. Ik heb het gevoel dat de ruimte door de vloer minder behaagelijk aanvoelt. Ik heb een elektrische verwarming, de ruimte is aangenaam maar de vloer voelt erg koud aan dan. Ook als ik stook bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Even los dat je nooit een écht warme vloer krijgt zonder vloerverwarming; hoe zijn de aansluitingen tussen de vloer en de wanden?

Ooit woonde ik in een pand (woningbouw...) waar die aansluiting zo slecht was dat de folie en ondervloer van het laminaat letterlijk omhoog geblazen werd door de wind. Terwijl de vloer erin lag zag je daar niets van. Zowel het beton en het laminaat koelt daar flink van af. Uiteindelijk hielp een rondje met pur een hoop...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt42
Roozzz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:06:
Even los dat je nooit een écht warme vloer krijgt zonder vloerverwarming; hoe zijn de aansluitingen tussen de vloer en de wanden?

Ooit woonde ik in een pand (woningbouw...) waar die aansluiting zo slecht was dat de folie en ondervloer van het laminaat letterlijk omhoog geblazen werd door de wind. Terwijl de vloer erin lag zag je daar niets van. Zowel het beton en het laminaat koelt daar flink van af. Uiteindelijk hielp een rondje met pur een hoop...
Er zitten openingen tussen de vloerisolatie. Ik zit te denken om daar tussen ook gewoon pur te spuiten. Als ik onder het huis ben zal ik ook nog wat foto's delen in dit artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:31
Hoe stook je? En op welke temperatuur? Als je alleen aan het einde van de middag en avond stookt zal je vloer nooit echt warm worden. En warmte stijgt op. Dus je vloer zal altijd kouder zijn dan je wanden en plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt42
Appelpie3000 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:47:
Hoe stook je? En op welke temperatuur? Als je alleen aan het einde van de middag en avond stookt zal je vloer nooit echt warm worden. En warmte stijgt op. Dus je vloer zal altijd kouder zijn dan je wanden en plafond.
Als ik stook voelt het binnen prim aan. De vloer blijft dan wel aan de koudere kant. Heb tegenwoordig ook een elektrisch kacheltje die staat meestal ook gewoon aan, of nou nou stook of niet.Die zorgt er meestal voor dat de tempraturen rond de 20,5 21,5 schommelt binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:31
alt42 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:32:
[...]

Als ik stook voelt het binnen prim aan. De vloer blijft dan wel aan de koudere kant. Heb tegenwoordig ook een elektrisch kacheltje die staat meestal ook gewoon aan, of nou nou stook of niet.Die zorgt er meestal voor dat de tempraturen rond de 20,5 21,5 schommelt binnen.
Wat ik meer bedoelde is, staat je verwarming altijd op dezelfde temperatuur, of zet je m savonds voor dat je naar bed gaat laag. En hoelaat zet je m dan weer aan?

En waarom een elektrisch kacheltje? Dat kost toch klauwen vol met geld? Kan je beter je cv wat hoger instellen.

• alt42
Appelpie3000 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:47:
[...]

Wat ik meer bedoelde is, staat je verwarming altijd op dezelfde temperatuur, of zet je m savonds voor dat je naar bed gaat laag. En hoelaat zet je m dan weer aan?

En waarom een elektrisch kacheltje? Dat kost toch klauwen vol met geld? Kan je beter je cv wat hoger instellen.
Verwarming staat meestal rond de 19 graden. Elektrisch verwarmen is meer als extra.

• alt42
Ik heb de informatie van de corporatie ontvangen mbt vloerisolatie:

De woning is afgemeld met 100 mm isolatie voor de vloer.

100 mm staat gelijk aan een Rc-waarde van 2.37.

Ik heb net ook een aantal foto's gemaakt met een warmtecamera. Wat mij opvalt is dat de hoeken tussen de grond en de muren het koudst zijn. Ik raak hier 14/15 graden aan. Is dit normaal?Î
De voordeur valt hier ook tussen, kan dit voor een koudebrug zorgen waardoor het doortrekt over de hele begane grond?
Pagina: 1